Flygolyckor, flygrädsla mm

Landning och start

Ska man snacka om landningar och starter som ger en gåshud så är i alla fall den här ett starkt kort enligt mig.
Det är landningen på Tenzing-Hillary Airport i Lhukla i norra Nepal. Därifrån utgår vanligen vandringarna till Everest Base Camp.

Byn ligger i en brant sluttning. Före landningsbanan är det stup och den slutar med en bergvägg så det vill till att dom bromsar ordentligt. Take-Off blir det garanterat eftersom marken plötsligt tar slut och ersätts av en avgrund på närmare 1000 meter.

Inflygningen är helt visuell utan några hjälpmedel så dom flyger bara vid helt klart väder. Snöar det så skottar dom för hand eftersom det inte finns ett enda fordon förutom flygplan där och dom är inte så bra för snöröjning.

Det var djävligt mäktigt när dom bankade tvärt åt vänster runt en bergskam i en dalgång och plötsligt låg den där. Landningsbanan som ifrån planet ser ut som en förlängd helikopterplattform och den första tanken är att "Där kan dom väl för i helvete inte landa"

Landningsbanan är bara några hundra meter lång och som sagt så är det stup i ena änden och bergvägg i den andra. Inga marginaler någonstans.
Planen som används är 15 sitsiga av STOL typ (Short Take Off and Landing). Ingen dörr till Cockpit så man ser piloterna sitta och spaka hela flygningen. Benutrymmet är ännu sämre än i ett vanligt charterplan. Det går inte att få ner arslet på sätet för man är fastkilad mot sätet framför.
Förplägnaden är varsin kola och två bomullstussar (mot bullret) som en mer eller mindre dubbelvikt flygvärdinna kommer gående med strax innan start.

[YOUTUBE-ID]ioakqyUltPU[/YOUTUBE-ID]

Frågar du mig så är det helt underbart men självklart är det väl troligen en av dom farligare flygningarna man kan ge sig ut på vad gäller reguljärflyg.
 
ojjjdå...

....så det kan bli....
 

Bifogat

  • 2.JPG
    2.JPG
    49.5 KB · Visningar: 146
Det här landningsförsöket måste ha varit lite småjobbigt för pilot och passagerare... (lyckligtvis lyckas piloten avbryta)

[YOUTUBE-ID]W4OxGkmvPng[/YOUTUBE-ID]
 
Det här landningsförsöket måste ha varit lite småjobbigt för pilot och passagerare... (lyckligtvis lyckas piloten avbryta)

Du har nog uppfunnit en ny definition av "lyckas" om man anses lyckas dra på när man dunkar vingspetsen i banan. :D
 
Du har nog uppfunnit en ny definition av "lyckas" om man anses lyckas dra på när man dunkar vingspetsen i banan. :D
Jag var på en liknande flygning för några år sedan.. landningsbanan ej i linje med planet, vandrar hit och dit ovanför marken, nedslag, tvär 90graders gir, vältkänsla och sedan full kraft upp igen.

gråa hår :gnissla
 
Du har nog uppfunnit en ny definition av "lyckas" om man anses lyckas dra på när man dunkar vingspetsen i banan. :D

Det är en lyckad landning om man kan gå ifrån den, det är bonus om flygmaskinen går att återanvända!
 
Jag var på en liknande flygning för några år sedan.. landningsbanan ej i linje med planet, vandrar hit och dit ovanför marken, nedslag, tvär 90graders gir, vältkänsla och sedan full kraft upp igen.

Äh. :D

[YOUTUBE-ID]mEN_mwn_NaM[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]lRi8S8Wy5zI[/YOUTUBE-ID]
 
Blixtnedslag...

----den tog bra..
 

Bifogat

  • blixt2.jpg
    blixt2.jpg
    41.1 KB · Visningar: 143
  • blixt1.jpg
    blixt1.jpg
    80.5 KB · Visningar: 100
På tal om sannolikheter och dyl vid flygolyckor så erinrar jag mig en olycka från 60-70-talet som jag läste om för några år sedan, en A32 Lansen hade genomfört skjutövning mot markmål och på väg hem drabbades den av någon form av tekniska bekymmer varvid flygföraren lämnade planet medelst katapultstol. Flygplanet fortsatte sedan flera kilometer över ett i princip öde område innan det störtade rakt ner i ett hus som låg mitt i skogen, hela familjen på 7 personer omkom omedelbart.
 
På tal om sannolikheter och dyl vid flygolyckor så erinrar jag mig en olycka från 60-70-talet som jag läste om för några år sedan, en A32 Lansen hade genomfört skjutövning mot markmål och på väg hem drabbades den av någon form av tekniska bekymmer varvid flygföraren lämnade planet medelst katapultstol. Flygplanet fortsatte sedan flera kilometer över ett i princip öde område innan det störtade rakt ner i ett hus som låg mitt i skogen, hela familjen på 7 personer omkom omedelbart.
youtube or it didn't happen.
 
På tal om sannolikheter och dyl vid flygolyckor så erinrar jag mig en olycka från 60-70-talet som jag läste om för några år sedan, en A32 Lansen hade genomfört skjutövning mot markmål och på väg hem drabbades den av någon form av tekniska bekymmer varvid flygföraren lämnade planet medelst katapultstol. Flygplanet fortsatte sedan flera kilometer över ett i princip öde område innan det störtade rakt ner i ett hus som låg mitt i skogen, hela familjen på 7 personer omkom omedelbart.

Jag tror det där är en vandringssägen, så vitt jag vet har aldrig flygvapnet haft ihjäl några civilia.

Däremot gick det väl åt en bunt piloter då Vampire (tålde inte att dyka) Tunnan och kanske framförallt Draken togs fram...

När jag lumpade som flygmeck hade dom just krashat en SK60 samt att vi hade ett ordentligt tillbud med en Lansen (näe, jag är inte hundra år gammal, dom hade kvar ett par som målflygplan)

Han kolliderade med en stor fågel under inflygning sent på kvällen, Lansens ruta stod inte emot utan han fick fågelkroppen utsmetad över hjälmvisiret.

Jag blev nerkallad att klargöra en SK60 så att piloten fick flyga hem, som tack för den kvällstjänstgöringen fick jag skjuts hem med en SK60 på torsdagen den veckan.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top