Svenska julklappar

• Thread starter Thread starter KGK
  • Start date Start date
Måste ni prata om julklappar? Jag mår dåligt nog som det är. Samma sak varje år. Försöka hitta saker som blir uppskattade även om jag vet att det bara kommer vara samma falska, tryckta stämning som det alltid är på julafton. ><

Vem kom på detdär med julklappar? Och att vuxna människor måste ge varandra saker på julen? Kan man inte bara umgås och ha trevligt?

Piss..

Vad ni krånglar. Man kan knappt tro att ni är uppväxta i barrskogsbältet. Som svensk har man ju ett sjukt stort urval på patriotsprit, även om man inte kokar själv: Absolut, Explorer, Aquavit, Bäsk, OP, Karlhamns punsch, Grönstedts osv osv :D

Hehe, fast den köper man ju på nätet från tyskland

Måste ni prata om julklappar? Jag mår dåligt nog som det är. Samma sak varje år. Försöka hitta saker som blir uppskattade även om jag vet att det bara kommer vara samma falska, tryckta stämning som det alltid är på julafton. ><

Vem kom på detdär med julklappar? Och att vuxna människor måste ge varandra saker på julen? Kan man inte bara umgås och ha trevligt?

Piss..

sjukt irriterande.. jag köper inget i år. Lägger pengarna i hojkassan istället

Last edited:
Vad ni krånglar. Man kan knappt tro att ni är uppväxta i barrskogsbältet. Som svensk har man ju ett sjukt stort urval på patriotsprit, även om man inte kokar själv: Absolut, Explorer, Aquavit, Bäsk, OP, Karlhamns punsch, Grönstedts osv osv :D

Hur var det med ägandefrågan i Absolut nu igen..

:huvet

Piss..

Vi har avdramatiserat julklappsköpandet, vi har en regel att köpa tokroliga julkpappar för ca 20 :- styck. Jag brukar fira jul med mina två bröder, far samt deras fruar och barn. Alla vuxna har alltså handlat en julklapp för 20:- till var och en. Sedan lägger vi dessa i en stor hög och spelar tärning om dem på julafton, det är en dansk tradition.

Tärningsspelet går ut på att först spelar man om klapparna i högen, när dessa är slut sätts en äggklocka varefter man under en viss tid sedan spelar om klapparna i varandras högar, rätt kul, jag förlorar alltid i början men vinner sedan tillbaks klappar från de andra roffarna :D

De små barnen får dock traditionella julklappar, annars bryter de nog ihop :D

Hur var det med ägandefrågan i Absolut nu igen..

:huvet

Ojdå, det hade jag missat, det är visst ägt av grodätarna nuförtiden.
Då får det bli linjeakvavit istället

Last edited:
Vi har avdramatiserat julklappsköpandet, vi har en regel att köpa tokroliga julkpappar för ca 20 :- styck. Jag brukar fira jul med mina två bröder, far samt deras fruar och barn. Alla vuxna har alltså handlat en julklapp för 20:- till var och en. Sedan lägger vi dessa i en stor hög och spelar tärning om dem på julafton, det är en dansk tradition.

Tärningsspelet går ut på att först spelar man om klapparna i högen, när dessa är slut sätts en äggklocka varefter man under en viss tid sedan spelar om klapparna i varandras högar, rätt kul, jag förlorar alltid i början men vinner sedan tillbaks klappar från de andra roffarna :D

Jag är yngst i familjen. Och jag är 24 så.. Känns som att jag skulle klara mig utan julklappar. Men min mor tjatar om önskelista och sådär. Funderar på att lämna en seriös lista med vad jag verkligen önskar mig. En ny Husqvarna motard, en Mercedes e63 AMG (måste vara kombi. och svart), några miljoner i cash och en fin lägenhet i Gbg. Allt jag vill ha och som ligger inom budgeten för julklappar köper jag när jag vill ha det. Jag är en vuxen människa med fast jobb liksom..!:tummenupp

Ja jag tycker också att dyra julklappar är lite onödigt, jag var lite tveksam när far föreslog det här upplägget för 10 år sedan. Men nu gillar jag verkligen att slippa dyra julklappar och bara köpa symboliska småkul saker istället.

Vi lägger pengarna på tex gemensamma resor och sånt istället, julen handlar mest om att träffas, äta och umgås. Det är skönt.

Dyra julklappar köper jag till mig själv istället, då blir det rätt. Hämtade just ut ett paket med 4 nya Jim's rejslyftare till HD.n från posten. :D

Jag är yngst i familjen. Och jag är 24 så.. Känns som att jag skulle klara mig utan julklappar. Men min mor tjatar om önskelista och sådär. Funderar på att lämna en seriös lista med vad jag verkligen önskar mig. En ny Husqvarna motard, en Mercedes e63 AMG (måste vara kombi. och svart), några miljoner i cash och en fin lägenhet i Gbg. Allt jag vill ha och som ligger inom budgeten för julklappar köper jag när jag vill ha det. Jag är en vuxen människa med fast jobb liksom..!:tummenupp

håller med. själv har jag tänkt köpa mig några norrlänningar. de ska vara extra knapriga har jag hört.

Nu önskar du dig för mycket.

En pyjamas från resteröds kanske?

knappast.

jag har hört att man alltid ska sikta mot stjärnorna :D

Ojdå, det hade jag missat, det är visst ägt av grodätarna nuförtiden.
Då får det bli linjeakvavit istället

fan vad kul tradition! :yoparty

själv är jag lite sån att även om jag gillar när andra köper roliga grejer åt mig så köper jag det mesta jag vill ha själv för egna ihopsparade pengar. allt utöver det är mest en bonus liksom :D i övrigt så ser jag nästan fram emot en helt eremitisk jul, helt själv och helt utan stress. bara jag och hundraprocentigt lugn... fan vad skönt det vore! :D

angående nya ägare till absolut så är det förjävligt...:huvet får börja bränna hemma istället om man nu vill vara patriotisk :D

Last edited:
Jo den whiskyn är ju skit lätt att få tag i om man inte hänger på låset när dom släpper den:huvet
Helt korrekt! Fast å andra sidan, nu släpper dom ju bara förserier lite då å då, antagligen för att få in lite deg. Pay off-tiden på whisky-tillverkning är ju rätt lång :hihi

Den var väl inte ens god?

Dom jag har pratar med som kan det där säger att det är en ytters medioker produkt till för högt pris.
Ja, det är nog kanske inte whiskyn som sådan man betalar för. Iaf inte än så länge. Jag har aldrig smakat nån, men dom recensioner jag har läst säger att den är väldigt omogen, men säkert kan bli bra, när den har fått bli lagrad så länge som krävs :) Eller ja, den har ju blivit lagrad 3 år och en dag, som krävs enligt seden, men för smakens skull krävs nog 7-9 år till :)

Piss..
Ja, ingen berättar vad dom vill ha, men kräver iaf precis rätt grejer, å verkar aldrig uppskatta det dom får :(

Det är ju självklart affärerna som har hittat på det! Undrar varför det blir nya försäljningsrekord varje år? Samma sak med alla hjärtans dag, mors dag, fars dag osv :huvet

Slänger in ett litet inlägg i debatten.
Inte ens Absolut, så svenskt det nu kan kännas, är ju svenskägt numera tyvärr. Enda alternativet är kanske att göra sin egna klappar, och det är väl det bästa. Att få klappar gjorda av kärlek, med omtanke istället för cash som bakgrund. Hembakad knäck med ekologiskt svenskodlade ingredienser? =)

Hur som helst instämmer jag i hysterin. Men jag VILL ha och GE bort klappar ändå. Mest för att jag tycker det är så mysigt att sitta och rimma och lacka och slå in vackra ting. Det behöver ju inte vara dyra saker, utan en liten välmenad pryl för sakens skull :)

Wow, där lät jag verkligen som den rocker jag e, haha. Nåväl, alla har väl en mjuk sida nånstans ;)

Det finns ju bara en rimlig lösning på julklappsproblemet.

Alla vi svenskar ger varandra våra svenska pengar i julklapp.
Då vet vi att pengarna stannar i Sverige och att vi gör vad vi kan för att
fördjupa kinesernas lågkonjunktur.

Om vi ger varandra pengar istf onödiga prylar att stoppa in i garderoben
så nöter vi inte på miljön, och folk i produktion och handel behöver inte
jobba utan kan få en välbehövlig ledighet i julhelgen.

Som sedan ett gäng år tillbaka blev uppköpta av BAE Systems med ursprung från UK. Så int fan e de svenskt längre.
BAE Systems

visst fan, det hade jag glömt! vafan, får vi inte ha nåt kvar själva? :(

Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu