Thunderace-tråden!

Kör ni nåt med era Thunderaces?! Eller är ligger alla hemma och polerar dem? :) Någon här som har en med erkänt bra skick på sin hoj som vill lägga upp lite bilder? Tycker det är för dåligt med Thunder-bilder i Thunder-tråden :)

En tidig lördagsmorgon i april . . . .
 

Bifogat

  • Fotoacce.jpg
    Fotoacce.jpg
    197.2 KB · Visningar: 123
Tack skall kolla.

1 Ny kostar idag 7016:- så det blir sista utvägen

Det finns 3 kategorier köpare av sidokåpor för 7 016:-

1. De som skiter pengar.
2. De som inte förstår att det finns billigare alternativ.
3. Försäkringsbolag.

2 Japp har med funderat på komplett kåpset på ebay men vill då köpa en beg tank med som man kan lacka i samma färg som nytt kåpset. Vill inte lacka orginal om man någon gång vill byta tillbaka.

Om du kollar llängst ner på DEN HÄR annonsen så ser du ett komplett kåpset i dina röd-gråa färger.

Nu är det ju säkert vissa mindre skillnader när vi snackar kvalitet mellan dessa kåpor och originalkåpor, men vem fan hinner se det i 100 km/h?

3 Känner inte till det alternativet, hur pass lik blir färgen om man lämnar iväg till en lackerare?

Att laga med glasfiber, spackel o.dy. är inte särskilt svårt. Finns många "glasfiber for dummies" att läsa på nätet. Plasten i originalkåporna kan även smältas med varsam eld varpå man sen kan svetsa ihop sprickor o dylikt. Hettar man upp den så kan man t.o.m. släta till den med spaltel. (I liten skala.)Det finns lite olika tekniker. Jag har provat flera och alla tycks funka. :-)

En proffesionell lackerare har ofta en färgavläsare som kan läsa av färgen på de oskadade kåporna. Den färg du sen får matchar troligen cykeln bättre än en burk originalfärg. (Som är grotskt jävla dyr!) Tänk på att originalfärgen har inte blekts på samma sätt som resten av din cykel. Jag körde kåplöst i 2 år och när jag sen satte dit sidokåporna så matchade färgen inte tanken.

Ska man lacka om en 10 år gammal hoj/bil i originalfärg så blir man ofta tvungen att lacka om hela cykeln annars går det inte att få samma färg på alla kåpor/skärmar. (Gissa varför de tog fram den där färgavläsaren ... )

Jag lackade om underkåpan och en sidokåpa för 1 000 kr för 5 år sedan. Men jag är å andra sidan inte riktigt säker på att staten fick sin lott av de pengarna ...
 
Det finns 3 kategorier köpare av sidokåpor för 7 016:-

1. De som skiter pengar.
2. De som inte förstår att det finns billigare alternativ.
3. Försäkringsbolag.



Om du kollar llängst ner på DEN HÄR annonsen så ser du ett komplett kåpset i dina röd-gråa färger.

Nu är det ju säkert vissa mindre skillnader när vi snackar kvalitet mellan dessa kåpor och originalkåpor, men vem fan hinner se det i 100 km/h?



Att laga med glasfiber, spackel o.dy. är inte särskilt svårt. Finns många "glasfiber for dummies" att läsa på nätet. Plasten i originalkåporna kan även smältas med varsam eld varpå man sen kan svetsa ihop sprickor o dylikt. Hettar man upp den så kan man t.o.m. släta till den med spaltel. (I liten skala.)Det finns lite olika tekniker. Jag har provat flera och alla tycks funka. :-)

En proffesionell lackerare har ofta en färgavläsare som kan läsa av färgen på de oskadade kåporna. Den färg du sen får matchar troligen cykeln bättre än en burk originalfärg. (Som är grotskt jävla dyr!) Tänk på att originalfärgen har inte blekts på samma sätt som resten av din cykel. Jag körde kåplöst i 2 år och när jag sen satte dit sidokåporna så matchade färgen inte tanken.

Ska man lacka om en 10 år gammal hoj/bil i originalfärg så blir man ofta tvungen att lacka om hela cykeln annars går det inte att få samma färg på alla kåpor/skärmar. (Gissa varför de tog fram den där färgavläsaren ... )

Jag lackade om underkåpan och en sidokåpa för 1 000 kr för 5 år sedan. Men jag är å andra sidan inte riktigt säker på att staten fick sin lott av de pengarna ...

He he nej i ärlighetens namn kan jag säga att ny kåpa för 7k blir det nog inte hur som.

Jo jag såg att det fanns samma röda kåpset i annonsen men jag hittar ingen auktion på det, endast den andra röda färgen, annars hade det varit ett gjutet val.

Jaja jag får väl se hur jag löser det
 
He he nej i ärlighetens namn kan jag säga att ny kåpa för 7k blir det nog inte hur som.

Jo jag såg att det fanns samma röda kåpset i annonsen men jag hittar ingen auktion på det, endast den andra röda färgen, annars hade det varit ett gjutet val.

Jaja jag får väl se hur jag löser det

Skriv ett mail till tillverkaren och fråga om de erbjuder i din färg. De kan sen i så fall säkert förklara hur du ska kunna köpa ett sådant set. (Ge dem bara inte hela kontonumret inkl CV-kod ... )
 
Jag klagade inte på att du visade en bild på bettan, jag klagade på att det klagades på gräset.
Det var faktiskt inte helt uppenbart... ;)

G-man skrev:
Wibäck, hur f-n visste du att jag har flätor?
Vad ska man annaras dra i? :hihi

Så snart ungarna sover ska jag ut i garaget och få till en "show room shine" inför morgondagen.
 
Är ny här.
Har bläddrat igenom tråden och funnit mycket intressant.

Är spekulant på en -99 Thunderace med mätarställning på 4400mil
Har nytt drivpaket och verkar fräsch.
4200-milaservicen finns det stämpel på.
Vet inte om ventilerna är kollade/justerade då, men det kanske ingår i den servicen.
Som jag förstått av tråden så är det normalt inte några större problem på denna hoj. Får väl ta en extra koll att packboxarna på framgaffeln är ok.

Det fanns ett inlägg om ett klonkande ljud vid lugnt körning. Det skulle komma från EXUP. Jag hörde ett sånt klonkande vid provkörningen men reagerade inte då.
Vad innebär det? Är det en justeringssak, eller innebär det problem och kostnader?

Hojen står på en bilfirma och dom begär 42000kr (efter prutning).
Vad tycker ni? Är det ett vettigt pris?

Har kollat runt på annonser, men inte lyckats få en klar prisbild.
Vad är det som avgör? Är det någon större skillnad prismässigt på t ex en -01:a jmf m en -99:a? Hur mycket avgör miltalet på priset.
Att skicket är viktigt förstår jag ju.

Vore tacksam för hjälp med mina funderingar.
 
Dalom:
Jag är också relativt ny här... Vet inte så mycket om ljuden du pratade om... men jag köpte min -96:a på firma för strax under 40k förra sommaren... Då ska man ha i åtanke att kåporna på min inte är i absolut toppskick samt att min 4000-milaservice kommer i sommar :S (hade gått 3800 när jag köpte den)

4200-milsservice ÄR egentligen bara en vanlig (liten) service MED ventilkontroll och ev. justering... Utöver det är det bara vätskor som byts.

Det finns ingenting som säger att en sådan service behöver bli dyr (läs om ventilspelet är bra). Men det är jättebra att den är gjord och det finns somsagt t-aces som rullat 7000 mil med nästan ingen märkbar försämring. Det beror oftast på hur den är skött... Det går ju alltid att byta plast och putsa upp en illa skött hoj men det brukar ändå liksom märkas när magkänslan sätter igång över "småsaker" som inte stämmer med helhetsintrycket...

Det är min första hoj och jag är kanonnöjd. Kan inte göra något annat än att rekommendera själva modellen. Resten får någon annan, kunnig, hjälpa dig med! :)

PS: En sån här dag gör det ont i själen att vara trettio mil från sin pärla :(

Edit: Var hittar man tioliters thunderaces? :eek: " Hoj: -99 Yamaha YZF 10000R Thunderace" :D

Peace
//Johan
 
Last edited:
Tail riser

Har monterat mina tail risers nu. Märkte skillnad direkt genom att den föll mycket lättare in i kurvorna. Kör man i stan blev det lite jobbigare då baken blir högre och man får mer tryck på armarna. Men överlag så är jag nöjd än så länge. Känns som att den vill svänga mer nu:)

För dom som vill tillverka egna så är c/c 154mm.

Mvh Tomasbjork

Kom på en till sak. Den börjar luta ganska mycket mer med följd att den vill fara genom asfalten. Som tur var upptäckte jag det i tid.
 
Last edited:
Har monterat mina tail risers nu. Märkte skillnad direkt genom att den föll mycket lättare in i kurvorna. Kör man i stan blev det lite jobbigare då baken blir högre och man får mer tryck på armarna.

Mvh Tomasbjork


Blir väl bara perfekt med lite extra träning inför beach 2009? ;)

Hört mycket gott om detta nu... Får nog högsta prio på mod-listan!
 
Dalom:
Edit: Var hittar man tioliters thunderaces? :eek: " Hoj: -99 Yamaha YZF 10000R Thunderace" :D

Peace
//Johan

10-liters ... ja, det var väl att ta i. :banana
Får väl nöja mig med 1 liter då :)

Tack för ditt inlägg.

Håller med om att det verkar vara en kanonhoj.
 
Back
Top