Tv/datorlicensen verkar närma sig

Jag har aldrig hört talas om att folk betalar till Radiotjänst för att de lyssnar på radio i bilen. Har aldrig betalat licens för att lyssna på radio i bilen, inte heller jag jag blivit krävd på det. Jag slår vad om att du inte behöver betala licens om du har bil men saknar tv.

Jag har aldrig hört talas om att folk betalar till Radiotjänst för att de lyssnar på radio i bilen. Har aldrig betalat licens för att lyssna på radio i bilen, inte heller jag jag blivit krävd på det. Jag slår vad om att du inte behöver betala licens om du har bil men saknar tv.

Citat: "men du har väl en radio? Kanske en i bilen? Då måste du betala"

Från senaste gången jag råkade svara när radiotjänst ringde. Jag hade ingen tv, ingen video, ingen radio varken i lägenheten, bilen eller på jobbet och inget tv-kort i datorn.

Från senaste gången jag råkade svara när radiotjänst ringde. Jag hade ingen tv, ingen video, ingen radio varken i lägenheten, bilen eller på jobbet och inget tv-kort i datorn.

då ska många som äger mp3-spelare, mobiltelefoner etc. betala tv-licens.

att ta för för givet att de som har dator ska betala tv-licens är sjukt, abonnemang är enda rätta, men de kanske inte vågar bli konkurrensutsatta, fri tv som svt.se skriver på sin hemsida borde gå under falsk marknadsföring.

kluven

allt annat skit betalar vi på skatten, tvångsmässigt varken vi behöver, utnyttjar, vill ha eller stödjer. stinken eller hur?

men med tv-innehavet har vi ett val, vad gör svensken då? fuskar sig undan.
(fast antalet betalande är väl högt?)

Ska vi ha statlig TV? är väl frågan, i så fall håller jag med om swedies förslag.
Om dom bara tog betalt för att man tittade så visst, men att betala för innehav av en mottagare, om så undanstoppad på vinden, sinnes.

Jag har också blivit uppringd, har aldrig fått den frågan. På Radiotjänsts hemsida står det heller inget om bilradio. Precis som KGK skriver så skulle alla som har mobiltelefon eller mp3-spelare också pröjsa drygt 2000 kr/år. Det har jag mycket svårt att tro.

Du har väl blivit upprigd av en Addecco-nisse som trodde att han eller hon gjorde rätt.

Så länge man har titthål i dörren behöver man aldrig någonsin ens fundera på att betala den. Samhället är nog nedlusat med kommunistpropaganda som det är, mina pengar kommer aldrig att gå till det.

Såvida man inte bor i hus som står nära vägen med full insyn... :gnissla :mad:

Jag är för!

För: att vi ska ha en eller två reklamfria torra och tråkiga kanaler.

För: att betala för den.

För: att det läggs på skatten istället för som i dag separatbetalas.

För: att det ska sändas okodat.

Emot: Det nuvarande systemet som kostar mer i administration än vad kanalerna i sig kostar att driva.

Emot: att det kodas, för Muhammed skulle aldrig betala för att hans döttrar skulle få se svensk TV, altså växer dom upp avskärmade från sammhället.

Det går ju inte att koda "Public Service" kanalerna, dom ska ju alla ha, tänk om någon väljer bort dom då?

Då kan ju inte den borgerliga propagandamaskinen nå ut till massorna!

Om du ändrar från "den borgerliga propagandamaskinen" till sossesverige så stämmer det bättre. Det var ingen borgerlig regering vid makten när Radiotjänst infördes.

Men det märks att det är det nu när inte ens f.d kulturministern någonsin betalt licensen.

Jag har också blivit uppringd, har aldrig fått den frågan. På Radiotjänsts hemsida står det heller inget om bilradio. Precis som KGK skriver så skulle alla som har mobiltelefon eller mp3-spelare också pröjsa drygt 2000 kr/år. Det har jag mycket svårt att tro.

Du har väl blivit upprigd av en Addecco-nisse som trodde att han eller hon gjorde rätt.
På vilket sätt är det svårt att tro när de ska börja tvinga alla med datorer att betala avgiften? Som jag skrev tidigare så kommer jag ihåg när de ville att sopgubbarna skulle vara tvungna att betala extra eftersom att deras radio hördes ut från bilarna när de jobbade. Företaget som har hand om licensen heter radiotjänst. Varenda gång de ringt så har de frågat om jag äger en radio. P1, p2, p3 och p4 finansieras med licensen.

Jag tror jag har rätt i alla fall.

På vilket sätt är det svårt att tro när de ska börja tvinga alla med datorer att betala avgiften?

Skrev jag inte, utan mp3-spelare och mobiltelefoner. Debatten om tv-licens för datorutrustning är allmänt känd. Men det där med sopåkarna verkar intressant, har du nån länk?

Ett land som på allvar övervägde att förbjuda parabolmottagare på den tiden det begav sig(för att skydda våra"fragile littel minds")kämpar nog i det längsta för att försöka hålla kravet på licens för alla som vill ha möjligheten att kolla vad som helst utom svt då andelen betalande för de statsfinansierade kanalerna skulle försvinna i takt med att alla gamla gråsossar dog ut av hög ålder om dom kodade och tog betalt av de som ville se och det vet dom om.

Att lägga det på skatten är som jag ser det det enda sättet att på ett rättvist sätt finansiera skiten om vi ska public service(?),som det är nu så betalar de som gör det för mycket i förhållande till vad de får och det motiverar ju inte direkt andra att betala när man sätter kostnaden i relation till övriga leverantörer av hjärnförstörande underhållning.

Tvlicensen kommer för övrigt från radiolicens för dom som inte visste det,har licenskvittona häftade bak på min grundig radiogrammofon,förr betalade man även för varje enskild mottagare även den i bilen.

35 spänn kostade det -68 att ha radio och en 50lapp för en tv om man hade det med som kuriosa.

Henrik

Om du ändrar från "den borgerliga propagandamaskinen" till sossesverige så stämmer det bättre. Det var ingen borgerlig regering vid makten när Radiotjänst infördes.

Nä, men det är väl inte radiotjänst du tittar på?

Det är SVT och SVT har borgerligt styre sedan länge tillbaka.

Om man avskaffar radiotjänst och inför kodade sändningar förlorar borgarna sin nyvunna propagandakanal SVT so förtjänstfullt når ut till massorna.
Precis som det var tänkt alltså.

På vilket sätt är det svårt att tro när de ska börja tvinga alla med datorer att betala avgiften? Som jag skrev tidigare så kommer jag ihåg när de ville att sopgubbarna skulle vara tvungna att betala extra eftersom att deras radio hördes ut från bilarna när de jobbade. Företaget som har hand om licensen heter radiotjänst. Varenda gång de ringt så har de frågat om jag äger en radio. P1, p2, p3 och p4 finansieras med licensen.

Jag tror jag har rätt i alla fall.

Jag tror du har fel. Lag (1989:41) om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst finns http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1989:41. Står att man betalar för "TV-mottagare", ingenting annat nämns i denna text.

Wikipedia nämner länder som har tv resp radio-licens, Sverige står enbart som tv-licens http://sv.wikipedia.org/wiki/TV-licens

Radiotjänst själva skriver att man ska betala om man har en tv-mottagare, men skriver ingenting om radio-dito http://www.radiotjanst.se/sv/Kundtjanst/Vanliga-fragor/

Hittade även den här om någon som faktiskt försökt få betala licens enbart för radio http://missgillette.blogspot.com/2006/10/frsk-f-betala-radiolicens-s-fr-ni-se.html

Och angående sopåkarna så var det som sagt STIM och inte radiotjänst som hade synpunkter. Vi får skilja lite på äpplen och päron...

Jag tror du har fel. Lag (1989:41) om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst finns http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1989:41. Står att man betalar för "TV-mottagare", ingenting annat nämns i denna text.

Wikipedia nämner länder som har tv resp radio-licens, Sverige står enbart som tv-licens http://sv.wikipedia.org/wiki/TV-licens

Radiotjänst själva skriver att man ska betala om man har en tv-mottagare, men skriver ingenting om radio-dito http://www.radiotjanst.se/sv/Kundtjanst/Vanliga-fragor/

Hittade även den här om någon som faktiskt försökt få betala licens enbart för radio http://missgillette.blogspot.com/2006/10/frsk-f-betala-radiolicens-s-fr-ni-se.html

Och angående sopåkarna så var det som sagt STIM och inte radiotjänst som hade synpunkter. Vi får skilja lite på äpplen och päron...

Det finns inget licenskrav för radiomottagare då detta avskaffades för många år sedan, tidigare kollade ju tom Polisen att folk hade radiolicens för sina bilradioapparater. Senaste lagen ang TV-avgifter är: Lag (2006:798), i denna gjordes några skärpningar ang vad som anses vara "TV-mottagare" och fortfarande finns inga krav på licensavgift för radio innehav(jag har dock radiolicens men den är för att få sända:D ).

Vill minnas att det var i slutet av 70-talet radiolicenskravet för mottagare avskaffades.

Edit: Den särskillda avgiften för hushåll med endast radiomottagare avskaffades 1978

Last edited:
*/ ?>
Back