Makten att säga ifrån

:3freak

Eller så är man diplomatisk in i det sista...

Det skulle ju vara trevligt om alla gick och klippte till varann när de kände sig trampade på. Men det är ju klart att i ett samhälle som vårat där folk förlorat ansvarstagande och fördummats så kanske det blir så snart.

Menar bara att folk inte skall gå förbi utan att bry sig!
Folk får stryk och ingen ingriper! Jag låter aldrig tjejen åka T-bana hem ensam senare än 21 då det händer skit överallt!
Inte bara i stockholm utan i varje befolkad del av världen!
Sköt dig själv och skit i andra? Stå och titta och tycka att det är fel?
Var diplomatisk du så får vi se vad du tycker när du blivit rånad på riktigt eller din sambo våltagen av några:fyllisar
Den makt vi har är att hjälpa varandra och på så sätt skapa ett tryggare samhälle där alla vågar och kan gå på gatorna utan att riskera all skit!
Om jag hjälper dig och du mig så kommer ingen våga råna eller vålta på öppen gata!
Rätta mig om jag har fel!!

Last edited:
Menar bara att folk inte skall gå förbi utan att bry sig!
Folk får stryk och ingen ingriper! Jag låter aldrig tjejen åka T-bana hem ensam senare än 21 då det händer skit överallt!
Inte bara i stockholm utan i varje befolkad del av världen!
Sköt dig själv och skit i andra? Stå och titta och tycka att det är fel?
Var diplomatisk du så får vi se vad du tycker när du blivit rånad på riktigt eller din sambo våltagen av några:fyllisar
Den makt vi har är att hjälpa varandra och på så sätt skapa ett tryggare samhälle där alla vågar och kan gå på gatorna utan att riskera all skit!
Om jag hjälper dig och du mig så kommer ingen våga råna eller vålta på öppen gata!
Rätta mig om jag har fel!!

Nu betér du dig som en tjej. Du skapar dig en egen uppfattning om vad Jag skriver och svarar således på något Jag inte sagt.

Civilkurrage är en annan sak än att möta ett kaxigt påhopp av någon full snubbe man inte känner på krogen med en smäll.
Jag tycker Jag hör till de få som säger ifrån både när det gäller korkade kärringar i Ica-kön men även om någon står och hoppar på en annan utanför mc-donalds kl 03:15.
Att gripa in och försvara någon eller sig själv är en sak men attityden i början av tråden drog lätt åt ett annat håll. Jag markerade bara min ståndpunkt när det gäller slagsmål och har på intet påstått att Jag skulle låta en tjej bli våldtagen framför ögonen.
:mad:

Jag har förhindrat 2 våldtäckter och ett antal slagsmål utan att leverera en höger och Jag står fast vid diplomatin in i det sista. Jag är övertygad av att Jag undvikit otaliga trista situationer medelst detta.

Last edited:
Jag har förhindrat 2 våldtäckter och ett antal slagsmål utan att leverera en höger och Jag står fast vid diplomatin in i det sista. Jag är övertygad av att Jag undvikit otaliga trista situationer medelst detta.

Hur gör man det utan att skada gärningsmännen?

Du måste ha ett gudabenådat diplomatiskt sinne. Jag har förhindrat en massa slagsmål...eller förhindrat och förhindrat, det är det som är grejen. Ilskan har nästan alltid vänt sig mot mig istället. Det finns liksom aldrig ens tid att försöka ta till diplomatin.

Så för mig är det tvärtom, jag har aldrig lyckats ingripa utan att behöva leverera en höger. :gnissla

Du måste ha ett gudabenådat diplomatiskt sinne. Jag har förhindrat en massa slagsmål...eller förhindrat och förhindrat, det är det som är grejen. Ilskan har nästan alltid vänt sig mot mig istället. Det finns liksom aldrig ens tid att försöka ta till diplomatin.

Så för mig är det tvärtom, jag har aldrig lyckats ingripa utan att behöva leverera en höger. :gnissla

Jag trodde du hade den där pubertala avataren på skämt, men det är på riktigt alltså. :D

Nu betér du dig som en tjej. Du skapar dig en egen uppfattning om vad Jag skriver och svarar således på något Jag inte sagt.

Civilkurrage är en annan sak än att möta ett kaxigt påhopp av någon full snubbe man inte känner på krogen med en smäll.
Jag tycker Jag hör till de få som säger ifrån både när det gäller korkade kärringar i Ica-kön men även om någon står och hoppar på en annan utanför mc-donalds kl 03:15.
Att gripa in och försvara någon eller sig själv är en sak men attityden i början av tråden drog lätt åt ett annat håll. Jag markerade bara min ståndpunkt när det gäller slagsmål och har på intet påstått att Jag skulle låta en tjej bli våldtagen framför ögonen.

:tummenupp

/J

Last edited:
Jag trodde du hade den där pubertala avataren på skämt, men det är på riktigt alltså :D

Och där kommer det ja. Att det är barnsligt och töntigt att försvara sig och andra på annat sätt än att rulla ihop i fosterställning och bita ihop. Jag bara väntade på det.

Last edited:
Och där kommer det ja. Att det är barnsligt och töntigt att försvara sig och andra på annat sätt en att rulla ihop i fosterställning och bita ihop. :rolleyes:

:D
Nej då, Inte alls. Men det är alltid du och några till som snabbt kommer med egna krigarhistorier i trådar som dessa.

Det där med rulla och fostra sig kan du kasta på ngn annan.

Håller med. I de flesta fallen går det att tala sig ur en situation utan att ta till fysiska handlingar. Oftast förvärrar man bara situationen med mer våld.
Bara för att man har den inställningen behöver man inte ta svansen mellan benen och springa för det.

Edit: sedan tycker jag trådnamnet är bättre än innehållet:
Makten att säga ifrån
:sissy

// Linus

Last edited:
Jag läste i tidningen för några år sen
Det var en ensam man som mötte ett antal busar i en park 6-7 st
Så dom tyckte väl att dom skulle ha lite "roligt"
Men det var fel kille 5st fick åka till sjukan men varierande skador
dom andra hann undan Vad som hände med killen vet jag inte ????
ja han vart inte skadad men om han vart dömd för nåt
tror det var i malmö eller helsingborg

Nej då, Inte alls. Men det är alltid du och några till som snabbt kommer med egna krigarhistorier i trådar som dessa.

Det där med rulla och fostra sig kan du kasta på ngn annan.

Du kastar rätt bra skit på Stuff också.

Det går inte alltid att snacka sig ur grejer. Ibland tar dårar det som ett svaghetstecken och blir ännu omöjligare. Allt är en bedömningsfråga. Jag har stoppat många bråk genom prat och medling men det funkar inte alltid, tro mig, och om några redan har misshandlat någon så tycker iaf jag att de förtjänar samma medicin och egentligen 10 resor värre, därmed inte sagt att man har gjort fel om man bara har stoppat det. Man kan inte förvänta sig att någon gör mer än försöker stoppa det även om det är en guldstjärna i kanten att även vara straffutmätare.

Att prata en våldtäktsman från något ser jag nog som totalt omöjligt.

Last edited:
Fast det är väl inte så konstigt. Om man har något att berätta som rör trådens ämne gör man väl det. Är inte det själva poängen på ett diskussionsforum? :confused:

Det går inte alltid att snacka sig ur grejer. Ibland tar dårar det som ett svaghetstecken och blir ännu omöjligare.

Läs om, läs rätt. Jag förespråkar diplomati in i det sista.. Med det menas att när det inte verkar finnas andra utvägar så får man väl improvisera, kanske till och med med en högerkrok.

Läs om, läs rätt. Jag förespråkar diplomati in i det sista.. Med det menas att när det inte verkar finnas andra utvägar så får man väl improvisera, kanske till och med med en högerkrok.

Jo jag förstår det. Vad har jag läst fel?

Hur gör man det utan att skada gärningsmännen?

Ja bara genom att gå fram och säga åt honom brukar funka. De flesta torde inte vilja genomföra en samlag med en ovillig tjej framför ögonen på någon. Ena gången var det en sjukt full tjej som hade en klase kåta "hankatter" över sig vilken Jag lotsades känna varpå alla avlägsnade sig kvickt och Jag kunde överlämna tjejer till en pikétbuss. Andra gången hörde Jag ljudet i buskaget och hojtade medans Jag sprang dig. Såg honom aldrig men hörde rasslet i löven när han flydde genom buskarna.

Eller tycker ni Jag skulle smugit mig på och kloddat dem med en 2"4? (elle ja det är klart ni tycker..)

Fast det är väl inte så konstigt. Om man har något att berätta som rör trådens ämne gör man väl det. Är inte det själva poängen på ett diskussionsforum? :confused:

Precis. Ändå tror inte folk på en och börjar tjöta om källor och bevis. Tro mig eller tro mig inte. Skitsamma egentligen. Jag är inte den som ljuger men det kan ju inte nån annan på nätet veta. Å andra sidan behöver man ju inte per automatik misstro alla andra.

Det hade ju varit väldigt tråkigt om alla bara sitter och kastar Googlesökningar och Wikipediacitat på varandra.

Jörgen, du verkar vara rätt fredlig av dig men du måste förstå att alla lever inte sitt liv som du. Verkligheten överträffar dessutom alltför ofta dikten. Vad är det du inte tror i våra "krigarhistorier"? Jag har hundratals till på lager om du vill höra.

Det går inte alltid att snacka sig ur grejer. Ibland tar dårar det som ett svaghetstecken och blir ännu omöjligare. Allt är en bedömningsfråga. Jag har stoppat många bråk genom prat och medling men det funkar inte alltid, tro mig, och om några redan har misshandlat någon så tycker iaf jag att de förtjänar samma medicin och egentligen 10 resor värre, därmed inte sagt att man har gjort fel om man bara har stoppat det. Man kan inte förvänta sig att någon gör mer än försöker stoppa det även om det är en guldstjärna i kanten att även vara straffutmätare.

Att prata en våldtäktsman från något ser jag nog som totalt omöjligt.

Det jag höll med Teo om var just att civilkurage är mer än att bara våga slåss.
Reser sig hela tunnelbanevagnen upp och närmar sig den som tex klottrar eller hotar ngn, ja då behöver ingen slåss.

När jag var yngre hamnade jag också i slagsmål som ingripande, en gång slutade det i tingsrätten som målsägande efter att fått tre stycken på mig, det visade sig vara Milan S och Co, numer efterlyst av Interpol. En annan gång stirrade jag in i en puffra. (Det hade jag nog fått göra i första fallet också om de inte fått ner mig med en stol i huvudet) Så man har inte så stor koll som man tror på gatan. Det bästa är om alla ingriper, då brukar inte ngn behöva ta till våld.

Just våldtäktsmän tror jag är väldigt lättskrämda om de upptäcks.

Jag tror och vet att våld ibland är berättigat, men jag ville bara hålla med Teo om att "säga ifrån" är större än så.

Jag satt i tunnelbanevagnen förre veckan när två kickerskillar flinande började röka i vagnen. Jag satt och övervägde om jag skull säga ngt eftersom det i övrigt mest satt äldre i vagnen. Då händer det: gubben som sitter bakom killarna lutar sig fram över deras huvuden och utbrister "Sitter ni och röker!? Det luktar ju apa i hela vagnen!" Rökandet upphörde direkt.

Last edited:

Nja det är väl bara att inte hetsa upp sig så jäkligt. Gör man det så är man garranterad i en fight snart. Tar man personligt åt sig av en full dåre på lördagsnatten är det svårt att hålla humöret men tänker man att han är en tragisk själ och att man inte vill sjunka till dennes nivå brukar det kunna lösa sig. Det är värre om människan är nykter och lika dum i skallen.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D