Hur ser det ut med jobb i Norge nu?

• Thread starter Thread starter Dominator-Rocks
  • Start date Start date

Dominator-Rocks

Guest
Börjar bli lite smått desperat efter jobb, och hålan/länet (Östergötland) där jag bor i har inga jobb alls att erbjuda.

Börjar lura lite på Norge men det känns jävligt surt då jag har 2 kids.

Finns det jobb i Norge finns det inom CNC (Nyutbildad CNC tekniker)

Någon som är insatt?

Vart söker/letar man jobben? Hur funkar det med bostad? Hur länge är man i Norge kan man åka hem över helgerna eller är det bättre/finns möjligheten att jobba ett par veckor i sträck och åka hem några fler dagar?

Om ni har info så kan ni väll ösa på med den här, det finns säkerligen fler medlemmar på SH som kan tänkas vara intresserade!

/D-R

Står och fegar och tvekar på noge (och australien) Hur fungerar det med språk? vänjer man sig vid det sig fort eller?

Norge har drabbats lika hårt av finanskrisen, men det är fortfarande way better än Sverige
Cnc-branschen vet jag inget om.. Hyresrätter är ap-dyra. Bostadsrätter betydligt mer ekonomiskt. Det är väl ändå rimligast att hitta sig en hyresrätt till att börja med.. hybel.no och finn.no.
Bemanningsföretag är en bra väg att gå. Några månader så har man förhoppningsvis fast anställning och kulorna börjar rulla in.
ams.no är arbetsförmedlingen. Bemanningsföretag finns sjukt många, så googla på nåt som specificerat sig på ditt område

Står och fegar och tvekar på noge (och australien) Hur fungerar det med språk? vänjer man sig vid det sig fort eller?

Mkt fort. Inga problem.. och man är som svensk omtyckt och skattar lite :tummenupp
Jag skattar 26% varav 10 procentenheter får man tillbaka.

Jag har bott på 2 orter i norge och 4 orter i Australien..
Vill man ha ett normalt liv och tjäna pengar väljer man Norge. Vill man festa och ligga runt väljer man aus! Behöver väl inte nämna att man blir pank där? hehe

Mkt fort. Inga problem.. och man är som svensk omtyckt och skattar lite :tummenupp
Jag skattar 26% varav 10 procentenheter får man tillbaka.

Jag har bott på 2 orter i norge och 4 orter i Australien..
Vill man ha ett normalt liv och tjäna pengar väljer man Norge. Vill man festa och ligga runt väljer man aus! Behöver väl inte nämna att man blir pank där? hehe
Okej ja då va det fan inte mkt att tvecka på egentligen.
Måste fan byta jobb innan nån dör...

Då låter det som det blir norge sen aus va är pengar om man inte njuter av livet? :yoparty

Att du ens tvekar i det läget... Har du möjlighet att åka till Australien så finns det väl ingen anledning att ens överväga Norge??

Tjejer i Lusekofta eller solbrända flickor i kängurubikini, lixom. Och grabbarna är inte särskilt intresserade av tjejer down under heller har jag hört... :får-smiley

En snabb titt på http://www.finn.no visar att det finns 17,129 lediga jobb (som är utlagt på finn iaf).

Finn.no funkar även om man kikar efter lägenhet, som en tidligare talare sa så är det svindyrt. På riktigt. När jag vi flyttade upp så hyrde vi en trea på 85kvm 8km utanför Stavanger för 10.500 Nok exklusive ström, TV och internet. Med sistnämnda inräknat så hamnade vi på 13.000 Nok!

Att försöka komma offshore är nog det trådstartaren skulle trivas bäst med, 2 veckor på och fyra av med en årslön på 500.000 Nok och uppåt. Eller 6 veckor på och 6 veckor av om du jobbar på supliebåt.
Bägge två kräver dock utbildning.

Språket är lite svårt för mig att redovisa då jag talar och skriver det sedan barnsben. Har dock två svenska vänner som flyttat upp. Den ena är 32 år och flyttade upp för snart ett år sedan. Han förstår allt och har bytt ut alla "svåra för norrmän att förstå" orden så att även dom förstår honom.
Den andra är 23 och har bott här i 5 månader. Han förstår allt och börjar nästan bryta på vår dialekt.
Det säger kanske inte så mkt, men jag har inte hört om någon som har haft väldigt svårt att förstå språket. Om inget annat så förstår 90% av norrmännen er.

Själv jobbar jag mot oljeindustrin och trivs enormt. Sen hjälper det väl att jag är norrman :yoparty

Tjänar mycket mer och betalar mycket mer, så mitt tips för arbetshungrande svenskar är att försöka hitta något som möjliggör pendling så ni kan bo kvar i Sverige med svenska utgifter och norsk lön. Då lönar det sig verkligen!

Undrar ni om något mer så fråga på!

Slänger upp lite bilder från jobbet med.
Bild 1 är utsikten från lunchrummet på jobbet. Resten av bilderna är "ute på fält"...

Bifogat

• eppe1.jpg
    eppe1.jpg
    138.2 KB · Visningar: 77
  • eppe2.jpg
    eppe2.jpg
    111.6 KB · Visningar: 65
  • eppe3.jpg
    eppe3.jpg
    134.3 KB · Visningar: 78
  • eppe4.jpg
    eppe4.jpg
    91.9 KB · Visningar: 81
Tack för infon, hade jag inte haft barn hade jag åkt i morgon men att var ifrån småknattarna gör det mycket svårare :(

Det kanske blir en sista utväg.

Jag har ett Visitkort jag fick från en tjej på Ikket, (ett bemaningsföretag som har specat sig på Norge) någon som har jobbat för dom?

Vad har du att förlora pojkslyngel :mad: åk förihelvete!

Du är väll utbildad elektriker, nu var det ju iofs 4 månader sen jag pratade med Ikett men då skrek Norge efter elektriker sa dom!

Att du ens tvekar i det läget... Har du möjlighet att åka till Australien så finns det väl ingen anledning att ens överväga Norge??

Tjejer i Lusekofta eller solbrända flickor i kängurubikini, lixom. Och grabbarna är inte särskilt intresserade av tjejer down under heller har jag hört... :får-smiley
Om jag lägge till att jag har en polare vars morsa kan fixa jobb åt mig i aus blir jag en total idiot då?

Tack för infon, hade jag inte haft barn hade jag åkt i morgon men att var ifrån småknattarna gör det mycket svårare :(

Det kanske blir en sista utväg.

Jag har ett Visitkort jag fick från en tjej på Ikket, (ett bemaningsföretag som har specat sig på Norge) någon som har jobbat för dom?

Men om du får jobb och tjejen med, vad är det som omöjliggör en flytt av hela familjen?

Vänner får man nya och det är inte för långt bort för att behålla de flesta gamla. Föräldrar och dylikt tycker bara att det är kul att få en liten semester i samband med besök.

Vi har lika bra skola, sjuk och tandvård och sociala skyddsnät som i Schweden.

Vad har du att förlora pojkslyngel :mad: åk förihelvete!

Du är väll utbildad elektriker, nu var det ju iofs 4 månader sen jag pratade med Ikett men då skrek Norge efter elektriker sa dom!
Jag har absolut inget att förlora iom att jag inte har något jag är fäst vid egentligen.. ska ju ändå flytta så.

Om jag lägge till att jag har en polare vars morsa kan fixa jobb åt mig i aus blir jag en total idiot då?

Få personer på det här forumet har så mycket att vinna och så lite att förlora på att lämna landet och få lite nya erfarenheter/upplevelser som du, så får du möjligheten att jobba i Australien så är det bara att sticka så snart du bara kan.

Vad har du här hemma?
* strul med päron - Check
* Strul med boende - Check (hade iaf i samband med föregående punkt)
* strul med polare - Check
* strul med jobb - Check
* strul med cheyer - Check
* strul med vädret - Check (fast det har ju iofs alla som bor här)

.....Så summa sumarum har du inte ett skit att förlora på att åka, bara saker att vinna.

Lämna skiten och det taskiga självförtroendet och här hemma och ta chansen att börja på nytt där. Där är tillvaron ett oskrivet blad. Du känner ingen, ingen känner dig. Ingen har några förväntningar på hur du ska vara och vem du ska vara. Du skapar dig själv din tillvaro och väljer själv vilka du vill umgås med. Inga jobbiga polare eller päron kommer göra livet surt.

Få personer på det här forumet har så mycket att vinna och så lite att förlora på att lämna landet och få lite nya erfarenheter/upplevelser som du, så får du möjligheten att jobba i Australien så är det bara att sticka så snart du bara kan.

Vad har du här hemma?
* strul med päron - Check
* Strul med boende - Check (hade iaf i samband med föregående punkt)
* strul med polare - Check
* strul med jobb - Check
* strul med cheyer - Check
* strul med vädret - Check (fast det har ju iofs alla som bor här)

.....Så summa sumarum har du inte ett skit att förlora på att åka, bara saker att vinna.

Lämna skiten och det taskiga självförtroendet och här hemma och ta chansen att börja på nytt där. Där är tillvaron ett oskrivet blad. Du känner ingen, ingen känner dig. Ingen har några förväntningar på hur du ska vara och vem du ska vara. Du skapar dig själv din tillvaro och väljer själv vilka du vill umgås med. Inga jobbiga polare eller päron kommer göra livet surt.
Du har jävligt rätt faktikt. jääävligt rätt... detomer jag tänker på det destomer rätt har du faktiskt, kanske dags att jag för första gången i mitt liv tar kontrollen och gör nått åt det.

TACK!

Men om du får jobb och tjejen med, vad är det som omöjliggör en flytt av hela familjen?

Vänner får man nya och det är inte för långt bort för att behålla de flesta gamla. Föräldrar och dylikt tycker bara att det är kul att få en liten semester i samband med besök.

Vi har lika bra skola, sjuk och tandvård och sociala skyddsnät som i Schweden.

Nah, det är inget för mig/oss jag vill ha mina nära och kära nära och det blir jobbigt jävligt jobbigt för barnen!

Nah, det är inget för mig/oss jag vill ha mina nära och kära nära och det blir jobbigt jävligt jobbigt för barnen!

http://www.nortrain.no är en sida du absolut borde besöka. Skolan ligger precis vid mitt jobb, boende kan jag hjälpa dig med.

Enda nackdelen är att kursen kostar en god del, men se det som ett lån till dig själv. Got to spend money to make money du vet!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg