R1 '00 Kopplingsproblem!

Visse

The Unforgiven
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
Svart Yamaha R1 2008
Tjao.

Hade tråd uppe tidigare angåenge att min koppling på hojen strular.
Har nu haft den inne hos verkstad där lammellerna och lite saker fixades till.

Problemet har blivit lite bättre men är fortfarande jävligt irriterande.
När jag står still och ska köra iväg på ettans växel så får jag motorstopp hur jävla enkelt som helst. Och det är riktigt risigt att ligga och krypköra med kopplingen, går tamejfan inte alls.

Är det jag som är värdelös och ska sälja r1an eller är det någon som vet vad felet kan vara? Det suger att missa grönt ljus hela tiden om man ska igenom stan p.g.a att man inte kommer iväg...

Har köpt hojen relativt nyligen så vet inte när problemet uppstod. Den fungerar skitbra att köra för övrigt, det är alltså bara när man från stillastående ska åka iväg på 1ans växel...

Någon som vet vad det kan vara? Eller ska jag satsa på ny hoj?:P

Ja, man måste jävlas som fan innan man kommer iväg, ge på ganska ordentligt med gas. Går inte att komma iväg mjukt och fint och så...
Är inte så erfaren men det känns iallafall riktigt skumt. Har aldrig haft några problem med andra hojar jag testat.

Kolla hur cykeln är drevad, efter att jag fick på originaldrevning på min upplevde jag samma bekymmer. Min går dock ganska fett under 4000 Rpm pga kittade förgasare och lat ägare.

Kolla även wiren, kärvar den osv!?

Förra ägaren sa att han hade dervat om den lite...
Har även hört att det kan bero på att man har fel olja?

OKej. Ja jag har pillat lite så det börjar dra lite närmre handtaget så att säga. Men att det skulle kunna bero på drevningen känns lite konstigt väl? :S eller? Ska kika på drevningen senare idag.

Ingen som har haft något liknande problem? Det är alltså från stillastående, i hastiget fungerar allt superfint...

Vad är det egentliga problemet med kopplingen. Tjuvdrar, hugger eller skorrar den? Det står ingenstans i tråden hur kopplingen beter sig.

Jag är nybörjar så har lite svårt att förklara.
Men när jag står stilla och ska släppa upp kopplingen och åka iväg så får jag motorstopp oftare än jag kommer iväg. Och för att komma iväg måste jag ge på ordentligt med gas och då går det men det går knyggigt och det känns "osäkert"... Innan jag lämnade den på verkstaden så var det lite värre för när jag släppte upp kopplingen och kom iväg med låg hastighet och drog in kopplingen igen för att sen släppa upp den lite igen så slog det från kopplingen.

Det känns som att när jag gasar lite och släpper upp kopplingen så "försvinner" gasen/varven, alltså som att släppa upp kopplingen helt utan några varv alls. Helt stumt. Så jag måste gasa lite och sedan när jag känner att hojen börjar röra lite på sig måste jag gasa på ännu mer och då rycker varven upp utav helvete. Riktigt skumt i mina ögon...

Kvittar det ifall motorn är varm eller kall?

Nej det verkar inte spela någon större roll. KANSKE att det är lite värre när den är varm faktiskt. Har inte tänkt på det så mycket, men när jag kom hem idag efter en kort tur så stod jag på gården och kände efter lite för att få lite bredare känsla över problemet, och då var motorn över 90 grader och då var det riktigt jävligt iaf.

Last edited:
Jag är nybörjar så har lite svårt att förklara.
Men när jag står stilla och ska släppa upp kopplingen och åka iväg så får jag motorstopp oftare än jag kommer iväg. Och för att komma iväg måste jag ge på ordentligt med gas och då går det men det går knyggigt och det känns "osäkert"... Innan jag lämnade den på verkstaden så var det lite värre för när jag släppte upp kopplingen och kom iväg med låg hastighet och drog in kopplingen igen för att sen släppa upp den lite igen så slog det från kopplingen.

Det känns som att när jag gasar lite och släpper upp kopplingen så "försvinner" gasen/varven, alltså som att släppa upp kopplingen helt utan några varv alls. Helt stumt. Så jag måste gasa lite och sedan när jag känner att hojen börjar röra lite på sig måste jag gasa på ännu mer och då rycker varven upp utav helvete. Riktigt skumt i mina ögon...

Nej det verkar inte spela någon större roll. KANSKE att det är lite värre när den är varm faktiskt. Har inte tänkt på det så mycket, men när jag kom hem idag efter en kort tur så stod jag på gården och kände efter lite för att få lite bredare känsla över problemet, och då var motorn över 90 grader och då var det riktigt jävligt iaf.

Det du beskriver låter som en koppling som hugger. Dvs kopplingen tar plötsligt för sig mer än man släppt ut handtaget.

Sånt kan bero på tex sliten korg eller kopplingsnav. Att bommarna blivit vågiga från klackarna på stålskivor resp lameller. Men sånt borde ju isf firman som bytte dina lameller ha sett.

Det du beskriver låter som en koppling som hugger. Dvs kopplingen tar plötsligt för sig mer än man släppt ut handtaget.

Sånt kan bero på tex sliten korg eller kopplingsnav. Att bommarna blivit vågiga från klackarna på stålskivor resp lameller. Men sånt borde ju isf firman som bytte dina lameller ha sett.

Haha grekiska... :P Hur fixar man sånt? Är det firman igen som gäller?
Din beskrivning känns ganska rätt faktiskt.

OKej. Ja jag har pillat lite så det börjar dra lite närmre handtaget så att säga. Men att det skulle kunna bero på drevningen känns lite konstigt väl? :S eller? Ska kika på drevningen senare idag.

Ingen som har haft något liknande problem? Det är alltså från stillastående, i hastiget fungerar allt superfint...
Den varken slirar, nyper, limmar eller skorrar, Prova justera in kopplingen så den tar där du vill.

Tippa cykeln så all olja rinner ner i, förbered med packningssmet om din packning skulle vara trasig.
Skruva av kopplingskåpan och titta på de rödmarkerade om det är slitna

Bifogat

• problem.jpg
    problem.jpg
    67.3 KB · Visningar: 80
Last edited:

tycker också det jörgen säger låter rimligt men väldigt konstigt att verkstaden inte berättade något om det, det syns ju tydligt när man har väck lamellerna.
som vanligt gör verkstaden bara det dom blir tillsagda att göra & inget mera, det tar ju tid & pengar att ta en snabb titt på korgen :rolleyes:

Haha grekiska... :P Hur fixar man sånt? Är det firman igen som gäller?
Din beskrivning känns ganska rätt faktiskt.

Jag tyckler att du ska låta ngn erfaren kompis testa din hoj och säga vad han/hon tycker om kopplingen. Mtp att du skriver att du är nybörjare så kan det ju hända att det är så enkelt att du inte lärt dig hitta dragläget efter din justering av kopplingshandtagen.

Ang vågiga spår i korg och/eller kopplingsnav så är det inget som dyker upp plötsligt utan det kommer succesivt, till följd av slitage.

Det syns direkt när man tar isär kopplingen.

Nyheter
Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Back