Hur ser det ut med jobb i Norge nu?

• Thread starter Thread starter Dominator-Rocks
  • Start date Start date
Du har jävligt rätt faktikt. jääävligt rätt... detomer jag tänker på det destomer rätt har du faktiskt, kanske dags att jag för första gången i mitt liv tar kontrollen och gör nått åt det.

TACK!

Åker du till Australien MÅSTE du göra östkusten (sydney-cairns) under 1-1,5 månad, utan att jobba!
Garanterat bra party och kul folk från HELA världen! Va inte rädd för att åka själv!

Jag bokade nyss en sommarsemester till Kanada där jag ska bo hos några kompisar jag träffade i Australien. Åker med en tjej från Irrland. På vägen dit ska jag kvarta hos en tjej i London.
I september ska jag bo hos en tysk kompis under October fest.

Det är de jag gillade bäst - man lär känna så grymt mkt folk från hela världen och man bygger upp ett internationellt kompisnätverk!

Sorry att det blev lite OT

http://www.nortrain.no är en sida du absolut borde besöka. Skolan ligger precis vid mitt jobb, boende kan jag hjälpa dig med.

Enda nackdelen är att kursen kostar en god del, men se det som ett lån till dig själv. Got to spend money to make money du vet!

NEJ inte skolan igen :hihi

Vad pratar vi för pengar, kursens kostnad alltså.

Ja vi får väll se, schyst att du erbjuder dig att hjälpa till! :tummenupp

Förlåt för alla norgehistorier :D

NEJ inte skolan igen :hihi

Vad pratar vi för pengar, kursens kostnad alltså.

Ja vi får väll se, schyst att du erbjuder dig att hjälpa till! :tummenupp

Förlåt för alla norgehistorier :D

Ha ha, det är lugnt. Dom finns här med, fast dom handlar om Svenskarna. Och mig, för här är jag "svensken" och i Sverige är jag "Norrmannen"... hur jag än gör så blir det alltid fel :va

"Skolan" är ju egentligen en grundkurs på en termin, så det är ju inte så länge. Dessutom är det väldigt intressant. Har tagit delar av kursen och säkerhetskursen via jobbet och det var inte tråkigt en minut. Speciellt inte säkerhetskursen.

Priset tror jag står i anmälningsblanketten som finns i PDF.
Edit: kr. 68.700,- Nok kostar kursen...

Last edited:
http://www.nortrain.no är en sida du absolut borde besöka. Skolan ligger precis vid mitt jobb, boende kan jag hjälpa dig med.

Kikade på sidan men vad är fagteknikere? bögtekniker?:va
(fag= slang för bög)

DR, klart du ska prova på Norge ifall det är dött på arbetsmarknaden i Sverige. Se det som en tillfällig lösning om inte annat så kanske det blir lättare att få jobb i Sverige sedan.

Last edited:
Åker du till Australien MÅSTE du göra östkusten (sydney-cairns) under 1-1,5 månad, utan att jobba!
Garanterat bra party och kul folk från HELA världen! Va inte rädd för att åka själv!

Jag bokade nyss en sommarsemester till Kanada där jag ska bo hos några kompisar jag träffade i Australien. Åker med en tjej från Irrland. På vägen dit ska jag kvarta hos en tjej i London.
I september ska jag bo hos en tysk kompis under October fest.

Det är de jag gillade bäst - man lär känna så grymt mkt folk från hela världen och man bygger upp ett internationellt kompisnätverk!

Sorry att det blev lite OT
Hehe fan va man kan va internationell då! Låter ju riktigt trevligt!

Det är en som slutade på mitt jobb när jag började som gör det nu (aus öst kust) verkar helt otroligt nice om man läser hans resedagbok (Som iof är uppdaterad typ 3 gånger på lika många månader vilket tyder på att det e nice :D)

Fan ska ringa och höra om jobb där imorn när hon är på jobbet å se vad som finns!

Last edited:
Kikade på sidan men vad är fagteknikere? bögtekniker?:va
(fag= slang för bög)

DR, klart du ska prova på Norge ifall det är dött på arbetsmarknaden i Sverige. Se det som en tillfällig lösning om inte annat så kanske det blir lättare att få jobb i Sverige sedan.

Fag = Fack, alltså blir du, grovt översatt, facktekniker. Facket i detta fallet blir ju Olje och brunnborrningsteknik.

Ha ha, skämta på, samtidigt så går en del av dina skattepengar till att betala Sveriges statsskuld :krama

Fag = Fack, alltså blir du, grovt översatt, facktekniker. Facket i detta fallet blir ju Olje och brunnborrningsteknik.

Ha ha, skämta på, samtidigt så går en del av dina skattepengar till att betala Sveriges statsskuld :krama

Ja och Sverige avlyssar er... med hjälp av FRA-lagen. ;)

Ok, kanske man kan få det översatt till engelska på CV:t sen. :)

Last edited:
Ja och Sverige avlyssar er... med hjälp av FRA-lagen. ;)

Ok, kanske man kan få det översatt till engelska på CV:t sen. :)

Ja, Sverige får gärna lyssna på när jag får min del av de 2.800 milliarder Nok ur pensionsfonden och ringer till mina svenska kompisar och bjuder ner dem till mitt sommarresidens i St. Tropez :gnissla

"fucktekniker"...? :va

Ja, det visitkortet skulle jag gladligen delat ut på krogen! :arsele

Last edited:

Enda nackdelen är att kursen kostar en god del, men se det som ett lån till dig själv. Got to spend money to make money du vet!

Eftersom att jag är Norska-analfabet så måste jag fråga vad länken handlar om?
Vet du vad man har för möjligheter som certifierad elektriker oxo? Funderar lite på att knega i Norge/till havs nån gång..

Vet du vad man har för möjligheter som certifierad elektriker oxo? Funderar lite på att knega i Norge/till havs nån gång..
Ja enligt vad jag fått berättat för mig när jag sagt att jag funderar på norge som elektriker så fungerar det, man kan tom få utbehörighet om man är lärling, om man skriver sig i norge.

Länken handlar om en skola som utbildar folk inom olje och brunnborrningsteknik, alltså helt enkelt plattformsarbete. :)

Här har du en länk (står på norska OCH engelska precis som nortrain.no)
http://www.notteknekker.no/ Där står vad dom söker för folk.

Det är norges största offshore företag, äger typ alla plattformer och en STOR flotta suppliebåtar. Det är deras arbetsförmedlingssida. Dom söker i dagsläget 1200 personer, men fyra nya plattformer är på väg och då blir det fler jobb.

Jag vet dock att dom sökte folk som ska bygga plattformsjävlarna, för det gör dom (Aker) givetvis själva :fyllisar
Där kanske dom har jobb för elektriker, tänk på att alla kräver att du har säkerhetskursen.

Tjejer i Lusekofta eller solbrända flickor i kängurubikini, lixom. Och grabbarna är inte särskilt intresserade av tjejer down under heller har jag hört... :får-smiley

:rofl

Ja enligt vad jag fått berättat för mig när jag sagt att jag funderar på norge som elektriker så fungerar det, man kan tom få utbehörighet om man är lärling, om man skriver sig i norge.

En elektrikerkompis berättade en liten skräckis igår om hans arbetskamrat. Han hade stuckit till Norge för att jobba för ca 4 månader sen och kom för inte så länge sen tillbaks och tiggde tillbaka sitt gammla kneg då det inte fanns nått jobb för han i Norge längre. Vet inte om han är totalt menlös eller nått men det lät ju otäckt.

Länken handlar om en skola som utbildar folk inom olje och brunnborrningsteknik, alltså helt enkelt plattformsarbete. :)

Här har du en länk (står på norska OCH engelska precis som nortrain.no)
http://www.notteknekker.no/ Där står vad dom söker för folk.

Det är norges största offshore företag, äger typ alla plattformer och en STOR flotta suppliebåtar. Det är deras arbetsförmedlingssida. Dom söker i dagsläget 1200 personer, men fyra nya plattformer är på väg och då blir det fler jobb.

Jag vet dock att dom sökte folk som ska bygga plattformsjävlarna, för det gör dom (Aker) givetvis själva :fyllisar
Där kanske dom har jobb för elektriker, tänk på att alla kräver att du har säkerhetskursen.

Låter ju lite lockande även fast 60-nånting tusen norska kr är en del. Hur mkt tjänar man då? du som är riggarbetare(?) tex om man ska vara oförskämd och prata löner? ^^

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg