Någon nämnvärd skärpeförlust har jag aldrig märkt av. Däremot så tappar jag över ett steg i ljusstyrka.Lite korrigering bara.
Linjära polarisationsfilter är också roterbara för att få "justerbar" effekt men de stör ut autofokusen vilket inte cirkulära Pol filter gör.
Lite tillägg: Polfilter och himmel...effekten funkar bäst i 90graders vinkel mot solen. Absolut ballast effekt får man en dag med blå himmel och lagom med vita molntussar, kan bli jäkligt effektfullt. Polarisationsfilter är som justerbara solglasögon som filtrerar bort "kortvågigt" ljus...reflektioner, soldis mm.
Skärpeförlusten är marginell, Ljusförlusten lika så...har faktiskt inte testat men gissar på 0,5ev...
Man bör dock tänka på alla sina filters kvalitet...de snikigare filterna har t.ex anti reflexbehandling på ena sidan bara. Bra filter är tyvärr ofta dyra.
Mitt 77mm polfilter (B+W Slim) kostade >1´500:- men tack vare att både 24-70/2,8 och 70-200/2,8 är 77mm så vart det användbart.![]()
Jag har ett Dörr DHG 77mm polariseringsfilter. Ett sånt kostar ca 800kr. Men jag köpte det när Cyberphoto hade sin julkalender och fick det då några hundralappar billigare.
77mm är för övrigt en väldigt trevlig diameter på filtergängor. Passar både på mitt 70-200/2,8 och 24-105/4. Skulle jag sedan få för mig att skaffa t.ex. ett Canon EF 17-40/4 L så passar det på ett sånt också.
Fast har man inte objektiv med 77mm filtergänga så blir det kanske lite svårare.
Man får helt enkelt se till att alla objektiv man köper har samma filtergänga. Och då helst 77mm eftersom det är det som alla roliga objektiv har.