Nej tjejer kan inte mecka, Min R6a startar inte :(

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Nej tjejer kan inte mecka, Min R6a startar inte :( HJÄLP MIG

Min cykel vill inte starta efter ett stöldförsök :(

Då hade dem sönder styrlåset och nån immogrej runt låset.
Har lagat styrlåset och bytt immogrejen till en begagnad. Det står 52 i displayen och blinkar disco ljus. Det ör en R6 från 2006.

Det är bara trafikförsäkring på den så det blir tyvärr ingen hjälp från något försäkringsbolag.

Och det är tänkt att jag ska vara på banan sista april men de blir så himla jobbigt att springa runt banan med den med tanke på att de e en jobbig uppförsbacke även utan en stor hoj och släpa på..

Så alla mek kunniga är väldigt välkomna att höra av sig typ nu.. ni är även välkomna till mitt garage och mekka om ni tycker att det är roligt ;)

Pussinuss

Ina

Last edited:
Är ingen expert på mek och borde kanske inte utala mig alls men det låter som om imoobilizern har "löstut". Tror nästan det är mäkesverkstad som gäller på det. Om det inte finns någon som är en hajare på elektronik här på sh.

Är ingen expert på mek och borde kanske inte utala mig alls men det låter som om imoobilizern har "löstut". Tror nästan det är mäkesverkstad som gäller på det. Om det inte finns någon som är en hajare på elektronik här på sh.

Kan du inte komma med något roligare svar som typ att visa :tuttar för hojen så blir den glad å funkar eller nåt.. sånt som jag klarar av liksom...

Är inget pro på imobilisers men om jag inte har helt fel så måste dom passa ihop/programmeras ihop med det övriga systemet för att fungera.

Om jag fattat det rätt så ska inte masterkeyn gå att programmera om?

Då är du nog torsk, om du inte fick nya nycklar med imobilajsern :gnissla

Ja det är felkoden för att Imobilizern har löst ut. Fick du med nya nycklar till låset & imobilizern? Om inte så är de grejerna rökta...

Fick du med nycklar så är detta proceduren du ska följa för att få liv i din hoj igen:

1. Insert the red key into the ignition and turn it to "ON". The immobilizer indicator light should come on for 1 second and then go off.
2. With the red key still in the ignition, start the engine.
3. Shut off the engine and remove the red key. The immobilizer indicator light should start to blink after 30 seconds.
4. Insert the red key into the ignition and turn it to "ON", then "OFF" and then remove the key within 5 seconds.
5. Insert the black key into the ignition and turn it to "ON" within 5 seconds.
6. While the immobilizer indicator light is flashing, turn the black key to "OFF" and then remove the key.
7. Wait for the immobilizer indicator light to stop flashing. It should stop 5 seconds after you remove the black key.
8. If everything went OK, then you can use the black key to start the engine

Hade gärna gett ett roligare svar men jag är så jävla törr i min humor så det dammar fan om den. Tror inte den röda nyckeln har med programeringen att göra. Det du behöver är en dator och lite programvara (tror jag) och den har de på typ Yamaha center. Men som sagt jag är absolut inte säker på att det är imobilizern. Sen tycker inte jag att man ska behöva be om att ni tjejer ska visa tuttarna det ska ni göra spontant ändå :P

edit: se... där kom det någon som kan grejjerna... så en annan kan återgå till att känna sig kass!

Last edited:
nej,läsaren runt låset är utbyttbar mot andra,det viktiga är att boxen och nyckelkoden stämmer överens.så om du bytt nyckel med låset(kanske ett beg? så har du felet där.då måste du hitta din röda nyckel som passar med boxen och lyckas få i den innanför imobiliser ringen och vrida på det .sedan var det någon procedur för att koda med på och avvridningar för att slutligen ha programmerat den andra nyckeln.rörigt minst sagt men det står i servicemanualen om jag inte minns fel.
jag har flickvän för att jag är snygg och bor i halmstad så mig får du inte betala eller mecka som de andra otömda hingstarna....:)

och under tiden jag skrev detta så svarade han hur man gjorde:D
det räcker att du får den röda nyckeln innaför imobbiliserringen så kan du använda den svarta du fick med låset att vrida med som vanligt.efter du byter till den svarta från den röda i instruktionen så måste doch den svarta vara innanför ringen.

Last edited:
Även på Ducati måste elektroniken matchas mot varandra men det finns ett fåtal firmor som programmerar om ECU till Ducati, det borde finnas för Yamaha också.

Edit: Late.

nej,läsaren runt låset är utbyttbar mot andra,det viktiga är att boxen och nyckelkoden stämmer överens.så om du bytt nyckel med låset(kanske ett beg? så har du felet där.då måste du hitta din röda nyckel som passar med boxen och lyckas få i den innanför imobiliser ringen och vrida på det .sedan var det någon procedur för att koda med på och avvridningar för att slutligen ha programmerat den andra nyckeln.rörigt minst sagt men det står i servicemanualen om jag inte minns fel.
jag har flickvän för att jag är snygg och bor i halmstad så mig får du inte betala eller mecka som de andra otömda hingstarna....:)

och under tiden jag skrev detta så svarade han hur man gjorde:D
det räcker att du får den röda nyckeln innaför imobbiliserringen så kan du använda den svarta du fick med låset att vrida med som vanligt.efter du byter till den svarta från den röda i instruktionen så måste doch den svarta vara innanför ringen.

Alltså det är orginal nycklar, lås och box, det är bara immogrejen som e bytt...för de e bara den som e paj ..

Ett utdrag från verkstadshandboken och raden för immon:

Bifogat

• R6.JPG
    R6.JPG
    125.4 KB · Visningar: 312
Last edited:
Alltså det är orginal nycklar, lås och box, det är bara immogrejen som e bytt...för de e bara den som e paj ..

Och alla ska gå genom samma kod, vilket du inte har..

Så kolla med någon Yamahaverkstad om dom kan programmera om, annars är det nog kört

Ja det är felkoden för att Imobilizern har löst ut. Fick du med nya nycklar till låset & imobilizern? Om inte så är de grejerna rökta...

Jag tror närmare bestämt att nycklarna måste vara helt nya, aldrig varit i kontakt med ngt lås eller ngn databox! (så var det för min cbr600rr).Det är synkning/omprogrammering som gäller på auk. märkesverkstad!
Funkar alltså inte med begagnat lås eller begagnade nycklar.

Ett utdrag från verkstadshandboken och raden för immon:
Som det står, så ska du registrera om nycklarna för att den nya immobalizern ska känna av dina nycklars kod.

Åk till Yamaha-verkstad NU (eller ja, imorgon) så löser det sig till din bandag.

OK ta det lugnt nu...!

Till att börja med:
VAD HAR DU BYTAT EXAKT?

Om dom vid stöldförsöket endast förstörde RINGEN RUNT tändningslås så skall det inte vara något problem.

Ringen är ENDAST en "antenn" för att ta förstärka koden och skicka till cdi-n.
Har du original CDI och NYCKLAR du fick innan stöldförsöket så skall det vara ok.
Även om dom försökte starta den utan IMMO NYCKLAR så skall den funka när den får rätt kod (alltså org. nycklar). Den testar ju om koden är rätt vid startförsöket.
Annars kan det vara vad som helst. Går bensinpumpen igång när du vrider nyckeln? (DET SURRAR under tanken)

Vad exakt har du bytat?

Här kommer två bilder på utdrag från verkstadshandboken, och vad jag kan läsa mig till och förstå så ska man bara behöva byta ut immogrejen och inte det andra? eller missförstår jag då? Sen att det verkar som att skramlaha bara vill sälja allt för 24 000kr måste ju bero på att dem vill tjäna massa pengar? Då jag vet en med en R1a med liknande problem bara behövde köpa en ny immogrej..

Det är endast immogrejen som är bytt. Lås, nycklar och databoxen är mina gamla orginal grejer.

Nu har jag lånat databox, immogrej och svart nyckel av en kompis och ska se om det fungerar men jag blev fundersam på vad det som är inringat i blått i bifogad bild betyder? Vågar jag prova med hans immogrej med mina prylar? Vill ju inte sabba någon kodning för honom eftersom han också kör väldigt flitigt..

kramis

Bifogat

• R6_immoreplace2.JPG
    R6_immoreplace2.JPG
    128.6 KB · Visningar: 101
  • R6_code52_2.JPG
    R6_code52_2.JPG
    138.8 KB · Visningar: 139
ööhh du kan ju inte ta en annan databox, förmodligen så innehåller databoxen info till immo som sammaställer info från olika delar som ger ett ok för att starta hojen, jag skulle inte börja med att låna någon annans box för detta läs vad X-up skriver.. läs NOGA! så löser det sig.

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back