CB 600 Hornet 2007-

Jag rekommenderades att köpa sporthoj universal, passar perfekt efter du har klippt av en bit i nedankant. Bara lägg den mot tanken och markera med penna nedankanten på tanken. Montera dom sen en solig dag, ställ hojen i solen och lägg stomp gripsen också i solen en stund = formar sig lätt med inga bubblor och sitter som sten.
Tackar för detta!!
Hur man monterar vet jag, haft Stompgrips på de senaste 2 hojarna. Det är flickvännen som kör horneten. Ha det gött! :)
 
Tjena alles.

Köpte precis en sprillans hornet 09 och stället jag köpte den av gav inga direkta råd på hur man bär sig åt med en ny hoj när det kommer till inkörningen. Nu är det säkert försent har kört 60mil hittils, men jag har kört relativt lugnt, inte varvat allt för mycket. Men det är kanske det man ska göra? Kräma på lite? Några tips & råd ? uppskattas!
 
Tjena alles.

Köpte precis en sprillans hornet 09 och stället jag köpte den av gav inga direkta råd på hur man bär sig åt med en ny hoj när det kommer till inkörningen. Nu är det säkert försent har kört 60mil hittils, men jag har kört relativt lugnt, inte varvat allt för mycket. Men det är kanske det man ska göra? Kräma på lite? Några tips & råd ? uppskattas!

Har också köpt en ny Hornet 09 fick heller inga instruktioner hur den skulle köras in.
 
Har också köpt en ny Hornet 09 fick heller inga instruktioner hur den skulle köras in.

Står i manualen är jag tämligen säker på. Gjorde det iaf till min 07:a. Som vanligt, varierat varvtal, inte segdra, inte tokvarva. Annars... kör.
 
Enligt handlaren ska man försöka hålla under 6000 varv (mesta tiden) tills 50 mil, sedan är det bara att snabbt stegra mot att använda full effekt. Tar man det någorlunda lugnt och inte varar fullt hela tiden direkt från början spelar det säkert ingen roll, dessutom har du 5 års garanti!
 
Ska montera ett pro taper styre i helgen. Är det bara att skruva av allt från det gamla styret och montera på det nya eller behövs några djupare ingrepp i det nya styret? (Har inte hämtat ut det ännu)

Har köpt universalstyrfäste från biltema...
 
Ska montera ett pro taper styre i helgen. Är det bara att skruva av allt från det gamla styret och montera på det nya eller behövs några djupare ingrepp i det nya styret? (Har inte hämtat ut det ännu)

Har köpt universalstyrfäste från biltema...

Du behöver borra för reglagens tappar som håller dom på plats. Mät efter originalstyrets hål så blir det bra :tummenupp
 
Körde dom första milen med hojen idag. Sen när jag kom hem och skulle ställa in den i garaget så lät jag den stå och gå på tomgång.... Märkte då att motortempen gick upp till cirka 104grader för att sen sjunka neråt till en bit under 100grader. Är detta normalt på Horneten? Eller är det jag som inte är normal?:confused:
 
Citat:
Inskickat av amfibiesoldat
Tjena alles.

Köpte precis en sprillans hornet 09 och stället jag köpte den av gav inga direkta råd på hur man bär sig åt med en ny hoj när det kommer till inkörningen. Nu är det säkert försent har kört 60mil hittils, men jag har kört relativt lugnt, inte varvat allt för mycket. Men det är kanske det man ska göra? Kräma på lite? Några tips & råd ? uppskattas!


Har också köpt en ny Hornet 09 fick heller inga instruktioner hur den skulle köras in.

Samma gäller mig.... Köpte sprillans nytt men inte ett ord om inkörning. Viste sen innan att man ska köra in nya maskiner så jag läste mig till mil talet i instruktionsboken. Sida 75 i den svenska versionen:yoparty
 
Körde dom första milen med hojen idag. Sen när jag kom hem och skulle ställa in den i garaget så lät jag den stå och gå på tomgång.... Märkte då att motortempen gick upp till cirka 104grader för att sen sjunka neråt till en bit under 100grader. Är detta normalt på Horneten? Eller är det jag som inte är normal?:confused:

Det blir samma sak om man ligger i köer,tempen går upp till 104 och sen slår fläktenen in. Kolla bara så att din kylarvätske-nivå ligger rätt.
 
Det blir samma sak om man ligger i köer,tempen går upp till 104 och sen slår fläktenen in. Kolla bara så att din kylarvätske-nivå ligger rätt.

Men det är normalt iaf? Tycker att 104grader är lite varmt, men ska det vara så då ska det....
 
Snackade med några på bike i förra veckan om just motortempt på hojarna. Om hojen går upp till 104 grader är det inget att vara orolig för.. alla hojar gör det specielt om det är varmt ute o du står på tomgång för länge.. Så inget att ora sig för =)

Tjena alles.

Köpte precis en sprillans hornet 09 och stället jag köpte den av gav inga direkta råd på hur man bär sig åt med en ny hoj när det kommer till inkörningen. Nu är det säkert försent har kört 60mil hittils, men jag har kört relativt lugnt, inte varvat allt för mycket. Men det är kanske det man ska göra? Kräma på lite? Några tips & råd ? uppskattas!

Första 100milen skall man ta det lugnt, sen är det bara o köra :)
 
Last edited:
Snackade med några på bike i förra veckan om just motortempt på hojarna. Om hojen går upp till 104 grader är det inget att vara orolig för.. alla hojar gör det specielt om det är varmt ute o du står på tomgång för länge.. Så inget att ora sig för =)



Första 100milen skall man ta det lugnt, sen är det bara o köra :)

I instruktionsboken står det 50mil.... Men jag har "råkat" gasa lite ibland. Inom vilka ramar ska man hålla sig då? Står lite luddigt i instruktionsboken.:rolleyes:
 
Slip On Akrapovic megaphone

Hej !

Är det något som vet hur man tar bort db-killern på detta rör.
Sitter på min hornet.

Tacksam för svar!
 
Snackade med några på bike i förra veckan om just motortempt på hojarna. Om hojen går upp till 104 grader är det inget att vara orolig för.. alla hojar gör det specielt om det är varmt ute o du står på tomgång för länge.. Så inget att ora sig för =)



Första 100milen skall man ta det lugnt, sen är det bara o köra :)

Första 100milen!? Då är jag rätt kokt. Affären jag köpte av sa att jag skulle ta det lite lugnt i början men att så länge motorn är varm så ska jag kötta på. Börja med 6tusen varv på alla växlar, sen 7, 8 osv. Efter 30 mil va jag uppe i högsta växeln på högsta varvtalet. Fast å andra sidan såg jag den här:
http://www.sporthoj.se/forum/showthread.php?t=191508&highlight=ink%F6rning

Där bekräftar dom det han på butiken sa att man inte ska segköra den utan pressa motorn. Mycket motorbromsningar sa han också.

Men det är normalt iaf? Tycker att 104grader är lite varmt, men ska det vara så då ska det....

Tycker det låte normalt om man står stilla. 78-80 grader när man kör på motorväg, 100 grader när man står vid rödljuset länge. :)
 
Jag körde lugnt dom första 100milen med min hoj, det var vad min säljare sa. Jag kan inte argumentera för eller emot eftersom det var han som sa det. Ni får köra hur ni vill med era hojar men jag gav er bara min uppfattning.

Kör lugnt!!
 
Gött med en Hornet?

Har inte testkört denna grymma hoj som alla tjötar om utan det har varit min "gamla" Husaberg 650 08a och så har jag lånat en 07a R1a på jobbet ibland, men idag skall jag åka hela vägen från Götet till Malmö för att köpa min första Hornet. Hoppas de blir en bra hoj att köra med under sommaren.
Syns i trafiken.
 
Har inte testkört denna grymma hoj som alla tjötar om utan det har varit min "gamla" Husaberg 650 08a och så har jag lånat en 07a R1a på jobbet ibland, men idag skall jag åka hela vägen från Götet till Malmö för att köpa min första Hornet. Hoppas de blir en bra hoj att köra med under sommaren.
Syns i trafiken.

Jag vet faktiskt inte så mycket om andra hojar än hornet :) Men jag har inget o klaga över förutom att den inte är så jävla rolig o köra längre sträckor på (10mil+) vinden känns som fan i högre farter men på slingriga småvägar är det en kanon kul hoj! Lycka till med köpet så ses vi säkert på vägarna =)
 
Jag vet faktiskt inte så mycket om andra hojar än hornet :) Men jag har inget o klaga över förutom att den inte är så jävla rolig o köra längre sträckor på (10mil+) vinden känns som fan i högre farter men på slingriga småvägar är det en kanon kul hoj! Lycka till med köpet så ses vi säkert på vägarna =)

Jo de kan jag hålla med om att det inte var så roligt att ligga och köra från Malmö till Göteborg, ganska kraftiga vindputsar o så men annars kan jag inte klaga på hojen efter 2 dagars långa körningar. Kan tycka att jag som är 189sm lång är i snäppet för lång men det fungerar utmärkt ändå, måste bara byta till bredare styre och lite småfix så den blir brutalare.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top