andersbrink
hasenfrasen
Lexdysi? ;-)
Mer volt = mer värme = mer el.
Dina minnen kan du definitivt lägga på 2.1 volt och räkna med att de håller datorns liv ut - fast det är ju onödigt om det inte behövs.
Med luftklockning är det värmen som sätter gränsen. I en vanlig dator är det omöjligt att kräma på för mycket ström då tempen kommer att bli alldeles för hög. Din propp med originalkylaren baxnar nog på 1.3625 (som är max på VID) volt. Mer än 1.45 volt är nog inte att rekommendera. Disclaimer, som alltid: Your Mileage May Vary!
Mer volt = mer värme = mer el.
Dina minnen kan du definitivt lägga på 2.1 volt och räkna med att de håller datorns liv ut - fast det är ju onödigt om det inte behövs.
Med luftklockning är det värmen som sätter gränsen. I en vanlig dator är det omöjligt att kräma på för mycket ström då tempen kommer att bli alldeles för hög. Din propp med originalkylaren baxnar nog på 1.3625 (som är max på VID) volt. Mer än 1.45 volt är nog inte att rekommendera. Disclaimer, som alltid: Your Mileage May Vary!
Vad menar du med "överminne"??
Eller menar du att överklocka minnena mer??
Sen undrar jag fortfarande VARFÖR det är dåligt att ge på mer vddr / vdimm (vi syftar båda på minnets core volt eller hur)
Egentligen skulle jag vilja veta samma sak fast för cpu:n också. Jag har läst att cpu:n avger mer värme när man pressar upp volten men är det hela sanningen?
För att hoppa tillbaka till minnena så kan väl inte de "gå för varma"?
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()