Har finanskrisen drabbat dig.. =kicken

Har du fått foten?

• Antal röstningar
    0
Jag har högre utbildning själv men farsan var kustbevakare och morsan jobbade som förskollärare. Så nu är man självgod när man tycker att man måste tänka själv? Jag tycker till exempel inte så synd om de som tar SMS-lån men gillar heller inte alls den aggresiva marknadsföringen. Jag orkar för övrigt inte skriva disclaimers om att jag inte är en hård och kall moderat som tycker att pöbeln helst bör steriliseras osv. Jeflar vad det blev off-topic. För övrigt är det väl en hyfsad blandning här fast elektriker och byggjobbare har inte tid och sitta och skriva inlägg här mitt på blanka eftermiddagen :)

Jo, det är väl den genomsnittliga inställningen till det mesta bland självgoda SH:are där den absoluta majoriteten är från familjer i övre medelklass eller uppåt och oftast har en högre utbildning själv eller föräldrar med högre utbildning.... Kritiskt tänkande och goda insikter i ekonomi är knappast något man föds med även om du säkert tror att alla dina goda kvalitéer är medfödda.

Jag har högre utbildning...

Nu skall vi fredagskramas! :krama

För att vara lite mer diplomatisk.

Alla mäniskor kan inte allt om vare sig ekonomi eller bilar. Därför ser jag ingen anledning att idiotförklara alla som blivit "påprackade" vare sig lån, fonder eller Fordar eller något annat de egentligen inte borde ha köpt, av skrupelfria försäljare som faktiskt är specialicerade på att lyfta fram allt det goda och möjligen dölja allt negativt.

Hade jag vetat något om motorcyklar hade jag väl knappat ägt en Versys?!

Förutom det faktum att lånen riktats till de svagaste grupperna så har många vittnat om en osund kultur bland lånemäklarna som inneburit höga provisioner på sålda lån vilket fått dem att sälja på folk som inte borde ha lånen. FOlk har ju vittnat om att de bland annat "fejkat" uppgifter från lånetagare som egentligen inte skulle ha beviljats lån. Man har dessutom sålt på lån i bästa "dammsugarförsäljarstil".

Kram på dig med och imorrn blir det premiärtur. Ska starta moppen ikväll för första gången sen i höstas!

Jag var egentligen ute efter blod angående spekulation eller inte på bostadsmarknaden i Sverige och det där att 50% är spekulationspåslag på priserna. Det håller jag inte alls med om. Finanskrisen är grymt intressant att läsa om hur som helst.

Nu skall vi fredagskramas! :krama

För att vara lite mer diplomatisk...

Jag var egentligen ute efter blod angående spekulation eller inte på bostadsmarknaden i Sverige ...

Den som säger att de köpt en lya i Sthlm utan hopp om att göra sig en slant på framtida värdeökning ljuger ju...
På vilken nivå denna "spekulations-procent" ligger är väl omöjlig att avgöra.

Ingen köper väl en bostad med tanke att de skall gå plus minus noll vid en eventuell försäljning ett par år senare. Alla räknar ju med en viss värdeökning, om inte annat för att få utrymme för framtida renoveringar o.s.v.

Jag kan ärligt säga att speciellt min första lägenhet var jag endast ute efter att lösa mitt jag-har-ingenstans-att-bo-och-har-inga-kontakter-problem. Nästa så ville jag ha lite större och det var det primära och inget med att göra vinst. Att det har gått bra i båda försäljningarna är dels tur och lite skicklighet (timing). En kollega är "fast" i sin 82 kvm i och med att de inte vill göra så enorm förlust som det i dagsläget blir. Jag har många exempel på såna som gjort förlust för att de t.ex. bildat par och inte har råd att sitta kvar på sin gamla lgh och köpa nytt samtidigt (vem har det förresten?).

Den som säger att de köpt en lya i Sthlm utan hopp om att göra sig en slant på framtida värdeökning ljuger ju...
På vilken nivå denna "spekulations-procent" ligger är väl omöjlig att avgöra.

Ingen köper väl en bostad med tanke att de skall gå plus minus noll vid en eventuell försäljning ett par år senare. Alla räknar ju med en viss värdeökning, om inte annat för att få utrymme för framtida renoveringar o.s.v.

Jag kan ärligt säga att speciellt min första lägenhet var jag endast ute efter att lösa mitt jag-har-ingenstans-att-bo-och-har-inga-kontakter-problem. Nästa så ville jag ha lite större och det var det primära och inget med att göra vinst. Att det har gått bra i båda försäljningarna är dels tur och lite skicklighet (timing). En kollega är "fast" i sin 82 kvm i och med att de inte vill göra så enorm förlust som det i dagsläget blir. Jag har många exempel på såna som gjort förlust för att de t.ex. bildat par och inte har råd att sitta kvar på sin gamla lgh och köpa nytt samtidigt (vem har det förresten?).

Missförstå mig rätt. De flesta som köper ett boende gör det för att de vill bo där. Många köper även utan att för den skull ens ha en försäljning med på sin "framtidskarta".

Däremot hävdar jag att ALLA har med "värdestegrings-faktorn" i beräkningen när de överväger om de skall slå till eller inte.
Så alla har med en viss "spekulations-marginal" när de budar.

Sen är det som med allt annat. Vissa kan, vissa kan inte. Vissa kan sjunga, viss blir youtubade efter sin idolaudition.

Vissa kan köra hoj andra blir organdonatorer på egen hand...

PÅ samma sätt gör vissa bra lägenhetsaffärer och andra dåliga...

Personligen märker jag inget snarare tvärtom, jag tackar nej till mycket lönsamma jobb.

Pengar är inte allt och lite mer siffror på lönekuvertet ger mig inte mer lycka.

Träffar många pat som har det riktigt tufft med lån på hus och inga inkomster, försäkringskassan är stenhårda och soc säger sälj det du äger :( .

Personligen tror jag lågkonjunkturen är självsanerande och många lever över sina tillgångar.

Jag tycker att många av mina bekanta har "glädjeköpt" lite mycket när det var goda tider, Hojar, bilar, TV osv..belånat sig upp till öronen och när allt är degat så finns det inte så mycket kvar. Väldigt lite marginal.

Mitt tips är att ha en "draåthelvetekassa" i storlek med MINST 5 månadslöner, helst mer. Lägg undan så mycket man kan varje månad, vill man handla gör man det när man har deg, inte lånar upp sig! Dessutom om man inte har skulder på sina fordon/grejer så kan man, vilket gud förbjude :rolleyes:, sälja dessa med och få in pengar (självklart skulle bilen ryka före hojen, haha)

OM man sedan blir av med jobbet så har man A-kassa + "draåthelvetekassan" att ta ifrån, så man klarar sig med samma levnadsstandard i något år = gott om tid att söka nytt jobb!
/My 50 cents

Jag säger som Anna Wibble, "minst en årslön på kontot".

Föresten så glömde jag ju att sambon blivit arbetslös, men det är ju ungefär detsamma som när hon hade jobb ändå, så det har inte påverkat min ekonomi direkt... :gnissla

Apropå finanskrisen, hur kan bilhandlarna med svällande lager vara så arroganta fortfarande? Förmodligen har inte neddragningarna drabbat återförsäljarledet i särskilt stor utsträckning än, tyvärr.
Jag har begärt in offert på fem handlare på fyra märken. Två har svarat.

Jag tycker att många av mina bekanta har "glädjeköpt" lite mycket när det var goda tider, Hojar, bilar, TV osv..belånat sig upp till öronen och när allt är degat så finns det inte så mycket kvar. Väldigt lite marginal.
Mitt tips är att ha en "draåthelvetekassa" i storlek med MINST 5 månadslöner, helst mer. Lägg undan så mycket man kan varje månad, vill man handla gör man det när man har deg, inte lånar upp sig! Dessutom om man inte har skulder på sina fordon/grejer så kan man, vilket gud förbjude :rolleyes:, sälja dessa med och få in pengar (självklart skulle bilen ryka före hojen, haha)OM man sedan blir av med jobbet så har man A-kassa + "draåthelvetekassan" att ta ifrån, så man klarar sig med samma levnadsstandard i något år = gott om tid att söka nytt jobb!
/My 50 cents
Hade tidigare hus där man var tvungen att ha en buffert för underhåll, bor nu i hyresrätt o gud va skønt o bara ringa ett samtal om ngt går sønder. Har nu i princip inga resekostnader heller så trots att jag nu bor ännu mera centralt och lägenhet som har allt huset hade etc jobbiga grannar så sparas många tusen
varje år:)Mitt tips: köp inte hus (skulle jag/vi mot förmodan gøra det i framtiden så blir det nybygge).

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...