Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag kan ha fel, men jag har för mig att det var XLCR -77 :)

Ok. Tack! Jag har inte ens sett filmen så jag hade ingen aning.

Lite uppdateringar.

Jag har ju inte kunnat skruva ihop hojen trots att jag har alla nya delar. Det beror på att jag fick delarna först i början av april. Hela april går åt till båten.
Men den 2/5 sjösattes båten. Cyrén med moatje kom och tittade. Jag har fram tills i fredags tillverkat en ny tank i syrafast stål till båten, istället för den kexiga 60 år gamla kopparntanken. TIG.en har gått varm i hojgaraget. Men den nya tanken vart rätt tidstypisk tycker jag...och mycket säkrare. Så nu är båten äntligen provkörd och jag har börjat med hojen.

På motorcykeln så hittade jag ju som sagt ngn centiliter olja i tändkåpan i höstas. Jag visset ju då inte om det var tätningen som var dålig, eller om vevhusventilationen var otillräcklig. Men efter att Supertwin mätt upp mina cylindrar i vinter så upptäcktes ju den troliga orsaken, att de nya alucylindrarna hade slagit sig. Det gällde framförallt den bakre burken som var orund med 3/100 mm. Det här är sånt som kan hända med nytillverkade alucylindrar när de blivit ordentligt varma några gånger. Detta har formodligen gjort att originalvevhusventen via paraplyventilerna i topparna inte hängt med, ty tätningen i kamkåpan mot tändkåpan såg ju fin ut och motorn har ju bara gått 1300 mil. Men nu är ju cylindrarna borrade med stressplattor till 1.a öd.

Men eftersom jag vill vara helt säker på att fixa alla tänkbara orsaker så började jag med att komplettera vevhusventen med även det utförande som brukar sitta på racesportsters. Att ventilera även genom kamkåpan.
Jag började med att modda min catchcan så att den nu kan ta emot dels slangen från topparna, dels den tillkommande slangen från kamkåpan. Burken fick även ett större K&N ventilationsfilter. Jag gillar att ha tilltagen vevhusvent. Även slangen från kamkåpan kommer att få en slangmonterad backventil från S&S för detta ändamål.
 

Bifogat

  • IMG_0659.JPG
    IMG_0659.JPG
    77.2 KB · Visningar: 434
  • IMG_0674.JPG
    IMG_0674.JPG
    92.5 KB · Visningar: 3,874
  • IMG_0673.JPG
    IMG_0673.JPG
    98.8 KB · Visningar: 154
  • IMG_0672.JPG
    IMG_0672.JPG
    82.7 KB · Visningar: 959
  • IMG_0671.JPG
    IMG_0671.JPG
    60.4 KB · Visningar: 1,802
  • IMG_0662.JPG
    IMG_0662.JPG
    120.8 KB · Visningar: 164
  • IMG_0661.JPG
    IMG_0661.JPG
    105.7 KB · Visningar: 481

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Första bilden visar insidan på kamkåpan med sina trycksmorda nållager för bla de fyra kamaxlarna. Det är i ovankant på denna kåpa jag ska borra och gänga med 1/8" NPT rörgänga för en 90-graders slangnippel. Nästa bild visar kamhuset på motorn där kåpan sitter.

P den näst sista bilden syns nippeln sitta på plats, här syns även tätningen in i tändkåpan som jag för säkerhets skull byter till en ny som ligger bredvid.

På sista bilden är den nya tätningen på plats, Biltemas verktyg för montering av bla packboxar är suveränt till detta om man inte har en press.
 

Bifogat

  • IMG_0691.JPG
    IMG_0691.JPG
    54.4 KB · Visningar: 145
  • IMG_0686.JPG
    IMG_0686.JPG
    74.2 KB · Visningar: 127
  • IMG_0683.JPG
    IMG_0683.JPG
    79 KB · Visningar: 130
  • IMG_0682.JPG
    IMG_0682.JPG
    86.4 KB · Visningar: 139
  • IMG_0680.JPG
    IMG_0680.JPG
    100.8 KB · Visningar: 146
  • IMG_0679.JPG
    IMG_0679.JPG
    77.5 KB · Visningar: 140
Last edited:

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Ok. Tack! Jag har inte ens sett filmen så jag hade ingen aning.

Lite uppdateringar.

Jag har ju inte kunnat skruva ihop hojen trots att jag har alla nya delar. Det beror på att jag fick delarna först i början av april. Hela april går åt till båten.
Men den 2/5 sjösattes båten. Cyrén med moatje kom och tittade. Jag har fram tills i fredags tillverkat en ny tank i syrafast stål till båten, istället för den kexiga 60 år gamla kopparntanken. TIG.en har gått varm i hojgaraget. Men den nya tanken vart rätt tidstypisk tycker jag...och mycket säkrare. Så nu är båten äntligen provkörd och jag har börjat med hojen.

På motorcykeln så hittade jag ju som sagt ngn centiliter olja i tändkåpan i höstas. Jag visset ju då inte om det var tätningen som var dålig, eller om vevhusventilationen var otillräcklig. Men efter att Supertwin mätt upp mina cylindrar i vinter så upptäcktes ju den troliga orsaken, att de nya alucylindrarna hade slagit sig. Det gällde framförallt den bakre burken som var orund med 3/100 mm. Det här är sånt som kan hända med nytillverkade alucylindrar när de blivit ordentligt varma några gånger. Detta har formodligen gjort att originalvevhusventen via paraplyventilerna i topparna inte hängt med, ty tätningen i kamkåpan mot tändkåpan såg ju fin ut och motorn har ju bara gått 1300 mil. Men nu är ju cylindrarna borrade med stressplattor till 1.a öd.

Men eftersom jag vill vara helt säker på att fixa alla tänkbara orsaker så började jag med att komplettera vevhusventen med även det utförande som brukar sitta på racesportsters. Att ventilera även genom kamkåpan.
Jag började med att modda min catchcan så att den nu kan ta emot dels slangen från topparna, dels den tillkommande slangen från kamkåpan. Burken fick även ett större K&N ventilationsfilter. Jag gillar att ha tilltagen vevhusvent. Även slangen från kamkåpan kommer att få en slangmonterad backventil från S&S för detta ändamål.


Jag är ju ingen 'båtsman' direkt men ett snyggt bygge vad det än är uppskattar jag. Och den här båten är ju inte helt förvånande i klass med hojen din:tummenupp

Trist att det fortfarande strular för dig med hojen bara, men problem är ju till för att lösas, och inget annat som vissa tror:D

/U
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag är ju ingen 'båtsman' direkt men ett snyygt bygge vad det än är uppskattar jag. Och den här båten är ju inte helt förvånande i klass med hojen din:tummenupp

Trist att det fortfarande strular för dig med hojen bara, men problem är ju till för tt lösas, och inget annat som vissa tror:D

/U

Jo det var lite otur. Men det är åas roligt att mäta upp en HD-motor som gett 137 bakhjulshäst och finna att den gjorde det trots matta ventilfjädrar/ventilsläpp och med en oval cylinder :D Nu kommer det ju förhoppningsvis bli en mer harmonisk motor.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Jo det var lite otur. Men det är åas roligt att mäta upp en HD-motor som gett 137 bakhjulshäst och finna att den gjorde det trots matta ventilfjädrar/ventilsläpp och med en oval cylinder :D Nu kommer det ju förhoppningsvis bli en mer harmonisk motor.

Du har hållt dig till samma bänk hela vägen, lr hur?

/U
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du har hållt dig till samma bänk hela vägen, lr hur?

/U

Ja denna motor har bara bänkats hos supertwin i älvsjö, så jag ska bänka där igen när jag kört in motorn, så att jag kan jämföra.
Tack för båtkomplimangen förresten:krama
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Innan jag monterade ihop kamaxelhuset igen så demonterade jag lyftarna för att inspektera att dessa inte fått några skador till följd av den lift off som de mattade gamla ventilfjädrarna orsakade från 6300 rpm. jag ville även fastställa exakt vad jag hade för lyftare i motorn, samt om de var försedda med lyftbegränsare. Det är en detalj som man bör ha i hydraullyftare på HD-motorer som ska varva över 6000.

Så jag demonterade även en av lyftarna då jag tidigare inte varit helt säker på om jag haft lyftbegränsare. Min motor hade S&S lyftare 33-5342 http://www.sscycle.com/admin/uploads/instructions/51-1040.pdf
Vilket är S&S finaste high performance hydraullyftare, det var ju glädjande.

Mycket riktigt hade S&S dessutom satt dit HL2K i lyftarna. (Hydraulic Lifter Limited Travel Kit) Det är den lilla distansen som ligger till vänster om fjädern på bild 1.
Denna detalj förhindrar risken att lyftarna pumpar upp sig vid ventilsläpp vilken isf kan leda till att ventilerna slår i kolven. En ofta mycket dyr tillställning om det händer.

Denna motor har ju lösa trycksmorda lyftarhus till skillnad från HD-originalsporstermotorer. Så jag demonterade även lyftarhusen och rengjorde och inspekterade dessa. På bild två är lyftarhusen och lyftarna till den främre cylindern demonterade. Både lyftare och lyftarhus så dock ut som nya. Så det var bara att olja in med kamaxelfett och montera ihop igen.

På bild 4 ligger kamkåpan färdig att återmontera med sin nya vevhusventnippel och med kamlagrena inoljade.

På bild 5 syns kamaxelhuset med all lyftarna/lyftarhusen återmonterade och med axlarnas kugghjul och lagerytor inoljade.

På bild 6 är kamkåpan monterad plus de två skruvarna som håller oljefilterhuset på baksidan.

Så nu är äntligen bottendelen klar för att ta emot cylindrar och toppar.
 

Bifogat

  • IMG_0697.JPG
    IMG_0697.JPG
    92.1 KB · Visningar: 150
  • IMG_0696.JPG
    IMG_0696.JPG
    100.9 KB · Visningar: 127
  • IMG_0695.JPG
    IMG_0695.JPG
    89.4 KB · Visningar: 131
  • IMG_0694.JPG
    IMG_0694.JPG
    75.6 KB · Visningar: 131
  • IMG_0693.JPG
    IMG_0693.JPG
    88.4 KB · Visningar: 122
  • IMG_0692.JPG
    IMG_0692.JPG
    52.7 KB · Visningar: 124
  • IMG_0698.JPG
    IMG_0698.JPG
    111.9 KB · Visningar: 143
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jo jag minns!
Läste du reportaget om hans (Danne Sundström) hoj i 1.a numret av årets MCM?
Sjukt imponerande hoj helt klart

Jag har mystiskt nog bommat det nummret, så det får bli en kväll på biblioteket för min del då!

Min bror har sagt upp sin prenumeration, så jag får inga fler tidningar nu, utom "Mc-veteranen" som jag får från annat håll, men den är bra den med!

Själv är jag för snål för att köpa tidningar (möjligen då undantaget MCM) då priset inte motsvaras av intresset jag har för innehållet.

Jag köper lösnummer av Classic Motorcycle, om det är något på framsidan som lockar (senast var det en RGV som fick mig att köpa den ).

Kul att du håller på att vara klar för sommaren nu, jag ser fram emot nya bänkfilmer/stippkörningsfilmer/bakhjulsåkningar i industriområden/grusvägsåkafilmer från dig!
 

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Ok. Tack! Jag har inte ens sett filmen så jag hade ingen aning.

Massa text...

Tja, filmen var väl sent 80-tal, så den är nog glömd nu. Helt ok actionfilm utan att vara speciellt märkvärdig, med undantag för just ett race då i lite "fast and the furious" stil, vilket iofs var lite spektaluärt på den tiden.

Trailer till filmen finns här, vet dock inte om man ser något av racet i den:
http://www.youtube.com/watch?v=95-bc1DZovg

Tråden är ju som vanligt en av få här på SH som man följer med STOR behållning, och även om jag är rätt långt ifrån ett HD freak så måste man ju både gilla hojen och respektera bygget som sådant. Seriöst är inte ens förnamnet :)

Men även om jag gillar hoj så,
båten är ju bara för underbar :kär
 

Dr.Bike

Guest
Lite uppdateringar.
....Men eftersom jag vill vara helt säker på att fixa alla tänkbara orsaker så började jag med att komplettera vevhusventen med även det utförande som brukar sitta på racesportsters. Att ventilera även genom kamkåpan.
Jag började med att modda min catchcan så att den nu kan ta emot dels slangen från topparna, dels den tillkommande slangen från kamkåpan. Burken fick även ett större K&N ventilationsfilter. Jag gillar att ha tilltagen vevhusvent. .

Om det är fångkärlet på bilderna, så har din Sportster fått ett rätt fett svänghjul alternativt backslag! :D (vid en första anblick såg det ut som tändkulan... men de är ju rätt lika: Stor volym osv...)

Ja denna motor har bara bänkats hos supertwin i älvsjö, så jag ska bänka där igen när jag kört in motorn, så att jag kan jämföra.
Tack för båtkomplimangen förresten:krama

Hoppas oxå få se dig i vår bänk, som en referens! :tummenupp
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tror att jörgen har tänkt koka eget i förpiken :va

Etanolkonverterar du hojen eller?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Om det är fångkärlet på bilderna, så har din Sportster fått ett rätt fett svänghjul alternativt backslag! :D



Hoppas oxå få se dig i vår bänk, som en referens! :tummenupp

Ja vad jag minns när jag körde i den bänken med gamla 1200-motorn när den var i Hennings ägo så var den några prcent snålare än supertwin. Den motorn gav 2006 94 hk i den bänken och 98 hos supertwin samma år.
Men motospeed i Västerås visade mest.

Hennings gamla bänk är sträng :D

Men jag har ju också noterat att tex ett välpumpat bakdäck kan skilja 2-3 hk, osmord sliten kedja med kärvade länkar likaså. Man borde köra samma dag med exakt samma setup


Jag tror att jörgen har tänkt koka eget i förpiken :va

Etanolkonverterar du hojen eller?

Apap! Vinös soppatank sitter under akterdäcket :D
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Ja vad jag minns när jag körde i den bänken med gamla 1200-motorn när den var i Hennings ägo så var den några prcent snålare än supertwin. Den motorn gav 2006 94 hk i den bänken och 98 hos supertwin samma år.
Men motospeed i Västerås visade mest.

Hennings gamla bänk är sträng :D

Men jag har ju också noterat att tex ett välpumpat bakdäck kan skilja 2-3 hk, osmord sliten kedja med kärvade länkar likaså. Man borde köra samma dag med exakt samma setup

Absolut!

Jag är inte ute efter att hänga ut någon, jag är bara personligen intresserad av att se hur mycket det slår inom populationen s.a.s
Jag har krattat igenom en handfull bänkar (se annan tråd) med samma hoj, och det skiljer FÖR mycket för att man ska kunna säga att det är seriöst.

För det ligger utanför mätfel, ochjag håller med dig helt och fullt: För att få vetenskapliga siffror skall det göras samma dag helst, och med samma förberedelser m.a.p däcktryck, kedjesmörja osv osv.

Att som jag, köra samma hoj, med synbarligen samma setup, i olika bänkar, men vid olika tillfällen, och med troligtvis olika förutsättningar i alltifrån lufttryck, lufttemp, fuktighet osv, olika igensatt luftfilter, olika sliten kedja, olika däck, olika däckstryck osv, så redan där har man en rätt stor "vingelmån"

Men denna vingelmån torde iaf vara mindre, än den varians i visad effekt jag hittills stött på bland bänkar.

Det jag är ute efter, är att försöka kalibrera bänken så rättvist som möjligt bara.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Absolut!

Jag är inte ute efter att hänga ut någon, jag är bara personligen intresserad av att se hur mycket det slår inom populationen s.a.s
Jag har krattat igenom en handfull bänkar (se annan tråd) med samma hoj, och det skiljer FÖR mycket för att man ska kunna säga att det är seriöst.

För det ligger utanför mätfel, ochjag håller med dig helt och fullt: För att få vetenskapliga siffror skall det göras samma dag helst, och med samma förberedelser m.a.p däcktryck, kedjesmörja osv osv.

Att som jag, köra samma hoj, med synbarligen samma setup, i olika bänkar, men vid olika tillfällen, och med troligtvis olika förutsättningar i alltifrån lufttryck, lufttemp, fuktighet osv, olika igensatt luftfilter, olika sliten kedja, olika däck, olika däckstryck osv, så redan där har man en rätt stor "vingelmån"

Men denna vingelmån torde iaf vara mindre, än den varians i visad effekt jag hittills stött på bland bänkar.

Det jag är ute efter, är att försöka kalibrera bänken så rättvist som möjligt bara.

En viss duccekompis till mig har ju kört mycket i er bänk samt hos proservice. Kolla med honom också. Jag tror att han upplever er bänk som snålast också. Svårt att veta vilken som ligger närmast sanningen.

Nåväl, att jag håller mig till samma bänk är ju mest för att man vill kunna ha referens till hur hojen korresponderar när man gjort förändringar. Annars har man ju ytterligare en osäkerhetsfaktor.

Men men, självklart så är ju mina bänkbesök helt och hållet genomförda när jag vill förvissa mig om att motorn är justerad optimalt vad gäller bränsle och tändmappen. Som nu tex, motorn har ju varit isär och tändplattan losstagen, sitter den ngn milimeter annorlunda vriden vid återmontaget så hamnar ju hela tändmappen ca 2 vevaxegrader förskjuten. plus att jag nu är ändrat kompet och lite annat. Så när jag kört in motorn om ngn månad så vill jag mappa hojen och se att allt stämmer. Att bänka hojen på en mobil dynobänk utan justeringsmöjligheter på ett mc-jippo är för mig bara helt meningslöst slitage. (Det här vet ju du, men jag ville ändå skriva det så att inte ngn läsare missuppfattat mig)
 

Dr.Bike

Guest
En viss duccekompis till mig har ju kört mycket i er bänk samt hos proservice. Kolla med honom också. Jag tror att han upplever er bänk som snålast också. Svårt att veta vilken som ligger närmast sanningen.

Nåväl, att jag håller mig till samma bänk är ju mest för att man vill kunna ha referens till hur hojen korresponderar när man gjort förändringar. Annars har man ju ytterligare en osäkerhetsfaktor.

Men men, självklart så är ju mina bänkbesök helt och hållet genomförda när jag vill förvissa mig om att motorn är justerad optimalt vad gäller bränsle och tändmappen. Som nu tex, motorn har ju varit isär och tändplattan losstagen, sitter den ngn milimeter annorlunda vriden vid återmontaget så hamnar ju hela tändmappen ca 2 vevaxegrader förskjuten. plus att jag nu är ändrat kompet och lite annat. Så när jag kört in motorn om ngn månad så vill jag mappa hojen och se att allt stämmer. Att bänka hojen på en mobil dynobänk utan justeringsmöjligheter på ett mc-jippo är för mig bara helt meningslöst slitage. (Det här vet ju du, men jag ville ändå skriva det så att inte ngn läsare missuppfattat mig)

Jepp!
Och ja, bänkjippon är inget för mig heller.
Och ja: Du ska såklart hålla dig till samma bänk för dina justeringar.
Men... istf en fullgasrepa på Barkarby, kommer du upp, och kör en i Patriks bänk, dricker en kopp kaffe, och snackar lite skit! :)
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Nåväl, att jag håller mig till samma bänk är ju mest för att man vill kunna ha referens till hur hojen korresponderar när man gjort förändringar. Annars har man ju ytterligare en osäkerhetsfaktor.

Detta är ju trots allt det viktigaste.
Jag har bara kört i två bänkar, det skiljde 6 hästar med exakt samma setup. Många "bänkar" ju bara för att det är roligt att ha ett papper som visar att den egna hojen minsann är starkare än polarens. För många firmor är det även viktigt att visa upp fina effektsiffror för kunden, sånt säljer. Så det finns många dimensioner att ta hänsyn till.
Verkliga prestanda får sedan visa vem som har mest pulver.

/Ingvar
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top