Eftersnack - Uppdrag Granskning

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Har inte läst hela tråden men kollade reportaget igår, tyckte faktiskt det var ett relativt balanserat reportage, man förstår ju definitivt de boende, men sen var det lite väl spetsat på att alla med sporthoj kör som svin hela tiden.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Massmedia har aldrig antagit en roll att driva en vettig debatt i Sverige (särskilt kvällstidningarna) och de har aldrig varit lyckade när det gäller att hantera vissa saker. Deras roll har mera varit att skapa "kioskvältare", som upprör och bidrar till en känslomässig opinion från den breda massa. Det är den breda massan som är deras kunder. Det fungerar mycket effektivt och enkelt mot en lite grupp i samhället som sporthojsåkare.

Man gör såhär.

<<<-Långt men/och bra inlägg->>>

Det är inte första och inte sista gången de kör den här typen av reportage. Journalister är ett tråkigt släkte utan egen åsikt.

Kör försiktigt.

Insiktsfullt skrivet! UG hittar inget exempel på sporthoj som har krockat med en bil så dom tar en glidare eftersom att Svensson i stugorna troligtvis ser en mc som en mc oavsett typ. Och anledningen till att den där glidaren har gått omkull vet bara han själv. Körde han i laglig hastighet och väjde för ett rådjur? Hade han nån slags sjukdom som gjorde att han tappade focus? Fick han en olycklig punktering? En sak är säker.... han körde iaf inte en Sub 4 (c)Bombrepa.

Och när UG är där och filmar så är det ingen som kör (c)Bombrepor. Då stjäl dom min mångårigt gamla film för att för att illustrera hus ni kör Bogesundsvägen. Ger den filmen en rättvis bild? Nej, ni kör mycket långsammare! :blah

Dom boende efter Bogesundsvägen har det jobbigt. Dom bor vid en populär MC väg. Det är på fronten intet nytt, den har varit det i många många decennium. Problemet är att det körs inspirerat, precis som talesmannen för SMC uppmanar oss att göra via sporthoj.com, men inte ligger folk i regel runt 200 förbi ridskolan inte. Och inte körs det i regel Sub 4'or. Men det körs "inspirerat". Bara man saktar ner vid Elboda och ridskolan så är det väl ok? Eller?

Nej det är snarast jävligt orimligt men i valda delar av media är ni säkert roten till allt ont :hihi

Jo det e ju det. Som DTM sa: Det har varit vi som fått bära hundhuvudet.

Det vet jag mycket väl och jag syftade varken på dig eller Danne, dessutom tror jag han lett en grupp några gånger och det har funkat kanon och varit uppskattat. Folk som sett flertalet av dina filmer vet ju också att de är gjorda med glimten i ögat och ska ses med glimten i ögat.
Och ja, vi är goda kålsupare allihop!

I love you to sugar pie! :kär:

Ordet "skuld" nämns – skuld till vad undrar jag. Det tycks finnas en underförstådd och allmän idé om att något dåligt har hänt. Jag vill istället tacka så ödmjukast för era filmer, körsätt och tv-inslag – det är förutom konst i den högre skolan, mycket bra underhållning – men det är även jättebra för sporthojskulturen.

Jag vill kunna köra hårt (enligt min linjal) och olagligt. Det kan jag och betraktas som en svärmorsdröm – relativt. Jag hade aldrig kunnat göra det om inte PK är där det är, d v s stor acceptans.

Vissa försöker plantera begrepp som "inspirerad körning" och försöker liksom göra sådan aktivitet rumsren – men det är ju bara ett finare ord för fort, olagligt och ganska riskfyllt. SMC-instruktörer bombar järnet på vägarna. T o m poliser blandar sig i och kör »up tempo» och det garvas och skämtas om just detta. Samtidigt snackas det om att påverka attityder, men det är en sådan otrolig superdubbelmoral så att man kan kräkas ihjäl sig. Det skylls sedan på Roller och DTM etc – fy fan!

Precis, vi är samma kolsupare allihopa. Fast i min värld är det som det ska vara d v s vi dricker snarare gott vin i stora mängder!

Ni har ju självklart inte gjort någon skada, snarare stor nytta! Tack!:tummenupp

Det här är så fantastiskt bra skrivet att det svartnar för ögona på Iron Maiden!

Du e stand up och raka motsatsen till kappvändare. Det behövs fler av din sort på det här forumet! :kär
 
Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Är det någon som var med i programmet som fått påringning av en obehaglig man? Det kan vara någon som "skämtat" med mig, men det var tillräckligt otrevligt och lågt för att låta det passera.

Det kan du tacka UG för. Men dom skiter i dig och att du får galningar efter dig bara dom får tittarsiffror.

Jag hoppas att det upphör och att du inte ska behöva vara rädd när du kommer hem eller lämnar bostaden.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
själv tyckte jag den gula crashade hojen såg ut som en Monster, men kollade inte så noga..
Enda vettiga ur hela reportaget var fasen mannen som bodde "i" kurvan. Han som faktiskt hade vart med om olyckor och pysslat med oss när vi crashat. Där emot förstår jag inte hur den barnfamiljen tänkte när de köpte det huset..
Jag är själv inhyrd pappa, och hade ALDRIG köpt en kåk så nära en 70 väg eller vad det kan vara precis där. ALDRIG, det är oansvarigt och han får mer eller mindre skylla sig själv. (låter korkad nu, jag vet..) Men blir fan förbannad på sådana människor!
En olycka kan hända på vilken väg som helst, här i södra sverige har vi precis lika dana vägar, men dock inte Någon Dan the Man som får för sig att filma allting och sen lägga ut det på nätet.. "bombrepor" gör man fasen överallt, inte bara på Bogesundsvägen.
De kan göra ett nytt reportage här då tycker jag, om folk som trimmar gamla skothögar som knappt håller ihop. Och sen kör sina "streetrace" mitt i stan vid stoppljusena. Det e fan INTE smart.. men men, alla tycker vi olika.

Peace out

Nja. Det är 50 förbi där. Och det är få som kör i närheten av den hastigheten trots att det är en ridskola där.
Visst. Jag kan hålla med om det i att köpa hus intill en landsväg. Jag skulle själv vara skeptisk till det. Men teoretiskt sett så kan dom ha köpt huset på vintern.
Och sen vet jag inte om man ska behöva räkna med att det passerar massor av hojar i dubbla den skyltade hastigheten heller.
Hade det gått i förhållandevis lagliga hastigheter så hade det säkert också varit störande men dom hade fått skylla sig själva för det blir ju trafik på vägar. Nu är inte riktigt det fallet då flertalet passerar i dryga 100 och ett litet fåtal hållar närmare 200 och det ska inte någon behöbva stå ut med på 50 sträckan utanför sitt hus tycker jag.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Mmm, visst blir det fel om Ni upplever att Ni blir hängda för något som många varit och kanske är en del av. Fel så till vida att Ni skulle vara de enda som kör för fort i f t lagar och kanske även samhällets uppfattning om vad som är lämpligt (om än en viss "moms" på hastighetsbegränsningarna ibland kan vara accepterat bland allmänheten).

Många inlägg, mer eller mindre kloka, har väl legat till grund för en förändrad inställning efter UG:s granskning. Kraftigt förenklat verkar väl följande åsikter råda kring varför problemet Bulten /Bogan hamnat i oönskat fokus:

1. Koncentration av MC:s på mer eller mindre "inspirerade" nöjesturer kring två specifika vägsträckor.

2. Filmat material och "racediskussioner" från dessa vägsträckor på bl.a. denna site.

Att Du och DTM hamnat i skottgluggen beror väl i mångt och mycket just på pkt 2. Inslaget om spöket gavs mycket lite utrymme, kanske på grund av att diskussionerna kring de filmerna inte förekommer på denna site numera? Tyvärr saknar många människor och säkerligen också research-folk insikt och kunskap om den ironi och sarkasm som Du själv använder och har använt kring Dina alster, och tolkas dom bokstavligt blir ju bilden inte särskilt positiv:).
Du har helt rätt i att det finns många inlägg i de gamla trådarna där tonen är helt annorlunda än idag. Tyvärr har nu tiden hunnit ikapp oss där vi som SH-åkare ställs till svars för gamla hyss och kommentarer en gång skrivna med glimten i ögat...

MC-kortet är individuellt. Vår vilja och förmåga att åtfölja trafiklagstiftningen är individuell. Vårt behov av att exponera och roa är individuellt. Därmed har jag som individ att förhålla mig till allmänhet, samhälle och trafiklagstiftning och ta eventuella konsekvenser vid överträdelser utan att gråta ut eller skylla på någon virtuell kultur.

Inspirerad körning är för mig att jag som individ kör min hoj med ett skönt flyt på en kurvig vägsträcka utan att i orimligt hög grad riskera liv och lem för mig själv eller medtrafikanter och utan att uppröra allmänheten på ett uppseendeväckande sätt. Av detta följer att inspirerad körning för mig kan vara vansinne för någon annan men rena promenadtempot för en tredje. Därför diskuterar jag ogärna min definition med andra än de jag känner väl. Precis som skattemoral, bilåkande och familjebekymmer.

Tyvärr kan detta individuella ansvar komma att stå tillbaks när en grupp MC-åkare hamnar i grupp, att då slå av från ett tempo man inte är rustad för är mer än vad vissa klarar.

Så diskussionen borde kanske ligga kring hur vi klarar av att bibehålla våra individuella värderingar i grupp, hur allmänheten uppfattar oss när vi koncentrerar våra turer kring särskilda vägsträckor samt hur samhället/ myndigheter svarar på dokumenterade, exponerade och i viss mån hyllade överträdelser.

Lösningarna i Strömmas inlägg är utomordentligt väl genomtänkta och kring det finns inte mycket att tillägga.

Hur Du, DTM, någon SMC-instruktör, Gud Fader eller Olsson kör har väl egentligen inte mycket att göra med UG:s frågeställning? Det är många som i debatten sagt att man inte önskar vara förgrundfigur i någon outlaw-bombåkarsekt, det svaret räcker gott och väl åt mig och borde även vara ett svar åt allmänheten (via UG).

Hur jag själv åker är en sak mellan mig och samhället, precis som Du får svara för Dina val.

Och jag tycker det var klokt, inte fegt, att avstå från att kommentera gammal skåpmat och gamla synder officiellt:tummenupp

...Dom boende efter Bogesundsvägen har det jobbigt...Problemet är att det körs inspirerat...

...Som DTM sa: Det har varit vi som fått bära hundhuvudet.
 
Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-

Men VAD i inslaget anser du vara felaktigt?
Stämmer det inte med verkligheten?
Eller handlar det bara om att sporthojspiloter var ämnet?

Att en barnfamilj var villiga att ställa upp i tv, det är starkt! Varför kan inte människor se att det finns en psykisk skada som inte visar sig lika starkt utåt som en fysisk. Eller stämmer följande: inget blod, ingen skada... Men när detta visas så ska det alltid vara överreklamerat från medias sida, istället för att tänka till en extra gång!

Hur reagerar DU när en polare kör av vägen, eller senare på kvällen när du tänker tillbaka? Hur reagerar DINA barn efter en olycka?

Att bo efter en väg med barn så får man skylla sig själva!
Hur många har flyttat dit med barn vs. Hur många flyttade dit utan barn, men har fått under tiden dom har bott där? Ska man behöva flytt enbart för att man får barn, för att människor som begår trafikbrott dagligen utanför huset inte förstår bättre?

Ett liv på landet är inte samma sak som ett liv i storstaden! När storstaden ser landet som en lekplats kommer det att bli konsekvenser. Speciellt när storstadsborna inte har vett att förstå problematiken dom medför...
 

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
...Insiktsfullt skrivet! UG hittar inget exempel på sporthoj som har krockat med en bil så dom tar en glidare eftersom att Svensson i stugorna troligtvis ser en mc som en mc oavsett typ. Och anledningen till att den där glidaren har gått omkull vet bara han själv. Körde han i laglig hastighet och väjde för ett rådjur? Hade han nån slags sjukdom som gjorde att han tappade focus? Fick han en olycklig punktering? En sak är säker.... han körde iaf inte en Sub 4 (c)Bombrepa.
...

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4221318&postcount=148

Bombrepa eller ej, klantigt var det iaf.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
OK. En Harley Davidsson som kört 70 km/h och bromsar omkull sig.

Jag tror inte UG får Pulitzerpriset i år.


Det här var också ett rent genialiskt inlägg! Du är en stor tänkare! :Bugar

Mmm, visst blir det fel om Ni upplever att Ni blir hängda för något som många varit och kanske är en del av. Fel så till vida att Ni skulle vara de enda som kör för fort i f t lagar och kanske även samhällets uppfattning om vad som är lämpligt (om än en viss "moms" på hastighetsbegränsningarna ibland kan vara accepterat bland allmänheten).

Många inlägg, mer eller mindre kloka, har väl legat till grund för en förändrad inställning efter UG:s granskning. Kraftigt förenklat verkar väl följande åsikter råda kring varför problemet Bulten /Bogan hamnat i oönskat fokus:

1. Koncentration av MC:s på mer eller mindre "inspirerade" nöjesturer kring två specifika vägsträckor.

2. Filmat material och "racediskussioner" från dessa vägsträckor på bl.a. denna site.

Att Du och DTM hamnat i skottgluggen beror väl i mångt och mycket just på pkt 2. Inslaget om spöket gavs mycket lite utrymme, kanske på grund av att diskussionerna kring de filmerna inte förekommer på denna site numera? Tyvärr saknar många människor och säkerligen också research-folk insikt och kunskap om den ironi och sarkasm som Du själv använder och har använt kring Dina alster, och tolkas dom bokstavligt blir ju bilden inte särskilt positiv:).
Du har helt rätt i att det finns många inlägg i de gamla trådarna där tonen är helt annorlunda än idag. Tyvärr har nu tiden hunnit ikapp oss där vi som SH-åkare ställs till svars för gamla hyss och kommentarer en gång skrivna med glimten i ögat...

MC-kortet är individuellt. Vår vilja och förmåga att åtfölja trafiklagstiftningen är individuell. Vårt behov av att exponera och roa är individuellt. Därmed har jag som individ att förhålla mig till allmänhet, samhälle och trafiklagstiftning och ta eventuella konsekvenser vid överträdelser utan att gråta ut eller skylla på någon virtuell kultur.

Inspirerad körning är för mig att jag som individ kör min hoj med ett skönt flyt på en kurvig vägsträcka utan att i orimligt hög grad riskera liv och lem för mig själv eller medtrafikanter och utan att uppröra allmänheten på ett uppseendeväckande sätt. Av detta följer att inspirerad körning för mig kan vara vansinne för någon annan men rena promenadtempot för en tredje. Därför diskuterar jag ogärna min definition med andra än de jag känner väl. Precis som skattemoral, bilåkande och familjebekymmer.

Tyvärr kan detta individuella ansvar komma att stå tillbaks när en grupp MC-åkare hamnar i grupp, att då slå av från ett tempo man inte är rustad för är mer än vad vissa klarar.

Så diskussionen borde kanske ligga kring hur vi klarar av att bibehålla våra individuella värderingar i grupp, hur allmänheten uppfattar oss när vi koncentrerar våra turer kring särskilda vägsträckor samt hur samhället/ myndigheter svarar på dokumenterade, exponerade och i viss mån hyllade överträdelser.

Lösningarna i Strömmas inlägg är utomordentligt väl genomtänkta och kring det finns inte mycket att tillägga.

Hur Du, DTM, någon SMC-instruktör, Gud Fader eller Olsson kör har väl egentligen inte mycket att göra med UG:s frågeställning? Det är många som i debatten sagt att man inte önskar vara förgrundfigur i någon outlaw-bombåkarsekt, det svaret räcker gott och väl åt mig och borde även vara ett svar åt allmänheten (via UG).

Hur jag själv åker är en sak mellan mig och samhället, precis som Du får svara för Dina val.

Och jag tycker det var klokt, inte fegt, att avstå från att kommentera gammal skåpmat och gamla synder officiellt:tummenupp
 
Last edited:

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
BMW
NEJ inte VAD utan HUR, kvällspressens opartiska granskning är som regel inriktat på att sälja så många nummer av tidningen som möjligt. Det är det de lever på. Det är därför beskyllningar/sensationer/skandaler är helsidor och dementier är små notiser. Varför tror du att kvällspressens viktigaste första sidan med jämna intervaller är i kategorierna "Vilken mobile är bäst", "Hur man bantar 20kg på 1 veck" ,"Sex på jobbet är vanligt", "Godaste kräftorna" o.s.v. Riktigt tunga samhällsämnen där. Men det säljer. Att utöva kollektiva beskyllningar på en liten gruppering i samhället, p.g.a. att vissa individer som kopplas till gruppen har då missköt sig är inte OK. Filmsnuttarna är inte representativa för motorcykelkollektivet. Det är exakt det du ser. Extrema.

Om man har ett bullerproblem. Sätt upp en flygande besiktning och mät bullernivån. Ge bullermarodörerna böter. Om man har problem med hastigheten. Sätt upp fartkontroller. Förklara inte att alla är skyldiga i en viss grupp. Polisen kanske skulle se över sin strategi lite. D.v.s. lite mera finurligt sätt borde finnas.

Självklart är det starkt, när en familj ställer upp och berättar om en trafikolycka. Nu tycker inte jag, att bara för det är en familj så skulle det vara mera traumatisk eller att motorcyklisten skulle vara mer vårdslös p.g.a. av att han råkade krocka med en familj. Dessutom misstänker jag att motorcyklisten inte gjorde det med flit. Men eftersom det var en barnfamilj så symboliserar de laglig, rättvis, o.s.v. och de körde inte över gällande skyltning. Motorcyklisten symboliserar en ligist som dessutom var en GhostRider Wanabe som körde i över 200 km/h. Han var en fara för barnfamiljen. Allt detta utan att veta vad som förorsakade olyckan.

Varje olycka i statistiken innehåller ett personligt trauma/tragedi. Det gäller i synnerhet trafikolyckor för trafikolyckornas egenskap är att det är oväntade. Därmed också synnerligen traumatiska. Det är därför det heter OLYCKA. I år t.o.m april så har det dött 53 bilister och 12 medpasagerare, 6 motorcyklister, 1 cyklist, 16 gående och 3 övriga. D.v.s. totalt 91 personer. Var och en av dessa 91 fall döljer en personlig tragedi. Jag tycker att trafikdöden är hemsk oavsett färdsätt. Vi skiter i att det har dött 65 personer i bilar för det är ok. Låt oss bli upprörda över att det dött 6 motorcyklister. P.g.a. av dessa är sådana busa som satt andra i riskfyllda situationer. Särskilt barnfamiljer. Vi hyvlar på försäkringskostnader och annat på just färdsätt motorcykel. Men varför tar vi aldrig upp vem som är vållande. Om en lastbil kör över en motorcyklist som sitter på sin hoj, stilla, vid ett rödlyse. Så säger statistiken att det är motorcykelolycka. Höj försäkringspremien för motorcyklar. Det är säker helt i sin ordning för det var en ung man på en effektstark motorcykel. Snacka om dumt.

Jag skulle inte ställa frågan "hur du reagerar du på bud om att nära och kära har avlidit". Jag tror att alla människor reagerar mycket starkt på en sådan dödsolycka. Det är i alla fall något jag inte tänker fråga eller ifrågasatt. Men det tycks du göra.

Men VAD i inslaget anser du vara felaktigt?
Stämmer det inte med verkligheten?
Eller handlar det bara om att sporthojspiloter var ämnet?

Att en barnfamilj var villiga att ställa upp i tv, det är starkt! Varför kan inte människor se att det finns en psykisk skada som inte visar sig lika starkt utåt som en fysisk. Eller stämmer följande: inget blod, ingen skada... Men när detta visas så ska det alltid vara överreklamerat från medias sida, istället för att tänka till en extra gång!

Hur reagerar DU när en polare kör av vägen, eller senare på kvällen när du tänker tillbaka? Hur reagerar DINA barn efter en olycka?

Att bo efter en väg med barn så får man skylla sig själva!
Hur många har flyttat dit med barn vs. Hur många flyttade dit utan barn, men har fått under tiden dom har bott där? Ska man behöva flytt enbart för att man får barn, för att människor som begår trafikbrott dagligen utanför huset inte förstår bättre?

Ett liv på landet är inte samma sak som ett liv i storstaden! När storstaden ser landet som en lekplats kommer det att bli konsekvenser. Speciellt när storstadsborna inte har vett att förstå problematiken dom medför...
 

Ping

Skydiver
Gick med
7 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 954 -03 SÅLD, Yamaha YZ-R1 -03 SÅLD
Vissa aspekter av programmet var tyvärr av låg kvalite rent journalistmässigt. Speciellt med vissa citat, källor, ghostrider som referens, mfl.
Där sjönk hela programmets respekt i mina ögon.


Men det är tråkigt att ett fåtal mini-ghostrider-wannabes skall representera alla MCåkare. Förbannade dårar som kör på andra sidan vägbanan, i skymda kurvor. Aja vi vet ju vem som får ont när det smäller iaf.
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Jag har polisanmält saken, så vi får se vad som händer.

Ehm. Hur i hela friden blev du indragen i detta?

Jag menar. Hur vet någon såpass om dig att de gör vad de nu har gjort!?

Var du med i programmet eller har du figurerat på något annat sätt som gör att du kan knytas till något alls i inslaget??

Låter inget vidare iaf. Hoppas det går bra.
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Kört utmed nämnd vägsträcka, uppretad gubbe Knut-Gösta tar reg nummret och kollar upp på VV ringer och beter sig allmänt korkat?
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Tanken var förstås aldrig att det skulle sändas i TV.

SVT har stulit filmen och sänt den trots att jag mycket klart och tydligt har informerat dom om att dom ej har min tillåtelse. Förutom att ha mailat dom detta ringde jag upp den ansvarige utgivaren av programmet för att informera denne.

Jag erbjöds pengar gång på gång. 3 gånger höjde dom summan men jag tackade nej hela vägen. Sen ville SvD och aftonbladet även dom köpa filmen vilket jag också tackade nej till. SvD och Aftonbladet respekterade dock detta.

Som svar på din fråga ångrar jag inte filmen. Den är inte anledningen till att dom boende klagar. Men jag tycker att det var olyckligt att filmen sändes i Sveriges television pga. den inte ger en rättvis bild av hur ni egentligen kör Bogesundsvägen. Jag gjorde dock allt som stod i min makt för att försöka förhindra visningen.
Okej.
Jag kan hålla med om att din film kanske inte är huvudorsaken till att de boende klagar.
Jag tycker bara det är tråkigt att det överhuvudtaget filmas bombrepor som sprids ut. Jag tror att ug skulle ha stora problem att få ihop ett program om de inte hade tillgång till ”bevisfilmer” av den kalibern som visades i tv.
(hade de blitt nåt för ug överhuvudtaget?)
Utan filmerna har de ju ingenting. Hur mycket de än försökte filma och greja själva fick de ju tydligen inget matnyttigt.
Att det ska till att stjäla en fem år gammal film för att väcka lite ihåligt rabalder är ju bara löjligt.
Sen kan jag tycka att det är lite bakvänt att hävda stöld av ett material som man så frikostigt delar ut till höger och vänster (håll era filmer för er själva om ni inte vill att obehöriga ska få tag på dem)
Hoppas inte följderna av detta ihåliga rabalder bidrar till att det mynnar ut några restriktioner som mc åkare kan tycka vara tråkiga.

Problemet för de boende runt bogan (och bulten?) är ju inte för den delen att förringa. Men jag tror som så många andra här att problemet egentligen handlar om den stora mängden mc som passerar hela tiden.

Nåja, jag har i alla fall försökt köra inspirerat på bana i helgen, det gick ungefär hälften så fort som för er på gatan.:)
 
Last edited:

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Det är inte rimligt att han och jag skall bära ansvaret för hur alla kör sina motorcyklar idag. Bli lite resonabla för guds skull.
Jag tycker inte att ni bär ansvaret för problemet i stort, det bärs självklart av de som kör på så sätt att folk blir förbannade, och även om ni med körde där så är det ju glömt nu. Det här är ju lite av en färskvara typ. Jag tror inte heller att det fanns en tanke på att filmerna skulle kunna användas på det här sättet heller när dom lades upp, så inte ens där anser jag att du är skyldig.

Jag anser dock att när folk som bor utmed en väg med rätta klagar på framfarten, där i princip alla vet att dom kör för fort, och oavsett om folk klagar för att dom är rädda eller bara av princip, då håller man ödmjukt en låg profil och backar av.

Det gör du inte gärna (håller en låg profil alltså), och det tycker jag är fel av dig eftersom du dels som vanligt får med dig en massa som givetvis stämmer in i din kör (jodå, några tycker säkert så annars med), dels för att det kan/kommer att drabba kollektivet villket du till varje pris borde hjälpa till att undvika.

Likadant med filmerna... Dom flesta var kul, men nu är det läge att föregå med gott exempel och ta bort dom från öppna nedladdningssidor och förespråka att man avstår från att dela ut sådant som alla får lida för, dvs vara lite återhållsamma och lära sig att använda den möjligheten lite mer med insidan. Man släcker inte eld med fotogen...

Som jag nämnde så är problemet i sig ganska mycket färskvara, och med tanke på hur snällt/dåligt UG förvaltade möjligheterna till att totalsåga oss så fick vi en chans att ödmjukt backa av och visa att vi lyssnade och rättade till problemen, och gör man det så tror jag problemet till större delen försvinner av sig självt. Här kan och bör du hjälpa till eftersom du drar med dig många i ditt tyckande hela tiden, och jag tror att du med tycker det vore skönast om det blåste över. Trist då om attitydsnacket ska fortsätta, vilket kan/lär betyda ytterliggare regleringar och kostnader av vår hobby. Då blir iaf jag förbannad...
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Måste säga att du skriver väldigt bra! :tummenupp

NEJ inte VAD utan HUR, kvällspressens opartiska granskning är som regel inriktat på att sälja så många nummer av tidningen som möjligt. Det är det de lever på. Det är därför beskyllningar/sensationer/skandaler är helsidor och dementier är små notiser. Varför tror du att kvällspressens viktigaste första sidan med jämna intervaller är i kategorierna "Vilken mobile är bäst", "Hur man bantar 20kg på 1 veck" ,"Sex på jobbet är vanligt", "Godaste kräftorna" o.s.v. Riktigt tunga samhällsämnen där. Men det säljer. Att utöva kollektiva beskyllningar på en liten gruppering i samhället, p.g.a. att vissa individer som kopplas till gruppen har då missköt sig är inte OK. Filmsnuttarna är inte representativa för motorcykelkollektivet. Det är exakt det du ser. Extrema.

Men nu var det till största delen en utvald sträcka det handlade om. En speciell typ av motorcyklar som till största del överskrider hastigheten, samt till viss del buller. Det handlade inte om hela mc-kollektivet, utan endast en viss del. Därför anser jag att UG har vart sakliga och inte sågat hela mc-kollektivet, utan hållt sig till fartdårarna på vald sträcka.

Sen att ett inslag med GR var med visade endast att extrema hastigheter på just sporthojar i vanlig trafikmiljö finns det ett intresse av, vilket även ett antal försöker att efterleva i tron på att det är "coolt".

Om man har ett bullerproblem. Sätt upp en flygande besiktning och mät bullernivån. Ge bullermarodörerna böter. Om man har problem med hastigheten. Sätt upp fartkontroller. Förklara inte att alla är skyldiga i en viss grupp. Polisen kanske skulle se över sin strategi lite. D.v.s. lite mera finurligt sätt borde finnas.

Detta löser inte problemet, då problemet ligger hos förarna.
Första som passerar kontrollen varnar mötande, eftersom det är synd om dom som "åker dit" i kontroller och får böta "onödiga" pengar, eftersom dessa kontroller endast är till för att "dra in pengar" och inte lösa några problem.

Hade polisen dömt ut hojen och utfärdat körförbud på plats vid överskriden ljudmätning hade ev kunnat hjälpa till viss del. Mer diskreta övervakningar av hastighet genom civila fordon hade även det kunnat hjälpa till viss del.

Det är som du påpekar, att polisen bör se över sin strategi lite. Men problematiken ligger fortfarande på förarna som är likgiltiga mot omgivningen!

Självklart är det starkt, när en familj ställer upp och berättar om en trafikolycka. Nu tycker inte jag, att bara för det är en familj så skulle det vara mera traumatisk eller att motorcyklisten skulle vara mer vårdslös p.g.a. av att han råkade krocka med en familj. Dessutom misstänker jag att motorcyklisten inte gjorde det med flit. Men eftersom det var en barnfamilj så symboliserar de laglig, rättvis, o.s.v. och de körde inte över gällande skyltning. Motorcyklisten symboliserar en ligist som dessutom var en GhostRider Wanabe som körde i över 200 km/h. Han var en fara för barnfamiljen. Allt detta utan att veta vad som förorsakade olyckan.

Personligen så ser inte jag detta på samma sätt som alla andra tydligen.
Jag ser det som att UG belyste problemet med att det finns fler risker än att köra av vägen som de boende efter vägen påpekade. Mötande trafik är en stor risk när man ökar hastigheten, vilket medför att man utsätter andra medtrafikanter för onödiga risker. I UG inslag visades ett exempel, en barnfamilj med en gravid mamma. Denna gång bromsade föraren omkull hojen, men vad hade hänt om han inte gjort det, utan frontalkrockat och något passerat genom vindrutan.

Personlige tror jag att insikten om vad som kan hända är många gånger större när man sett vad det kan ställa till med, när man har facit i hand.

Varje olycka i statistiken innehåller ett personligt trauma/tragedi. Det gäller i synnerhet trafikolyckor för trafikolyckornas egenskap är att det är oväntade. Därmed också synnerligen traumatiska. Det är därför det heter OLYCKA. I år t.o.m april så har det dött 53 bilister och 12 medpasagerare, 6 motorcyklister, 1 cyklist, 16 gående och 3 övriga. D.v.s. totalt 91 personer. Var och en av dessa 91 fall döljer en personlig tragedi. Jag tycker att trafikdöden är hemsk oavsett färdsätt. Vi skiter i att det har dött 65 personer i bilar för det är ok. Låt oss bli upprörda över att det dött 6 motorcyklister. P.g.a. av dessa är sådana busa som satt andra i riskfyllda situationer. Särskilt barnfamiljer. Vi hyvlar på försäkringskostnader och annat på just färdsätt motorcykel. Men varför tar vi aldrig upp vem som är vållande. Om en lastbil kör över en motorcyklist som sitter på sin hoj, stilla, vid ett rödlyse. Så säger statistiken att det är motorcykelolycka. Höj försäkringspremien för motorcyklar. Det är säker helt i sin ordning för det var en ung man på en effektstark motorcykel. Snacka om dumt.

Att olyckor inträffar är oundvikligt precis som du skriver pga att det just är olyckor. Vi har för många omständigheter runt oss som gör att vi inte kan tillgodose alla, därför händer det tyvärr oförutsedda olyckor. Men samhället försöker att ta fram en miljö som ska fungera för alla, där man minskat antalet omständigheter så vi förhoppningsvis kan tillgodose resterande. Vad händer då när någon ser sig övermodig och ställer sig utanför denna miljö, som alla andra vistas i och anpassar sin körning i tron på att även du och jag gör det?

Att statistik vrids och vänds på kommer alltid att existera.
Men när FB beräknar måste alla aspekter vara med. Oavsett om en motorcyklist är vållande eller ej, så är det fortfarande en olycka med en motorcykel inblandad.

Jag skulle inte ställa frågan "hur du reagerar du på bud om att nära och kära har avlidit". Jag tror att alla människor reagerar mycket starkt på en sådan dödsolycka. Det är i alla fall något jag inte tänker fråga eller ifrågasatt. Men det tycks du göra.

Jag har inte påtalat att någon avlidit! Kanske dåligt formulerat av mig.
Jag ställde "frågan" med tanke på inslaget i UG med motorcykeln och familjen i bilen. Hur den psykiska skadan kan sätta sina spår, medans andra ser olyckan som en "skitgrej" eftersom det inte blev några "materiella" skador... (EJ riktat mot ditt inlägg!)

Hur någon reagerar vid en krissituation går inte att påvisa, då det finns lika många reaktioner som det finns människor. Alla människor har sitt sätt att ta en krissituation vilkväl som reaktion samt bearbetningen. Jag läser förtillfället en kurs i kommunikation, där en av delarna handlar just om kris. Hur människan reagerar vid just krissituationer samt hur man ska bemöta andra som befinner sig antingen just i krisfasen eller efterkommande faser.

Jag kan berätta (även om du inte frågat) att under de senaste 13 månaderna så har fem personer i min omgivning gått vidare. En familjemedlem samt fyra vänner. Av dessa är det enbart familjemedlemmen som lämnat pga ålder, de andra fyra vännerna är unga killar... tre av dessa körde motorcykel samt en körde bil. Ser man effekterna av vad som händer när någon ställer sig utanför den miljö som samhället har skapat, så tar man troligen lättare till sig saker eftersom man ser sambanden mellan handling och effekt.

Man blir blödig av livserfarenhet...
 
Last edited:

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
BMW
Nu börjar vi närma oss pudelns kärna. Det är inte hojen det är fel på. Det är inte gruppen (sporthoj) det är fel på, det är inte samhället det är fel på. Bogesundsvägen är inte ett nytt fenomen utan den har fungerat så här, vad jag känner till, i säkert mer än 60 år. Gruppen som vi pratar om här kör över allt och inte bara på Bogesundsvägen. Trenden att göra en film där man kör fort, har funnits ett tag, det är inte heller det är ett nytt fenomen. Filmerna man ref. till är gamla och inte nyheter. Det är inte fel på DTM eller GR. Men ni har nog kört lite väl fort ibland och tagit stora risker och riskerat era medtrafikanter. Vad har det med gruppen sporhoj att göra. Hade GR tagit en HD och kört till Uppsala på 15 minuter så hade det varit ännu mera extremt.

Varför tog man inte och redovisade medvetenheten, det gedigna arbetet som SMC och dess frontfigur Jesper står för. För SMC jobbar mycket med att ändra attityden, lära motorcykelförare att behärska sitt fordon. Man försöker få bort farliga inslag i trafiken, man stöder de som det gått illa för o.s.v. D.v.s. man gör allt för att aktivt förbättra trafikmiljön för motorcyklisterna. Nej, då gör man en svammelintervju med Jesper. Det tycker jag är mycket lågt. Men det förstår varför, för då framstår UG som om de är riktiga undersökande journalister, som gjort ett gedigt research jobb. Hahahahahah.

Det finns inget nyhetsvärde eller något nytt i det som UG rapporterar. Så hela vinklingen är bara fånig, enkelspårig och saknar det mesta.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Nu börjar vi närma oss pudelns kärna. Det är inte hojen det är fel på. Det är inte gruppen (sporthoj) det är fel på, det är inte samhället det är fel på. Bogesundsvägen är inte ett nytt fenomen utan den har fungerat så här, vad jag känner till, i säkert mer än 60 år. Gruppen som vi pratar om här kör över allt och inte bara på Bogesundsvägen. Trenden att göra en film där man kör fort, har funnits ett tag, det är inte heller det är ett nytt fenomen. Filmerna man ref. till är gamla och inte nyheter. Det är inte fel på DTM eller GR. Men ni har nog kört lite väl fort ibland och tagit stora risker och riskerat era medtrafikanter. Vad har det med gruppen sporhoj att göra. Hade GR tagit en HD och kört till Uppsala på 15 minuter så hade det varit ännu mera extremt.

Jo, det är delvis hojen det är fel på, eftersom den möjliggör denna typ av körning, vilket i sin tur drar till sig en viss typ av människor. Men det är fortfarande människan som väljer att bruka motorcykeln på detta sättet.

Bogesundsvägen har INTE fungerat på detta sättet i mer än 60 år!
För 60år sedan hade inte Sverige den park av motorcyklar som vi har idag, samt att utvecklingen på själva motorcykeln har gått framåt vilket möjliggör att betydligt mer extremt körsätt.

Filmerna är gamla och ingen nyhet, för dom som sett dessa samt är insatta i motorcykelvärlden. För dom som inte sett filmerna så spelar åldern ingen större roll, för detta speglar verkligheten. Och jag har svårt att tro att dessa människor endast tror att detta är de enda filmerna som spelats in...vilket det inte heller är!

Hade GR tagit en HD så hade UG haft en film mindre på en sporthoj, nu är inte fallet så... Därför en del av diskutionen.


Varför tog man inte och redovisade medvetenheten, det gedigna arbetet som SMC och dess frontfigur Jesper står för. För SMC jobbar mycket med att ändra attityden, lära motorcykelförare att behärska sitt fordon. Man försöker få bort farliga inslag i trafiken, man stöder de som det gått illa för o.s.v. D.v.s. man gör allt för att aktivt förbättra trafikmiljön för motorcyklisterna. Nej, då gör man en svammelintervju med Jesper. Det tycker jag är mycket lågt. Men det förstår varför, för då framstår UG som om de är riktiga undersökande journalister, som gjort ett gedigt research jobb. Hahahahahah.

Det finns inget nyhetsvärde eller något nytt i det som UG rapporterar. Så hela vinklingen är bara fånig, enkelspårig och saknar det mesta.

Men nu handlade inte inslaget av om SMC!
Det handlade om individer på sportmotorcyklar som inte följer våra lagar, utsätter medtrafikanter för risker samt medvetet kör ifrån polisen.

Att DU inte anser innehållet vara någon nyhet kan bero på att DU är insatt i ämnet. ÄR RESTERANDE AV SVERIGES BEFOLKNING DET?
 

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
BMW
Okej du har rätt:
- Det är hojen det är delvis fel på
- Bogesundsvägen har inte fungerat såhär i mer än 60 år
- Det är dagens motorcykel som möjliggör (läs sporthoj) det hela
- En films ålder bestäms när alla har sett den och en film är alltid verkligheten. Dessutom så kommer samma sak vara nyhet om ca 2 år för det är någon som inte har sett detta.
- Om GR hade kört en HD från Stockholm till Uppsala på 15 min så hade synsätte på en sporthoj varit bättre.

Ber om ursäkt GR och DTM. Hand ni spelat in era filmer på en HD så hade sporthojarna inte varit på tapeten och försäkringarna billiga på sporthojar och dyra på HD.

------------------- End of line / I rest my Case -----------------------







Jo, det är delvis hojen det är fel på, eftersom den möjliggör denna typ av körning, vilket i sin tur drar till sig en viss typ av människor. Men det är fortfarande människan som väljer att bruka motorcykeln på detta sättet.

Bogesundsvägen har INTE fungerat på detta sättet i mer än 60 år!
För 60år sedan hade inte Sverige den park av motorcyklar som vi har idag, samt att utvecklingen på själva motorcykeln har gått framåt vilket möjliggör att betydligt mer extremt körsätt.

Filmerna är gamla och ingen nyhet, för dom som sett dessa samt är insatta i motorcykelvärlden. För dom som inte sett filmerna så spelar åldern ingen större roll, för detta speglar verkligheten. Och jag har svårt att tro att dessa människor endast tror att detta är de enda filmerna som spelats in...vilket det inte heller är!

Hade GR tagit en HD så hade UG haft en film mindre på en sporthoj, nu är inte fallet så... Därför en del av diskutionen.




Men nu handlade inte inslaget av om SMC!
Det handlade om individer på sportmotorcyklar som inte följer våra lagar, utsätter medtrafikanter för risker samt medvetet kör ifrån polisen.

Att DU inte anser innehållet vara någon nyhet kan bero på att DU är insatt i ämnet. ÄR RESTERANDE AV SVERIGES BEFOLKNING DET?
 

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
känns det här igen? En sammanfattning över vardags skäll under min uppväxt

-Man får inte åka förfort med snowräjsen
-Du måste hålla händerna på styret när du cyklar.
-Ta bort dina skateboards hopp, lille Anders ska lära sig cykla här!
-Du får inte klättra upp i träden!
-Störtloppsåkning förbjuden. Ställ dig i liftkön o håll käften!
-Ta din moppe o åka sladda någon annanstans, vi försöker äta middag här!
-Spring inte i badhuset!
mm mm

Det lustiga är att min 2 år yngre bror inte har fått skäll för dessa saker. Han har helt andra intressen. Man lever sina liv på olika sätt och det måste man ju som vuxen fatta och respektera även om man ibland får lägga band på sitt livskall.
 
Nyheter
KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Top