Miran får öppna upp ventilsäten

  • Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
Nu talar jag ju lite i egen sak, men säger som Boris Jr.
Du har ju plockat bort de flesta trånga sektorer nu i motorn och den bönar och ber lixom om en portning för att matcha upp ffa kammarna.

Och: Tack för omdömet! Vi är ff några få i det här landet som gillar mekanisk porr! ;)

Precis....

Har man sänkt pengar i höglyftande kammar och tunna packningar och häftiga avgasystem borde man portat för länge sedan....
 
Och förresten:Vilken modell har det som standard?
Alltså ej eftermonterat. (för isåfall kan jag göra listan betydligt längre, då detta är en relativt vanlig mod.)
Hm...undrar om inte jörgen skulle ha dubbla tändkulor på sin gamla spis i båten! ;)


SS1000DS. :mattias

Edit: flera timmar efter. :gnissla
 
Är det en RP Motor? Eller en ME?
Sitter ju än större ventiler i RP:n, vilket säkert är smaskigt.

Faktiskt ingen aning! Jag är bara den som "kör mjölken" ;)
Hur ser man skillnaden? (förutom ventilstorlekar)
Finns andra känneteceken?
Har jag inte helt fel sitter den nog i en factory.
 
98-00 Mindre ventiler, 01-03 störe ventiler(finns bara rsv och rsv-r ej någon factory benämning"samma motor"). 04-> RSVR/Factory har enkel stift :)

Ser bra ut Dr.Bike :) , synd att man bor så långt bort annars har väll motorn hamnat hos dig pågrund av mycket vill ha mer :huvet
 
Precis....

Har man sänkt pengar i höglyftande kammar och tunna packningar och häftiga avgasystem borde man portat för länge sedan....

Tja, vet inte om det var tillåtet i SB 2000-2001 där denna cykeln huserade. Jag hade nog aldrig köpt grejerna. Då är det billigare med en större maskin.
 
Lite avslutande bilder på anpassningen av kanal gentemot sätesring.
Sen återstår förbränningsrummen som ska få en liten behandling.
De polerade ytorna i insuget ska givetvis inte se ut såhär när allt är klart.
Men det är bra att polera lite dels för jämnheten, men oregelbundenheter, om det nu finns några, framträder bättre. Det är ungefär som när man tror man slipat klart en kaross, och sen lägger första lagret grundfärg... och ser hur fel man hade! :D Så ja i nåt steg i processen kan även mina kanaler vara blankpolerade. Men så levereras de aldrig ut till kund.
Bilden på spjällhuset visar hur pass mycket vi fräst upp för större spjälldiameter. Nya spjällen är hela 57 mm... (känns stort, men Apriliagurusarna säger att det ska vara så)
Bilden med topparna ihopsatta med spjällhuset är provpassning inför anpassning av övergångar och skarvar. Man frågar sig...är det då en så kallad "bänkjustering"? :va? :fattartil ;)
 

Bifogat

  • Img_2751 liten.jpg
    Img_2751 liten.jpg
    142.4 KB · Visningar: 159
  • Img_2752 liten.jpg
    Img_2752 liten.jpg
    144.7 KB · Visningar: 172
  • Img_2754 liten.jpg
    Img_2754 liten.jpg
    148.1 KB · Visningar: 146
  • Img_2757 liten.jpg
    Img_2757 liten.jpg
    155.4 KB · Visningar: 166
  • Img_2759 liten.jpg
    Img_2759 liten.jpg
    140.5 KB · Visningar: 145
Last edited:
Lite avslutande bilder på anpassningen av kanal gentemot sätesring.
Sen återstår förbränningsrummen som ska få en liten behandling.
Bilden på spjällhuset visar hur pass mycket vi fräst upp för större spjälldiameter. Nya spjällen är hela 57 mm...
Bilden med topparna ihopsatta med spjällhuset är provpassning inför anpassning av övergångar och skarvar. Man frågar sig...är det då en så kallad "bänkjustering"? :va? :fattartil ;)

Vackert vackert :) , kommer med lite info 98-03 mille motorer har 51mm spjällhus orginal(98-02 om jag mins rätt) går att borra till 54mm men 03ans spjällhus går att borra till 57mm. 04-> så kom mille motorn med 57mm spjällhus orginal som vissa borrade till 60mm men det gav väldigt lite om man inte har 1060cc kit + helsystem m.m.
 
Är det månne ventilstyrningarna som fått stryka lite på foten på de sista bilderna ?

Jag skulle också vilja ha svar på frågan Freozon ställde, hur mycket kan det tänkas ge på säg en R6-02 att skicka iväg toppen till Racerepairs magiska värld ? Eftersom jag inte kan köra om folk i kurvorna kanske jag skulle satsa på detsamma på rakorna istället....

Vad kostar i runda slängar det jobbet vi tittat på här, och är det dubbla pengarna på en 4:a ?

//P
 

Har jag inte heller portat.
Men vänta! Jo föffaan! Warriortoppar har jag gjort!
Det är samma motor va?
Och just det ja - där var det dubbla gnistrare! :)

Är det månne ventilstyrningarna som fått stryka lite på foten på de sista bilderna ?

Jag skulle också vilja ha svar på frågan Freozon ställde, hur mycket kan det tänkas ge på säg en R6-02 att skicka iväg toppen till Racerepairs magiska värld ? Eftersom jag inte kan köra om folk i kurvorna kanske jag skulle satsa på detsamma på rakorna istället....

Vad kostar i runda slängar det jobbet vi tittat på här, och är det dubbla pengarna på en 4:a ?

//P

Vi kan ta sånt via PM. Men nej, det är inte dubbla priset.
Det handlar inte så mycket om själva urholkningen/bearbetningen nämligen.
Det är tankearetet, funderingar, design, ställtider på maskiner, ytterligare klurerier, osv osv så om jag gör en stånka eller en fyra, så finns många fasta kostnader s.a.s och där själva bearbetningen bara blir en delmängd.
Gör man två toppar till t.ex en viss radfyra så tar inte heller det dubbla tiden, då man "får in det i handen" s.a.s och kan jobba effektivare och bättre om man gör samma sak på raken. Samordningsvinster kallas det visst.
O.s.v
Så återigen: Nej kostnaden är inte linjär med antal cyllar. :)

Och vad avser styrningarna: Ja och NEJ!
De är INTE kapade, däremot handfilade till aerodynamisk form.
Mycket gods är borttaget på deras sidor, och ffa är "vårtan" dvs den alu-klump de kommer upp ur, och som är ett "berg" i vanliga fall, här helt borttagen.
Tidsödande som fan...men väldigt bra för livslängd på en gatmotor.
I detta fallet hade man hellre "raceportat" för då ryker "hela skiten" :D Och det är ju betydligt mera tidseffektivt.
Men å andra sidan tillkommer så oerhört mycket mer arbete istället, fast på andra ställen.
 
Last edited:
Vackert vackert :) , kommer med lite info 98-03 mille motorer har 51mm spjällhus orginal(98-02 om jag mins rätt) går att borra till 54mm men 03ans spjällhus går att borra till 57mm. 04-> så kom mille motorn med 57mm spjällhus orginal som vissa borrade till 60mm men det gav väldigt lite om man inte har 1060cc kit + helsystem m.m.

Mille (obs lustighet!) grazie för all initierad info!
Du verkar ha rixkoll på Aprilia! :bow
 
Har jag inte heller portat.
Men vänta! Jo föffaan! Warriortoppar har jag gjort!
Det är samma motor va?
Och just det ja - där var det dubbla gnistrare! :)

I princip samma motor, lite smått som skiljer.. Tror man lättade veven något till MT´n, lite mer varv/effekt.. Kolvar, kammar osv ska passa "rätt över"..

Fina bilder du lagt in, kul att se och läsa om hur du arbetar..
 
Nya spjällen är hela 57 mm...

Hur resonerar man kring detta, antar att insugsluften bör hålla en viss hastighet för att tjäna förbränningen på lämpligt sätt? Tror spjällhusen på MT-01 är 40mm, beror detta på att en lågvarvig motor suger i sig mindre luft som får en högre hastighet i "smalare kanaler"?
Kan man på högvarviga motorer nästan bortse från "venturieffekten" i insuget?

Ren spekulation från min sida, rätta mig gärna :)
 
Hur resonerar man kring detta, antar att insugsluften bör hålla en viss hastighet för att tjäna förbränningen på lämpligt sätt? Tror spjällhusen på MT-01 är 40mm, beror detta på att en lågvarvig motor suger i sig mindre luft som får en högre hastighet i "smalare kanaler"?
Kan man på högvarviga motorer nästan bortse från "venturieffekten" i insuget?

Ren spekulation från min sida, rätta mig gärna :)

En liten nyfiken fråga vad varvar en MT-01 som max?

Millen varvar 98-03 10500rmp och 04->11000rpm
 
Hur resonerar man kring detta, antar att insugsluften bör hålla en viss hastighet för att tjäna förbränningen på lämpligt sätt? Tror spjällhusen på MT-01 är 40mm, beror detta på att en lågvarvig motor suger i sig mindre luft som får en högre hastighet i "smalare kanaler"?
Kan man på högvarviga motorer nästan bortse från "venturieffekten" i insuget?

Ren spekulation från min sida, rätta mig gärna :)

Nejdå - du är helt rätt ute.
En mille varvar ju i det närmaste dubbelt så mycket som en MT01, och så har säkerligen Yamma-ingenjörerna valt att inte söka toppeffekt fullt ut utan satsar, som du såriktigt antar, på ett annat varvregister, och därför väljer ett mindre hål.
Det främjar en högre gashastighet, och därmed en för det valda varvområdet mer avpassad "ram-charge effect". Det du antagligen menade, fast du sa venturieffekt, vilket är en helt annan sak, även om även den effekten finns. Den kommer man aldrig undan, och kan aldrig bortse från.
Det ar för att optimera mot den som vi (jag och Erland) surrar om olika choke-diametrar osv) tidigare i tråden.
 
Se där en tråd om mina toppar och mitt spjällhus. :tummenupp
Kommer bli en gathoj med högkompskolvar.
Original borr.
Kittas med en Öhlinsgaffel från en Mille R.

Ska vara för gata och bana samt uthyrning till gasglada.

57 mm huset gjorde jag bara för skoj skull.
Hittade trattar som passade så fint så därför gjordes modden.
Nu snodde RR Benny dessa men får fixa nya.

Ett Akra mellanrör som ska få ombyggda original anslutningar från topparna för lite mer fööööde.
Dubbla utblås blir det.

Sen blir det lekstuga i bänken igen.

Ett budgetbygge som ska stoppa på under 35,000:- ink hoj. :D
 
Några siffror än? hästkrafter, nm, hur mycekt bränslemapp/tändmapp har ändrats osv. Intresserad av allt ;)

Dr. Bike: Har du någon litteratur (helst nerladdningsbar, men i värsta fall i bokformat) som tar upp modern 4t-trimning? Sitter och läser en bok från 1981 (
4 stroke Performance Tuning in Theory & Practice
) just nu, och har svårt att ta deras löjligt låga effektsiffror på allvar, känns som att de missat några års motorutveckling där.

Hur gör du för att bestämma dig för kanalformen? Hur får du samma kanalform för bägge cylindrarna? (gjuter plastmodell och testar med märkfärg?) Var gör du åt avgasportarna, på mina toppar ser de ut att ha en extra liten böj i anpassningen mot ovansidan av avgassystemet.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top