R1 '00 Kopplingsproblem!

Jag tyckler att du ska låta ngn erfaren kompis testa din hoj och säga vad han/hon tycker om kopplingen. Mtp att du skriver att du är nybörjare så kan det ju hända att det är så enkelt att du inte lärt dig hitta dragläget efter din justering av kopplingshandtagen.

Ang vågiga spår i korg och/eller kopplingsnav så är det inget som dyker upp plötsligt utan det kommer succesivt, till följd av slitage.

Det syns direkt när man tar isär kopplingen.

Jag tror faktiskt inte att det är mig det är fel på hehe :P
Har kört lite andra hojar och har aldrig haft liknande problem. När jag "halvkopplar" på ettans växel så skuttar den och har sig också. Så något jidder med kopplingen är det... :(

Jag är inte så kunnig jag heller..men när jag bytte kopplingsvajer efter att min gick av och då när den nya vajern kom på liksom hugg/nypte den eller drev sakta framåt, när jag även hade handtaget helt indraget, men då var det bara att skruva på reglaget så att den kom ut från handtaget. Alltså inte in som du skrev utan motsols så att den kommer bort från hantaget. Då blev den genast mkt bättre. Se till så att vajern är smörjd också, vanligtvis med litiumfett i sprejform. Då känner du känslan mkt bättre. Blir mindre motstånd i vajerhöljet eller vad det heter.

Vet inte om det är felet dock.

Vad har hänt nu då visse? Låter inte bra det iaf!!! Bytte verkstaden lameller bara? Sa han nått om hur stålskivorna såg ut? Låter lite som om nått inte står rätt till med dom eller korgen....

Jag tror faktiskt inte att det är mig det är fel på hehe :P
Har kört lite andra hojar och har aldrig haft liknande problem. När jag "halvkopplar" på ettans växel så skuttar den och har sig också. Så något jidder med kopplingen är det... :(

Ja då låter det onekligen som att din koppling hugger och måste tas isär igen.

Om du skaffar mekhandbok och tar ngn erfaren kommpis till hjälp så är det inte så svårt. Det står i boken hur man inspekterar de olika komponenterna i kopplingen och vid vilken förslitning detaljerna ska bytas.

Vad har hänt nu då visse? Låter inte bra det iaf!!! Bytte verkstaden lameller bara? Sa han nått om hur stålskivorna såg ut? Låter lite som om nått inte står rätt till med dom eller korgen....

Riktigt jävla irriterande iallafall :P

Drar nog in den till verkstaden igen. Sist den var in så var det bara en snabbkoll. Är väldigt tacksam att jag fick lite gjort på den iallafall då de har mycket att göra :)
Så får lämna in den på en större genomgång sen när det finns mer tid.
Men alltid intressant att veta vad det kan vara och om det är något man kanske kan klara av att fixa själv(Vilket inte händer så ofta:hihi ).

Tack för alla svar!

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back