WSBK / SS600 - Silly season 2009

Roberto Rolfo
"With great sadness I have taken notice of the fact that the team and its sponsors have expressed their wishes for another rider to support the team. Based on this outcome, I have decided to end my collaboration with the team.

I would like to thank my mechanics who have supported me in this short season. I would also like to emphasise the decision, as to prevent any miscommunication, has nothing to do with my physical condition, which is perfect at the moment, but is entirely based on reasons beyond my influence."



Stiggy Racing Honda Team
"We are sorry to announce the premature ending of our collaboration with Roberto Rolfo, due to insolvable matters of sponsor interest.

We would like to thank Roberto for his dedication and the effort he has put into the Stiggy Racing project from the beginning and sincerely hope he will quickly find the opportunity to participate once again in the SBK Championship. The team intends to maintain the excellent relationship it has built with Roberto Rolfo."


John Hopkins
"I am really excited to get back out on the track and have nothing but good expectations. I have been watching SBK over the past few years and the series is always very exciting. Each year, it keeps growing and growing and drawing more and more attention. The racing season seems a lot tighter than in MotoGP. The machines seem more evenly matched so, all and all, I am just really excited to get started.

Right from the start, in the first race, Leon showed that the bike could be put on the podium. The Stiggy Racing Honda has already proved that it is competitive and I would just like to adapt to it as quickly as possible. I want to be able to run at the front right from the get-go.

So far this season, Ben Spies and Nori Haga have shown their abilities to run at the front and their championship intentions. I believe this bike, the team, and myself have every capability of running at the front and dicing with the leaders. Starting from the third race in, we will be at an obvious disadvantage in the points, but I am just going to put my head down and work my way to the front.

My goal is to accumulate as many wins and podiums as possible. I am looking forward to the experience and riding all the new tracks. I would like to thank my sponsors, Monster, Alpinestars and Arai, for standing by me this season, and I would like to thank Stiggy Racing Honda for giving me the opportunity to go racing in such a competitive series!"


Johan Stigefelt
"To be able to have John in our team is like a dream come true for all of us. It will put more pressure on uor performance, but Leon, his crew and the whole team have done a great job so far and I am confident we can give John a good bike and a good structure."

Being a new team, everything is new to us and we must learn each track as we go along. With no previous data to work with, we are mainly developing the bike during race weekends and sometimes it can take a whole weekend to find the find the right settings.

Our intention is to be the best Honda out there and beat as many factory teams as possible. It will be difficult but, seeing what we have achieved already and the experience we are gaining every day, I am confident we can compete at the top."
 
Fick oxå nyheten om Hopkins till stiggy o att det är inte bara tävlingen i Valencia han ska köra utan även resterande! Riktigt kul! :) Spännade lineup han har! God PR både för team och förare!
 
Tekniska kontrollanterna har hittat en pump på Ten Kate´s WSS-hojar som dom nu fått avlägsnat då den inte är okej enligt reglerna. Fattar det som att den skapar ett vaccum till avgaserna och dom då tjänat ett par hk på det. Så nu kanske inte Ten Kate kommer vara lika överlägsna längre i WSS600..

pumptk.jpg
 
Tekniska kontrollanterna har hittat en pump på Ten Kate´s WSS-hojar som dom nu fått avlägsnat då den inte är okej enligt reglerna. Fattar det som att den skapar ett vaccum till avgaserna och dom då tjänat ett par hk på det. Så nu kanske inte Ten Kate kommer vara lika överlägsna längre i WSS600..

pumptk.jpg

Det otroliga är att ändå så var Parkalgar Hondan med Laverty snabbare på rakorna nu sist på Qatar...
 
Tekniska kontrollanterna har hittat en pump på Ten Kate´s WSS-hojar som dom nu fått avlägsnat då den inte är okej enligt reglerna. Fattar det som att den skapar ett vaccum till avgaserna och dom då tjänat ett par hk på det. Så nu kanske inte Ten Kate kommer vara lika överlägsna längre i WSS600..

pumptk.jpg

Jävlar va sjukt, är detta verkligen rätt pump?
Jobbar själv med just denna pump (lite annat lock bara) och den är inte speciellt liten samt väger nästan 1 kg! (utan konsol)
 
Tekniska kontrollanterna har hittat en pump på Ten Kate´s WSS-hojar som dom nu fått avlägsnat då den inte är okej enligt reglerna. Fattar det som att den skapar ett vaccum till avgaserna och dom då tjänat ett par hk på det. Så nu kanske inte Ten Kate kommer vara lika överlägsna längre i WSS600..

Det är inte så att det är en pump för att få vacuum i vevhuset?
 
Jävlar va sjukt, är detta verkligen rätt pump?
Jobbar själv med just denna pump (lite annat lock bara) och den är inte speciellt liten samt väger nästan 1 kg! (utan konsol)

1kg är inga problem, möjligen är placeringen av den ett problem.
Men hojarna är redan för lätta och blyas för att nå reglementsvikt.


Var sitter den och vad är vinsten? :va
Ten Kate fuskar, det trodde man kanske inte.

Mjo, jag har hört om starka misstankar mot dom förut.
 
TK får ändra sin varningstext på deras kit till:

"YOU USE THIS PART OR KIT. OPERATION OF THE VEHICLE SO MODIFIED BE ILLEGAL ON PUBLIC STREETS, ROADS AND HIGHWAYS (AND TRACK).
 
Mjo, jag har hört om starka misstankar mot dom förut.[/QUOTE]

Misstankar är inget som innebär att det är så, förtal/bullshit tills det är bevisat att fusk förkommit. Ten Kate o Honda :yoparty :rofl
 
Last edited:
Mjo, jag har hört om starka misstankar mot dom förut.

Misstankar är inget som innebär att det är så, förtal/bullshit tills det är bevisat att fusk förkommit. Ten Kate o Honda :yoparty :rofl[/QUOTE]

förtal / bullshit?
spekulationer möjligen, källan finns WSS depån,
där har det snackats mycket om misstänkt fusk.
 
förtal / bullshit?
spekulationer möjligen, källan finns WSS depån,
där har det snackats mycket om misstänkt fusk.

Det är samma sak i alla serier. Tom i våran sandlåda här hemma. Om ingen lämnar in en protest och går vidare med det så är det bara Avundsjuka / Bullshit.

Om man nu är så himla säker på sin sak och dessutom lägger ner mångmiljonbudgetar på detta och inte dessutom inte agerar - Då är man en sopa av stora mått. Minns ni Cralle vs. Lindström 2004. Dom fick riva motorerna efter i stort sett varje rejs....

Personligen tror jag fusket är mer utbrett längre bak i fältet.... där ingen orkar bråka.

mina 2 cent//Anders
 
Triumph har planer på att köra WSBK nästa år med en tre-cylindrig 1100cc.
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top