Överklockningstråden

• Thread starter Thread starter Dark_Messenger
  • Start date Start date
Lexdysi? ;-)

Mer volt = mer värme = mer el.

Dina minnen kan du definitivt lägga på 2.1 volt och räkna med att de håller datorns liv ut - fast det är ju onödigt om det inte behövs.

Med luftklockning är det värmen som sätter gränsen. I en vanlig dator är det omöjligt att kräma på för mycket ström då tempen kommer att bli alldeles för hög. Din propp med originalkylaren baxnar nog på 1.3625 (som är max på VID) volt. Mer än 1.45 volt är nog inte att rekommendera. Disclaimer, som alltid: Your Mileage May Vary!

Vad menar du med "överminne"??

Eller menar du att överklocka minnena mer??

Sen undrar jag fortfarande VARFÖR det är dåligt att ge på mer vddr / vdimm (vi syftar båda på minnets core volt eller hur)

Egentligen skulle jag vilja veta samma sak fast för cpu:n också. Jag har läst att cpu:n avger mer värme när man pressar upp volten men är det hela sanningen?

För att hoppa tillbaka till minnena så kan väl inte de "gå för varma"?

:confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused:

Lexdysi? ;-)

Mer volt = mer värme = mer el.

Dina minnen kan du definitivt lägga på 2.1 volt och räkna med att de håller datorns liv ut - fast det är ju onödigt om det inte behövs.

Med luftklockning är det värmen som sätter gränsen. I en vanlig dator är det omöjligt att kräma på för mycket ström då tempen kommer att bli alldeles för hög. Din propp med originalkylaren baxnar nog på 1.3625 (som är max på VID) volt. Mer än 1.45 volt är nog inte att rekommendera. Disclaimer, som alltid: Your Mileage May Vary!

Jag tycker om utförliga svar inte bara oneliners och varför jag är frågvis är för att jag vill lära mig av de som kan mer än jag. Helt logiskt naturligtvis.

Får man heller inte ställa frågor, dumma som smarta, så vad gör vi på ett forum öht??

Jag uppskattar alla svar jag får, jag suger åt mig info som en svamp just nu. :)

Back to business!
Eftersom jag är obstinat så har jag ökat både vcore och vdimm en smula. Vcore ligger nu på 1.26250 och vdimm på 1.90000. Kör primes tortyrtest i bakgrunden just nu och har en massa andra prog igång också. Den har gått i 45 just nu och tempen är i princip identisk med vad jag hade igår på de lägre volten. Inga fel rapporterade av prime heller so far.

Det finns ett litet smart program som heter resursövervakaren i vista 64, det kanske finns i de andra versionerna också, vad vet jag men iaf så rapporterar den nån gång då och då ett "hårt fel" i minnet. Inte alls ofta men jag får kanske "två hårda fel" per 30sek. Vad är detta och är det något att bry sig om? Är det relaterat till vdimm-värdet? Bör jag öka eller minska vdimm i så fall för att eliminera problemet? (se screenshot exempel2.jpg )

Som sagt jag tänker inte pressa mer prestanda ur systemet än såhär utan målet nu är att få det stabilt endast.

EDIT: Det spelar absolut ingen roll vare sig jag kör i 1.8, 1.9 eller 2.0V på minnena. Får samma "hårda fel" i varje fall. Det verkar vara relaterat till när man fipplar extra mycket med något. Typ öppnar 10 fönster av explorer snabbt som fan eller så.

Skitsamma, det händer ju inget och jag får inga fel rapporterade i prime så jag antar att det inte är något att oroa sig över.

Last edited:
För att verkligen kolla om din dator är stabil, kör IntelBurnTest med 10 loopar. Klarar den det - är din dator väldigt stabil. IntelBurnTest är mycket mer krävande än Orthos och Prime95 - dvs det är det tuffaste testprogrammet som finns.

Yey! Det här måste testas.

Verkar vara ett helt galet program.. :näsblod

Kanske kommer det visa om de "hårda felen" jag fick i resurshanteraren är något viktigt eller om de alltid finns där.

Klarar din burk att köra det felfritt?

Klarar din burk att köra det felfritt?

Klarar en maskin inte intelburntest är den inte pålitligt stabil. Däremot om man bara gäjmar och använder kanske bara en eller två kärnor så funkar det säkert stabilt och man kan köra på en lite mer skakig grund. Jag har däremot tröttnat på sönderskrivna hårddiskar och kör alltid intelburntest. Min q66'a funkar stabilt i 3600 med prime95 körandes på fyra kärnor men inte intelburntest.

Klarar en maskin inte intelburntest är den inte pålitligt stabil. Däremot om man bara gäjmar och använder kanske bara en eller två kärnor så funkar det säkert stabilt och man kan köra på en lite mer skakig grund. Jag har däremot tröttnat på sönderskrivna hårddiskar och kör alltid intelburntest. Min q66'a funkar stabilt i 3600 med prime95 körandes på fyra kärnor men inte intelburntest.

Farligt hög temp eller får du minnesfel?

Läser man vad de som testat det skriver så verkar det ju vara en avsevärd andel som får temputslag på 80-90-100 grader celcius. Pallar prollen verkligen det, även om det bara är för en kort stund?

Farligt hög temp eller får du minnesfel?

Läser man vad de som testat det skriver så verkar det ju vara en avsevärd andel som får temputslag på 80-90-100 grader celcius. Pallar prollen verkligen det, även om det bara är för en kort stund?

Varken eller, det är proppen som räknar fel. Minnena & mobo fixar hastigheten men inte cpun, inte ens med maxad vcore - och den blir satans varm. Med nedställd multiplier på x6 klarar Q66'an en FSB på 515 MHz. Dvs en teoretisk hastighet av 4635 MHz.

Varken eller, det är proppen som räknar fel. Minnena & mobo fixar hastigheten men inte cpun, inte ens med maxad vcore - och den blir satans varm. Med nedställd multiplier på x6 klarar Q66'an en FSB på 515 MHz. Dvs en teoretisk hastighet av 4635 MHz.

Nu har jag kört IntelBurn x64 i ungefär 60 lopar totalt. På low, medium och highstress. Satan vad det programmet belastar! Jag fick öka på vcore några snäpp då programmet hängde sig i början. Minnet ställdes ner till måttliga 1.8v och det verkar funka fint..

100% rätt på alla nivåer och en maxtemp på måttliga 56 grader på två kärnor enligt HWmonitor.

(Hittade info om "hårda fel" i windowshjälpen. Det är inte ett fysiskt fel i den meningen utan det handlar om något annat som tydligen är ok.)

Bifogat

• lowstress.jpg
    lowstress.jpg
    118.8 KB · Visningar: 37
  • halfstress.jpg
    halfstress.jpg
    119.7 KB · Visningar: 34
  • maximumstress.jpg
    maximumstress.jpg
    119.7 KB · Visningar: 30
Nyheter

Pressmeddelande 2026-08-05F...