Nylagd asfalt?

SvanteMannen

Ny medlem
Gick med
15 May 2008
Hoj
Duke -08
Åkte ett parti med ny lagd asfalt (mellan huddinge & tullinge) idag och såg att det låg en oljehinna ovanpå den. Min fråga är alltså: Fastnar inte oljan på däcken? Vilket borde göra det snorhalt att åka?

Nån som har erfarenhet av det?

Rent spontant känns det osannolikt att vägverket skulle lägga asfalt som är livsfarlig för alla fordon med gummihjul...

nylaggd asfalt e hal. SPeciell soliga dagar när den "fuktar" eller ännu värre en tok varm solig dag när asfalten "fuktat" och de sedan regnar på den.

Det är gott att se när vägar asfalteras om, slippa massa gropar och ful-lagningar. :tummenupp

Om man ser att de lägger ny asfalt på någon sträcka, hur länge ska man räkna med att den är sämre än 'gammal asfalt', eller 'etablerad asfalt' eller vad man ska kalla det ?

Å appropå regn, precis när det börjar regna är det också snorhalt, oavsett asfaltstyp. Den hinna av damm, smuts å spill från fordon som ligger på ytan blir uppblandad och blir såphal. När det har regnat en stund är den bortspolad och då är det "bara" blött.

Det här med asfalt,o Vägverket
Har sett en maskin blåsa på nåt kladd, sedan strö ut en massa småsten på kladdet,Finfina lagningar,,:)

Fick intryckt i skallen gång på gång att akta sig för nylagt asfalt, diesel-spill i långa kurvor från lastbilar och rullgrus på den tiden man övningskörde.

asfalt ÄR olja, görs ju på råolja, och nya vägar svettsas lite i solen :)

jag kör alltid lugnt på en ny svart väg som nästan glänser i solskenet, det ser halt ut. vet inte om det är så.. men det känns som det ligger en oljehinna på nyasfalterade vägar i bland. men som sagt vet inte om det är så.. eller om det bara är jag som är rädd av mig. tror säkert att det är fler än jag som upplever samma sak på nyasfalterade vägar..

asfalt ÄR olja, görs ju på råolja, och nya vägar svettsas lite i solen :)

Ehum, nu vill inte jag vara sån, men asfalt görs inte av råolja, den görs av nåt som kallas för bitumen ;). Det är det som kommer ut längst ner i raffineringstornet, dvs under tjockolja och annan skit. Måste värmas upp ganska ordentligt för att hållas flytande...

I övrigt håller jag mej bort från blödande och nylagd asfalt i den mån det går. Dels är det halt, och dels riskerar man få fula asfaltsfläckar på hojen, och dom e sådär roliga att tvätta bort...

Ehum, nu vill inte jag vara sån, men asfalt görs inte av råolja, den görs av nåt som kallas för bitumen ;). Det är det som kommer ut längst ner i raffineringstornet, dvs under tjockolja och annan skit. Måste värmas upp ganska ordentligt för att hållas flytande...

I övrigt håller jag mej bort från blödande och nylagd asfalt i den mån det går. Dels är det halt, och dels riskerar man få fula asfaltsfläckar på hojen, och dom e sådär roliga att tvätta bort...

och bensin görs inte heller från råolja då, då det kommer ut högt upp i rafineringstornet?

Som sagt görs bitumen av olja och det översta lagret slits bort efter ett tag så man åker på stenarna istället för bitumenet. Vissa asfaltstyper är blödigare än andra, ofta används dom på större vägar, men efter ett tag ser dom helt normala ut. Sen beror det på vilket bitumen som används, vissa blir mjukare vid lägre temperaturer. Ni söderut har oftast temperaturtåligare bitumen än vi norrlänningar för att inte vägarna ska spricka på vintern.

Har du provat "fläck bort" på OKQ8? som en fetingstark avfettning som löser "nylagd-asfalt-fläckar". Man bör väl passa lacken dock. fungerar finfint på sving, bakljus och nummerplåt! :tummenupp

Salve

*/ ?>
Nyheter
Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Back