Ktm 625

Är det någon som vet vilken dimension det är på perforerade röret i SXC competition dämparen?

Snyggt lufburks lock skulls!
 
Hur gör ni som har SXC när ni ska bestämma hur spänd kedjan ska vara. Om man följer instruktionerna i instruktionsboken, som säger att man ska ställa upp hojen på centralstödet så ska kedjan precis nudda swingen 3cm bakom plastskenan (eller vad fan den heter), så blir det ju helt galet. Den blir ju alldeles för slapp och de intruktionerna måste ju vara anpassade till smc swingen.
 
Hur gör ni som har SXC när ni ska bestämma hur spänd kedjan ska vara. Om man följer instruktionerna i instruktionsboken, som säger att man ska ställa upp hojen på centralstödet så ska kedjan precis nudda swingen 3cm bakom plastskenan (eller vad fan den heter), så blir det ju helt galet. Den blir ju alldeles för slapp och de intruktionerna måste ju vara anpassade till smc swingen.

Ja tynger ner hojen ungefär tills svingen ligger rakt jämt med hojen, sen kollar ja att det är ca:10-20mm kvar tills kedjan tar i övre kedjeskyddet när ja trycker upp den med fingret.
 
Last edited:
Så då va även jag lycklig ägare till en KTM 625! Resan dit och hem va dock ingen fröjd. Sthlm - Piteå 180mil :S Men ack så nöjd jag är!!!!
 
Så då va även jag lycklig ägare till en KTM 625! Resan dit och hem va dock ingen fröjd. Sthlm - Piteå 180mil :S Men ack så nöjd jag är!!!!

Tittade själv på den hojen (tror jag vet vilken det är nämligen). Men det var för jäkla långt att åka från Växjö...

Riktigt fin är den!!!

Grattis...
 
Jag och en kompis körde dom 180 milen i sträck mer eller mindre, kan säga att det är nog nåt jag inte gör om på några år!
 
Jag och en kompis körde dom 180 milen i sträck mer eller mindre, kan säga att det är nog nåt jag inte gör om på några år!
Skåpbil eller släp?

Jag körde 120 mil, med släp för att hämta min. De va riktigt segt, men så värt det!:yoparty
 
Jag och en kompis körde dom 180 milen i sträck mer eller mindre, kan säga att det är nog nåt jag inte gör om på några år!

hehe kan förstå att det är drygt. Problemet är att jag har ca. 45mil enkel resa till Stockholm också... så jag valde att inte köra ett halvt varv runt jorden... :D

Upp med en bild också!
 
Besiktning Tagene Gbg

På fredag är det dax för besiktning av min sxc som såklart är avstrypt. Jag har luftsnorkeln som jag tänker sätta dit men sen har jag hört nåt om trottelstopp. Det har jag inte. Går det att fixa enkelt själv och behövs det överhuvudtaget? Dessutom har jag hört att from 1/4 kommer det inte va tillåtet med slip-on. Jag har helsystem men kör mestadels med db-killer så den låter som original. Nån som kan bekräfta den nya regeln?

Ska besiktiga på Tagene stationen i Gbg. Nån som vet om de är petiga där?

Mycket tacksam för hjälp!
 
JO det stämmer att det kommer bli mkt mkt hårdare på buller där man kommer gå efter vad som står i regbeviset ang vad den ger i Decibel orig, detta kommer även tillämpas på bilar också. Trottelstoppet på strypta sitter under övre locket på förgasaren, det brukar sitta en förhöjd skruv som gör att den inte lyfter helt.
 
Behöver man verkligen sätta dit strypningen? Borde väl räcka med att sätta dit alla strypningar på sliponet och tejpa igen luftburken tillfälligt. Då lär det ju ungefär kännas som 25kw.

Senast jag besiktigade min så tog ju besikningsmannen bara ett varv på parkeringen och på den rundan måste det ju vara jäkligt svårt att känna om hojen är strypt.
 
Behöver man verkligen sätta dit strypningen? Borde väl räcka med att sätta dit alla strypningar på sliponet och tejpa igen luftburken tillfälligt. Då lär det ju ungefär kännas som 25kw.

Senast jag besiktigade min så tog ju besikningsmannen bara ett varv på parkeringen och på den rundan måste det ju vara jäkligt svårt att känna om hojen är strypt.

Jag provkörde med snorkel i burken och den kändes slöare på topp men gick ändå helt ok men framförallt mkt tystare, riktigt gött faktiskt.

Tror jag struntar i trottelstopp känns som över-ögontjäneri och dessutom tveksamt om det behövs.

Ska besiktiga med endurohjulen för säkerhetsskull. Nån som fått igenom sxc med motardhjul?
 
Är det någon mer än jag som alltid här jävliga problem med att få bort backdäcket från hojen?

Bromsoket "fastnar" mellan fälgen och skivan, och hur jag än gör så saknas det ett par mm från att kunna haka av "skidan" som oket sitter fast i svingen med.
Någon som har en bra teknik/tips? Börjar tröttna på att sitta på huk och brottas med däcket:hihi
 
Är det någon mer än jag som alltid här jävliga problem med att få bort backdäcket från hojen?

Bromsoket "fastnar" mellan fälgen och skivan, och hur jag än gör så saknas det ett par mm från att kunna haka av "skidan" som oket sitter fast i svingen med.
Någon som har en bra teknik/tips? Börjar tröttna på att sitta på huk och brottas med däcket:hihi


NJa det jag brukade göra var att trycka fram oket sen när du står bakom hojen så vinklar du hjulet snett med den nedre delen av hjulet åt kicksidan & övre delen mot kedjesidan så gick det bra för mig varje gång.

Svårt att säga ang besiktning men de kommer nog vara uppdaterade på de nya reglerna innan vårsäsongen börjar. De börjar väl med sina avrostningar nu.
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top