Tv/datorlicensen verkar närma sig

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Jag vet inte om det tagits upp tidigare för jag har varit halvt afk.

http://www.e24.se/branscher/reklammedia/artikel_1063573.e24

"– Visst kan jag se det orimliga i att apparatur som inte är avsedd att användas för tv-tittande blir licenspliktig, säger Anna Pettersson, vd på Radiotjänst, till Computer Sweden."

"Det innebär inga skillnader för hushåll som redan betalar tv-avgift. Men för personer som idag bara har en dator hemma kan det bli kostsamt, och framför allt för företag kan det röra sig om stora pengar. Enligt Computer Sweden skulle det för ett företag med 300 datorer kosta 60 000 kronor per år, och det spelar ingen roll om man tittar på webbtv eller inte."

Är det bara jag som blir ännu ovilligare att betala tv-licens när jag läser sånt här? Fy fan vad jag hatar radiotjänst. Det är ju så gud förbannat orimligt att ha ett företag där alla tvingas betala trots att dom flesta in ens nära vill betala eller använda deras skit. koda skiten så att bara de som betalar kan se det.

Jag betalar inte nu, och kommer inte göra det sen heller..

rena stasi metoder, ungefär som att skivindustrin skulle ha betalt för att man har en dator "du KAN lyssna på musik på din dator alltså driver vi in en avgift från dig"

är ju så enkelt, de som vill kunna se på svt.se får helt enkelt teckna ett abonnemang så de kan logga in och titta, inga tvångsmetoder tack

Last edited:
Jag tycker deras affärsidé är fantastisk. Lansera en produkt och sen tvinga alla att betala för den, vare sig dom vill ha den eller inte. Varför gör inte alla så?

Själv ska jag lansera en besk, gul dryck som jag producerar själv. Jag kommer varje dag att ställa ut några flaskor på torget som alla får ta av. Flaskorna kommer att kosta 10 kr/st, så jag vill ha 10 kr/dag från alla i landet som är kapabla att gå utanför dörren.

Ja, dessa jävla borgarfasoner...

Först vägrar dom själva att betala och kallar tv-licensen "kommunistfasoner", sedan tillträder dom makten och då BLIR det kommunistfasoner...

Jag tycker deras affärsidé är fantastisk. Lansera en produkt och sen tvinga alla att betala för den, vare sig dom vill ha den eller inte. Varför gör inte alla så?

Själv ska jag lansera en besk, gul dryck som jag producerar själv. Jag kommer varje dag att ställa ut några flaskor på torget som alla får ta av. Flaskorna kommer att kosta 10 kr/st, så jag vill ha 10 kr/dag från alla i landet som är kapabla att gå utanför dörren.

då är det bättre att du lanserar en webbtjänst och tvingar alla i HELA världen som har Internet betala bara för att tjänsten finns.

Hela upplägget med TV-licens är otroligt förlegat och skapades i en tid då det inte fanns annat utbud, då fanns det ju skäl att betala för det lilla som fanns.

Idag känns det otroligt fånigt att behöva betala för att man äger en TV/Monitor fast man aldrig ser SVT skitkanaler. Rånartjänst har även uppdaterat "lagen" så att man inte längre slipper undan avgiften fast man inte har någon TV-mottagare i en monitor som används för DVD/spel.

Betalningsviljan kommer att minska och där ligger Rånartjänst illa till. Egentligen är det underligt att vi fortfarande skall tvingas betala avgifter för TV-mottagare som har analoga tuners, SVT sänder ju inga analoga sändningar längre sedan de vältrade över kostnaden för teknikbytet på licensbetalarna och de planerar ju att byta teknik än en gång så de som köpt digitala mottagare med mpeg2 kommer snart att tvingas byta till mpeg4. Nu är det ju kul att det sker något på tekniksidan men det är ändå konstigt att SVT inte kodar sina kanaler och förser licensbetalarna med kort, på detta viset skulle de lösa alla sina "skolk" problem och slippa kostnaden för kontrollen:tummenupp

Angående krav på licens avgift för datorer så blir det ju orimligt då detta skulle leda till att en massa företagsdatorer skulle bli licenspliktiga och detta enbart pga att SVT med vett och vilja lägger ut sina sändningar på nätet, med detta tänk borde de kräva alla internetanvändare på licensavgift world wide:rofl Det är nog bara dags för SVT att inse att de blivit frånkörda av tiden och försöka fixa en annan lösning för att få in stålarna, då ligger kodning och kort närmast då de redan digitaliserat alla sina sändningar så det måste vara det billigaste sättet.

Jag äger ingen dator så det är lungt för mig! utöver det kan jag inte svenska när de ringer på :tummenupp

men det är ändå konstigt att SVT inte kodar sina kanaler och förser licensbetalarna med kort, på detta viset skulle de lösa alla sina "skolk" problem och slippa kostnaden för kontrollen:tummenupp

Dom inser antagligen att ingen frivilligt skulle betala för Uutiset och Mosquito. Att tv-program som ingen, förutom programskaparnas mammor, tittar på försvinner är dåligt för Sverige.

Ja, dessa jävla borgarfasoner...

Först vägrar dom själva att betala och kallar tv-licensen "kommunistfasoner", sedan tillträder dom makten och då BLIR det kommunistfasoner...
Tja... Enligt artikeln: "Den nuvarande lagen räcker och inga nya politiska beslut krävs.". Och de flesta av högdjuren på Radiotjänst har nog tillsats innan senaste valet.

Det ska bli intressant att se hur det kommer att gå med detta när storföretagen inser att de kommer att kunna klås på tv-licens för att de har en hel del datorer. Undrar hur många datorer det finns på t.ex. Ericsson? Eller på SAAB? Eller inom t.ex. Bonnierkoncernen?

Och hur går det med myndigheter, kommuner och liknande? Hur många datorer finns det t.ex. på Skatteverket? Och hur många datorer finns det på skolor och bibliotek?

Hur blir det med spelkonsoller? De brukar ju ha möjlighet att kopplas upp mot nätet. Till och med de bärbara. Ska man vara tvungen att betala tv-licens för de också?

Tror inte att detta någonsin i praktiken kommer fungera.

Har aldrig och kommer aldrig betala den jävla licensen för något påtvingat som jag inte använder.

I Danmark har dom ju börjat blockera Piratebay och vill göra det här i Sverige också, varför kan våra internetoperatörer här i Sverige inte blockera SVT:s sida så vi som inte vill kolla inte kan gå in där så borde vi inte behöva betala för det :tungan

Tja... Enligt artikeln: "Den nuvarande lagen räcker och inga nya politiska beslut krävs.". Och de flesta av högdjuren på Radiotjänst har nog tillsats innan senaste valet.

Nåja, mycket annat har dom hunnit ändra och riva upp, men deras gemensamma favorithatobjekt skulle inte ha hunnits med att reformera?

Det är en påse bullbajs

Nåja, mycket annat har dom hunnit ändra och riva upp, men deras gemensamma favorithatobjekt skulle inte ha hunnits med att reformera?

Det är en påse bullbajs

Så nu när det är de "röda" som har valt in radiotjänsten är det inte heller deras fel utan moderaternas fel att de inte tagit bort radiotjänst helt?

Så nu när det är de "röda" som har valt in radiotjänsten är det inte heller deras fel utan moderaternas fel att de inte tagit bort radiotjänst helt?

Ja, precis så är det.
Det var mycket snack om att avskaffa TV-licensen från borgarnas sida, innan dom hade möjligheten att göra det, nu heter det att "vi ser inte att den i dagsläget kommer att försvinna"

rena stasi metoder, ungefär som att skivindustrin skulle ha betalt för att man har en dator "du KAN lyssna på musik på din dator alltså driver vi in en avgift från dig"

Gör dom ju redan på ett sätt.. Köper du en tom skiva så tar dom ju betalt för att du kan bränna musik lr film på den :huvet

Öppna inte dörren om du inte känner igen den som ringer på. Problem solved.

*/ ?>
Back