Vad för skyddsutrustning till motard?

Instant-Suicide

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Nej, tyvärr ingen i år
Hej
Skall införskaffa mig en liten husa 650-best.

Vilken typ av skyddsutrustning är säkrast för gatåka?

Det jag har tittat på är skinnställ(1 piece) och skinn-/syntetbyxor kombinerat med skyddsväst.
Frågan är hur jävligt o varmt det blir med skinnställ under varma sommardagar?

Värt att nämnas är att jag bara kört cross på bana tidigare och aldrig haft/ägt skinnställ.

Tips och funderingar sökes!
 
Frågan är hur stora sår du vill ha efter en ev. vurpa :)

Såklart det blir varmt, men det lönar sig med skydd.
 
Skinn är "alltid" bäst. Såklart blir det varmt och ibland t.o.m jävligt varmt om du inte har ett perforerat ställ och ibland även då. Men inget skyddar som ett bra ställ som sitter som det ska. När olyckan är framme så gör det nog inte så mycket att du svettades lite innan.
Annars finns det ju ok textilkläder med men jag har krachat i sådant och hade nu i efterhand hellre haft skinnet på mig då. Sen om du ska köra bana så är oftast skinn obligatoriskt.

Så om du inte tänker krascha så är textil bekvämt och både varmare när det behövs och svalare när det behövs. Men om du ska krascha eller är osäker om olyckan kan komma att dyka upp så skulle jag rekommendera skinn.
 
Skinn, absolut påstår jag. Inte jeans och t-shirt.

Ventilerade skinnställ är att föredra om man ska tävla tycker jag. Men funkar för buskörning och kortare sträckor. Med en långärmad tröjja under.

Nu behöver man inte kompromissa när det gäller kläder längre. Nu kan du få samma rörlighet som crosskläder ger men med samma skydd som traditionellt skinnställ ger. :tummenupp

http://www.marcelvandrunen.nl/kleding.php

Kommer snart info på svenska och aktuellt pris.

Ja du Barret, annars finns ju även detta: Hjälm, skor, handskar och helställ i gott skick. 5200 kr för rubbet. http://www.blocket.se/vi/18935389.htm?ca=11_s
 
Last edited:

Thx! :tummenupp Men det kommer komma bättre text på svenska vart det lider samt prisuppgifter vad dom kostar i Sverige.

Vad som kanske inte framgår så där tydligt i texten är att det är skinkläder. Byxor som liknar crossbyxor, fast i skin. Något som kan liknas vid en skyddsjacka, fast helt i skin med i sydda skydd och längre så man får ett överlapp mellan byxor och överdel på 15 cm viket gör att det inte glider isär vid marksyning. Med kommer sen en crosströja, men går ju lika bra att köra med hoodie eller vad som helst egentligen utan att tumma på säkerheten.

Kan skicka upp lite bilder mot slutet av veckan när mina grejer kommer :tummenupp

Ja du Barret, annars finns ju även detta: Hjälm, skor, handskar och helställ i gott skick. 5200 kr för rubbet. http://www.blocket.se/vi/18935389.htm?ca=11_s


:D Skulle väl vara smidigheten det faller på. Annars finns det ju tillfällen då man önskade att man hade haft en sån utrustning :rolleyes:
 
Last edited:
Thx! :tummenupp Men det kommer komma bättre text på svenska vart det lider samt prisuppgifter vad dom kostar i Sverige.

Vad som kanske inte framgår så där tydligt i texten är att det är skinkläder. Byxor som liknar crossbyxor, fast i skin. Något som kan liknas vid en skyddsjacka, fast helt i skin med i sydda skydd och längre så man får ett överlapp mellan byxor och överdel på 15 cm viket gör att det inte glider isär vid marksyning. Med kommer sen en crosströja, men går ju lika bra att köra med hoodie eller vad som helst egentligen utan att tumma på säkerheten.

Kan skicka upp lite bilder mot slutet av veckan när mina grejer kommer :tummenupp




:D Skulle väl vara smidigheten det faller på. Annars finns det ju tillfällen då man önskade att man hade haft en sån utrustning :rolleyes:

Låter gött. Jag vet att det inte finns något aktuellt pris just nu, men mellan tummen och pekfingret, vad kan det kosta?
 
Så feta! :yoparty
Tyvärr va L en stl för stort för mig på 172cm och 68-70 kg. Handskarna va oxå djäkligt schysta, påminner en del om "döskalle-handkarna" som några av er kanske känner till. Så är någon sugen så skicka ett mail till: chris[at]barrett-racing.com. Tröjan va restad men har samma färgsättning som byxor, kommer troligtvis i nästa vecka.

Kan så klart fixa alla olika färgsättningar och storlekar.
Byxor, överdel och tröja (utan tryck) 7995:-
Handskar 795:-
Knäskydd 295:-
 

Bifogat

  • MvD_jacka.jpg
    MvD_jacka.jpg
    178.1 KB · Visningar: 125
  • MvD_byxa.jpg
    MvD_byxa.jpg
    193.9 KB · Visningar: 128
  • MvD_handskar.jpg
    MvD_handskar.jpg
    224.3 KB · Visningar: 107
Tjena!

Skinnställ är överlägset! har t.o.m vurpat med mitt Berik och det hade aldrig gått så bra utan ett skinnställ o stövlar o skinnhandskar!:tummenupp bröt båtbenet gjorde jag istället och kunde inte köra på hela sommarn gips i ca2-3månader! fucked up! man får aldrig tumma/snåla med utrustning/säkerhet
Mvh Jocke
 
Framtidens supermoto-kläder

Nu fick jag hem stl M som satt som en smäck på mig. Aldrig mer traditionellt skinställ säger jag bara! Rörligheten är oslagbar i jämnförelse, dessa känns precis som crosskläder. Ett plus med överlappet mellan jacka o byxa är att det omöjligör att ryggplattan hakar fast i byxorna som det alltid blir med crosskläder annars. :tummenupp

Bild utan crosströja utanpå:
 

Bifogat

  • MvD_outfit.jpg
    MvD_outfit.jpg
    139.7 KB · Visningar: 465
Nu fick jag hem stl M som satt som en smäck på mig. Aldrig mer traditionellt skinställ säger jag bara! Rörligheten är oslagbar i jämnförelse, dessa känns precis som crosskläder. Ett plus med överlappet mellan jacka o byxa är att det omöjligör att ryggplattan hakar fast i byxorna som det alltid blir med crosskläder annars. :tummenupp

Bild utan crosströja utanpå:


Vad har du för skydd under där?

Någon som kan rekommendera skydd/kläder för en nybörjare som kör supermotard på gata? Även kört lite cross förr, så har ryggskena, stövlar, knä- och armbågsskydd (dock byter jag gärna ut det mot en jacka som fyller samma funktion?), handskar och hjälm. Skinnställ blir det nog tyvärr inte pgr utav priset, utan mer tänk på jacka + byxor?

Så i vilka affärer bör man kolla i? Finns det någon bra webbutik?
 
Vad har du för skydd under där?

Någon som kan rekommendera skydd/kläder för en nybörjare som kör supermotard på gata? Även kört lite cross förr, så har ryggskena, stövlar, knä- och armbågsskydd (dock byter jag gärna ut det mot en jacka som fyller samma funktion?), handskar och hjälm. Skinnställ blir det nog tyvärr inte pgr utav priset, utan mer tänk på jacka + byxor?

Så i vilka affärer bör man kolla i? Finns det någon bra webbutik?

Köp en sån här "skyddsväst" som det heter med alla skydd i (för överkroppen givetvis) jag kör med en sån och det är döödsskönt:tummenupp

Kostar typ mellan 1500-3000 spänn beroende på märke osv.

Byxor kör jag med STR Lindstrands gore-tex funkar skitbra. kostar 1500 spänn på ett ungefär!

Detta är vad jag rekommenderar utöver skinnställ!

Mvh
 
Köp en sån här "skyddsväst" som det heter med alla skydd i (för överkroppen givetvis) jag kör med en sån och det är döödsskönt:tummenupp

Kostar typ mellan 1500-3000 spänn beroende på märke osv.

Byxor kör jag med STR Lindstrands gore-tex funkar skitbra. kostar 1500 spänn på ett ungefär!

Detta är vad jag rekommenderar utöver skinnställ!

Mvh

Nice, du kan inte rekommendera någon butik i närheten utav trollhättan/uddevalla?

Har just nu ett par stövlar som känns aningen för grova. Ungefär sådana här har jag: http://images.tradera.com/667/79596667_1.jpg .. När jag övningsskörda med trafikskolan var det ett par mycket mindre stövlar, och sjukt mer böjliga.. Vanesak eller bör jag byta även de?
 
Vad har du för skydd under där?

Någon som kan rekommendera skydd/kläder för en nybörjare som kör supermotard på gata? Även kört lite cross förr, så har ryggskena, stövlar, knä- och armbågsskydd (dock byter jag gärna ut det mot en jacka som fyller samma funktion?), handskar och hjälm. Skinnställ blir det nog tyvärr inte pgr utav priset, utan mer tänk på jacka + byxor?

Så i vilka affärer bör man kolla i? Finns det någon bra webbutik?

Traditionell skyddsväst för asfalts bus som rekomenderas i tråden skulle jag direkt avråda från. Funkar bra till all typ av offroadkörning med skyddar inte för asfalten. Skydden glider undan!

I jackan/överdelen på detta stället sitter armbågsskydd, ryggskydd samt axelskydd. Byxorna har höftskydd och ordentligplats för knäskydd, vilka dock inte ingår i stället. Men kostar bara 300:- om man vill ha det oxå, men i ditt fall verkar du ju ha redan så...

Har hårdtestat grejerna i 5 h de senaste 2 dagarna och är mer än nöjd! Så otroligt smidiga! Blev en vurpa och och kläderna gjorde sitt jobb med mycket väl godkänt resultat.

Kommer att komma mer utförlig info om kläderna på nätet snart. Men har så många järn i elden för stunden så det kan dra ut lite på tiden innan jag kommer till skott.
 
Traditionell skyddsväst för asfalts bus som rekomenderas i tråden skulle jag direkt avråda från. Funkar bra till all typ av offroadkörning med skyddar inte för asfalten. Skydden glider undan!

I jackan/överdelen på detta stället sitter armbågsskydd, ryggskydd samt axelskydd. Byxorna har höftskydd och ordentligplats för knäskydd, vilka dock inte ingår i stället. Men kostar bara 300:- om man vill ha det oxå, men i ditt fall verkar du ju ha redan så...

Har hårdtestat grejerna i 5 h de senaste 2 dagarna och är mer än nöjd! Så otroligt smidiga! Blev en vurpa och och kläderna gjorde sitt jobb med mycket väl godkänt resultat.

Kommer att komma mer utförlig info om kläderna på nätet snart. Men har så många järn i elden för stunden så det kan dra ut lite på tiden innan jag kommer till skott.

Duu Barrett? hur är storlekarna? tänker först och främst på byxorna:va om man t.ex. har 34 i ett par vanliga crossbrallor som sitter "pösigt" och man tar 34 i dom här, hur sitter då dom?

Mvh
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top