Eftersnack - Uppdrag Granskning

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmestorps Eke
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
Förstår att folk blir upprörda över sånt här. Det kan aldrig vara kul att oroa sig för sina barns liv och gå å plocka uppett ben här å en arm där när någon kamikaze krashat. Det tråkiga är att majoriteten kör ju faktiskt inte såhär å klockar tider osv. Visst, alla kör väl mer eller mindre olagligt från och till, men man får försöka anpassa hastigheten till omgivningen. När vi är ute och kör försöker vi respektera 50, alltid. Men även om det inte går fortare än laglig fart så låter det betydligt mer när man kommer på sportbåge. Många kör ju dessutom med slip-on osv och det låter ju som det går närmare tvåhundra för människor som inte är insatta när man rular förbi i 2an på 7000 varv...

Men sånt här gör ju inte saken bättre för den stora massan. Har hört skräckhistorier om folk som lagt ut tegelstenar över vägbanan, skjutit med paintbollgevär och jag har tom hört funderingar om att spänna upp vajrar över vägbanan på populära mc-vägar... Får sånna människor vatten på kvarn av sådana här reportage vågar man snart inte ge sig ut på vägarna mer.


Har själv varit med om en olycka där en kamrat krockade med en bil och höll på att bli överkörd. Hojjen blev skrot men hon klarade sig med lindriga skador (Vi höll 50, jag var rajslaiter så jag vet).Bilisten tog det hela myckte bra och många grannar hjälpte oss så vi fick komma in och sätta oss i väntan på hennes anhöriga skulle komma, men en gubbe kom ut och skällde ut oss för att folk körde som idioter där, även om det inte var oss han syftade på. I det sammahnaget var det väl det minst viktiga? Det viktiga var att alla klarat sig bra och att det var till största delen materiella skador.

Kunde inte sagt det bättre själv:tummenupp
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Okej.
Jag kan hålla med om att din film kanske inte är huvudorsaken till att de boende klagar.
Jag tycker bara det är tråkigt att det överhuvudtaget filmas bombrepor som sprids ut. Jag tror att ug skulle ha stora problem att få ihop ett program om de inte hade tillgång till ”bevisfilmer” av den kalibern som visades i tv.
(hade de blitt nåt för ug överhuvudtaget?)
Utan filmerna har de ju ingenting. Hur mycket de än försökte filma och greja själva fick de ju tydligen inget matnyttigt.
Att det ska till att stjäla en fem år gammal film för att väcka lite ihåligt rabalder är ju bara löjligt.

Mycket bra inlägg men jag måste bara göra vissa påpekanden ang nedanstående...

Sen kan jag tycka att det är lite bakvänt att hävda stöld av ett material som man så frikostigt delar ut till höger och vänster (håll era filmer för er själva om ni inte vill att obehöriga ska få tag på dem)

Mina filmer skall vara gratis, dom är inte gjorda i kommersiellt syfte. Därför tycker jag det är bedrägligt av SVT att faktiskt stjäla filmen och sedan kräva tittarna på licenspengar för att se den.

Om dom vinner framgång genom att åberopa citatlagen är nog tvistigt. Det kanske finns nån som kan det området bättre än jag är?

DN har föressten också erbjudit stålar för rättigheten till filmen. Men rullen skall förbli gratis och får inte användas i kommersiellt syfte.

Så fellow SH'are.... mina filmer kan ni tanka fett, tanka brett på internet (tungt rim). Utan att riskera stämningar och dryga skadestånd.

Edit: Det sista här är ett riktigt popularitetsfiskeri. Helt useless eftersom jag inte kan bli mer populär än vad jag redan är.
 
Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Ber om ursäkt GR och DTM. Hand ni spelat in era filmer på en HD så hade sporthojarna inte varit på tapeten och försäkringarna billiga på sporthojar och dyra på HD.

------------------- End of line / I rest my Case -----------------------

Det är reparabelt.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Likadant med filmerna... Dom flesta var kul, men nu är det läge att föregå med gott exempel och ta bort dom från öppna nedladdningssidor och förespråka att man avstår från att dela ut sådant som alla får lida för, dvs vara lite återhållsamma och lära sig att använda den möjligheten lite mer med insidan. Man släcker inte eld med fotogen...

Jodå... där är vi ense. Jag har aldrig lagt ut dom på Youtube för att öka på tittarantalet och spridningen. Alla fortåkarfilmer togs bort från FTP'n innan UG sände sitt program.

Som jag nämnde så är problemet i sig ganska mycket färskvara, och med tanke på hur snällt/dåligt UG förvaltade möjligheterna till att totalsåga oss så fick vi en chans att ödmjukt backa av och visa att vi lyssnade och rättade till problemen, och gör man det så tror jag problemet till större delen försvinner av sig självt. Här kan och bör du hjälpa till eftersom du drar med dig många i ditt tyckande hela tiden, och jag tror att du med tycker det vore skönast om det blåste över. Trist då om attitydsnacket ska fortsätta, vilket kan/lär betyda ytterliggare regleringar och kostnader av vår hobby. Då blir iaf jag förbannad...

Jovisst har det varit jobbigt tidvis. Men jag har aldrig känt något personligt ansvar för hur ni kör era mc's på Bogesundsvägen. Nu tycker jag dock att inläggen överlag har en stor portion rim och reson. Pajkastningen har avtagit och det är trevligt.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Är det någon som var med i programmet som fått påringning av en obehaglig man? Det kan vara någon som "skämtat" med mig, men det var tillräckligt otrevligt och lågt för att låta det passera.

Polisanmäl direkt vid första gången.
Se till att ha något du kan spela in på tillhands nästa gång personen ringer. Bevis is the shit
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Såg precis avsnittet nu och tycker att det var en hyfsat ärligt vinklat reportage. Hyfsat nära sanningen. Varför skulle de inte vilja få fram att de med sporthojar kör för fort. Det är ju de de är byggda liksom, för om man ska vara ärlig, så är det ju tyvärr jäkligt tråkigt att köra lagligt.

Sen att de skriver att nästan alla hojar har lika många HK som KG är väl lite sådär men ja, okunskap. Det enda som var synd var att de citerade några muppar som inte ville vara med på bild med namn som kanske inte sa de mest genomtänkta kommentarerna men ja...

/Kör "lagom" för fort, där det inte är massa trafik, bebyggelse mm mm.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top