Honda CBR 1000/600 RR-Tråden

crillepille64

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2005
Ort
En bit utanför stan.
Hoj
ZX10R 2011 Banhoj
Inte så skumt varje märke som är inblandade i mycket olyckor och stölder blir mycket dyrare än andra. I dag så kållar dom på varje modell och försäkringen utgår därifrån. Kan tänka mig att många yngre och fler olyckor på cbr600 än cbr1000. Jag själv har en av och påstälbar på Folksam 400 av 2200 på i månaden helförsäkring med smc 10% rabatt. När jag gått SPH kursen så kan jag teckna årsförsäkring för 13000/helår helförsäkring (40+ och bor i GBG)


Låter helt klart skumt kan jag hålla med om. Ska du köpa nytt så kolla om inte handlarn har bra kontakter på försäkringsbolaget. Jag shoppade min Fireblade nu i höstas och kom ner kring 5.000 kr/år i premie genom denna kontakt...
 

siNus

Medlem
Gick med
14 Sep 2008
Ort
Sundsvall
Hoj
-08 Honda CBR1000RR
Inte så skumt varje märke som är inblandade i mycket olyckor och stölder blir mycket dyrare än andra. I dag så kållar dom på varje modell och försäkringen utgår därifrån. Kan tänka mig att många yngre och fler olyckor på cbr600 än cbr1000. Jag själv har en av och påstälbar på Folksam 400 av 2200 på i månaden helförsäkring med smc 10% rabatt. När jag gått SPH kursen så kan jag teckna årsförsäkring för 13000/helår helförsäkring (40+ och bor i GBG)

Jag förstår precis vad du menar och vad du vill hävda, men även försäkringsbolagen bör tänka ett steg längre. Jag tror helt enkelt inte på att de är dumma.

Om en CBR600RR blir nästan dubbelt så dyr i försäkring gentemot en CBR1000RR så kan man nog tänka sig att fler väljer CBR1000RR istället med tanke på enbart denna faktor. Vad resulterar då det i om statistiken följer med - givetvis att fler olyckor i sådana fall börjar ske med denna hoj istället och då skjuts denna premie upp medan CBR600RR kanske sjunker - så har vi skaffat oss ett ganska ologiskt ekorrhjul som gått att förutse långt innan. Förresten - ålder är ju i allra högsta grad någonting man tar i beaktande vid tecknande av försäkring och utan att ha någon statistik att påvisa så får jag för mig att det är precis som du säger - yngre förare med CBR600RR... Ingen skulle väl på fullaste allvar tro att samma förare skulle klara sig bättre på en CBR1000RR, eller?
 

crillepille64

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2005
Ort
En bit utanför stan.
Hoj
ZX10R 2011 Banhoj
Jag förstår precis vad du menar och vad du vill hävda, men även försäkringsbolagen bör tänka ett steg längre. Jag tror helt enkelt inte på att de är dumma.

Om en CBR600RR blir nästan dubbelt så dyr i försäkring gentemot en CBR1000RR så kan man nog tänka sig att fler väljer CBR1000RR istället med tanke på enbart denna faktor. Vad resulterar då det i om statistiken följer med - givetvis att fler olyckor i sådana fall börjar ske med denna hoj istället och då skjuts denna premie upp medan CBR600RR kanske sjunker - så har vi skaffat oss ett ganska ologiskt ekorrhjul som gått att förutse långt innan. Förresten - ålder är ju i allra högsta grad någonting man tar i beaktande vid tecknande av försäkring och utan att ha någon statistik att påvisa så får jag för mig att det är precis som du säger - yngre förare med CBR600RR... Ingen skulle väl på fullaste allvar tro att samma förare skulle klara sig bättre på en CBR1000RR, eller?

Ja jag tycker det också är konstigt resonemang av försäkringsbolagen. Jag har inga förutfattade meningar om yngre tycker bara att det är förjävligt vad dom tar ut av yngre i premier. Har flera yngre kompisar som har fått avstå sporthojar för försäkringen har varit för dyr. Har själv ringt rynt till alla försäkringsbolag som finns. Och resultatet är nedslående hur dom resonerar.
Jag själv har fått erbjudande om 40000/år/hel fattar inte hur det kan vara sån skillnad. Men jag ser ljust på framtiden ska gå SPH kurs i vår och då blir det ca:13000/helår/hel ända nackdelen är att vagnskadan får man betala 25% tror jag det var, och det kan ju bli en del om hojen är värd 130000.
 

Niki

Evolution
Gick med
22 Sep 2008
Ort
nära :)
Hoj
Yamaha FZ6a
Hej!
Jag vill äntligen rensa bakdelen av min 600RR '08.
Vet ni kanske om det går att ha en sådan FE i Sverige? Om det går att ha den lite längre fram än vanligt och med såna ljus?

index.php


25 LED BRAKE / RUNNING LIGHT
4 LED MINI BLINKERS
3 LED PLATE LIGHT LICENSE PLATE BRACKET

Tack så hemskt mycket för hjälp med det!

Snälla, är det ingen som vet om det går och ha regskylt så långt fram? Jag vet inte om det är tillåtet...:confused:
 

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Höga Kusten
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Igår fick jag ägarpapperna på min nya hoj!:banana

Så nu är man officiellt ägare av en sprillans ny CBR1000RR inkl RTG-kit. :tummenupp
 

Bifogat

  • 0701605230.jpg
    0701605230.jpg
    34.8 KB · Visningar: 88

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Höga Kusten
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
:tummenupp vad fin den var!
Grattis!

:)

Jag längtar till våren nu...:gnissla

köpt en ny hoj men den står fortfarande hos handlaren och väntar på mig, hade tänkt att hämta den så fort vädret blir lite mer vårigt. Be till vädergudarna åt mig, pleeeeeeease! :Bugar :krama
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
:)

Jag längtar till våren nu...:gnissla

köpt en ny hoj men den står fortfarande hos handlaren och väntar på mig, hade tänkt att hämta den så fort vädret blir lite mer vårigt. Be till vädergudarna åt mig, pleeeeeeease! :Bugar :krama

Påtiden... :rofl
Snyggaste färgen också! :yoparty
 

crillepille64

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2005
Ort
En bit utanför stan.
Hoj
ZX10R 2011 Banhoj
Hade gärna gjort det, men bara en liten hake.... 82mil dit! :hihi

:D ja det hade ju varit en fin tripp:D . Men ni har väl snö dör uppe nu.
Men vi har redan börjat köra här nere i götet, runt 8-10 i bästa fall. Kalt om händerna men det är skoj och börja köra igen. Men ta det försiktigt med besten när du börjar köra, den släpper lätt bak när asfalten är kall. Min börja tokspinna bak i 150. Då blir man lite spak och då går det åt helvete om man inte kör rakt fram.(ps torr asfalt men kall):tummenupp
 

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
Någon som köpt och satt på ett taylormade på sin honda? Satan vad snyggt det är. Skönt att dollarn börjar gå ner i pris. Taylormade har varit sinnessjukt dyra att köpa....

TILL BUTIKEN
 

Bifogat

  • DSC00516.jpg
    DSC00516.jpg
    67.4 KB · Visningar: 116

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Höga Kusten
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
:D ja det hade ju varit en fin tripp:D . Men ni har väl snö dör uppe nu.
Men vi har redan börjat köra här nere i götet, runt 8-10 i bästa fall. Kalt om händerna men det är skoj och börja köra igen. Men ta det försiktigt med besten när du börjar köra, den släpper lätt bak när asfalten är kall. Min börja tokspinna bak i 150. Då blir man lite spak och då går det åt helvete om man inte kör rakt fram.(ps torr asfalt men kall):tummenupp

En lagom (första)söndags-tripp! :tungan
Ja det är en del snö kvar, kommit sjukt mkt snö i vinter...men bra mkt har smällt bort den senaste veckan. E4 är torr nu men alla småvägar där det funnits minsta skugga där är det full vinterväglag ännu.
Men bäst ändå är att vänta några veckor till innan man hämtar skönheten, vet aldrig kan komma ett sista snöoväder bara för att håna mig!

Kör lugnt crille...vill inte veta av några olyckor!

Förstår din glädje , samma som jag i fjol då jag hämtade Repsolen i Malmö.
Vi kanske syns ute på vägarna.

Vart ligger "vid kusten"? :)

Repsol dom är riktigt läckra.... var lite sugen på en repsol 09 men kände att jag inte ville låna nått (hade sparat precis till en ny 08) sen så hade jag lovat mig att aldrig skaffa en hoj med annan färg på fälgarna än svart.:3freak :hihi

Ja vi kanske ses!
 
Last edited:

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Ort
telyeah
Hoj
Husabürg, Scott
Snälla, är det ingen som vet om det går och ha regskylt så långt fram? Jag vet inte om det är tillåtet...:confused:

Du får egentligen inte ändra nått på hojen eftersom de är helfordonsgodkända (tror jag det kallades). Polisen kan bötfälla dig om han är på sånt humör med den skylten, sorri. Sen är de inte alltid så kinkiga förstås jag kör själv runt utan regskyltsbelysning, reflex, etc bara för att det ser för taskigt ut orginal... :gnissla
 

Romi34

Äntligen hoj igen
Gick med
15 May 2007
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZZR 1400-07
Vart ligger "vid kusten"? :)

Repsol dom är riktigt läckra.... var lite sugen på en repsol 09 men kände att jag inte ville låna nått (hade sparat precis till en ny 08) sen så hade jag lovat mig att aldrig skaffa en hoj med annan färg på fälgarna än svart.:3freak :hihi

Ja vi kanske ses![/QUOTE]

Vid kusten är Härnösand-Timrå-Sundsvalls området (rör på mig) :banana
 

JeLo

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Jämshög
Hoj
1988, Honda CBR 1000F, Blå/vit
Förfrågan inför köp av kåpglas och 4-1 system CBR1000F -88

Vet inte om detta är rätt tråd men jag gör ett försök.

Jag skall få tag i ett par delar till min Honda CBR1000F-88 men det verkar vara lite knepigt att hitta dessa.

1. svart kåpglas, std höjd eller förlängt glas, helst svart
2. 4-1 system
3. hel svart sadel eller omklädnadsskinn

Det verkar vara svårt att hitta delar till denna :huvet pga ålder och kort modellår, 87-88 är samma kaross.

Någon som har tips var jag kan hitta dessa delar eller kanske en "skrotad" reservdelsbåge?
 

toby_81

CBR you R that you R
Gick med
21 Nov 2007
Ort
ängelholm
Hoj
honda cbr 600rr 06
hej där , jag undrar lite vad det är för färgkod på den svarta färgen på ramen på 600rr från 06, jag tänkte lacka svingen svart,

jävligt fin den där cbr 1000rren
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top