CB 600 Hornet 2007-

Feltänkt av mig, den sitter vid framdevet (iaf på de äldre modellerna), de sensorer som jag tänkte på är väl hjulsensorerna för ABS-systemet. Sitter en vid både fram- och bakhjul.

Vet ej var exakt sensorn sitter men jag betvivlar starkt att den är vid framhjulet - i sådana fall skulle mätaren visa noll om man åker på bakhjulet... :va

Skulle tippa på att min visar ca 6-7% (går att räkna på men jag har inte orkat) för mycket. Mao kör du 100km/h enligt hastighetsräknaren är verklig fart 6-7% lägre - ~93-94km/h. Jag tycker detta är helt OK (jag menar, det är ju inte 40-50% fel) men om man inte trivs med detta så finns ju alltid en "speedohealer" att köpa på de flesta ställen. :hojsmilie

Spelar väll ingen stor roll om hästighetsmätare visar lite fel, man ligger ju aldrig o slickar 90sträcket endå?

Nej, så länge man vet hur mycket fel, 14/15 borde nog ge 6-7% fel, att addera till de 5% som är "default". Ränka 10% och du är nog fortfarande säker.

Nej, så länge man vet hur mycket fel, 14/15 borde nog ge 6-7% fel, att addera till de 5% som är "default". Ränka 10% och du är nog fortfarande säker.

Jepp, kör med dom tankarna nu men mest för att det är lite snabbare att räkna ut den verkliga hastigheten så än t.ex. 7% :rolleyes:

I övrigt kör jag sällan på exakt hastighetsgräns då jag tycker det är bättre att det flyter i trafiken än att man skall vara nån paragrafryttare :Bugar som blint skall hålla fast vid exakt gräns (självklart inom rimliga gränser)

Tänkte bara kolla med er om ni lyckas få upp eran i tvåan med originaldrevning? Testat några gånger med kopplingen, känns som den vill lyfta lite.

Koppla upp den på ettan är lite för nervöst tycker jag.

Tänkte bara kolla med er om ni lyckas få upp eran i tvåan med originaldrevning? Testat några gånger med kopplingen, känns som den vill lyfta lite.

Koppla upp den på ettan är lite för nervöst tycker jag.

Tyvärr aldrig provat. Är helt ny på det där med att åka på ett hjul - och fortfarande lite skeptisk till hålet i plånboken som det kan medföra - men det ser ruskigt härligt ut. :tummenupp

Tyvärr aldrig provat. Är helt ny på det där med att åka på ett hjul - och fortfarande lite skeptisk till hålet i plånboken som det kan medföra - men det ser ruskigt härligt ut. :tummenupp

Det är ju sant, speciellt vi som kör såpass nya hojar. Kul att lära sig att få upp den lite liksom, behöver inte bli värsta bakhjulsfantomen. Är man inte övermodig, utan kylig och alltid har foten på bakbromsen så borde man inte slå över.

Får upp den på ettan med kopplingen... men då går den upp lite för brutalt för min smak, och för nervöst att hålla kvar den.

Ska köpa ett LSL fatbar, nu vet jag inte vilken riser jag ska ha. Kolla in detta:

http://www.louis.de/_207b6859088bb2...st_bez=&typ_id=&ADTRACTIONSLOT=detail_kontext

CB600F hornet finns inte, så någon som vet vilka av dessa jag ska ha? Kan inte dimensionerna:

■10021404 (Z 750 / 1000): M10x80, Hülse 12x38 mm
■10021405 (GSF 1200 / FZ1 / BT 1100): M10x80
■10021406 (Speed Triple, 1050i): M10x55, Alubuchsen
■10021408 (XJR 1200 / 1300): M10x40

Fixat till det mesta som ska fixas nu; svart styre, backspeglar, broms och kopplingshanddag. Miniblinkers fram, hugger, bellypan, undertray och slipon såklart. Bakre sidokåpor i kolfiber. Väntar på fälgstripes och extra miniblinkers bak (de som sitter i undertrayen lyser lika starkt som en eldfluga...)
Lägger ut lit bilder om någon e nyfiken:

Bifogat

• Sida_web.jpg
    Sida_web.jpg
    119.1 KB · Visningar: 259
  • snett-bakifrån.jpg
    snett-bakifrån.jpg
    129.2 KB · Visningar: 321
  • styre.jpg
    styre.jpg
    73.5 KB · Visningar: 223
Fixat till det mesta som ska fixas nu; svart styre, backspeglar, broms och kopplingshanddag. Miniblinkers fram, hugger, bellypan, undertray och slipon såklart. Bakre sidokåpor i kolfiber. Väntar på fälgstripes och extra miniblinkers bak (de som sitter i undertrayen lyser lika starkt som en eldfluga...)
Lägger ut lit bilder om någon e nyfiken:

Snyggt som fn!
Tack för tipset om reflexen:tummenupp nu vet jag var jag skall sätta min :)

Woho ! Kortet förra veckan och nu en ny Hornet 600FA -08a!

Livet är fan skönt ibland ;) efter 3dagars åkande och 30mil under bältet känner jag mig helt otroligt nöjd !

Men jag är som sagt nybörjare, och har mycket att lära, så nu blire o stapla upp lite frågor, bare with me ;)

Har varit lite blött på sistone, hojjen är hur skitig som helst nu, är en hugger till för att vara stänkskärm för "underdelen" av hojjen, dvs under undetailen osv. Går det att montera dit själv? och till vilket pris ?

Lite tankar på varvtal, eftersom jag är en van bilförare så är jag helt insnöad på att växla ungefär samtidigt som jag växlar med bilen. Men vad jag förstår så finns det riktiga krämet efter 8k varv ? Hur kör ni andra med era hojjar och hur ligger varvtalet till ungefär på respektive växel?

Skön tråd förövrigt ;) Jag är helt lyrisk över min nya cykel !

Mvh, Jonas

Livet är fan skönt ibland ;) efter 3dagars åkande och 30mil under bältet känner jag mig helt otroligt nöjd !

Men jag är som sagt nybörjare, och har mycket att lära, så nu blire o stapla upp lite frågor, bare with me ;)

Har varit lite blött på sistone, hojjen är hur skitig som helst nu, är en hugger till för att vara stänkskärm för "underdelen" av hojjen, dvs under undetailen osv. Går det att montera dit själv? och till vilket pris ?

Lite tankar på varvtal, eftersom jag är en van bilförare så är jag helt insnöad på att växla ungefär samtidigt som jag växlar med bilen. Men vad jag förstår så finns det riktiga krämet efter 8k varv ? Hur kör ni andra med era hojjar och hur ligger varvtalet till ungefär på respektive växel?

Mvh, Jonas

Välkommen i gänget !:)

Varvar din bil 15tusen varv också?:) En 600á ska man varva åt bara helvete, det är då det blir kul =) En bakskärm är ju inte fel o köpa till hojjen om du tycker den känns smutsig =)

Ha det

Mvh, Jonas

Grattis till körkortet!
Hugger är 80% snygg och 20% skydd enligt min skala. Hojen blir ju iaf skitig om det är blött ute. Livet på hojen börjar ju efter 7k varav. Dok kan man ju vara lite snällare under de första 100 milen med hojen.

Tack ;) Och nej, hehe självfallet varvar inte min bil 15k , men endå .. man är ju som sagt van vid ett körsätt ;)

Men pressade hojjen lite igår över 8k och det är ju snuuskigt drag, jag som tyckte det var hyffsat redan innan :)

Hugger är ju jäkligt snygg helt klart, men om allt endå blir superskitet när det är blött så kanske det är onödigt o köpa den med avseendet att hålla rent.

Fick order från MC varuhuset att inte varva den över 12k första 100milen, men att man ska växla mycket, köra många olika varvtal osv.

Idag verkar det bli lite bättre väder, hoppas på sol ikväll så man kan få glida runt lite !

Nån som vet vart man kan köpa dessa ERMAX puckar?

380118096.jpeg

Köpte X-Pads från S-Racing istället.... Nån som har monterat det på sin Hornet? Man måste plocka bort orginal bultana till motorfästet va? Krångligt?

Jaha då är man from idag en Honda Hornet 2007 ägare!! känns bara fint! mycket trevlig hoj!

Hej,

bromsljusen tänds inte när jag använder frambromsen, när jag använder fotbromsen funkar dom, vad kan felet vara? Säkringarna är hela..

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show