Uselt Yamaha Sweden!

[/B]

Precis vad jag tänkte, kan ju inte bli svårt att få över alla hojåkare.
Finns uppenbarligen ett behov.
Säg till om du vill ha en partner! :)

Bra!! behöver alltid en bra partner. Det finns ingen butik med service...
Så man slipper konkurenter... :)
Den enda gången jag fått service var när jag köpte delar till min moppe på Combi Motor... Då när dem fanns.

Om du behöver något till din r1 kolla med mig... Har samlat på mig lite grejer till den... :)
 
Jag hade vrålat rakt ut om att få häva köpet.

Men!! jag känner inte igen mig på bemötandet. Köpte en begagnad Yamaha MT03 06a som gått ca 400 mil. Efter 2 månader var det kondens inne i instrumenteringen den byttes ut efter 5 dagar, har efter det fått kopplingswiren bytt 2ggr, justerat TPSen 2 gånger samt bytt den 2 gånger, till detta kommer att ljuddämparen är bytt 2 gånger pga invärtes haveri och allt på garanti inom 7 dagar. Tycker själv att det är dåligt att grejorna inte håller men har själv varit imponerad över YC HBG:s superba syn på kundvård:tummenupp:tummenupp
 
Last edited:
Jag hade vrålat rakt ut om att få häva köpet.

Men!! jag känner inte igen mig på bemötandet. Köpte en begagnad Yamaha MT03 06a som gått ca 400 mil. Efter 2 månader var det kondens inne i instrumenteringen detta åtgärdades efter 5 dagar, har efter det fått kopplingswiren bytt 2ggr, justerat TPSen 2 gånger samt bytt den 2 gånger, till detta kommer att ljuddämparen är bytt 2 gånger pga invärtes haveri och allt på garanti inom 7 dagar. Tycker själv att det är dåligt att grejorna inte håller men har själv varit imponerad över YC HBG:s superba syn på kundvård:tummenupp:tummenupp



men hallå... vi pratar om YC i Hbg, fd. Rg Motor... Ralle & Glenn
finns det NÅGON Mc firma som vet hur man stavar service så e det dem 2...

hade glapp i min sving, den "vanliga" garantin hade gått ut, bara elektronik & motor (den 5:åriga kvar)
lämnar in hoje, på morgonen.. dom sms:ar på eftermiddagen att hojen e klar, kommer dit.. näfan.. detta tar "vi" på garantin !!


jag var även upp o fick mitt styrlager åtdraget dagen innan bes. precis vid stängningsdag... pris .. nada.. då körde jag upp med en tårta till kaffet på fredagen :tummenupp

Polaren köpte en R1 04:a på YC...1800 mil... service vid 2000...sedan började den slira, bytta hela kopplingen utan strul

sånt sprids bland vänner.. kanske därför många kör Yamaha i Hbg

// Henke
 
Last edited by a moderator:
tråkigt som fan men jag tror ingen jävlas med vilje utan att det bara är shit happens :(

Nya hojar går ju sönder, och ibland krånglar allt när man ska laga dom men det gör det inte ekonomiskt gångbart att sätta 20 pers på att trolla fram nya motorcyklar och delar och kompensationer osv... Hade man gjort det hade märket gått i konkurs~

Tyvärr eliminerar garantin inte problem som uppstår vid reklamationer, den gör bara sitt bästa för att åtgärda felet.
 
FY FAN.....

Jag skulle aldrig ta i en yamaha om jag vore du, sålt allt jag ägde som kunde förknippas till yamaha, förstärkare o hela skiten....... Dock skulle jag göra samma sak om honda behandlade mig så...... dock fick jag en fin kommentar av en MC-Verkstad när jag lämnade in hojen för kontroll..... "Aha det är en honda, är det några konstigheter så löser honda sverige detta utan några diskussioner"..... En sådan kommentar värmer verkligen när man lämnar älsklingen för service och kontroll....

Hoppas verkligen att det löser sig för dig, samt att Yamaha får upp ögonen för vad detta innebär för dom... då allt fler verkar välja märke efter service och bemötande... och så stor skillnad är det ju inte på dagens 1000 hojar.....
 
FY FAN.....

Jag skulle aldrig ta i en yamaha om jag vore du, sålt allt jag ägde som kunde förknippas till yamaha, förstärkare o hela skiten....... Dock skulle jag göra samma sak om honda behandlade mig så...... dock fick jag en fin kommentar av en MC-Verkstad när jag lämnade in hojen för kontroll..... "Aha det är en honda, är det några konstigheter så löser honda sverige detta utan några diskussioner"..... En sådan kommentar värmer verkligen när man lämnar älsklingen för service och kontroll....

Hoppas verkligen att det löser sig för dig, samt att Yamaha får upp ögonen för vad detta innebär för dom... då allt fler verkar välja märke efter service och bemötande... och så stor skillnad är det ju inte på dagens 1000 hojar.....

Inte för att glorifiera Yamaha men har hört en del bajs om Hondas och de andras garantiåtaganden också.
Men jag TROR att problemet inte är märkesberoende utan att det faktiskt är den enskilde återförsäljaren som ställer till det i återkopplingen till generalagenten, Varför har jag ingen aning om då det bara ger goodwill och ökad omsättning/vinst till återförsäljaren i fråga dessutom:va
 
Last edited:
Jag hade in min förra R1'a -07 på ett garantijobb på Yamaha Store i Västerås, men hojen var i själva verket köpt i Halmstad. Inga problem alls, ett par veckors väntetid in på verkstan, men det var ju mitt i sommaren också.:tummenupp
 
Inte för att glorifiera Yamaha men har hört en del bajs om Hondas och de andras garantiåtaganden också.
Men jag TROR att problemet inte är märkesberoende utan att det faktiskt är den enskilde återförsäljaren som ställer till det i återkopplingen till generalagenten, Varför har jag ingen aning om då det bara ger goodwill och ökad omsättning/vinst till återförsäljaren i fråga dessutom:va

Det e ju bara fråga skutte, när han fick ta med EGET oljefilter för att Honda center skulle kunna serva hans hoj... o som grädde på moset var det en praktikant som gjorde jobbet... vilket ledde till att han tappade oljefiltret på motorvägen i full fart...

en vägg av oljerök som sträckte sig en kilometer eller så... bara en jävla tur att han höll sig på 2 hjul
 
Inte för att glorifiera Yamaha men har hört en del bajs om Hondas och de andras garantiåtaganden också.
Men jag TROR att problemet inte är märkesberoende utan att det faktiskt är den enskilde återförsäljaren som ställer till det i återkopplingen till generalagenten, Varför har jag ingen aning om då det bara ger goodwill och ökad omsättning/vinst till återförsäljaren i fråga dessutom:va

Kanske min historia du syftar på?:)
Men i mitt fall var det mest verkstaden som strulade.
Det var ungefär samma förfarande som i denna tråden men efter att jag bråkade lite med både den ena och den andra blev jag kompenserad på ett helt ok sätt.
Den som söker skall finna:tungan
 
Har haft kontakt med Yamaha sweden i ett annat fall, inte alls av din dignintet men ändå, jag blev bemött med samma dryga attityd som du beskriver. Både från Yamaha Center och Yamaha Sweden.
Ditt fall verkar ju helt sjukt och helt oacceptabelt nochalant. :arsele
 
Inte för att glorifiera Yamaha men har hört en del bajs om Hondas och de andras garantiåtaganden också.
Men jag TROR att problemet inte är märkesberoende utan att det faktiskt är den enskilde återförsäljaren som ställer till det i återkopplingen till generalagenten, Varför har jag ingen aning om då det bara ger goodwill och ökad omsättning/vinst till återförsäljaren i fråga dessutom:va

Har en Honda, kan inte påstå att jag känner igen att det skulle vara några sådana problem med garantin på den. visst har de fullt upp på honda city ibland men de lyckas alltid klämma in en tid o fixa det åt en, inom en rimlig tid.
och det har aldrig varit problem med kostnader på bytta delar osv så det är inte något jag känner igen.
 
Ang häva köp.

Min bror köpte en sprillans ny Aprilia sxv förra sommaren.
Den krånglade som fan. Han fick lämna in den 3 eller 4 gånger men samma fel återkom och nya tillkom hela tiden. Stod på verkstad mer än han hann köra de första 3 månaderna. Ett riktigt måndagsexemplar.

Han ville då häva köpet eller få en ny. Vem vill få tillbaka en som stannat 4ggr utan anledning. Handlaren sa att han inte kunde göra nåt sånt för han hade pratat med generalagenten som inte gick med på det.
(kan tillägga att min bror har temprament och har inga problem att skälla ut folk)

Då övertygade brorsan handlaren att de skulle ringa upp generalagenten.
Efter 20 minuter "samtal" med bror fick han åka därifrån med en ny hoj.
Man ska nog varar jävligt gåpåig när man har med vresiga handlare/generalagenter att göra.

Åk dit å skäll ut dom efter noter. Kankse inte funkar alla gånger men det känns bättre efteråt om inte annat.
 
Det är sånt här som gör att köpet utav min BMW framstår som riktigt riktigt bra i jämförelse. De få gångerna jag haft problem med mina BMWs under åren har Lundgrens i Avesta eller BMW i Solna löst dem snabbt utan problem.

Min F800s köpte jag sproilans ny 2007 och fick lite lacksläpp på motorn på den. Åkte till BMW i Solna och det var inga problem att få lämna den där även fast hojen var köpt i Dalarna. BMW är BMW oavsett var den är köpt.

Sånt här gör att jag troligen aldrig kommer köpa en Yamaha så länge generalagenten beter sig på det här sättet. Man häpnar när man hör historien, garantin skall gälla oavsett. Jag tackar för upplysningen!
 
Kämpa på! Jag håller tummarna för att du ska få rätt.

Jag tycker inte du är gnällig, jag tycker du har haft tålamod med hela processen. Jag skulle själv bli vansinnig i din situation.

/C
 
Brukligt är ju att höra av sig till inköpsstället och låta dem laga, fixa och driva sak gentemot generalagenter osv.

Om varenda kotte som fick problem skulle ringa Sverigechefen kan man ju förstå att denne blir irriterad.

Med detta inte sagt att de (Yamaha SE) skött det hela dåligt.
 
Den 7 april kontaktade jag MCvaruhuset i Stockholm och fick då till svar att garantiärenden ska tas om hand av min återförsäljare. Detta lät konstigt, enligt garantivillkoren gäller motorcykelns garanti i hela Europa.

Efter detta märkliga svar kontaktade jag istället Yamaha Center i Haninge, som också var lite motvilliga till att ta emot min garantireparation först men som till slut gick med på att ta emot den.

Nu har det gått ca fyra veckor, och fortfarande står den på verkstaden, jag har fortfarande inte fått ett klart besked om när jag får tillbaka min nya mc. Jag ringer generalagenten efter att ha tröttnat på verkstaden och återförsäljaren Lelles MC. Det visar sig dock att generalagenten har en hel del märkliga åsikter.

För det första påstår även han att man ska vara tacksam att Yamaha Center i Haninge tagit in den för garantireparation, fastän de inte har sålt den. Beskedet var klart och tydligt, man kan varken förvänta sig bra service eller ställa krav om det inte är där man köpt sin mc.
Uselt agerande av alla namngivna företag i förstinlägget, såhär FÅR det inte gå till
Att vissa YC sköter sig bra och även Honda ÅF, eller BMW är bra och dåliga beror helt och hållet på ägarna, man ska inte dra det till märket i sig själv.
I detta fallet är det dock Yamaha´s generalagent som beter sig som ett svin vilket är oroande. Vilket stöd har deras ÅF då?

:hördu Sverker - PLUS!
 
Verkar vara usel service och framförallt uselt bemötande vilket är lika illa.

Har haft 2 garantiåtgärder på Trajjan. Köpt i Göteborg men lämnade in den i Lund när Triumphcenter låg där. Var en trasig tankgivare som skulle bytas.

När jag kom dit så hade han redan en hoj på bordet. Bad så mycket om ursäkt och sa att det skulle ta ca 4 timmar innan min kunde bli färdig. Surt tyckte jag ända tills de sa att jag kunde låna 675:an under tiden.
4 timmar med en helt ny 675:a var inte fel :tummenupp
Hojen är klar när jag kommer tillbaks och då har de hunnit tvätta den också :)

Andra gången var det en bult till backspegeln som hade gått sönder. Ringde Triumph Sverige och de fixade en nya som skickades samma dag. Kunde hämta den dagen efter :tummenupp

Så det finns företag som bryr sig om sina kunder. Men det beror säkert minst lika mycket på handlaren/verkstaden man lämnar till.
 
Fan så tråkigt att höra. Mycket skada är ju redan skedd, men hoppas det löser sig så jävla fort som möjligt för dig iallafall!!!

Buuuuuu för Yamaha generalagenten!
 
Precis som några har skrivit i tråden redan, det som verkar vara mest oroväckande är inte YC i Haninge utan snarare Yamaha Sverige och deras agerande.
Att en enskild ÅF kan strula, det händer... men när generalagenten strular då är det mycket oroväckande.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top