Uppfostran?!

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Jag gjorde en uppoffring i helgen och följde med på en middag/bal jag var bjuden på, trots att jag känner mig obekväm i dessa situationer. Tack och lov offrade sig faderkakan på att pränta in lite finmiddags-hyffs då man var mindre (servetten till vänster, gaffeln i vänster hand etc.) så man slipper skämmas för sig. Men väl där blev jag mörkrädd...

Det var folk som gick i Kostym, DC-skor (kan jag väl godkänna om man inte har råd/möjlighet att köpa schyssta pjux enbart för en bal) och KEPS?!
Hur i hela friden tänker man om man tar på sig en keps till kostym? Nog för att jag personligen tycker att det borde lättas lite på hur man "ska" bete sig vid finare tillfällen, men inte fan innebär det att man tar på sig truckerkepsen då man ska på finmiddag! :huvet Sen tycker jag själv inte att det är katastrof om man råkar hålla besticken i fel hand, men att sitta och slafsa i sig maten som man gör med Pappa Findus/Mamma Scan's snabbmat framför datorn en tisdagkväll är väl lite... opassande.

För övrigt störde jag mig lite på att det var par-tävling och att ett par med två tjejer vann. Inte för att jag har något emot sådana par överlag, men att låta ett sådant par vinna en par-tävling känns lite väl magstarkt. Särskilt med tanke på att inte någon av de som ställde upp kille-kille ens kvalificerade sig till de 5 som hade möjlighet att vinna, med övervägande del kvinnor i juryn! :konspiration

Det jag ville få fram var iaf:
Orkar inte folk uppfostra sina ungar med lite grundläggande kunskap om hur man uppträder på en finare tillställning? Då tom jag lyckades lära mig det kan det omöjligt vara särskilt svårt. :va

Känsligt lkapitel, då vissa människor är allergiska mot allt vad ordning och reda, hyfs och etikett heter.
De lever kvar i nån slags ungdomlig illusion om att "bara jag gör som jag vill är det rätt"
Men tyvärr - och tack och lov - finns det enkalre (och mer komplicerade) regler för hur man förväntas bete sig i vissa situationer.

Ett typiskt område är klädsel vid tillställningar.

Sen kan man inte begära att alla vare sig sak acceptera detta, eller ha råd att följa alla principer.
Men grundregeln är ju alltid: Hel och ren.

Efter det kommer att man inte aktivt ser till att avvika som en pajas.
Typexempel kepa på bal...

Ribbing heter hon väl, kvinnan som svarar på alla etikettregler?
hon brukar ha bra svar på såna här saker.

Själv fick man sig minst sagt en dos i det militära sällskapslivet.
MEN! :mattias Det är inte enbart av ondo! :)
Det är kul med!
För när alla vet hur man skålar, umgås, konverserar, hur lång tid det max får ta innan man besvarar en skål osv, så kan man sitta och trissa varann lite! ;)
En fest i festen s.a.s

En regel jag skulle vilja nämna, men det hör inte hit, och vi kan ta den i en annan tråd, är HUR man skålar! :D

Hmm, jag trodde att det var värden på ett bröllop som bestämde hur klädseln skulle vara? Står det inget så är det väl ok att komma hur man vill.

Inte för att jag skulle göra det, men skriver dom inget får dom nog räkna med att vissa inte vet hur man uppför sig.

Att sitta och glufsa och slaska vid matbordet är INTE ok på ett bröllop...personligen tycker jag inte om att höra smaskande ens när man sitter hemma och käkar. :3freak

En enkel lösning på ditt problem är att sluta gå på maskerad, bor man i Kramfors och stör sig på etikettbrott har man det kämpigt. :hihi

Hmm, jag trodde att det var värden på ett bröllop som bestämde hur klädseln skulle vara? Står det inget så är det väl ok att komma hur man vill.

Inte för att jag skulle göra det, men skriver dom inget får dom nog räkna med att vissa inte vet hur man uppför sig.

Att sitta och glufsa och slaska vid matbordet är INTE ok på ett bröllop...personligen tycker jag inte om att höra smaskande ens när man sitter hemma och käkar. :3freak

Var fick du bröllopp ifrån? Dt nämnde väl inte TS? Men ok, det är sak samma för alla större fester ja: Värdparet (inte brudgummen) bestämmer tillsammans klädsel.
Och sägs inget, är det som sagt upp till var och en.

Men man BÖR ju som vuxen iaf kunna tänka till lite själv.
D.v.s man går inte på t.ex bröllopp i Helly Hansen och gummistövlar.
Regel: Känn av läget, gör en rimlig bedömning.

Var fick du bröllopp ifrån? Dt nämnde väl inte TS? Men ok, det är sak samma för alla större fester ja: Värdparet (inte brudgummen) bestämmer tillsammans klädsel.
Och sägs inget, är det som sagt upp till var och en.

Men man BÖR ju som vuxen iaf kunna tänka till lite själv.
D.v.s man går inte på t.ex bröllopp i Helly Hansen och gummistövlar.
Regel: Känn av läget, gör en rimlig bedömning.

Hahahaha, ja vad fan fick jag bröllop ifrån? Skitsamma, fest som fest eller. ;)

Tror du att du blir bjuden flera gånger? Försök njut av festen nästa gång och reta inte upp dej på folks kläder.

Meningen med etikett regler är ju att se till att alla trivs, inte att ha pekpinnar om vilket märke man har på skorna.

Jag skulle lätt kunna ha skateskor med kostymen, vissa såna är mycket snyggare än nå blanka fanskap.

Var som sagt en bal och inte bröllop :)
Och nog för att man inte måste klä sig på ett visst sätt, men ordet bal brukar (väl?) innebära att ett lite finare förhållningssätt är att föredra.

Hur gammalt var klientelet i fråga? :va

16-20 tippar jag att de flesta var. Men är det för tidigt för att kunna lite grundläggande etikett? Var redan vid 12-13års ålder som jag fick mina första inskolningar på hur man bör bete sig vid lite finare middagar och liknande. Vid 15 började det väl klicka hur allt hör ihop och varför man inte gör exakt som hemma jämnt.

En enkel lösning på ditt problem är att sluta gå på maskerad, bor man i Kramfors och stör sig på etikettbrott har man det kämpigt. :hihi

Jo, Kramfors är väl kanske inte högsätet för vett och etikett. Men nu var det ju på studieorten (Arjeplog visserligen :gnissla) som balen ifråga ägde rum :)

Värdparet (inte brudgummen) bestämmer tillsammans klädsel.

Delat ansvar är inget ansvar så det är bäst att mannen bestämmer även det tycker jag.
För övrigt, apropå Ribbing, så tror jag inte hon skulle dela uppfattningen att man kommer hur som helst bara för att klädseln inte är utskriven på inbjudan, jag har boken hemma så jag kan rapportera ikväll. :mattias
F.ö. undrar jag hur man blir en sådan besserwisser av rang som henne, är hon ens certifierad allvetare? Hon lär ha gått kurs hos Triggerhappy i så fall så man lär ju stött på henne. :gnissla

Delat ansvar är inget ansvar så det är bäst att mannen bestämmer även det tycker jag.
För övrigt, apropå Ribbing, så tror jag inte hon skulle dela uppfattningen att man kommer hur som helst bara för att klädseln inte är utskriven på inbjudan, jag har boken hemma så jag kan rapportera ikväll. :mattias
F.ö. undrar jag hur man blir en sådan besserwisser av rang som henne, är hon ens certifierad allvetare? Hon lär ha gått kurs hos Triggerhappy i så fall så man lär ju stött på henne. :gnissla

Ja det är väl bäst att mannen bestämmer som är så bra på mode. *HOSTAR*
Fast det e klart skulle kvinnan bestämma så skulle väl alla karlar komma i kort kjol och stilettklackar bara för att man vill jävlas. :banana

Ett typiskt område är klädsel vid tillställningar.

Sen kan man inte begära att alla vare sig sak acceptera detta, eller ha råd att följa alla principer.
Men grundregeln är ju alltid: Hel och ren.

Nej.

Är klädsel för tillställningen angiven, då är det den man bär, har man inte råd eller att det inte passar, då går man inte dit.

Ja det är väl bäst att mannen bestämmer som är så bra på mode. *HOSTAR*
Fast det e klart skulle kvinnan bestämma så skulle väl alla karlar komma i kort kjol och stilettklackar bara för att man vill jävlas. :banana

Jag vet i och för sig inte om någon som blandar ihop mode med klädkod är lämplig att ens välja sina egna kläder, än mindre gästernas. ;)
Sedan är det ju faktiskt så att män har bestämt i tusentals år, att då i tider av finansiell, politisk och/eller social oro inbjuda till att kvinnor, barn och djur ska få bestämma är djupt oansvarigt.

Meningen med etikett regler är ju att se till att alla trivs, inte att ha pekpinnar om vilket märke man har på skorna.

Jag skulle lätt kunna ha skateskor med kostymen, vissa såna är mycket snyggare än nå blanka fanskap.

Om du vill bli betraktad somm pajas så...

Tackar du ja till att gå på en tillställning med angiven klädsel, då ser du till att du klär dig där efter också.

Huruvida du tycker att ett par skateskor är mycket snyggare än ett par "blanka fanskap" är i frågan helt ovidkommande.

Jag vet i och för sig inte om någon som blandar ihop mode med klädkod är lämplig att ens välja sina egna kläder, än mindre gästernas. ;)
Sedan är det ju faktiskt så att män har bestämt i tusentals år, att då i tider av finansiell, politisk och/eller social oro inbjuda till att kvinnor, barn och djur ska få bestämma är djupt oansvarigt.

Haha, om du försöker reta upp mig har du definitivt gett dig på fel person. Du får gärna jämföra mig med ett djur any day det tar jag som en komplimang. Hade varit värre om du jämställt mig med en man. :krama

...billigt flejm asså:hihi
För övrigt så tycker jag att löjlig swinglish av typen "klädkod" (jmf. dress code) inte hör hemma i en diskussion rörande vett och etikett.
Det hederliga svenska, klädsel, duger gott. Lite grammatisk ordning och reda tack!:)

Last edited:
...billigt flejm asså:hihi
För övrigt så tycker jag att löjlig swinglish av typen "klädkod" (jmf. dress code) inte hör hemma i en diskussion rörande vett och etikett.
Det hederliga svenska, klädsel, duger gott. Lite grammatisk ordning och reda tack!:)

Håller med men ordet klädsel löser inte problemet, så därför tänkte jag utanför boxen. :hihi

Nej men allvarligt så är klädsel vad som helst, en murare har en viss klädsel men det har inget med klädkod att göra. Huruvida det finns ett bättre ord än klädkod låter jag vara osagt men klädsel är inte perfekt. :mattias

Och apropå ordning har det ju inget med grammatik att göra. ;)

Här är en sida som du borde gilla:

http://www.sprakradet.se/GetDoc?meta_id=1952

Den är så jävla präktig. Några axplock på "onödiga" engelska eller svengelska ord och deras korrekta svensa motsvarighet enligt språkfascisterna:

Atlet - idrottare
big bang - stora smällen
blinkers - blinkljus, körriktningsvisare
HD-tv - skarp tv

:3freak

HUR som helst skrev jag inte. Iaf inte utan reservation... jag skrev: Ett visst mått av sunt förnuft måste ju oxå finnas i en vuxen människas sinne...

MEN! Uppenbarligen gör det (skrämmande ofta) inte det, och det är väl kanske DÄRFÖR dessa etikettsregler skapats? :)
Dvs reglera bort dumheten den vägen.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...