Så om jag har fattat det hela rätt är det mer effekten av motorbromsen som ökar än att själva motorbromsen gör det.
Ok, det kan jag leva med! tackar för hjälpen!
Motorbromsen är ju en följd av att motorn måste dras runt även om den inte får bränsle. Om man ser det som så att ju mer du vill att motorn ska varva desto mer energi behöver du tillföra den i form av bensin. När du slår av gasen måste motorn få energi från annat håll och vips så tar motorn energi från däcket istället. Samma sak gäller här, ju snabbare motorn måste snurra desto mer energi måste däcket ta upp via underlaget. Det blir ju så att motorn snurrar fortare vid nedlägg, p.g.a mindre rulldiameter, och kräver alltså mer energi.
Lätt att testa, javisst.
Kör i 100 på högsta växeln och släpp gasen, hur lång tid tar det innan hojen är nere på, säg 60 km/h?
Prova nu samma sak, dvs samma hastigheter, men ett par växlar lägre. Detta "tvingar" motorn att snurra snabbare. Resultat - kortare tid till du nått 60.
lite ot, men ett tips som säkert många känner till är att höjja tomgången när det ska gå undan för att slippa problemet över huvud taget.
Slippa vilket problem?
Sätta tomgången på 3000 rpm, varför? Har aldrig sett en tävlingshoj med tomgången satt så högt "frivilligt", finns nog en anledning.
Motorbroms använder jag flitigt in mot kurvan och vill att den ska vara så effektiv som möjligt. En av anledningarna till att använda slirkoppling.
Ett exempel - Du kommer mot slutet av rakan med 10.000rpm på 6'ans växel. När du börjar bromsa drar du in kopplingen och petar ner till 2'an och släpper kopplingen. Tack vare slirkopplingen övervarvar inte motorn utan håller konstant på 9.000rpm tills hastigheten vid 9.000rpm på 2'ans växel nås, därefter har du en "fast" förbindelse mellan asfalt och motor (vanlig koppling).
Man tjänar alltså två saker under decelerationen här:
1. Du behöver bara växla ner en gång vilket ger kontinuerlig motorbroms.
2. Motorn har ett högt, men ej tokhögt, varvtal som ger effektivare deceleration, som tidigare nämnts.
Vill man inte ha någon motorbroms alls så är det ju bara att dra in kopplingen, men det är ju mest intressant om man vill göra stoppies och inget man tjänar in tid runt en bana på.
Väl inne i kurvan är det jämn gas som gäller tills man så vackert börjar mata på ut ur kurvan, men det är en annan historia.
/R