Överklockningstråden

• Thread starter Thread starter Dark_Messenger
  • Start date Start date
Jag har klockat upp min burk mha det inbyggda OC hjälpmedel som ligger i mitt BIOS.

Jag har klockat upp 20% från 2,66 -> 3,2 GHz.
När detta gjordes hängde RAM minnenas frekvens med i höjningen
från 800MHz -> 960MHz.

Jag har inte haft några problem med varken minnen eller CPU. :)

Dina siffror ser konstiga ut. Kör du minnena i 4:5?

Jag vet inte exakt vad exakt som görs vid BIOS operationen.

Jag ändrade typ i en meny, från typ Default läge till AI Overclock (eller vad det hette) då fick jag välja 5, 10, 15 eller 20%.

Sedan reboot.

Jag tror det var i 3Dmark06 jag såg minneshastighet 960MHz. (jag kan kika på det senare)

Jag har inte märkt av några värmeproblem. Kan ta och kolla temps när jag kommer hem.

@ Halogen - Vet inte exakt hur minnena körs, har inte försökt få reda på det heller. (Det funkar det räcker för mig :))

Vad är det som är konstigt med siffrorna? Som jag ser det 20% + på både CPU och RAM.

Last edited:
@ Halogen - Vet inte exakt hur minnena körs, har inte försökt få reda på det heller. (Det funkar det räcker för mig :))

Vad är det som är konstigt med siffrorna? Som jag ser det 20% + på både CPU och RAM.

En Q9450 jobbar med 333 Mhz FSB i grunden och en multiplier på 8, vilket ger 2,66 Ghz och en minneshastighet vid 1:1 på 667 Mhz, men du har satt upp FSB till 400 vilket borde ge en minneshastighet på 800 Mhz. Kan vara så att minnena är ställda till 400 Mhz och kördes osynkat redan ur lådan eller nåt sånt och att överklockningen görs på den hastigheten, annars går siffrorna inte ihop.

En Q9450 jobbar med 333 Mhz FSB i grunden och en multiplier på 8, vilket ger 2,66 Ghz och en minneshastighet vid 1:1 på 667 Mhz, men du har satt upp FSB till 400 vilket borde ge en minneshastighet på 800 Mhz. Kan vara så att minnena är ställda till 400 Mhz och kördes osynkat redan ur lådan eller nåt sånt och att överklockningen görs på den hastigheten, annars går siffrorna inte ihop.

Ja, jag vet som sagt inte.

Körde OC via BIOS inbyggda. Exakt vad detta har gjort vet jag inte.

EDIT# Hittade detta ang. AI Overclock. (saxat)

AI Overclocking
En unik inställning i BIOS som ger möjlighet till en snabb överklockning pa upp till 30% (beroende pa CPU och RAM). Den läser automatiskt av och optimerar alla relevanta parametrar för att fa fram optimal prestanda med bibehallen stabilitet.

Last edited:
Kan väl iofs vara så att programmet inte bara ökar på FSB utan samtidigt ställer ner minnena till vad dom klarar max. Som jag har fattat det kan man lattja med timings o dividers också för att kompensera en "för hög" FSB.

Men jag har fortfarande inte fått svar på vad som händer om man kör minnen i för hög hastighet utan att använda divider eller på annat sätt ställa ner klockfrekvensen. Pajjar dom eller är det bara att öka på mer volt för att kompensera?

Men jag har fortfarande inte fått svar på vad som händer om man kör minnen i för hög hastighet utan att använda divider eller på annat sätt ställa ner klockfrekvensen. Pajjar dom eller är det bara att öka på mer volt för att kompensera?

Du kommer få blåskärmar, frysningar och spontana reboots pga korrupt data när minnena inte hänger med längre. Paja ska de inte göra så länge man inte övervoltar grovt. :brinnerup

Du kommer få blåskärmar, frysningar och spontana reboots pga korrupt data när minnena inte hänger med längre. Paja ska de inte göra så länge man inte övervoltar grovt. :brinnerup

Ahh ok. Det gäller att hålla sig till den hastighet de är specade max för alltså.

Och det ska funka bra även på originalvolt då antar jag eller måste man öka volten på minnena när man lattjar med FSB och den biten?

Ahh ok. Det gäller att hålla sig till den hastighet de är specade max för alltså.

Och det ska funka bra även på originalvolt då antar jag eller måste man öka volten på minnena när man lattjar med FSB och den biten?

Många minnen klarar mer än den specade hastigheten, men tillverkaren garanterar bara att de klarar hastigheten som står på ettiketten. Ibland har man tur, ibland inte. :)

Beror på minnena, men generellt så behöver man öka på spänningen litegranna ja. Mina crucial-minnen vill ha 2,1v istf 1,8 för att gå stabilt även i specad hastighet.

Nu får ni hjälpa till lite här.

Är det bäst att trimma från BIOS eller går det lika bra ifrån windows? Gigabyte har visst något som heter easytune som man kan använda i från windows istället för att behöva gå via BIOS hela tiden..

Har krashat datorn så många gånger att jag tappat räkningen nu. Och nu när jag postar står det plötsligt inte heller att minnena körs i 667mhz utan endast "dual interleaved". :)

Hur vet man hur mycket volt man ska skicka på processorn och minnena? Att använda "Auto" är dåligt va?? :huvet

EDIT: jag körde datorn i 3.4Ghz i en halvtimme eller så under ett av mina taffliga trim-försök och trots primes torturetest under 30min så gick inte tempen på någon kärna över 42. Det är bra va? Kör prime i bakgrunden nu, fast i datorns originalhastighet, och kärnorna ligger och pendlar mellen 39-40 grader. Därför känns det som att värmen är inget problem med att köra burken i 3.4ghz men den vill ändå inte gå stabilt så jag måste göra något annat fel...

Last edited:
Har installerat Gigabytes easytune nu och kan alltså ratta ifrån windows. Jag är inte ute efter någon extrem överklockning på något sätt men skulle vilja nå 3.4ghz iaf vilket passar bra med en fsb på 400mhz då minnena också når 800mhz per automatik.

Historik:

Standardvolt på moderkort när man laddar optimized defaults är:
vcore=1.2
vdimm=1.8

Intel rekommenderar att man ska hålla sig inom 0.85V – 1.3625V på Q9550.

Jag testade att endast öka fsb till 400mhz. Ingen annan inställning rördes. Det som händer är att i princip så fort primes tortyrtest startas så hänger sig hela burken och slår av efter några sekunder. Failed.

Jag testade att göra samma sak fast jag också ökade vdimm till 1.9 då 1.8 känns lågt rent spontant?? Prime....Krasch direkt.

Samma sak igen fast vdimm till 2.0. Krasch.

Jag byter riktning och hissar fsb till 400mhz men höjer vcore till 1.25v och låter vdimm vara på sitt ursprungliga 1.8. Startar prime och det funkar... Har stått på en halvtimme nu och inga fel rapporterade. Tre av fyra kärnor är uppe i 44 grader men det ska de väl klara?

Kan någon kommentara? Spontana idéer o tankar? Behöver jag ytterligare öka vcore? Öka vdimm? Temperaturerna - hur varmt får en processor gå egentligen? Det enda Intel skriver, är kryptiska "thermal specification 71.4°C"...ööhh?? :va

Din propp börjar trottla (klocka ned sig) vid temps över 71.4 grader. Håll core-tempen under 60 grader vid full last och du är väldigt säker.

Att klocka i BIOS kräver att man vet lite mer detaljer i ämnet. Räkna med att det tar en veckas jobb (som förstaklockare) innan du börjar närma dig din cpus max-prestanda.

Nödvändig läsning: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=786331

Dvs tar det i rätt ordning, först ska du hitta max på FSB, sen max på minnena och sist max på CPU.

För att hitta max på FSB måste du ställa ned cpuns multiplier på lägsta och minnesdiviern på högsta (lägst hastighet) med manuellt inställa tajmings på max typ 5-5-5-18.

Sen fortsätter du med minnena (med låg cpu-multiplier). Ställ dem på 2.1 volt, det är en lagom spänning. Använd MEMTEST86 från floppy, usb eller cd.

Nu är det dags att klocka cpu med en kompromiss på fsb och minnes-hastighet och klockar cpun med högsta (den normala) multipliern.

Ha i minne att det är cpun som gör jobbet så fsb och minne gör inte speciellt mycket för den totala systemprestandan.

Din propp börjar trottla (klocka ned sig) vid temps över 71.4 grader. Håll core-tempen under 60 grader vid full last och du är väldigt säker.

Att klocka i BIOS kräver att man vet lite mer detaljer i ämnet. Räkna med att det tar en veckas jobb (som förstaklockare) innan du börjar närma dig din cpus max-prestanda.

Nödvändig läsning: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=786331

Dvs tar det i rätt ordning, först ska du hitta max på FSB, sen max på minnena och sist max på CPU.

För att hitta max på FSB måste du ställa ned cpuns multiplier på lägsta och minnesdiviern på högsta (lägst hastighet) med manuellt inställa tajmings på max typ 5-5-5-18.

Sen fortsätter du med minnena (med låg cpu-multiplier). Ställ dem på 2.1 volt, det är en lagom spänning. Använd MEMTEST86 från floppy, usb eller cd.

Nu är det dags att klocka cpu med en kompromiss på fsb och minnes-hastighet och klockar cpun med högsta (den normala) multipliern.

Ha i minne att det är cpun som gör jobbet så fsb och minne gör inte speciellt mycket för den totala systemprestandan.

Ok. Tack för svaret.

Jag hade egentligen tänkt labba mer med vcore:en i em, typ se hur långt jag kunde ställa ner den från nuvarande (förmodad) stabila setting på 1.25V. Men om det är som du säger att det viktigaste är att hålla sig under 60grader då är jag ju milslångt ifrån farliga nivåer med mina högst måttliga 46grader i maxtemp under full load. :)

Vcore är 1.2 original men med min högre fsb så kraschar datorn direkt utan mer volt till den. Jag drog höftade bara till med 1.25 och det verkar alltså funka. Är det idé och labba mer egentligen...? Bör jag öka eller minska i så fall?

Det lustiga är att minnena verkar gå fint på sina standard 1.8V, trots en högre hastighet som klockningen medför.. Bör jag vara orolig? Öka på eller låta vara?

Jag uppskattar alla tips och hjälp runt detta!! OBS. Jag är inte ute efter att pressa datorn till max utan jag nöjer mig med detta. Vill bara att allt ska gå optimalt och stabilt på dessa settings.

Ingen som har någon kommentar?

1. Minnena verkar gå fint på sina standard 1.8V - trots klockade till högre hastighet. Bara att låta det vara eller? Hur märker man om minnena "går felaktigt"?

2. Vcore på 1.25 istället för 1.20 och det verkar funka. Är det idé och labba mer? Bör jag öka eller minska i så fall?

Ingen som har någon kommentar?

1. Minnena verkar gå fint på sina standard 1.8V - trots klockade till högre hastighet. Bara att låta det vara eller? Hur märker man om minnena "går felaktigt"?

2. Vcore på 1.25 istället för 1.20 och det verkar funka. Är det idé och labba mer? Bör jag öka eller minska i så fall?

1: Om minnena skulle behöva mer spänning när du klockat så märker du det under stresstestet, korrupt data med blåskärm och hängniningar som resultat. Har du inget av detta så är 1.8v tydligen tillräckligt.

2: Om datorn är stabil när du stresstestar den i klocken du vill ha så finns det egentligen ingen anledning att labba mer. 1.25 i vcore är en ganska liten ökning, så det är bara att tuta och köra om den är stabil. :tummenupp

För att kolla minnena kör du MEMTEST86+ från CD, USB eller floppy. Att minnena funkar överklockade med 1.8 volt är ju bara bra.

För att verkligen kolla om din dator är stabil, kör IntelBurnTest med 10 loopar. Klarar den det - är din dator väldigt stabil. IntelBurnTest är mycket mer krävande än Orthos och Prime95 - dvs det är det tuffaste testprogrammet som finns.

Hur du ska pilla och ställa in är det bara du som kan ta reda på (mål/mening). Om datorn funkar stabilt med 1.20 volt är det ju bara att fortsätta att kör så.

1: Om minnena skulle behöva mer spänning när du klockat så märker du det under stresstestet, korrupt data med blåskärm och hängniningar som resultat. Har du inget av detta så är 1.8v tydligen tillräckligt.

2: Om datorn är stabil när du stresstestar den i klocken du vill ha så finns det egentligen ingen anledning att labba mer. 1.25 i vcore är en ganska liten ökning, så det är bara att tuta och köra om den är stabil. :tummenupp

För att kolla minnena kör du MEMTEST86+ från CD, USB eller floppy. Att minnena funkar överklockade med 1.8 volt är ju bara bra.

För att verkligen kolla om din dator är stabil, kör IntelBurnTest med 10 loopar. Klarar den det - är din dator väldigt stabil. IntelBurnTest är mycket mer krävande än Orthos och Prime95 - dvs det är det tuffaste testprogrammet som finns.

Hur du ska pilla och ställa in är det bara du som kan ta reda på (mål/mening). Om datorn funkar stabilt med 1.20 volt är det ju bara att fortsätta att kör så.

Bra svar. Tack. :tummenupp

Jag ska köra en längre stressession så fort jag har möjlighet för att säkerställa stabiliteten.

Kan det vara idé att öka på vdimm och vcore lite mer för att vara säker på att de får tillräckligt med bränsle?

Öka inte vddr om det inte behövs. Prova istället att klocka överminnena från t.ex. 850 till t.ex. 870 (dvs med marginal, trots att du senare enbart kommer att köra i 850 MHz). Funkar det då i 870 med 1.8 volt är det definitivt lugnt att köra i 850 MHz med 1.8 volt.

Du kommer köra den för fett och sota igen minneskanalerna på nolltid. :mattias

Även om jag förstår mc-kopplingen så förstår jag inte vad du menar nu. Har du lust att utveckla....

Varför är det dåligt att öka på lite för att vara på den "säkra sidan"..:confused:

Öka inte vddr om det inte behövs. Prova istället att klocka överminnena från t.ex. 850 till t.ex. 870 (dvs med marginal, trots att du senare enbart kommer att köra i 850 MHz). Funkar det då i 870 med 1.8 volt är det definitivt lugnt att köra i 850 MHz med 1.8 volt.

Vad menar du med "överminne"??

Eller menar du att överklocka minnena mer??

Sen undrar jag fortfarande VARFÖR det är dåligt att ge på mer vddr / vdimm (vi syftar båda på minnets core volt eller hur)

Egentligen skulle jag vilja veta samma sak fast för cpu:n också. Jag har läst att cpu:n avger mer värme när man pressar upp volten men är det hela sanningen?

För att hoppa tillbaka till minnena så kan väl inte de "gå för varma"?

:confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused:

Last edited:
Nyheter

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...