Byggtråd: "Jörgens Sportster"

RevTec är en HD kopia, det finns gott om dom.

Dom är så nära en kopia dom kan utan att HD's advokater ska bråka med dom.

HD själva ser nog på saken med blandad förtjusning, dom får ju sälja mer hela hojar om det finns fungerande prestandamotorer att byta till.

En äkta HD på en HD-träff består till varierande grad av fabriksdelar, varierande mellan 90% och 0,01%, i dom senare är det ramnummret som är HD, resten är prestandadelar från andra tillverkare...
(och då är inte ens ramnummret äkta, utan det är instansat i en eftermarknadsram)
 
Men kolla här då.. Panhead, RevTech motor med S&S på luftburkstjofräset?

http://www.blocket.se/vi/21136509.htm?ca=23_3_s

Trodde i min enfald att S&S tillverkar egna motorer.. Panhead är väl en gammal HD-motor-modell, eller gör RevTech dylika?


En äkta HD på en HD-träff består till varierande grad av fabriksdelar, varierande mellan 90% och 0,01%, i dom senare är det ramnummret som är HD, resten är prestandadelar från andra tillverkare...
(och då är inte ens ramnummret äkta, utan det är instansat i en eftermarknadsram)

Okej :va

Så allt jäkla snack "Harley is da shit", vad handlar det om?
 
Last edited:
Okej :va

Så allt jäkla snack "Harley is da shit", vad handlar det om?

Det är livsstils-folket som säger det.
Dom som köper harley i medelåldern, dödskalle bandana, harleyklocka i köket, åker på harleyträff och dricker lådvin, packar ner 7" tv'n för att kunna se "Så ska det låta" efter grillningen...
 
Det är livsstils-folket som säger det.
Dom som köper harley i medelåldern, dödskalle bandana, harleyklocka i köket, åker på harleyträff och dricker lådvin, packar ner 7" tv'n för att kunna se "Så ska det låta" efter grillningen...
Haha, blev genast på bättre humör..
 
Det är livsstils-folket som säger det.
Dom som köper harley i medelåldern, dödskalle bandana, harleyklocka i köket, åker på harleyträff och dricker lådvin, packar ner 7" tv'n för att kunna se "Så ska det låta" efter grillningen...

Word! :D
Kom osökt att tänka på filmen, Wild hogs. Hehe
 
Jackan blev snygg, mycket snygg :tummenupp

Tack!

Det kliar i fingrarna att skruva ihop hojen nu när jag fått alla delarna, men jag måste kämpa på med vårrustningen av träbåten resten av denna månad så att hon kan sjösättas den 2:a maj. Men sedan ska hojen äntligen ihop. Jag tror även att min sadel blir klar vilken dag som helst. Din hoj vart riktigt proper, kollade på bilderna i din byggtråd!

/J
 
Tack!

Det kliar i fingrarna att skruva ihop hojen nu när jag fått alla delarna, men jag måste kämpa på med vårrustningen av träbåten resten av denna månad så att hon kan sjösättas den 2:a maj. Men sedan ska hojen äntligen ihop. Jag tror även att min sadel blir klar vilken dag som helst. Din hoj vart riktigt proper, kollade på bilderna i din byggtråd!

/J

Mmm skulle hämta mina båtdynor som jag lämna in före jul... nu till påsk.. Fel tyg o fel färg:confused: Tydligen kan även dom bättre sadelmakarna fela:gnissla Med lite tur så blir mina båtdynor klara ...typ innan midsommar...suck
 
Mmm skulle hämta mina båtdynor som jag lämna in före jul... nu till påsk.. Fel tyg o fel färg:confused: Tydligen kan även dom bättre sadelmakarna fela:gnissla Med lite tur så blir mina båtdynor klara ...typ innan midsommar...suck
Min bror lämnade in sina säten till båten på omklädning.
"Vilken färg som helst, utom vitt."
Två månader försenade (Juli!) fick han dom.
Gissa färgen?
 
VTEC är ett system som gör att hojen kör på två ventiler per cylinder på lägre varvtal och fyra ventiler per cylinder på högre varvtal.

Sakta i backarna nu, v-tec bygger på två olika kamprofiler, en optimerad för bra lågvarvsegenskaper, och den andra för bra högvarvsdito. Systemet skiftar mellan dessa två på hydraulisk väg genom att låsa kamsläporna inbördes. På en 16v DOHC har man tre kamnockar per två ventiler.
V-tec kom senare på SOHC motorer också och utvecklades mot lägre förbrukning.

Ursäkta mitt besserwissrande, men jag är tekniknerd...:)
 
Jag ska strax återkomma med bilder när jag bygger ihop motorn. Ska börja sätta ihop den denna vecka då jag nu har fått alla nya delar och börjar bli klar med båten.

Men tills dess så kan jag inte låte bli att visa denna fantastiska sportster. Den vann nyligen sin klass i en dynotävling med i USA. Den tryckte ur sig 220 rwhp. Detta på bensin och utan lustgas. Motorn är en baserad på S&S SA-sporsterblock och är på 124" eller 2032 cc. Vilken best :D

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Harl...97412QQrdZ1QQsspagenameZWDVW#ebayphotohosting
 
Last edited:
Sakta i backarna nu, v-tec bygger på två olika kamprofiler, en optimerad för bra lågvarvsegenskaper, och den andra för bra högvarvsdito. Systemet skiftar mellan dessa två på hydraulisk väg genom att låsa kamsläporna inbördes. På en 16v DOHC har man tre kamnockar per två ventiler.
V-tec kom senare på SOHC motorer också och utvecklades mot lägre förbrukning.

Ursäkta mitt besserwissrande, men jag är tekniknerd...:)
Jag baserade mitt uttalande på information som jag hittat på bland annat Hondas svenska hemsida (under fliken "Detaljer"):
VTEC-systemet aktiveras vid 6 600 varv. Då öppnar alla fyra ventilerna per cylinder. Vid lägre varvtal arbetar en insugs- och en avgasventil per cylinder.
Så då kan du skicka ett mail till Honda angående att de har felaktig information om sitt VTEC-system på sin hemsida.

Läser man på Wikipedia om VTEC så låter det som att du beskriver Hondas DOHC VTEC för personbilar. Medan VTEC för motorcyklar fungerar lite annorlunda och mera ska likna det system som för personbilar kallas SOHC VTEC-E.

:tummenupp
 
...
Men tills dess så kan jag inte låte bli att visa denna fantastiska sportster. Den vann nyligen sin klass i en dynotävling med i USA. Den tryckte ur sig 220 rwhp. Detta på bensin och utan lustgas. Motorn är en baserad på S&S SA-sporsterblock och är på 124" eller 2032 cc. Vilken best :D

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Harl...97412QQrdZ1QQsspagenameZWDVW#ebayphotohosting


För 150' SEK så är den inte speciellt dyr heller. Men "man" kanske får problem att regga in den i Sverige. :huvet
Men jag tycker inte att den är speciellt snygg...
 
Läser man på Wikipedia om VTEC så låter det som att du beskriver Hondas DOHC VTEC för personbilar. Medan VTEC för motorcyklar fungerar lite annorlunda och mera ska likna det system som för personbilar kallas SOHC VTEC-E.

:tummenupp

Antagligen är jag felinformerad.
Men:
De först VTEC motorerna fattade jag som att endast kamtimingen ändrades.
Ett system som Alfa Romeo använt långt tidigare.
Kan mycket väl vara en missuppfattning emedan jag umgicks med alfistis på den tiden.
 
trodde du skulle vara uppe i 2Liter vid de här laget Jörgen.

Jag har förvisso borrat till första överdimensionen i vinter. men det ger ju en marginell volymökning. :D Hon ligger nu på 1656 cc

För 150' SEK så är den inte speciellt dyr heller. Men "man" kanske får problem att regga in den i Sverige. :huvet
Men jag tycker inte att den är speciellt snygg...

DEt är ju en långsvingad hoj dedikerad för strippen. Men som sådan tycker jag faktiskt att den är rätt snygg!

Ja det är ju helt klart rätt pris. Jag tror inte ens att man får ihop en sån där motor för mindre än 150 000.

Man ska nog regga in den mha gamla sporster 1200:a papper om man ska ha in den som gat hoj i Sverige. Djävlars vad det skulle vara kul att köra den som en sleeper i Sthlm en onsdagskväll! :D Dundra om busorna med halva varvtalet
 
Last edited:
Ligger båten nu i vattnet så du får tid till att skruva ihop moppen ?
 
Ligger båten nu i vattnet så du får tid till att skruva ihop moppen ?

Jo hon åkte i sjön den 2/5. Jajag sedan dess monterat beslag samt svetsat ihop hennes nya soppatank i syrafast. Den vart klar och provtryckt igår. Så nu ska tanken köras ned till båten och installeras sedan blir det hojen!

Ska nog tjuvstarta lite med hojen ikväll, jag ska strax gå hem från jobbet.

Just det, av med amiralsmössan nu och bums ner i garaget:D. Det är dragrace i Västervik den 23/5. Skall du med och köra?

/Ingvar

Jag såg det, men det är nog inte en mössa. Hojen ska ju ihop, sedan köras in och därefter bänkas. Alla nya grejor ska ju dessutom då lira bra vilket inte är säkert. Först därefter känner jag mig redo om det dyker upp en stripkörning. Men 23:e är ju om 10 dar, så det är nog rätt kört.
 
Last edited:
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top