Buell - Äldre modeller med stålrörsram.

Ja det ska sitta mittemot filtret.
Men du kanske har den här varianten på din hoj?
DrainHoleFromHeadsToCamChest.jpg


Pilen markerar här dräneringen från stötstångsrör lyftare.

S&S Jag har den äldre designen från HD 86-90

Jag har inte den blekaste det blir till att plocka av allt imorgon och se efter

Tack för hjälpen
 
Jag har inte den blekaste det blir till att plocka av allt imorgon och se efter

Tack för hjälpen

Gör bara inte som förstördetsjälvarna, som lossar på kamkåpan utan att relaxera ventilfjädrarna :D
 
Last edited:
Tavla

Det är nästan så att jag inte vågar berätta varför motorn inte dränerades på olja, men va fan, jag bytte ju sving på hojen i vintras och lyckades tydligen att klämma returen och avluftningen mellan svingfästet och motorn.
Slangarna var ihopklämda till hälften ungefär så det fanns ett flöde i returen men inte tillräckligt.
Nu till det roliga, har nästan fått ordning på allt i helgen så det är bara lite finjusteringar kvar hoppas jag, jag kan säja att vridmomentet är helt brutalt vid endast 0,5bar. Justeringarna fortsätter så när lambdan visar någorlunda rätt ska den upp i dynobänken.

Ronny
 
Det är nästan så att jag inte vågar berätta varför motorn inte dränerades på olja, men va fan, jag bytte ju sving på hojen i vintras och lyckades tydligen att klämma returen och avluftningen mellan svingfästet och motorn.
Slangarna var ihopklämda till hälften ungefär så det fanns ett flöde i returen men inte tillräckligt.
Nu till det roliga, har nästan fått ordning på allt i helgen så det är bara lite finjusteringar kvar hoppas jag, jag kan säja att vridmomentet är helt brutalt vid endast 0,5bar. Justeringarna fortsätter så när lambdan visar någorlunda rätt ska den upp i dynobänken.

Ronny

Roligt att problemet är löst! Ska blir roligt att höra resultetet när ni bänkat och justerat klart! :tummenupp

Min gissning är att nästa diskussionsämne därefter kommer att röra din koppling ;)
Kommer du upp över 110 hk bör man nog även byta till en starkare trap door.
 
Last edited:
Roligt att problemet är löst! Ska blir roligt att höra resultetet när ni bänkat och justerat klart! :tummenupp

Min gissning är att nästa diskussionsämne därefter kommer att röra din koppling ;)
Kommer du upp över 110 hk bör man nog även byta till en starkare trap door.

Vad är en trap door?
 
Vad är en trap door?

Det är gaveln på kasettväxellådan. Den sitter innanför din kopplingskorg. Originalvarianten är i pressgjuten alu och är lite vek om man har en starkare motor. Jag vet inte riktigt vid vilken effekt man egentligen ska byta. Jim's, Baker, Zippers, S&S mfl säljer 1" tjocka trap doors som är frästa i T6 billet. Sitter original i S&S-sportstermotorer. Kolla med Tassen vad han tycker när du fått en effektsiffra. Jag körde med original trap door i min trimmade 1993 xlh 1200-motor som hade 120 Nm och 100 rwhp. Det var inga problem. Dumt att byta i onödan. I min nuvarande 1640-S&S har jag en 1" billet trapdoor som original.

http://www.zippersperformance.com/catalogue/showproduct.asp?cat=822&prod=1717
 
Last edited:
Det är gaveln på kasettväxellådan. Den sitter innanför din kopplingskorg. Originalvarianten är i pressgjuten alu och är lite vek om man har en starkare motor. Jag vet inte riktigt vid vilken effekt man egentligen ska byta. Jim's, Baker, Zippers, S&S mfl säljer 1" tjocka trap doors som är frästa i T6 billet. Sitter original i S&S-sporstermotorer.

http://www.zippersperformance.com/catalogue/showproduct.asp?cat=822&prod=1717

Strålande då har jag lärt mig något nytt idag med, tack för denna upplysning
Ronny
 
Strålande då har jag lärt mig något nytt idag med, tack för denna upplysning
Ronny

När du har bänkat: Kolla med Tassen vid vilken effekt han tycker att man ska byta.

Här är en bild på billet trap dooren i min S&S-motor.
 

Bifogat

  • 16404qs3 (Medium).jpg
    16404qs3 (Medium).jpg
    128.1 KB · Visningar: 139
Last edited:
När du har bänkat: Kolla med Tassen vid vilken effekt han tycker att man ska byta.

Funderar faktiskt på att låta han eller osten bänka den.
Dom e duktiga på H-D bägge två och så har dom nog lite mer känsla för dessa hojar, skräcken e ju om någon som kör hojen i bänken inte har koll på lamdavärde å så.
 
Funderar faktiskt på att låta han eller osten bänka den.
Dom e duktiga på H-D bägge två och så har dom nog lite mer känsla för dessa hojar, skräcken e ju om någon som kör hojen i bänken inte har koll på lamdavärde å så.

Ja det är nog smart att bänka hos ngn som har god vana vid HD.
Tror att du kan vinna en hel del på att även ge dig på tändmappen. Nu när du har turbo är sannolikt inte standardkurvorna för sugmotor optimala.

Rekommenderar även syntetolja om motorn är inkörd. Den här är bra i motordelen i trimmade sportstrar/Buell och kan köpas billigt från grossist.
http://www.statoil.com/mar/LU/sto00131.nsf/5de60dd163819dbfc1256c16003180a9/22E20B3219CE6D65C1256FB1002D87E9/$FILE/Statoil_RacingWay_HP_25W-50.pdf

http://www.smorjmedelsdepan.se/smorjmedel.html
 
Ja det är nog smart att bänka hos ngn som har god vana vid HD.
Tror att du kan vinna en hel del på att även ge dig på tändmappen. Nu när du har turbo är sannolikt inte standardkurvorna för sugmotor optimala.

Rekommenderar även syntetolja om motorn är inkörd. Den här är bra i motordelen i trimmade sportstrar/Buell och kan köpas billigt från grossist.
http://www.statoil.com/mar/LU/sto00131.nsf/5de60dd163819dbfc1256c16003180a9/22E20B3219CE6D65C1256FB1002D87E9/$FILE/Statoil_RacingWay_HP_25W-50.pdf

http://www.smorjmedelsdepan.se/smorjmedel.html

Jag tror inte jag behöver göra så mycket åt tändningen då jag inte tänker ladda jättemycke, jag vill ha en rolig körbar hoj med massor av vrid och jag tror det börjar närma sig den ultimata körmaskinen. Tack för tipset på oljan.
 
resdelsnummer Buell

Hittade en sida med reservdelsnummer och rek.priser på denna sida.
http://buelltuning.free.fr/brpb.pdf

Väldigt bra om man ska beställa från chicagoharley.com eftersom man måste veta numret på delen. Priserna hos dom är fortfarande bra trots dollarkursen.
//Torgil
 
Glad Påsk

Tänkte bara berätta att jag kört en del med turbobullen och den fungerar över förväntan, har fortfarande lite problem med att den får för mycket soppa när man öppnar sjället för fort men tar man det lungt så fungerar den aldeles utmärkt.

Hälsningar Ronny
 
Roligt att problemet är löst! Ska blir roligt att höra resultetet när ni bänkat och justerat klart! :tummenupp

Min gissning är att nästa diskussionsämne därefter kommer att röra din koppling ;)
Kommer du upp över 110 hk bör man nog även byta till en starkare trap door.

Hallå Jörgen

Hur förstärker man kopplingen, den slirar lite om man belastar på hög växel så du hade helt rätt om att nästa problem skulle bli kopplingen.
Har eventuellt hittat en ny trap door.

Hälsningar Ronny
 
Hallå Jörgen

Hur förstärker man kopplingen, den slirar lite om man belastar på hög växel så du hade helt rätt om att nästa problem skulle bli kopplingen.
Har eventuellt hittat en ny trap door.

Hälsningar Ronny

Endera kan du byta ut din originalfjäder (diafragma) och ersätta den med köpa en ny Screamin Eagle-fjäder. SE-fjäderna är 20% starkare.

Nästa steg är att byta ut hela kopplingen till Barnett. Endera bara byta lameller (Roffes) Eller köpa en hel Barnett Scorpion-koppling. Kostar ca 7000:- ny. Använder originalkorgen. Jag har för en sån som jag kört en säsong, du får med extra lameller, stålskivor och fjädrar. Den kan du få köpa billigt.

Nästa steg är att köpa en 4-fjädrars Bandit Superclutch (som jag har i min hoj) Den kostar ca 10 000:-, kräver längre transkedja och lite filande i kopplingskåpan eftersom den stora Bandit-korgen har mer kugg för att maximera diametern.

Bild på min Barnett Scorpionkoppling.

/J
 

Bifogat

  • 1640_v11.jpg
    1640_v11.jpg
    57.4 KB · Visningar: 83
Last edited:
Endera kan du byta ut din originalfjäder (diafragma) och ersätta den med köpa en ny Screamin Eagle-fjäder. SE-fjäderna är 20% starkare.

Nästa steg är att byta ut hela kopplingen till Barnett. Endera bara byta lammeller (Roffes) Eller köpa en Barnett Scorpion-koppling. Kostar ca 7000:- ny. Jag har för en sån som jag kört en säsong, med extra lameller, stålskivor och fjädrar. Den kan du få köpa billigt.

Nästa steg är att köpa en Bandit-koppling (som jag har i min hoj) Den kostar ca 10 000:-, kräver längre transkedja eftersom korgen har mer kugg för att maximera diametern.

Bild på min Barnett Scorpionkoppling.








Elle


Hur många pengar skall jag samla ihop för att få en fräck guleloxerad koppling som inte syns :hihi
 
Hur många pengar skall jag samla ihop för att få en fräck guleloxerad koppling som inte syns :hihi

2500:-?
Jag har själv köpt den ny plus ett set med nya lamellar och stålskivor för 2000:- . Vore kul om den kunde komma till användninge istället för att ligga i mitt reservdelsskåp till ingen nytta.

Den klarade effekten men orkade inte riktigt med hettan som blir i starten när man kör på strippen så därför köpte jag en Bandit som är byggd för dragracing.
 
2500:-?
Jag har själv köpt den ny plus ett set med nya lamellar och stålskivor för 2000:- . Vore kul om den kunde komma till användninge istället för att ligga i mitt reservdelsskåp till ingen nytta.

Den klarade effekten men orkade inte riktigt med hettan som blir i starten när man kör på strippen så därför köpte jag en Bandit som är byggd för dragracing.

Helt klart intressant, jag hör av mig senare i veckan.

Ronny
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top