Hjälm vs Burka...

När jag står i kassan (inte på nån mack utan på biograf) ber jag alltid vänligt men bestämt att både kvinnor med burka och hojåkare med hjälm att ta av dom. Hojåkarna brukar det inte vara nåt problem med medan kvinnorna i 90% blåvägrar. Lika intressant varje gång. Anser liksom Jörgen att det är en etikettsgrej men även att våga visa respekt för sina medmänniskor.

Hur ofta kommer det in folk iklädd intergralhjälm som skall se på bio?

H
Men allvarligt talat är jag ganska trött på att behöva adaptera mig. Om jag åker till muslimska länder blir jag typ halshuggen för minsta skitsak. Har vi hört nåt om att folk blivit kastade i finkan för att ha visat knäna?`:confused:

Halshuggarländerna har sällan gjort anspråk på att vara sådär höjdardemokratiska, religionsfria eller sekulariserade.....

Dessutom stör det mig lika lite om någon kommer iklädda tält, punk-outfit eller latexoverall. Jag har annat att bekymra mig om än att störa mig på hur folk klär sig på sin fritid.

För mig är det helt självklart att ta av sig hjälmen när man skall in på macken och betala soppan. Med tanke med rån risken på bensinmackar förstår jag personalen, lika självklart tycker jag att det borde vara förbjudet att knalla in med burka.

När det väl är rån så hjälper hjälmförbud föga, tror inte rånare bryr sig om förbud :va

Det beror väl på. Lek med tanken att planen är att gå och kolla på lite skit tills det inte är några kunder i macken och sen bara råna skiten ur macken. Om personalen säger till dig att ta av dig hjälmen medan det fortfarande är för mycket folk där inne för att börja jiddra så kanske du tar av dig den och rånar någon annan mack istället.

P.g.a. av alla tidigare burka-rån eller hur tänkte du? :va
:rofl

Det hör väl till hyfs att plocka av sig krukan, dock förstår jag precis det dryga i det hela när man siktat på automatpump och ett smidigt depåstopp, då skulle jag med negga lite, men ändå ta av mig krukan (många mackar startar inte ens pumpen innan man tagit av hjälmen).

Men det blir ju en annan sak i PK-Sverige när man krigar för rätten att bära burka, för det hör till deras tro (och det har jag inga problem med, mer än att det handlar om att männen gärna håller kopplet kort, och att kvinnfolket är så indoktrinerat grundlurade att de köper det hela och trivs me't, men det är en annan sak) - det är ju samma problem, men jag tror att mängden smitningar, och väpnade rån bland damer med burka är tämligen försumbar.

/J

:rofl

Det hör väl till hyfs att plocka av sig krukan, dock förstår jag precis det dryga i det hela när man siktat på automatpump och ett smidigt depåstopp, då skulle jag med negga lite, men ändå ta av mig krukan (många mackar startar inte ens pumpen innan man tagit av hjälmen).

/J

Självklart tog jag av mig hjälmen när kassörskan bad mig om det...Jag var även trevlig mot henne under vårat samtal då jag berättade för henne att det var lite drygt att ta av sig prylarna när man bara stannade för ett "depå stop" för att sedan fortsätta mot jobbet. Jag hävdade att det räckte med öppet visir...Hon sade att hon förstod mig men vidhöll säkerhetsaspekten...

Under "normala och långa" stopp tar jag ALLTID av mig hjälmen om jag går in i en butik...Likadant så hissar jag upp solisarna på huvudet om jag ska snacka med någon då jag själv tycker att det är galet drygt att tala med en person som man inet ser ögonen på...

Alltså, om man jobbar på bensinstation - tar man sig rätten att ställa krav på ens kunders klädsel då? :confused:

Alltså, om man jobbar på bensinstation - tar man sig rätten att ställa krav på ens kunders klädsel då? :confused:

Om du hade en butik så måste du inte sälja till dom du inte vill, men jag fattar vad du menar. Men om du är rädd för att folk med burka ska råna dig, då kan du ha som krav i din butik att om inte får komma in om dom inte tar av sig den.

När jag står i kassan (inte på nån mack utan på biograf) ber jag alltid vänligt men bestämt att både kvinnor med burka och hojåkare med hjälm att ta av dom. Hojåkarna brukar det inte vara nåt problem med medan kvinnorna i 90% blåvägrar. Lika intressant varje gång.

Haha, att du vågar. SH - Bhurkakrigarnas hemvist no1. :D

Att det alltid ska puttinuttas med folk pga religiösa skäl. Vuxna människor som tror på tusentals år gamla sagor skrivna av galenpannor liksom står ovanför lagen. Det hela är bara så vansinnigt. Blinda kan tamejfan inte kräva egna simhallstider mm men tror du på spöken, ja då j-lar går det bra.

Är det inte kvinnor som klär sig i lakan(heeeelt frivilligt:rolleyes:) så är det präster som vägrar viga bögar. Iofs så finns det alltid större förståelse för lakankvinnorna av någon anledning. Kan det månne ha att göra med den stora kollektiva skuld som vit man uppenbarligen ska bära sedan koloniseringen av Afrika för 5-600år sen? :va Tagelskjortan på varje kväll också, kårvgube?

Hahaha! Kanske man skulle börja med det. :D

Men allvarligt talat är jag ganska trött på att behöva adaptera mig. Om jag åker till muslimska länder blir jag typ halshuggen för minsta skitsak. Har vi hört nåt om att folk blivit kastade i finkan för att ha visat knäna?`:confused:
Det är möjligt att jag har fel, men visst är det du som är öppet gay?

Det har inte med klädsel att göra alls. Det har att göra med att man ska ta av sig hjälmen för att vara identifierbar på filmerna från övervakningskameran. På samma sätt som man inte bör gå in på macken iförd rånarluva.
Att man sedan kan komma och handla med Burka som ju också döljer ansiktet kan jag tycka är fel. Men i slutändan är det nog ett beslut som är fattat på grundval av att det är fler rån som sker där förövaren har hjälm och drar därifrån på moppe/hoj än det är som har burka på sig.

Det handlar helt enkelt om arbetsmiljö. Att bli rånad på sin arbetsplats är dålig arbetsmiljö och därför vidtar man åtgärder och sätter upp regler för att minska risken så gott det går.

Haha, att du vågar. SH - Bhurkakrigarnas hemvist no1. :D

Att det alltid ska puttinuttas med folk pga religiösa skäl. Vuxna människor som tror på tusentals år gamla sagor skrivna av galenpannor liksom står ovanför lagen. Det hela är bara så vansinnigt. Blinda kan tamejfan inte kräva egna simhallstider mm men tror du på spöken, ja då j-lar går det bra.

Är det inte kvinnor som klär sig i lakan(heeeelt frivilligt:rolleyes:) så är det präster som vägrar viga bögar. Iofs så finns det alltid större förståelse för lakankvinnorna av någon anledning. Kan det månne ha att göra med den stora kollektiva skuld som vit man uppenbarligen ska bära sedan koloniseringen av Afrika för 5-600år sen? :va Tagelskjortan på varje kväll också, kårvgube?
Eller svenskar som placerar sina döda i kistor, har religiösa ceremonier i kyrkor och gnäller om töntsaker som griftefrid. Visst känns det avlägset och jävligt ruttet, det som du beskriver, men du kan på intet sätt friskriva dig själv från de religiösa värderingar som du själv använder och återskapar i din vardag.

Var glad över att vi har kommit lite längre istället :)

Eller svenskar som placerar sina döda i kistor, har religiösa ceremonier i kyrkor och gnäller om töntsaker som griftefrid. Visst känns det avlägset och jävligt ruttet, det som du beskriver, men du kan på intet sätt friskriva dig själv från de religiösa värderingar som du själv använder och återskapar i din vardag.

Var glad över att vi har kommit lite längre istället :)

Längre än vad?

Det du beskriver har väl snarare blivit kutym och tradition än att man lägger religiösa värderingar i det hela. Det har förresten inte med saken att göra eftersom man inte använder det för att få specialbehandling och stå över regler och lagar.

Det har förresten inte med saken att göra eftersom man inte använder det för att få specialbehandling och stå över regler och lagar.

Hur många i tråden vill att burkabrudarna skall stå över lagen? :va
Jag har inte sett någon.

Vilken lag förbjuder f.ö. tältkvinnor att köpa toblerone på en bensinmack eller popcorn på en biograf?

Den stora frågan är snarare varför du är en så ivrig anhängare av att härma halshuggarländernas benägenhet att förbjuda folk att klä sig som de vill?!

:s

En burka KAN vara säker och sexig :P

Bifogat

• burka-girl.jpg
    burka-girl.jpg
    45.9 KB · Visningar: 57
Längre än vad?

Det du beskriver har väl snarare blivit kutym och tradition än att man lägger religiösa värderingar i det hela. Det har förresten inte med saken att göra eftersom man inte använder det för att få specialbehandling och stå över regler och lagar.
Längre än din snopp. :arsele Sluta ploja.

Det är klart att det är så, men även om dessa traditioner inte har den religiösa laddningen så är det fortfarande en religiös symbol. Vilket även jag tror stämmer in för många muslimer. Framförallt i Sverige, där du kan göra ett aktivt val. Bära eller inte bära slöja. Vilket även många gör och därför väljer att släppa ut håret. Bara tuttarna kvar :tuttar

Jag slänger in en floskel. Jag tror inte att du är särskilt mån över dessa kvinnors självständighet och den religiösa bördan på deras axlar, det handlar om att du blir obekväm i en situation där din homogena bild av samhället får sig en törn.

Last edited:
Hur många i tråden vill att burkabrudarna skall stå över lagen? :va
Jag har inte sett någon.?!

Var ser du att detta skulle gälla just burkhabrudarna och var skriver jag att nån i den här tråden vill det? Som vanligt väljer du selektivt. Jag skrev även att få specialbehandling och stå över regler.

Vad gäller lagar finns väl en massa exempel där man i religionens namn anser sig stå över lagar och mänskliga rättigheter. Man tycker att det är okej att mörda tex. Någon ritar en rondellhund som 'skändar' religionen eller någon förespråkar aborter. Klart att de ska mördas liksom.

Den stora frågan är snarare varför du är en så ivrig anhängare av att härma halshuggarländernas benägenhet att förbjuda folk att klä sig som de vill?!

Jag vill inte förbjuda, jag vill att det ska vara jämställt. Ska jag måsta ta av mig hjälmen kan nån annan ta av sig burkhan. Ska jag ha färre rättigheter bara för att inte jag skyller på nån religion? Spääääka mig håårt varje kväll för att jag saknar minoritetstillhörighet? :yoparty

Längre än din snopp. :arsele Sluta ploja.

Det är klart att det är så, men även om dessa traditioner inte har den religiösa laddningen så är det fortfarande en religiös symbol. Vilket även jag tror stämmer in för många muslimer. Framförallt i Sverige, där du kan göra ett aktivt val. Bära eller inte bära slöja. Vilket även många gör och därför väljer att släppa ut håret. Bara tuttarna kvar :tuttar

Jag slänger in en floskel. Jag tror inte att du är särskilt mån över dessa kvinnors självständighet och den religiösa bördan på deras axlar, det handlar om att du blir obekväm i en situation där din homogena bild av samhället får sig en törn.

Hur får du detta till att gälla bara just muslimer? Sure, det var burkhan som diskuterades men jag anser självklart att Livets Ord, Pingstvänner, Scientologerna, Chassider mfl religiösa galningar är lika puckade. De gör också galenskaper och gömmer sig bakom religion.

Nu kanske inte just svenska kyrkan är kända för att skrika, skräna, bomba, mörda mm, men deras naiva tro likställer jag med tron på jultomten. Jag är ledsen om inte det framgick.

Floskla på du om du nu vet så mycket om mig. :tungan Jag tycker faktiskt det är lite läskigt med såna där jesusfiskar som en del kör omkring med bak på bilen. Kickar backspegeln direkct på de jävlarna!:yoparty

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back