Jag ska försöka även om det inte är det som jag egentligen vill fokusera på. Svaret är för mig enkelt: För att svensk lag säger det, att det sedan kanske inte är viktigt eller ett stort problem har du helt rätt i. Men för mig handlar det om varför en präst ska få frikort bara för att han anger tro som argument. Inte tusan hade du accepterat att en talibansk taxichaufför hade vägrat att skjutsa en ensam kvinna eller att en nazistisk krogvakt skulle slå ner en bög bara för att han anser att han har rätt till det. Eller?Kan någon ge mig en vettig förklaring till varför präster ska tvingas att viga homo-par.
Är det inte en stor paradox om ett homo-par skulle vilja gifta sig i kyrkan?
Precis som att jag i mitt jobb måste göra saker som jag kan anse vara korkade eller fel.
personligen anser jag dessutom att "tro" är en dåligt argument eftersom t.ex. den svenske ärkebiskopen inte ser något som helst problem med att viga homosexuella och sist jag kollade så tillhörde han också statskyrkan. Med andra ord handlar det mer om hur du väljer att tolka bibeln än vad som faktiskt står i den. Inte f-n anser väl någon att incest är ok även om Abraham fick barn med sina två döttrar!?
Så för mig handlar det inte om, och har aldrig gjort, om bögar ska eller inte ska få gifta sig eller om det är ett stort problem eller inte, utan bara precis om varför just religionsargumentet ska vara så heligt! På sätt och vis blir det då även om åsiktsfrihet: Ska den vara helt "oinskränkt" eller inte. Är det t.ex. ok att hävda att Jorden är universums medelpunkt?
Jag är kanske lite kluven eftersom jag är för personlig frihet men emot dogmatiska system och därför anser att man inte har rätt att hävda att Jorden är universums medelpunkt, lika lite som att jag har rätt att hävda att Oslo är Frankrikes huvudstad.