Eftersnack - Uppdrag Granskning

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Så är det säkert, men det betyder, som jag ville få fram tidigare, att vi är goda kolsupare allihopa. Det som är jobbigt nu är att vissa försöker få mig och DanTheMan att bära skulden för allas MC bus och det är inte fair. :(

OCH du vet lika väl som jag att om DTM skulle leda gruppen skulle det gå lugnt på alla ställen det bör gå lugnt på. Han är en ruskigt ödmjuk och hänsynsfull människa och får oförtjänt mycket skit nu pga ett par repor som kördes för ett halvt decennium sen. Där dessutom jag står vakt vid ridskolan för att säkerställa att ingen finns i närheten av vägen.

Det är inte rimligt att han och jag skall bära ansvaret för hur alla kör sina motorcyklar idag. Bli lite resonabla för guds skull.

Skulle alla köra sin MC som DTM så skulle nollvisionen vara ett faktum. ;)

Peace!
Så med facit i hand, känns det rätt att ha filmat och spritt bombrepor som figurerar i tv?
Även om ni säkert är de säkraste som finns när det gäller mc så kommer frågan upp:

Hur tänkte ni?
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Jag kan oxå tycka att filmerna är idioti. Jag kollar likväl på dom med skräckblandad förtjusning och både retar mig på dom och blir lite impad över körningen. Det är inget jag hade för den delen testat eller ens funderat på att göra. Man har väl ett eget ansvar för sina handlingar? Bara för nåt finns på film innebär det inte att man måste göra likadant. Om nu folk inte har mer vett ja då kan man trots allt inte skylla Furstenhoff, Roller, Dantheman eller nån annan för det. Dom har ett ansvar för det dom gjorde inte för vad alla andra gör.

Men det är klart det är väl lättare att tänka att det alltid är någon annans fel...

Visst är det så att filmerna gör att folk testar själva, ingen kan väl säga emot det. Men att skylla ifrån sitt agerande på filmer ja det är en gammal variant och det håller inte. Jag tvivlar starkt på att dom själva som kör och bombar bogan idag hela tiden tänker att -Detta är Rollers fel! och sedan drar en repa till....
Men det är lätt för TV och andra att direkt skylla på andra....

Då har alla dessa fotografer som postar bilder ett stort ansvar för bombningarna och olyckorna oxå enligt det resonemanget. För det drar ju ännu mer MC när alla vet att det står proffsiga fotografer vid alla knäskrapskurvor utmed vägen.
Läs reaktionerna på dessa trådar där alla som missat direkt postar att nästa gång kommer dom oxå...
Nej det är inte en fotorgrafs fel att folk kör som galningar och tyvärr oxå förolyckas
Nej det är inte DanTheMan, Rollers, Furstenhoffs etc ansvar att folk "bombar" bogan.

Du har ett eget ansvar, egen vilja och ett eget omdömme. Använd det.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Så med facit i hand, känns det rätt att ha filmat och spritt bombrepor som figurerar i tv?

Tanken var förstås aldrig att det skulle sändas i TV.

SVT har stulit filmen och sänt den trots att jag mycket klart och tydligt har informerat dom om att dom ej har min tillåtelse. Förutom att ha mailat dom detta ringde jag upp den ansvarige utgivaren av programmet för att informera denne.

Jag erbjöds pengar gång på gång. 3 gånger höjde dom summan men jag tackade nej hela vägen. Sen ville SvD och aftonbladet även dom köpa filmen vilket jag också tackade nej till. SvD och Aftonbladet respekterade dock detta.

Som svar på din fråga ångrar jag inte filmen. Den är inte anledningen till att dom boende klagar. Men jag tycker att det var olyckligt att filmen sändes i Sveriges television pga. den inte ger en rättvis bild av hur ni egentligen kör Bogesundsvägen. Jag gjorde dock allt som stod i min makt för att försöka förhindra visningen.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jag kan oxå tycka att filmerna är idioti. Jag kollar likväl på dom med skräckblandad förtjusning och både retar mig på dom och blir lite impad över körningen. Det är inget jag hade för den delen testat eller ens funderat på att göra. Man har väl ett eget ansvar för sina handlingar? Bara för nåt finns på film innebär det inte att man måste göra likadant. Om nu folk inte har mer vett ja då kan man trots allt inte skylla Furstenhoff, Roller, Dantheman eller nån annan för det. Dom har ett ansvar för det dom gjorde inte för vad alla andra gör.

Men det är klart det är väl lättare att tänka att det alltid är någon annans fel...

Visst är det så att filmerna gör att folk testar själva, ingen kan väl säga emot det. Men att skylla ifrån sitt agerande på filmer ja det är en gammal variant och det håller inte. Jag tvivlar starkt på att dom själva som kör och bombar bogan idag hela tiden tänker att -Detta är Rollers fel! och sedan drar en repa till....
Men det är lätt för TV och andra att direkt skylla på andra....

Då har alla dessa fotografer som postar bilder ett stort ansvar för bombningarna och olyckorna oxå enligt det resonemanget. För det drar ju ännu mer MC när alla vet att det står proffsiga fotografer vid alla knäskrapskurvor utmed vägen.
Läs reaktionerna på dessa trådar där alla som missat direkt postar att nästa gång kommer dom oxå...
Nej det är inte en fotorgrafs fel att folk kör som galningar och tyvärr oxå förolyckas
Nej det är inte DanTheMan, Rollers, Furstenhoffs etc ansvar att folk "bombar" bogan.

Du har ett eget ansvar, egen vilja och ett eget omdömme. Använd det.

Du borde fanimig få en Oscar för "Klokt inlägg"! :tummenupp

Jag känner mig som mannen i den här stolen:
[YOUTUBE-ID]SzHS0QP7bro[/YOUTUBE-ID]

Enda skillnaden är att det står "Makes love like a God" på min SH tröja istället för "Fucks like a Beast".
Makes_love-2.jpg
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Så är det säkert, men det betyder, som jag ville få fram tidigare, att vi är goda kolsupare allihopa. Det som är jobbigt nu är att vissa försöker få mig och DanTheMan att bära skulden för allas MC bus och det är inte fair. :(


Ordet "skuld" nämns – skuld till vad undrar jag. Det tycks finnas en underförstådd och allmän idé om att något dåligt har hänt. Jag vill istället tacka så ödmjukast för era filmer, körsätt och tv-inslag – det är förutom konst i den högre skolan, mycket bra underhållning – men det är även jättebra för sporthojskulturen.

Jag vill kunna köra hårt (enligt min linjal) och olagligt. Det kan jag och betraktas som en svärmorsdröm – relativt. Jag hade aldrig kunnat göra det om inte PK är där det är, d v s stor acceptans.

Vissa försöker plantera begrepp som "inspirerad körning" och försöker liksom göra sådan aktivitet rumsren – men det är ju bara ett finare ord för fort, olagligt och ganska riskfyllt. SMC-instruktörer bombar järnet på vägarna. T o m poliser blandar sig i och kör »up tempo» och det garvas och skämtas om just detta. Samtidigt snackas det om att påverka attityder, men det är en sådan otrolig superdubbelmoral så att man kan kräkas ihjäl sig. Det skylls sedan på Roller och DTM etc – fy fan!

Precis, vi är samma kolsupare allihopa. Fast i min värld är det som det ska vara d v s vi dricker snarare gott vin i stora mängder!

Ni har ju självklart inte gjort någon skada, snarare stor nytta! Tack!:tummenupp
 
Last edited:

Stenhård_gubbe

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Bor mitt i sverige.
Hoj
Honda SP1 -00
Helt klart är att de e den egna individen som har ett eget ansvar. problemen kommer för kollektivet närenskilda individer inte tar sitt ansvar. Gäller de mesta inte bara innom Mc-krestsar.

Bor ju nu 15 mil norr om S-holm, och lider inte samma brist på alternativa vägar vare sig söder-norr-västerut. dessutom annordnar smc körning på bla, gokart-banor etc.

Det stora anntalet förare, bristande respekt för de boende oavsett ljudnivå eller fart är ju det egentliga problemet.

Filmerna har ju triggat en "del" och även om det är bara en promille som bombar så är skadan redan skedd, då de boende retar sig lika mycke på en kromsläde med raka rör, även om den går i laglig hastighet.

Att tycka detta är ett skitproblem är nog det dummaste vi kan göra.

Brister vi i rspekt för boenden eller övrig trafik resulterar de i att vi får sämre respekt.

Dvs: mer utkastat grus på vägar, bilister som skiter i oss etc. Vem vet begränsning av effekt, mm.mm

Gammal device: Gör mot andra som du vill att dom skall göra med dig!
 
Last edited:

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Att jämföra med hur det var för 20år sedan, både med fordon i allmänhet och hojåkning är ju inte speciellt relevant. Många ställer sig oförstående till varför vi har ungefär samma hastighetsgränser idag, trots att både fordon och vägar är så mycket bättre, och man glömmer lätt bort att det finns fler faktorer att räkna med än bara sitt eget fordon och sin egen hastighet. Ta en punktering i 160km/h som exempel: Det säger sig själv att risken för hur utgången ser ut för individen som kör, samt risken för hur många andra fordon eller trafikanter som blir indragna i olyckan och/eller drabbade på något sätt ökar rejält.


Angående hojåkning för tjugo år sedan så visst gasades det, men då ska vi inte glömma bort att det är något helt annat att köra en hoj från 80-talet inspirerat, speciellt när vi pratar om kurviga vägar, och det är långt ifrån jämförbart med att gasa iväg på en R1:a eller Gixxer. Jag vet, jag åker på en, och det var väl inte förrän en bit in på 90-talet som dåtidens r-hojar började hamna hos gemene man eftersom det inte var vem som helst som hade råd att slanta ut en från början. Dagens hojar är så mycket mer lättkörda, framförallt när det svänger, att det åks betydligt fortare av de som är ovana på dom än vad dom någonsin hade provat på annars. När man sedan säger att det gick inte så fort, eller f-n jag hade ju knappt halvgas så ska man nog inte alltid tolka det som att dom inte överskred sina egna förmågor bara för att dom inte var i närheten av vad hojen är kan prestera. Det är stor skillnad på vad som är möjligt att göra med en hoj beroende på vem som sköter spakarna. Förstår man inte det ska man kanske fundera lite på sin egen mognad och livet i stort innan man ger sig ut.

Gasandet då. Dom flesta här inne kör för fort, och det ganska ofta, vilket givetvis egentligen är en mindre bra del av hojåkning och gäller för dom flesta oavsett hojtyp. Sedan finns det som tidigare nämnts graderingar av överträdelser även om många inte tycker det. Det är givetvis stor skillnad på att tappa kontrollen på hojen i 85km/h mot 60km/h på en 50-sträcka, och även på en raksträcka utanför samhället är det givetvis en enorm skillnad på vilka risker man utsätter andra för när något händer i +200km/h mot 135km/h. Om det sedan står 70, 90 eller 110km/h på skylten är totalt ointressant. Svårt att förstå? Inte ett dugg, och gör man inte det är det väl tillbaka till körskolan som gäller...

Sedan har vi kommentarerna om att vi som är äldre och anses lite gnälliga gjorde våran del av buskörandet när vi var unga, vilket allt som oftast är helt sant, och det är lätt att glömma bort. Så varför lyssna på oss då? Jo, det finns faktiskt både ett och annat skäl till det:
Vi är gamla nog att ha samlat på oss både rutin och erfarenhet, och en del i det kommer inte som många tror med antalet körda km, utan med antal år som trafikant. Jag var chaufför/åkare dom första 15 åren av mitt yrkesverksamma liv, och trots att jag vid fyllda 25 hade kört fler mil än vad vissa gör på ett helt liv så är det stor skillnad på den mognad och det ansvarstänkade jag har med mig idag. Det finns inte alltid genvägar till saker och ting, mognad är en av dom, och den uppnår man genom att överleva till man är gammal nog att inse att det är så det fungerar. Det är inget man lär sig på bästa kompisens begravning, oavsett hur ledsen man än var där...

De hojar man körde runt på då var som sagt inte jämförbara med dagens, i alla fall inte med den ordinära föraren, och det var rätt sällsynt att man mötte hojar i 150-200km/h i kurvorna eftersom det inte var så många som klarade det. Eftersom antalet som körde var betydligt färre då så var det långt ifrån en vanliga företeelser jämfört med idag. Dagens hojar går egentligen allt för fort för att få köras av vem som helst, eller rättare sagt, dom är så pass lättkörda att nästa vem som helst klarar av att köra vansinnigt fort utan att vara i närheten av att ha den kompetens som det egentligen borde kräva. Tack vare det så finns det nu småvägar runt storstäder, som bogan och bulten, där det faktiskt är befogat att behöva tänka till två gånger innan man ger sig ut där som trafikant. Så även om det gasades förr så var det inte jämförbart även om många tror det.

Idag är man också betydligt större grupper som kör och med en markant högre genomsnittsfart överlag, även om det har blåsts upp i media, och medan en eller två hojar passerar utan problem så kommer 25 hojar inte att passera obemärkt. Körs det sedan fort i gruppen så är givetvis problemet mångdubblat. Jag gillar gruppåkandet själv, det skulle vara urtrist att åka ensam jämnt, men allmänheten är nog inte lika förtjust som vi. Förr var det ett 10-tal hojar i en grupp, nu är det mellan 25 och 50, dessutom följs den första gruppen (som förr var den enda) av en till, och av en till, osv

Idag lever vi dessutom ett liv som är mindre anonymt som också har påpekats tidigare. Vi syns och exponeras mer i media än vad som vore önskvärt, t.ex på internet, som för tio år sedan inte var något alla hade eller visste var eller hur man skulle använda. Idag vet man det och kan läsa om vad vi tycker på en massa forum som det här. Att lägga ut och visa upp en del av vad vi gör/tycker på egna hemsidor är för länge sedan passerat av den yngre generationen som numera lägger ut hela sina liv på Facebook, BDB mm, och sedan kryddar det hela med att slänga upp filmer på allt man gör på exempelvis Youtube. Saker som vi förr hade skämts för i efterhand verkar på något sätt dessutom ha blivit extra kul att lägga upp, gud vet varför, men det kom väl med att man lärde sig gilla förnedringsteve kanske. Från början var det väl bara dom egna som trafikerade sådana sidor, så då var det ju lugnt, men så är det ju inte utan dom besöks idag av både föräldrar, myndigheter osv.

Kan som exempel ta kompisens grabb som tar studenten i år. Han och ett par kompisar bestämde sig väl för att fira lite i förväg, så man skippade förstås skolan en dag, köpte med sig ett par kalla, och spenderade dagen i en park istället. Inget konstigt egentligen, det hände på vår tid med.
Men... så gick dom ju hem och la ut det hela på BDB, varpå grannens flickvän såg det hela och nämne det för mamma i huset, som kontaktade pappa som då givetvis redan visste om vad som hade hänt redan innan han kom hem från jobbet. Varken kul eller smart när man som enda villkor för att få bilen av farsan hade lovat att inte missa en timma i skolan. Det hände aldrig på vår tid, läs före mobiltelefoner och internet. Dels kanske för att vi inte hade något internet, men mestadels för att vi begrep att det var läge att hålla en lägre profil överlag, och vi var smarta nog att inte visa upp alla dumheter som om dom vore någon form av troféer...

Men idag är det som sagt ok, och ju värre/dummare filmer desto bättre, och man bör nog rannsaka sig själv och tänka till lite innan på vad man vill och inte vill att andra ska veta om en själv som person innan man lägger ut det till åskådan för allmänheten. Hur som helst, oavsett om man gillar hojfilmer där det körs åt h-vete för fort på allmän väg eller inte, så kan man inte bortse ifrån att det skapar opinion mot oss i alla fall, så speciellt smart är det inte. Det är stor skillnad på att lägga det på privata sidor för tankning och helt öppet...

Nu är det inte bara så att vi har tillgång till media, för det är idag är det möjligt att kontakta exemplvis UG som gör ett reportage, vilket ger allmänheten en egen klagokanal i etern. Så dom som retar sig redan när två hojar kommer har nu möjligheten att i fortsättningen ringa till UG när det kommer ett större gäng, vilket blir deras motsvarighet till Youtube. Kan dom dessutom hänvisa till en massa idiotiska klipp så har dom ju direkt ett case som är intressant.

Så jo, vi gjorde dumheter vi med! Men för det första var det i mindre skala, hastigheterna var överlag lägre, och det var inte många som var korkade nog att försvara det när det blev problem när vi gjorde dumheter och/eller misstag. Utvecklingen går tack och lov inte att stoppa, och internet, forum, Facebook, BDB osv är här för att stanna i någon skepnad. Då är det kanske dags att ni lär er att använda det lite mer med omsorg, och inse att allt man idag gör, säger eller visar upp i beteenden online snabbt får ett genomslag hos allmänheten och inte bara i sin egen krets, och att om det uppfattas negativt så får alla i kretsen lida kollektivt.



Så vad gör man åt problemen då?
Det finns ju en risk att vi redan nu kommer att få sota för det här, kollektivt son vanligt, och ni som trafikerar bogan och bulten får nog lära er att hålla igen där och hittta andra vägar att åka på. Så då är det kört då? Fast det tror jag inte, och jag tror att sunt förnuft räcker väldigt långt, vilket inte borde vara så svårt att fatta...

Kör som folk och visa hänsyn där det finns boende/trafikanter! Vilket gäller både höga hastigheter på landsbygden som att visa hänsyn och släppa av i stan även om man själv gillar när det ekar mellan kåkarna, för alla andra gör inte det.

Ta bort dom värsta avvarterna i beteendet på allmän väg, och var trevlig och tillmötesgående mot alla som inte åker själva eller har förståelse för oss som åker hoj! För det blir inte bättre av att vi alltför ofta framstår som kriminella empatilösa idioter som skiter i vad andra tycker...

Välj tid och plats för gasande och lekande med omsorg! Man buskör ta mig f-n inte där man riskerar att utsätta andra för fara eller stör dom till den milda grad att dom blir förbannade på oss. Det finns tillräckligt mycket tomma vägavsnitt och industriområden att välja på, så det är bara att masa sig dit. Det här trodde man var självklart, och jo, det gjorde vi redan när vi var unga, i alla fall betydligt oftare än vad man gör idag.

Kommer man i grupp så sköter sig hela gruppen! Ju större grupp desto mer låter vi och ju mer skrämmande framstår vi hos allmänheten, vilket gör att man måste tänka ännu mer då än om man åker ensam.

Filma gärna, men håll det värsta för er själva. Lika rädd som er morsa blir av att se era dumheter, lika förbannade blir grannen som aldrig åkt hoj två kvarter bort. Lägg gärna upp filmer som ni kan stå för på Youtube, men tänk till först, allt passar inte för det.

Inse att vi är en rätt utsatt grupp och att allt man gör och säger kommer att drabba alla inom kollektivet! Vi kan aldrig omvända alla till att gilla eller förstå vår hobby, så det enda vi kan göra om vi vill fortsätta att kunna åka hoj är att i alla fall inte reta upp dom som inte förstår vad vi ser i det här, och hålla en så pass låg profil att vi kan samexistera med familjen som gillar att koppla av i sommarstugan vi nyss åkte förbi.

Kort sagt, tänk först och använd vanlig hyfs! Hur svårt kan det vara?...



Ha nu en riktigt skön hojsommar allihopa!
Kör med insidan av huvudet så slipper vi inte bara en massa arga medmänniskor och en uppföljning i UG till hösten, utan också massa trådar med tända ljus, ledsna familjer, kamrater osv. Det vore rikgit kul om vi alla som är på forumet nu kunde fortsätta den här diskussionen i höst. Lyckliga och glada över att ha fått njuta den gångna hojsäsongen, och både lite mognare och klokare. Men framförallt förhoppningsvis utan någon av oss då fattas oss...
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nu pratade jag om motorvägar och dyl, inte långa raksträckor mitt i staden.
Det sista var inte riktigt seriöst menat.

skriver det igen så du förstår, så du inte drar liknelser med stadens rakor.

Nja. Nu löper den inte mitt i stan. Den går i utkanten av stan. Den löper längs med riksväg 50 mot ludvika och där är det 90. Således går den läng med med 75 meters avstånd från en riksväg. Den ena är det 90 och den ena är det 50. Skillnaden dom emellan är att den ena är befriad från övergångsställen och utfarter som är skymda av energiskog.

Min poäng var att dom bygger vägar som känns mycket säkrare än dom är och således ur fordonsförarens perspektiv verkar lämpliga för mycket högre farter än dom i praktiken är. Jag upplever själv att hastighetsgränsen är lågt satt där men det krävs att man tänker efter lite på hur det i praktiken ser ut för att kunna förstå varför dom satt en låg gräns.

Men jag kan hålla med om att det faktiskt kryllar av vägar som dom flesta upplever som lämpliga för en högre hastighet än den satta och det gör det lite svårt att efterleva dom satta hastighetsgränserna. Och jag får nog erkänna att jag ibland väljer en hastighet som ligger någonstans mellan vad som är satt och den som jag upplever som lämplig.

Just det är kanske något som dom borde tänka på när dom lägger vägsträckor. Bygger man en rak och fin väg så borde man kanske se till att minimera riskerna på ett bättre sätt så att man kan sätta en gräns som lättare upplevs som lämplig. Man kanske inte ska göra en hyfsat bred och rak väg som är nerlusad med skymda korsningar utan istället rensa kring korsningarna alternativt försöka åstadkomma att vägen inte automatiskt upplevs så lämplig för höga farter.

Nu skulle det inte göra något direkt åt den lilla klick som väljer den högsta hastighet som är överhuvudtaget fysisk möjlig men det skulle göra det lättare för den stora massan att anpassa hastigheten efter vad som är lämpligt.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Läs om - läs rätt. Jag är helt införstådd i att folk där ute får sänkt livskalitet och är frustreade. Jag tycker dockså att det relativt sett är en skitsak och definitivt inget man behöver göra ett riksprogram om. Det är fan out of proportions. Bara en handfull hojåkare i Sthlm och de som bor där ute är egentligen stakeholders ..och det gör man ett riskprogram om ? Är det så jävla dåligt ställt med nyheter och RIKTIGA problem i Sverige ? I så fall kan jag ju bara glädjas åt att leva i ett land där allt är så perfekt att man anser att ett PROBLEM är när några idioter kör för fort på en väg i någob skithåla. Personligen tycker jag att det finns mycket viktigare saker att göra UG ..saker som BERÖR oss alla, men jag haf ju inga bekanta på SVT så då blir det inga program om saker som verkligen betyder något. Det blir väl fortsatt JAS i Norge, bonus och Bogan. Sen är det en annan sak att jag skulle aldrig köpa ett hus stenkast från en väg, speciellt med tanke på at jag har barn.

Ja. Och du har definitivt rätt att ha en åsikt och stå för den samt argumentera för den..

Men handen på hjärtat. Du har i några av dina inlägg uttryckt dig ganska arrogant och gett ett intryck av att du fullkomligt skiter i resten av samhället så länge det inte berör dig och dina grannar. Det är antagligen helt missuppfattat och ett resultat av olyckliga formuleringar hoppas jag.
Det gör dig dock automatiskt till hack-kyckling då du framstår som en psykopat utan empati som lätt kan avfärdas som en idiot.

Tipset är att du tar ett djupt andetag, funderar igenom vad du vill få sagt och funderar lite över hur du ska formulera det. Annars är chanserna att inlägget läses och någon faktiskt förstår din tanke väldigt små. Försöker man inte uttrycka sig lite diplomatiskt så blir man lätt stämplad, kanske oförtjänt.

Jag håller med om att köpa hus intill en väg. Jag skulle själv vara skeptisk till att köpa hus intill en landsväg.
Och jag anser faktiskt att jag är ganska lyckligt lottad som bor i ett land där man faktiskt inte har större problem än att man kan lägga energi på att bråka om sådant som i många andra länder kanske framstår som skitsaker.
Dom problem som jag upplever och ställs inför i mitt liv är rena i-lands problem och om jag får välja mellan den tillvaron och en tillvaro där det skjuts ihjäl 20 st om året i mitt kvarter så är mitt val ganska enkelt.

Sett till problemet Bogan så är det väl ett lokalt program om man bara ser till att det är där problemet är så omfattande som det faktiskt är.
Men jag anser att det faktiskt är ett riksproblem då det buskörs genom tätt bebyggda samhällen överallt i Sverige. Det är bara det att det är så hög koncentration av hojar just i Stockholmstrakten att det får en sådan omfattning. I resten av Sverige är buskörningarna sett ur boendes perspektiv oftare sporadiska och således leder det inte till så mycket heta känslor att det resulterar i inslag i TV. Men att komma tillrätta med problemet att en klick hojförare anser att det är helt OK att riskera liv och hälsa för sin omgivning och som fullständigt skiter i hur mycket dom stör och irriterar är ett riksproblem anser jag.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ett långt sakligt och klokt inlägg...

Jag tror just att du gjorde mer för den kollektiva förståelsen på det här forumet än alla uppdrag granskning i hela världen, dom pekade på att vi gjorde fel, du pekade på en möjlig lösning!

Du uttryckte precis alla tankar och ideér jag själv har haft kring det här, fast på ett mycket sakligare sätt, och med mer erfarenhet i bagaget, för jag körde inte själv för 20 år sedan.

Jag kom just hem efter en egen lördagsrepa, jag körde inte lagligt (det gör jag aldrig), men jag slog IAF av så pass i byarna att folk i trädgårdarna hann skåla med mig på ett par ställen, ett par barn vinkade åt mig, jag stannade helt och släppte förbi en häst med tillhörande tjej på ett ställe samt några tävlingscyklister jag passerade vinkade åt mig.

Det kostade mig inte många minuter av min körning, och jag körde ju för att det var kul och inte för att jag hade bråttom någonstans, nu är ju inte alls trafiken lika tät häruppe, men det är en av traktens förmodligen mest åkta hojvägar och ändå hyste ingen agg mot hojåkare när jag passerade.
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Mer eller mindre alla fordonsentusiaster (hoj/bil/båt) har en stark tendens till att köra förfort.
Dock är det så att för att köra fort med bil kostar det $$ mot att höra lika fort med hoj. Det gör tyvärr fler fartdårar kör hoj än bil.
De som har aldelsförmycket $$ köper sportbåtar istället ;-)

Visst är det kul att dra på ibland, men man får lov att välja sina tilllfällen. Personligen är jag lite för paranoid för att maxxa ur för nära bebyggelse. Barn, hundar, poliser, vilt o annat löst folk vet man inte var de befinner sig. Med det sagt betyder det inte att man inte kör för fort nära bebyggelse, men man ligger oftast inte mer än 30+ o har bromsbredskap.

Sen det är med ljud. Har aldrig fattat varför folk vill att det ska låta så mycket som möjligt. Tror att det beror på att folk tror att ju mer det låter ju mer pulver har man.
Hmmm nja. inte riktigt.
På turbo-maskiner = ja, ju friare avgassystem ju mer pulver (o mer ljud) har du.
På förgasare/insprutare = Nej. Ett välavägt avgassystem ger (oftast) mer pullver än raka rör. Det har med resonansfrekvens o motryck i avgasfasen att göra.

Nu gissar jag att det flesta "öppna" system /raka rör som finns på eftermarknaden har hyffsat rätta längder o motryck o därmed mer pulver. Men har svårt att tro att det gäller alla system.

Sen är det oxå frågan om hur mycket ett öppet system verkligen ger i mer pulver. Här skiljer nog det mycket mellan alla olika modeller. Hur mycket kan det röra sig om 5-10% kanske?
Är det värt att grannarna/folk i allmenhet blir irriterade för det lilla?
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Ja. Och du har definitivt rätt att ha en åsikt och stå för den samt argumentera för den..

Men handen på hjärtat. Du har i några av dina inlägg uttryckt dig ganska arrogant och gett ett intryck av att du fullkomligt skiter i resten av samhället så länge det inte berör dig och dina grannar. Det är antagligen helt missuppfattat och ett resultat av olyckliga formuleringar hoppas jag.
Det gör dig dock automatiskt till hack-kyckling då du framstår som en psykopat utan empati som lätt kan avfärdas som en idiot.

Tipset är att du tar ett djupt andetag, funderar igenom vad du vill få sagt och funderar lite över hur du ska formulera det. Annars är chanserna att inlägget läses och någon faktiskt förstår din tanke väldigt små. Försöker man inte uttrycka sig lite diplomatiskt så blir man lätt stämplad, kanske oförtjänt.

Jag håller med om att köpa hus intill en väg. Jag skulle själv vara skeptisk till att köpa hus intill en landsväg.
Och jag anser faktiskt att jag är ganska lyckligt lottad som bor i ett land där man faktiskt inte har större problem än att man kan lägga energi på att bråka om sådant som i många andra länder kanske framstår som skitsaker.
Dom problem som jag upplever och ställs inför i mitt liv är rena i-lands problem och om jag får välja mellan den tillvaron och en tillvaro där det skjuts ihjäl 20 st om året i mitt kvarter så är mitt val ganska enkelt.

Sett till problemet Bogan så är det väl ett lokalt program om man bara ser till att det är där problemet är så omfattande som det faktiskt är.
Men jag anser att det faktiskt är ett riksproblem då det buskörs genom tätt bebyggda samhällen överallt i Sverige. Det är bara det att det är så hög koncentration av hojar just i Stockholmstrakten att det får en sådan omfattning. I resten av Sverige är buskörningarna sett ur boendes perspektiv oftare sporadiska och således leder det inte till så mycket heta känslor att det resulterar i inslag i TV. Men att komma tillrätta med problemet att en klick hojförare anser att det är helt OK att riskera liv och hälsa för sin omgivning och som fullständigt skiter i hur mycket dom stör och irriterar är ett riksproblem anser jag.

Point taken...Jag har den lite olyckliga förmågan att utanför mitt professionella jag (där jag ofta måste vara mycket kontrollerad i vad jag säger och till vem) uttala mig på ett kategoriskt och burdust sätt, vilket lätt kan ses som arrogans och brist på förmåga att sätta sig i andras situation. Någonstans vet jag ju att det är helt uppåt väggarna det som händer där ute, men hade det varit sportbilar som bombar hade man knappast gjort det hela så viktigt genom att sända ett riksprogramm om det ...det hade varit en non issue. Så fort det är hojar, blir även lokala problem symbol för en riksangelägenhet och det känns som att man ger oss en känga så fort något litet tillfälle ges och journalister hänger på DIREKT...som om vi redan inte fick tillräckligt med skit. Ingen jävel i media eller det politska establisemanget kommer till vår undsättning liksom. Surt som fan är det, speciellt som att det känns att man gör ju det mesta rätt ute på vägen.
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Mössen försöker bli män igen

Nu kommer de fram ur sina hålor, med helt sjukt dåliga bortförklaringar. Men när det gällde att förklara körningarna i TV och stå för vad man gjort, då var de bortblåsta, även från detta forum. De fattar inte vad det pratas på arbetsplatser och andra ställen där folk möts om dessa idioter till folk som kör sporthoj. Nu får man förklara sig varför man har sportmaskin "för sånt folk saknar allt förstånd". Rollers tröja:1pajas
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
dock borde ikke originalpipor inte vara förbjudet, jag diskuterade med en polare på telefon att de är sällan man ser djur på vägen morron å kvällstid när man åker med en ljudlig ljuddämpare. så på sätt å vis är det ju säkerhet i de också. någon VV borde ta sig en funderare på.

Jag tror det kvittar. Jag har varit kalsongbytenära att köra på flera rådjur, grävling och en björn(!!)
 

Solan

PotatoesMc.com
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Sthlm eller i en stuga nära vattnet.
Hoj
CBR 600RR - nu lite nyare!
Är det någon som var med i programmet som fått påringning av en obehaglig man? Det kan vara någon som "skämtat" med mig, men det var tillräckligt otrevligt och lågt för att låta det passera.
 

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Trångsund
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
Det är inte rimligt att han och jag skall bära ansvaret för hur alla kör sina motorcyklar idag. Bli lite resonabla för guds skull.

Nej det är snarast jävligt orimligt men i valda delar av media är ni säkert roten till allt ont :hihi

OCH du vet lika väl som jag att om DTM skulle leda gruppen skulle det gå lugnt på alla ställen det bör gå lugnt på. Han är en ruskigt ödmjuk och hänsynsfull människa och får oförtjänt mycket skit nu pga ett par repor som kördes för ett halvt decennium sen.

Det vet jag mycket väl och jag syftade varken på dig eller Danne, dessutom tror jag han lett en grupp några gånger och det har funkat kanon och varit uppskattat. Folk som sett flertalet av dina filmer vet ju också att de är gjorda med glimten i ögat och ska ses med glimten i ögat.
Och ja, vi är goda kålsupare allihop!
 
Last edited:

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
BMW
Massmedia har aldrig antagit en roll att driva en vettig debatt i Sverige (särskilt kvällstidningarna) och de har aldrig varit lyckade när det gäller att hantera vissa saker. Deras roll har mera varit att skapa "kioskvältare", som upprör och bidrar till en känslomässig opinion från den breda massa. Det är den breda massan som är deras kunder. Det fungerar mycket effektivt och enkelt mot en lite grupp i samhället som sporthojsåkare.

Man gör såhär.

1. Här är en liten grupp, där journalisten påstår, som bryter lagen konsekvent och sätter (ex. i reportaget gravid kvinna och barn) andra människor i direkt livsfara.

2. De håller den lokala befolkningen i ett skräckgrepp. D.v.s. ett monster som vrålar vid husknuten. Man törs inte gå ut eller åter igen, Man törs inte släppa ut de små barnen.

3. Ordningsmakten kan inte göra något. De är helt handfalna. Dessa Kamikaze piloter kan man inte fånga för då tar de och kör en harakiri. Naturligtvis så är den intervjuade en motorcykelpolis. Undra varför?

4. Precis som 80-talet videovålds debatt så plockar man fram en grupp av människor som man påstår att de är inspirerade av en film och kan inte tänka själva. Så har man hittat samhällsfarliga utbildningsvideon för dessa extremister (DTM-filmen och GhostRider). Alla vet att många extremister har så kallade utbildningsvideor för att utbilda dessa terrorister. Video påstås representera (utan statistiks säkerställande) alla som har en sporthoj. Så har vi fångat hela gruppen.

5. Sedan så tar vi "Den galne Dansken". Som framställs i stil med att han är den så kallade exorcisten mot denna grupp. Kör en mesigt svammel intervju, som ingen kommer att komma ihåg.

6. Åsikterna från extremistgruppen har varit. Vi är odödliga och ingen kan fånga oss "Muahahahahahahah", vi skrattar åt lag och ordning. Därefter så plockar man upp en handfull som sitter på en hoj och säger. Vi kör för fort och vi bryr oss inte. Inte jag men en kompis som jag vet. Å så ler man så att alla skall tänka. Å han är en sån där fast han inte säger det.

Med alla dessa inriktade delar så har man skapat en liten grupp i samhället som alla kan hata. Helt plötsligt så är det inte rasistiskt att tycka illa om en grupp människor, d.v.s. alla som åker en viss typ av hoj. Det är helt okej. Hade man tagit samma vinkling och pekat andra folkminoriteter, så hade det tagit hus i helvete. Men då skall det helst vara inriktat mot religion eller hudfärg. Men om det gäller nästa lager av skin då är det okej.

Det är inte första och inte sista gången de kör den här typen av reportage. Journalister är ett tråkigt släkte utan egen åsikt.

Kör försiktigt.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Är det någon som var med i programmet som fått påringning av en obehaglig man? Det kan vara någon som "skämtat" med mig, men det var tillräckligt otrevligt och lågt för att låta det passera.


Men fy f-n! Nummerpresentatör?

Snuskgubbe eller SH-hatare? I första fallet är han kanske känd som TV-stalker, och därmed spårbar?

...
massvis läsvärt
...
Håller med om allt i denna text!
 
Last edited:

FreddieER6

Avgasjunkie
Gick med
2 May 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Kawasaki ER6-N 06 / ZX-6R -o1
själv tyckte jag den gula crashade hojen såg ut som en Monster, men kollade inte så noga..
Enda vettiga ur hela reportaget var fasen mannen som bodde "i" kurvan. Han som faktiskt hade vart med om olyckor och pysslat med oss när vi crashat. Där emot förstår jag inte hur den barnfamiljen tänkte när de köpte det huset..
Jag är själv inhyrd pappa, och hade ALDRIG köpt en kåk så nära en 70 väg eller vad det kan vara precis där. ALDRIG, det är oansvarigt och han får mer eller mindre skylla sig själv. (låter korkad nu, jag vet..) Men blir fan förbannad på sådana människor!
En olycka kan hända på vilken väg som helst, här i södra sverige har vi precis lika dana vägar, men dock inte Någon Dan the Man som får för sig att filma allting och sen lägga ut det på nätet.. "bombrepor" gör man fasen överallt, inte bara på Bogesundsvägen.
De kan göra ett nytt reportage här då tycker jag, om folk som trimmar gamla skothögar som knappt håller ihop. Och sen kör sina "streetrace" mitt i stan vid stoppljusena. Det e fan INTE smart.. men men, alla tycker vi olika.

Peace out
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top