Drevar ni om?

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Jag funderar på att dreva om hojen för att få lite mer direkt respons och blir nyfiken på hur ni har gjort. Själv har jag inte drevat om nåt sen moppetiden. :D

Mest intressant är väl ni som kör bana/gata med samma hoj. Försöker ni hitta nån bra kompromiss där eller? Brukar även ni som kör 1000-kubikare dreva om?

Sen kan jag tänka mig att en hoj kan ha olika optimala drevningar för olika banor men så seriös behöver man ju inte bli.

Tror ni att -1 kugge fram blir för lite och att man kanske ska köra +2 bak också?

Extra intressant är ju om någon med en GSXR750 eller liknande har några erfarenheter av detta.

Tack! :)

Har precis drevat ner min 990 SMR 1 kugg fram & gjorde även det på min 690 SMC, tycker att man får en roligare hoj med bättre köregenskaper så jag kan inte annat än rekommendera det!! :tummenupp

Har en gts1000 som kommer att drevas om, vill få ned vartalet lite på motorvägen. Har bara 5-växlar, och kraften räcker gott för mig även om jag drevar den.

Normalt drevar man väl inte en 6-växlad modern maskin?

Den allmäna opinionen (här) rörande slitage brukar vara att man skall lämna framdrevet oförändrat för att istället dreva om bak.

Jag kör -1 +3 för att få den mer busvillig. Men då är det ju en kåplös hoj där 200+ och toppfart är tämligen ointressant.

Vad det gäller bankörning så lär det väl inte begränsa i topp om det inte är en väldigt snabb bana (lång målraka) och det är väl ändå bara om du tävlar som det gör något. Det blir ju dock mer växlande med neddrevning, men hur en hoj som din ter sig på bana efter drevning överlåter jag till någon annan att svara på.

Den allmäna opinionen (här) rörande slitage brukar vara att man skall lämna framdrevet oförändrat för att istället dreva om bak.
Anledningen till att många minskar fram istället för upp bak sitter väl i att de kanske inte har tänkt byta kedja samtidigt. Ska man även byta kedja så kan man hellre välja +3 bak istället för -1 fram och en längre kedja för att ev minimera slitaget.

Last edited:
Kör -1 fram och +3 bak på apan, blev riktigt bra tycker jag. Vem fan orkar bry sig om toppfart egentligen, varvstoppet på sexan är vid 260 nu och det är inte direkt så att man grinar för att den inte gör 280 istället. Enda negativa vore väl att ettan är löjligt kort nu.

Jag drevade om min gsxr 750 med 2 kuggar fram. Gick som ett svin men var ingen hit på motorvägen direkt..

Hade samma tankar som du gällande min GSXR1000 K7. Har kört den i 2 år o ville nu testa bara för skoj skull.
Så nu på måndag byts drivpaketet ut till -1 fram samt +2 bak.
Återkommer med svar hur det blev i övermorrn

Återkommer med svar hur det blev i övermorrn

Gör gärna det. :tummenupp

Vem fan orkar bry sig om toppfart egentligen, varvstoppet på sexan är vid 260 nu och det är inte direkt så att man grinar för att den inte gör 280 istället. .

Exakt. Så jävla kul att ligga och pressa i 280 på motorväg är det inte. Sällan jag gör det också. 230-240 blir det ju dock lätt när man råkar bli uttråkad och vill komma fram. Det hade ju varit bra om man slipper varvstoppet där redan.

Last edited:
Har en gts1000 som kommer att drevas om, vill få ned vartalet lite på motorvägen. Har bara 5-växlar, och kraften räcker gott för mig även om jag drevar den.

Normalt drevar man väl inte en 6-växlad modern maskin?
Antalet växlar påverkar inte.
Brukar ligga desto tätare.
Hög etta och resten av växlarna på samma ställe är dagens melodi.
Jag skulle gärna ha sex växlar, men då med låg etta och sexan som "överväxel".

Jag har hört att man ska undvika att dra ner 2kugg fram pga kedjeslitage. Jag TROR det sitter ett 17drev på nu original, men jag är faktiskt inte helt säker. Glömsk. :rolleyes:

Har precis drevat ner min 990 SMR 1 kugg fram & gjorde även det på min 690 SMC, tycker att man får en roligare hoj med bättre köregenskaper så jag kan inte annat än rekommendera det!! :tummenupp

Och då har du sjukt mycket bättre vrid än jag från början redan. Jag har stora problem att få upp min hoj på bakhjulet på tvåan, även med koppling. Sen är jag absolut ingen slangarkung men ändå. :mad:

Last edited:
Anledningen till att många minskar fram istället för upp bak sitter väl i att de kanske inte har tänkt byta kedja samtidigt. Ska man även byta kedja så kan man hellre välja +3 bak istället för -1 fram och en längre kedja för att ev minimera slitaget.
Titta! Ännu en dag med nya lärdomar, tack!

Jag har hört att man ska undvika att dra ner 2kugg fram pga kedjeslitage. Jag TROR det sitter ett 17drev på nu original, men jag är faktiskt inte helt säker. Glömsk. :rolleyes:
Nu vet vi båda hur det ligger till! Jag vill också veta hur det blir sedan!

Last edited:
Jag har hört att man ska undvika att dra ner 2kugg fram pga kedjeslitage. Jag TROR det sitter ett 17drev på nu original, men jag är faktiskt inte helt säker

Har 17/43 original ..blir alltså nu 16/45 vilket innebär att jag kommer få 11% mer varv på samma växel o läge vilket även innebär att toppeffekten blir 258km/h..baserat på att den toppar 290km/h nu, vilket stämmer enligt tester. Så jag borde känna skillnad..hoppas på det bästa

Hmm jag drevade upp min fem kuggar bak o de blev nästan lite väl bra... blev sjukt högvarvig på 6:an i cruise hastighet. Skulle nöjt mig med tre kuggar upp så här i efterhand. Skulle jag haft kåpräser skulle jag nog inte dreva mer än max 2, kanske tre kuggar bak.

Många hojar varvar inte ut med originaldrevningen, men det ger ju bra siffror för medelförbrukning och hjälper till att hålla nere bullret vid en given hastighet. Jag tror att en måttlig neddrevning påverkar verklig, användbar toppfart minimalt och ger ett trevligare register.

På min hoj åker jag +2 bak vilket påverkat användbar topphastighet positivt (!) då den varvar ut bättre och snabbare (utan kilometerlånga fullgaslöp) medan soppaförbrukning och landsvägskomfort i princip är som tidigare.

Så för en modern landsvägshoj kan nog +2 till 3 kuggar bak, alternativt -1 fram vara en bra ansats.

Mina 2p - lycka till:tummenupp

Hmm jag drevade upp min fem kuggar bak o de blev nästan lite väl bra... blev sjukt högvarvig på 6:an i cruise hastighet. Skulle nöjt mig med tre kuggar upp så här i efterhand. Skulle jag haft kåpräser skulle jag nog inte dreva mer än max 2, kanske tre kuggar bak.

Min kusse dreva ner sin R1 -1 fram och märkte ingen större skillnad vilket kanske beror på att den redan har sitt grundvrid och är stark jämfört med lite effektsvagare hojar. Därav anledningen till att jag var tvungen att dra på lite till.

Jag har stora problem att få upp min hoj på bakhjulet på tvåan, även med koppling.

Då kan du nog pizzadreva, tanka helium i framdäcket och sätta ett fetto på bönpallen också, om du har problem att få upp en original gixxer750 på slangen på tvåan med koppling så är du ett hopplöst fall!

Då kan du nog pizzadreva, tanka helium i framdäcket och sätta ett fetto på bönpallen också, om du har problem att få upp en original gixxer750 på slangen på tvåan med koppling så är du ett hopplöst fall!

Kan nog inte hålla med där.
En polare hade en likadan fast -06 tror jag. Jag hade fan problem att få upp den med koppling....fick slita som fan att få upp den. Tyckte det var skitskumt då jag lyfter upp min egen hur lätt som helst. Men men...så jag vette fan varför det ska vara så krångligt. Tycker kanske att du är för jävla nedlåtande..har du testat hans 750? ..men då har väl jag samma problem då? Eftersom jag har testat en likvärdig o håller med honom

Last edited:
Kan nog inte hålla med där.
En polare hade en likadan fast -06 tror jag. Jag hade fan problem att få upp den med koppling....fick slita som fan att få upp den. Tyckte det var skitskumt då jag lyfter upp min egen hur lätt som helst. Men men...så jag vette fan varför det ska vara så krångligt
Kopplar du upp den från 20kmh?

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Back