Makten att säga ifrån

Det jag höll med Teo om var just att civilkurage är mer än att bara våga slåss.
Reser sig hela tunnelbanevagnen upp och närmar sig den som tex klottrar eller hotar ngn, ja då behöver ingen slåss.

När jag var yngre hamnade jag också i slagsmål som ingripande, en gång slutade det i tingsrätten som målsägande efter att fått tre stycken på mig, det visade sig vara Milan S och Co, numer efterlyst av Interpol. En annan gång stirrade jag in i en puffra. Så man har inte så stor koll som man tror på gatan. Det bästa är om alla ingriper, då brukar inte ngn behöva ta till våld.

Just våldtäktsmän tror jag är väldigt lättskrämda om de upptäcks.

Jag tror och vet att våld ibland är berättigat, men jag ville bara hålla med Teo om att "säga ifrån" är större än så.

Jag satt i tunnelbanevagnen förre veckan när två kickerskillar flinande började röka i vagnen. Jag satt och övervägde om jag skull säga ngt eftersom det i övrigt mest satt äldre i vagnen. Då händer det: gubben som sitter bakom killarna lutar sig fram över deras huvuden och utbrister "Sitter ni och röker!? Det luktar ju apa i hela vagnen!" Rökandet upphörde direkt.

Väl skrivet! Håller med om det mesta. :tummenupp

Man ska inte göra dumdristiga saker, det är inte det jag påstår, men oftast är bråkstakarna inte så jävla tuffa som dom tror då är det bra att stämma i bäcken.

Jo jag förstår det. Vad har jag läst fel?

Det inte bara riktat till dig men Jag har aldrig skrivit att jag inte oavsett situation skulle gripa till våld men en auktoritär tillrättavisning funkar bättre än vad många tror. Hotar man med stryk blåser man bara på med bensin på elden men om man tar det till en resonlig nivå brukar de flesta inse hur jäkla löjliga de framstår.

Ja bara genom att gå fram och säga åt honom brukar funka. De flesta torde inte vilja genomföra en samlag med en ovillig tjej framför ögonen på någon. Ena gången var det en sjukt full tjej som hade en klase kåta "hankatter" över sig vilken Jag lotsades känna varpå alla avlägsnade sig kvickt och Jag kunde överlämna tjejer till en pikétbuss. Andra gången hörde Jag ljudet i buskaget och hojtade medans Jag sprang dig. Såg honom aldrig men hörde rasslet i löven när han flydde genom buskarna.

Eller tycker ni Jag skulle smugit mig på och kloddat dem med en 2"4? (elle ja det är klart ni tycker..)

Det där skötte du ju exemplariskt. Svårt att ställa sig och börja veva ner hela kattklasen. :D

I det andra fallet hade jag försökt ta fast honom. Nu är det ju så otroligt svårt att se situationen framför sig bara från några meningar men hade det gått så hade jag definitivt försökt klubba ner den jäveln. Man har ju iofs ett offer där att ta hand om också.

Sjukt bra gjort iaf!

..men oftast är bråkstakarna inte så jävla tuffa som dom tror...

Exakt! och då faller garden ganska snabbt. Om man ponerar att deras beteénde grundas i osäkerhet så nyper de i från som en rädd katt om man får för sig att klippa till dem.

De flesta brukar skämmas när man säger till och Jag tror att de håller på som de gör just för att ingen säger till, för att kolla hur mycket människor accepterar. När någon plötsligt tröttnar så inser de lite med begovade människorna i alla fall att de trätt över gänsen för länge sen. Alla tjänar på det.

Det där skötte du ju exemplariskt. Svårt att ställa sig och börja veva ner hela kattklasen. :D

Man måste ju tänka att är man nerslagen kan man inte uträtta så mycket...

I det andra fallet hade jag försökt ta fast honom. Nu är det ju så otroligt svårt att se situationen framför sig bara från några meningar men hade det gått så hade jag definitivt försökt klubba ner den jäveln. Man har ju iofs ett offer där att ta hand om också.

Sjukt bra gjort iaf!

Jag lade min energi på tjejen i stället. Viktigare att se till att hon var ok än att jaga nån dåre i blindo. Att det svider i stoltheten eller vad det nu kan vara fick tjejen bjuda på då hon kom helskinnad ur situationen. Alternativet kunde ha varit att man hittat killen och i en svagt ögonblick klippt till honom så han ramlat och krossat skallen i en sten. Hur hade den utgången varit? 1 död och 2 olyckliga... onödigt.

Last edited:
Nja det är väl bara att inte hetsa upp sig så jäkligt. Gör man det så är man garranterad i en fight snart.
Det är sant, modellen var kanske inte att inta en så provokativ hållning som möjligt. :(

Nu vill jag dock tillstå att jag numera som tvåbarnsfar inte figurerar i sådana sammanhang särskilt frekvent. Det är liksom inte så mycket fighter att involvera sig i på öppna förskolan (nåja, inte bland seniorerna i alla fall).

Jag tror att de håller på som de gör just för att ingen säger till, för att kolla hur mycket människor accepterar. När någon plötsligt tröttnar så inser de lite med begovade människorna i alla fall att de trätt över gänsen för länge sen. Alla tjänar på det.

Tonåringar är ju förfan precis som hundar. Sätter man inte gränser så tar dom sig friheter. Dom testar gränser. Väldigt många man ser är vana att få bete sig precis hur som helst, det har gått alldeles för långt, och det irriterar mig nåt fruktansvärt. Dom blir såna därför föräldrar och lärare är så jäkla flata och fega. Dessutom är det bevisat att tonåringar har svårt att känna empati på samma sätt som vuxna, vilket gör att dom saknar vissa spärrar.

Last edited:
Hur gör man det utan att skada gärningsmännen?

Fortsätter en våldtäktsman sina förehavanden om han blir "avbruten"? Var hittar ni alla pågående våldtäkter? (Vet inte hur jag skulle agera då jag aldrig hamnat i en sådan situation).

Det går inte alltid att snacka sig ur grejer. Ibland tar dårar det som ett svaghetstecken och blir ännu omöjligare. Allt är en bedömningsfråga. Jag har stoppat många bråk genom prat och medling men det funkar inte alltid, tro mig, och om några redan har misshandlat någon så tycker iaf jag att de förtjänar samma medicin och egentligen 10 resor värre, därmed inte sagt att man har gjort fel om man bara har stoppat det. Man kan inte förvänta sig att någon gör mer än försöker stoppa det även om det är en guldstjärna i kanten att även vara straffutmätare.

Att prata en våldtäktsman från något ser jag nog som totalt omöjligt.

Hur många bråk har du startat? (Tänkte på hur du beskrivit ditt supporterbeteende). Tror inte för ett ögonblick att du vill avstyra bråk, om nu inte hela din image här är en bluff.

Tror du inte att dina metoder ökar våldsbenägenheten hos dem du "mäter ut straff åt"? Risken är väl att de helt enkelt;

-väljer sina tillfällen bättre.
-hittar svagare offer.
-beväpnar sig mer och mer.
-slår sig ihop flera.

De har ju dessutom den sårade stoltheten att upprätta efter ditt hjältemodiga ingripande. Hur går det för offret när du inte är i närheten längre? Hur beter man sig för att återkommande hamna i dessa situationer, det fattar jag inte riktigt?

Är det inte lite signifikativt att de som lovordar hämnandet och hjältemodiga ingripanden också hamnar i bråk oftare, medan resonabla individer oftare avstyr detsamma? Antyda att folk är fega för att de inte tar till nävarna direkt är ju rent felaktigt.

Någon kommer att få igen och jag vet ingen som lärt sig en läxa av att få på huvudet, krävs mer raffinerade metoder än så.

Tonåringar är ju förfan precis som hundar. Sätter man inte gränser så tar dom sig friheter. Dom testar gränser. Väldigt många man ser är vana att få bete sig precis hur som helst, det har gått alldeles för långt, och det irriterar mig nåt fruktansvärt.
Skrämmande många 40-åringar liter av samma syndrom faktiskt. Dessa driver oftast inte runt i gäng men psymtomen finns där.

Något Jag har lärt mig är att "stolthet" är dåligt de flesta fallen. Den leder till att man kör spel med sin älskade, hamnar i onödigt tjaffs, missar bra möjligheter i livet. Låter man den bara skadas lite så läker den efter en stund och man kan focusera på vad som är viktigt. Att nå resultat. Hur man kommer dit är oviktigt när man väl är där. I mitt fall så sket jag ut stoltheten för flera år sen.

Nu blev Jag för djup men det är något att tänka på.

Skrämmande många 40-åringar liter av samma syndrom faktiskt. Dessa driver oftast inte runt i gäng men psymtomen finns där....

Håller med. Shasa bort folk och sedan smälla kanon på deras balkong liksom, fyfan :gråta

Ni har fel allihop. Det delas ut ALLDELES för lite knogbaguetter i det här landet. Stryk! Stryk ska dom ha! Packet.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D