ola_sandin
Biltema is the shit!
Jag ser för mig typ orginal S drevning, med utgångs punkt.... Så det går att köra skog och landsväg. 16/38 är ju rätt hög utväxling, men spelar kanske inte så stor roll på en sm.
Jag har begränsad kunnskap om växellådor, men om det räcker med att bara byta två drev, så är det helt klart en intressant mod! Jag tror att å lägga in en till växel är svårt, om man inte har stor kunnskap, och mycket tid. Vet att lelles sålde 6 växel kit til Honda mt/mb 5 dock![]()
Ja 16/38 var lite väl högt, visserligen har sm-hjulen en mindre rullomkrets. Mellan tummen och pekfingret kan man säga att 16/38 på sm motsvarar 15/38 med offroadhjul (som har större rullomkrets). Det var precis mt5-modden jag tänkte på, men det är kanske inte genomförbart i drz:ans block. Om det väl ska ändras utväxling så tror jag att det hade varit bäst att även höja fyran något för att slippa "moppe i uppförsbackefenomenet" när man lägger i 5:an.
Okej, har du någon möjlighet att tareda på det tror du? flyttade du nålen något?
Tror jag satte i ett 155 huvudmunstycke, eller om det var 160 när jag satte på ett öppnare avgassystem. Lågfart och nålhöjd var justerat från tidigare ägare vid 3x3-modden, så där har jag ingen riktig koll. Kolla på www.thumpertalk.com och gå in i drz-forumet. Där lär ligga en handfull bestyckningstrådar.
När jag köpte hojen satt där ett 150 huvudmunstycke och då tvekade hojen något på högvarv. Jag har inte bänkkört eller mätt avgasvärdena men hojen går nu rent och stiftet ser fint ut. Att köpa dj-kit är att slänga pengarna i sjön enligt min och många andras mening. Anledningen till att många jenkare gör det är att deras org.förgasare kommer med någon hokuspokusnål som måste bytas ut för att kunna justeras... Tänk också på att det är skillnad på måttenheterna mellan mikunis och dj munstyckena är helt olika. Ett 155mikuni-munstycke är mycket mindre än ett 155dj-munstycke.
//Ola
Last edited:
)