mc laddare andvända denna ??

Då kan du nog lika gärna använda 37-707 från biltema..

Annars så är det Ctek som är the shit. Clas ohlson säljer de för 500 spänn.
 
Jo den funkar, men det är smartare att hanlda en laddare av switchad typ, som klarar sk underhållsladdning. Då kan du tex ha laddaren inkopplad hela vintern om du vill och behöver inte oroa dig för torrkokning eller överhettning av batteriet. Man måste inte köpa Ctek om man inte vill. Lidl bruklar med jämna mellanrum sälja en TUV-godkänd C-tek-kopia för runt 200:-. Såg dessa i Lidl-butik senast för ett par veckor sedan.

De ser ut så här och är identiska med c-TEK 3600.

http://www.e-lukas.com/miscpict/prostownik/tronic.jpg
 
Jag har en C-Tek 3600. Kostar runt 600kr - inte speciellt mycket pengar för en automatisk laddare tycker jag. Billigare än ett nytt batteri i alla fall!
 
Jo den funkar, men det är smartare att hanlda en laddare av switchad typ, som klarar sk underhållsladdning. Då kan du tex ha laddaren inkopplad hela vintern om du vill och behöver inte oroa dig för torrkokning eller överhettning av batteriet. Man måste inte köpa Ctek om man inte vill. Lidl bruklar med jämna mellanrum sälja en TUV-godkänd C-tek-kopia för runt 200:-. Såg dessa i Lidl-butik senast för ett par veckor sedan.

De ser ut så här och är identiska med c-TEK 3600.

http://www.e-lukas.com/miscpict/prostownik/tronic.jpg

Jag vet inte hur den där funkar men tidigare varianter av tronic återgår till stand by efter strömavbrott vilket djupurladdar batteriet relativt fort. Ctek återgår till samma läge som innan avbrottet. Kan vara bra att veta om man tänker låta laddaren stå på över vintern.
 
Jag vet inte hur den där funkar men tidigare varianter av tronic återgår till stand by efter strömavbrott vilket djupurladdar batteriet relativt fort. Ctek återgår till samma läge som innan avbrottet. Kan vara bra att veta om man tänker låta laddaren stå på över vintern.

Jag vet inte hur den funkar därvidlag, jag hade redan en Ctek till bilen när Lidl började sälja denna. Men Lidls heter inte Tronic tror jag, men det ser precis likadan ut.
 
Jag vet inte hur den där funkar men tidigare varianter av tronic återgår till stand by efter strömavbrott vilket djupurladdar batteriet relativt fort. Ctek återgår till samma läge som innan avbrottet. Kan vara bra att veta om man tänker låta laddaren stå på över vintern.

japp, så är det.
Trots att det står i manualen att den ska återgå till valt läge efter spänningsavbrott.
Köpte en sån för att ha fast monterad i bilen och bytte 3 ggr innan jag insåg att manualen inte stämde.
 
Jag vet inte hur den där funkar men tidigare varianter av tronic återgår till stand by efter strömavbrott vilket djupurladdar batteriet relativt fort. Ctek återgår till samma läge som innan avbrottet. Kan vara bra att veta om man tänker låta laddaren stå på över vintern.

japp, så är det.
Trots att det står i manualen att den ska återgå till valt läge efter spänningsavbrott.
Köpte en sån för att ha fast monterad i bilen och bytte 3 ggr innan jag insåg att manualen inte stämde.

Tack, bra att veta :tummenupp

/J
 
tackar för allt tips då skippar ja hobbex laddaren...se om lidel får in den där laddaren
 
Lidl laddaren går tillbaks till stand-by läge när strömmen har varit bruten. Har en själv så jag vet.
 
japp, så är det.
Trots att det står i manualen att den ska återgå till valt läge efter spänningsavbrott.
Köpte en sån för att ha fast monterad i bilen och bytte 3 ggr innan jag insåg att manualen inte stämde.

Moahahaha, jag hade fan exploderat vid laddare två...

Kineserna har alltså bytt ut en komponent som kostar 3:25 mot en som kostar 1:25 och därmed helt och hållet missat poängen med laddaren?

Men skruvhålen för att fastmontera laddaren har dom kvar?
 
Jag vet inte hur den där funkar men tidigare varianter av tronic återgår till stand by efter strömavbrott vilket djupurladdar batteriet relativt fort. Ctek återgår till samma läge som innan avbrottet. Kan vara bra att veta om man tänker låta laddaren stå på över vintern.


Min Ctek går tillbaka till startläge om man rycker ur kontakten och sätter i den igen. Fast det kanske bara är strömreserv i några sekunder eller vadå?
 
Så man köper laddare X för 600kr så man kan låta batteriet stå o ladda över vinter för man inte vill att batteriet ska bli överladdat, istället för laddare Y för 250kr som inte kan underhållsladda för det skulle bli dyrt?

Och var kommer er elräkning in i hela ekvationen? För den är troligen inte heller gratis.

Känns som jag klara mig med min 250kr laddare som jag tar fram över natten som batteriet behöver laddas och sen stoppar tillbaka det de resterande 364 dagarna om året.
 
Och var kommer er elräkning in i hela ekvationen? För den är troligen inte heller gratis.
Elräkningen på underhållsladdningen är så marginell att jag inte ens har med det i ekvationen. :öga

Jag hade ett mc-batteri på underhållsladdning 5-6månader förra vintern med en CTEK Multi XS 3600. Jag hade även en elmätare inkopplad mellan laddaren och vägguttaget. Totalt hade laddaren förbrukar 0.1kWh på den tid den varit inkopplad.

Nu vet jag inte vad priset per kilowattimme ligger på i dagsläget. Men det blir iaf en sån struntsumma att jag inte blir ruinerad av den. Att lämna datorskärmen i stand-by läge i stället för att stänga av den ger antagligen större hål i plånboken.
 
Kanske det men jag tror att ha min laddare inkopplad 12h/år blir fortafarnde billigare än o köpa en för 600 ha kopplade 6månader/år minst 350kr iaf!
 
Kanske det men jag tror att ha min laddare inkopplad 12h/år blir fortafarnde billigare än o köpa en för 600 ha kopplade 6månader/år minst 350kr iaf!

Tag med batteriet och Ctek laddaren till jobbet, plugga in i någon liten vrå och låt stå där till våren så slipper du elräkning :yoparty
 
Fortfarande dyrare än min billiga laddare :tummenupp

"Folk frågar även ibland, varför bör man köpa en CTEK batteriladdare istället för en som kostar hälften så mycket, och ser i stort sett likadan ut (produktbeskrivning verkar även densamma)? Men detta är inte en helt sann bild. CTEKs produkter har ett unikt system (patenterade funktioner) som inte finns i andra legala batteriladdare, som därför inte kan erbjuda samma prestanda. Om det rör sig om ”copy cats”, dvs en kopia eller en förfalskning, så är det garanterat att den inte följer standarder. Det är omöjligt att använda kvalitetsmaterial, anlita duktiga tekniker som gör rätt produktsammansättning, hålla en jämn och fin kvalitetskontroll och samtidigt hålla en låg prisnivå. Dessa batteriladdare håller inte normer och kan inte garantera att de är gnistfria, felkopplings- och elektroniksäkra"

detta är en bra funktion den har: *Pulser för att väcka lätt sulfaterade batterier*
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top