min yamaha kokar!

har testat ha igång den med locket av och det skvätter ur på lite högre varv men det märks ju direkt då locket är på så pressar den allt vatten till expansionskärlet och sen ut genom överflödesröret. sen vill det inte sluta komma upp små luftbubblor när man har upp kylarlocket och kollar.

förresten, hur många ventiler per cylinder är det i denna maskin? fzr1000 -87

Det är 5 ventiler / cyl. Aldrig hört någon som haft:3freak

Model: Yamaha FZR 1000 Genesis
Year: 1987
Category: Sport
Rating: 68.5 out of 100. Show full rating and compare with other bikes
Engine and transmission
Displacement: 989.00 ccm (60.35 cubic inches)
Engine type: In-line four
Stroke: 4
Power: 135.00 HP (98.5 kW)) @ 9500 RPM
Compression: 11.2:1
Bore x stroke: 75.0 x 56.0 mm (3.0 x 2.2 inches)
Valves per cylinder: 5
Fuel control: DOHC
Cooling system: Liquid
Gearbox: 5-speed
Transmission type
final drive: Chain
Physical measures
Weight incl. oil, gas, etc: 234.0 kg (515.9 pounds)
Chassis and dimensions
Front tyre dimensions: 120/70-17
Rear tyre dimensions: 160/60-18
Front brakes: Dual disc
Rear brakes: Single disc
Speed and acceleration
Other specifications
Fuel capacity: 20.00 litres (5.28 gallons)

lyfter denna tråd..

är 90% säker att det är topplockspackningen.. den trycker ut allt vatten rätt fort och det luktar lite avgaser i expansionskärlet. drog på i ettan idag då den var ca 70 grader och det bara sprutade vatten ur överflödsröret så det måste ju va att kompressionen trycker ut vattnet.

så det jag undrar över hur det är med kamkedjan, hur är proceduren då man ska montera tillbaks topplocket?

och tänkte det kunde va bra att byta kolvringarna. sitter cylindrarna separat från motorn eller måste man ta löst kolvstakarna underifrån?

man blir så glad när säsongen kommer med stormande steg..

Det är lös cylinder. Inga konstigheter att demontera. Bara att ta bort toppen och lyfta på cylindern. Men motorn ska demonteras ur hojen.

Inga problem att trixa ur kamaxlarna, "normal" ventiljusteringsförfarande.
Värre att demontera växellådan, då måste man lyfta på cylindern pga av EN skruv som sitter dåld under cylindern. Annars hade det gått bra ändå...

Mats

en till fråga. är det sträckbultar/stänger till locket/cylindrarna? tänkte ifall de måste bytas eller inte?

och nån som råkar ha länk till en manual till min hoj? ifall haynes eller nån har.

en till fråga. är det sträckbultar/stänger till locket/cylindrarna? tänkte ifall de måste bytas eller inte?

och nån som råkar ha länk till en manual till min hoj? ifall haynes eller nån har.

Jag hittade nedanstående i mina digitala förråd, men den är på tyska, 43 Mb stor. PM:a så kan jag lägga upp den för hämtning.

Bifogat

• FZR1000.JPG
    FZR1000.JPG
    87.3 KB · Visningar: 65
Jag hittade nedanstående i mina digitala förråd, men den är på tyska, 43 Mb stor. PM:a så kan jag lägga upp den för hämtning.

jag har hittat den lite här och var men om jag inte missförstått det är det lite olika motorer på 1987 och 1989? -87 har heter Genesis och den nyare heter nåt annat. olika effekt bla.

eller kanske själva maskineriet är samma? för det är mest kam-drivningen och kopplingen jag vill ha manual på.

ingen som vet om det är sträckbultar på denna motor? så jag får beställa isåfall, alltid jobbigt o hamna vänta på nåt litet.

mvh. kulan

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back