9500 soldater ska försvara hela Sverige

Nja, både Norge och Danmark erbjöd väpnat motstånd så de blev defacto invaderade medan Sverige bara ställde ytterdörren på vid gavel.
Att Sverige skulle ha någon annat syfte med detta än att komma så lindrigt undan som möjligt är väl knappast troligt.
I mina ögon är det i alla fall en skamfläck i landets historia.

Var inte danmark bara ett telefonsamtal och sen var den saken biff?

Har inte hört om något slag i norge heller för den delen? :va

Tycker Hemvärnet kan ta över några PBVer och några Leoparder. Då skulle jag lätt gå med. Tänk att få sitta ute till skogs och dricka lite punch för att sedan bygga en en liten slalombana i skogen och brassa helvet.

plus Hemvärnet, eller nationella skyddsstyrkorna som det kallas.
Består av 60 bataljoner, ca 30 000 soldater.
Och nej, de är inte gamla bara gubbar nu för tiden,
över 5000 av dessa ingår i insatskompanier och har gedigen militärutbildning.

Se där, ring aftonbladet och säga att ni funnit 30 000 soldater till, så de kan sova lugnt:tummenupp

Även om vi förhoppningsvis inte blir anfallna i framtiden så känner jag att ett land alltid ska ha ett försvar, utan att tveka på frågan. Kan de andra ha kan vi.

Att man ska kunna försvara sig ska kunna vara en självklarhet, man ska inte lita på att andra nationer inte har nåt att göra med Sverige, för det vet man inte först när det händer. :)

Spräng Rosengård, Rinkeby, Tensta, Södertälje, så kan vi fixa ytterligare 10.000 soldater utan att gå back! :hihi

(notera ironi)

Var inte danmark bara ett telefonsamtal och sen var den saken biff?

Har inte hört om något slag i norge heller för den delen? :va
Äh nordbor har aldrig varit bra på att försvara sig. Redan på vikingatiden var det så, vi skodde oss på överaskningsanfall mot försvarslösa fiskebyar, men om nån hann få fram en pilbåge seglade vi fort så ini helsike så långt bort att ingen iddes följa efter. Nej, i stället för försvar så tycker jag Sverige ska börja anfalla lite i förebyggande syfte. Vi kan öva på nåt litet skruttland först. Typ Finland.

Äh nordbor har aldrig varit bra på att försvara sig. Redan på vikingatiden var det så, vi skodde oss på överaskningsanfall mot försvarslösa fiskebyar, men om nån hann få fram en pilbåge seglade vi fort så ini helsike så långt bort att ingen iddes följa efter. Nej, i stället för försvar så tycker jag Sverige ska börja anfalla lite i förebyggande syfte. Vi kan öva på nåt litet skruttland först. Typ Finland.

Varför inte anfalla norge, kapitulera efter en vecka.
Vips är vi med i nato och ute ur EU :hihi

Det lilla vi har e ju bra. Sen kan vi ju drafta typ 100.000 eller va vi har ju en del AK4:or som ligger och skräpar i diverse berg.

Ingen ide´att ha ett svenskt försvar alls....

När vi inte ens kan hålla i ordning på dom utlänningar som vi släpper in frivilligt, hur faan skall vi då kunna försvara oss i ett krig?

:hördu kan ni vara vänliga att sluta skjuta på oss, snälla!!!!!

:hördu Sluta skjut ,ni får socbidrag om ni slutar!!

Om ni inte slutar skjuta så kommer vi att skicka Polisen på er, dom har teleskåpbatonger :mad:

Om ni inte inte lyder order så kommer ni att få prata med en kurator!

I mina ögon är det i alla fall en skamfläck i landets historia.[/QUOTE]

SKAMFLÄCK! Det är i varje fall "Baltutlämningen", det var jävligt vekt av Sverige att lämna ut dessa soldater till Sovjet till många år av slavarbete eller dödsdomar! det är ta mej fan det sämsta Sverige har gjort någonsin!!!:mad:

Nåra sånna här vid kusten så löser det problemet.
Kockums nya ubåtar hittas ju inte ens an USA som lånade in dom för att öva.

Bifogat

• Archer.JPG
    Archer.JPG
    44 KB · Visningar: 80
  • myraPB-040823-7.jpg
    myraPB-040823-7.jpg
    13.1 KB · Visningar: 60
Nåra sånna här vid kusten så löser det problemet.
Kockums nya ubåtar hittas ju inte ens an USA som lånade in dom för att öva.
Den kanonen är rikgtiigt cool. Var ett inslag om den på discovery. Hade man ett par tre stycken sånna kunde man skjuta iväg ett jäkla antal granater som träffade målet samtidigt. Boom! :yoparty

Archer i all ära, men SSG120 är mer vad man behöver när man ligger å krälar och undrar " vem skall hjälpa mej nu"! Men en svensk enhet av större dignitet som genomför en offensiv operation lär väl dröja. Bäst å bara vifta lite med svenskflaggen, kanske ett litet fältsjukhus kan visa att Sverige är med!!!:arsele

Last edited:
Ja Gripen är en av de prestandamässigt mest imponerande svenska ingenjörsbragderna jag kan komma på faktiskt. Men det ska man ju inte säga som svensk. Det gör emellertid ingenting, eftersom omvärlden redan imponerats.

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/flygplan/article336690.ece

Nu vet jag inte mycket alls om stridsflygplan men är det inte sisådär en 30
år sedan man började fila på Gripen. När är det dags för Gripen att bli föråldrad?

Nja, både Norge och Danmark erbjöd väpnat motstånd så de blev defacto invaderade medan Sverige bara ställde ytterdörren på vid gavel.
Att Sverige skulle ha någon annat syfte med detta än att komma så lindrigt undan som möjligt är väl knappast troligt.
I mina ögon är det i alla fall en skamfläck i landets historia.

Både Norge o Danmark blev anfallna av Tyskland det blev inte Sverige. De enda länderna som förklarade krig mot tyskland utan att först ha blivit anfallna var England och Frankrike

Och nej, de är inte gamla bara gubbar nu för tiden...

Nej exakt, vi har ju mig på 21år med en gedigen "hemvärnsutbildning" i hur post, sprit och tobak skall förflyttas till knösarna med många streck och stjärnor som sitter i uppvärmda friggebodar och ger order! :hihi

Nej exakt, vi har ju mig på 21år med en gedigen "hemvärnsutbildning" i hur post, sprit och tobak skall förflyttas till knösarna med många streck och stjärnor som sitter i uppvärmda friggebodar och ger order! :hihi

Du tycker jag du ska göra nått åt din situation och begära förflyttning till en insatspluton.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg