Motorbromsfråga

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Läste i ett nummer av TWO en artikel av Niall McKenzie där han skriver att man får tänka på att motorbromsen blir kraftigare vid kraftigare nedlägg. För honom verkade detta självklart men jag fattar inte varför det skulle hända.

Kan någon förklara det för mig?:va

Däcket har väl mindre rullomkrets på kanterna än på mitten ?
Eller hur tänkte jag nu ?

Som du själv har listat ut blir den inte starkare, däremot effekterna av motorbromsen. När du ligger i en kurva påverkas du av krafter som vill dra motorcykeln rakt fram (i tangentens riktning), kraftig motorbroms blir lite som att bromsa hårt med bakbromsen = risk för sladd. Kör du däremot rakt fram blir effekten istället att motorcykeln bromsas upp = ingen sladd

Eller är jag ute på en lång cykeltur nu?

Som redan nämnts så har däcken mindre omkrets på kanterna än i mitten. Tänk att man åker i en konstant hastighet. När du svänger vill hojen i första hand bibehålla sin hastighet men bakhjulet måste snurra fortare för att hänga med (eftersom nu omkretsen är mindre). Alltså kan motorbromsen bli "kraftigare".

Prova att åka en minimoto (effekten blir tydligare PYTTESMÅ däck) i maxfart rakt fram, när du svänger märker du hur hojen storknar. Du ligger redan på max varvtal i max fart och när du svänger måste bakhjulet snurra fortare och motorn likaså. Men eftersom du redan ligger vid varvstoppet/max varvtal klarar inte motorn av detta.

Last edited:
Så om jag har fattat det hela rätt är det mer effekten av motorbromsen som ökar än att själva motorbromsen gör det.
Ok, det kan jag leva med! tackar för hjälpen!

För att göra en illustration så har jag en kurva inte långt från där jag bor, fullfart igenom den innebär ca 280 på mätaren "midcorner" men när jag rätar upp moppen visar (samma) mätare bara knappt 260...

Fredrik:tummenupp

Så om jag har fattat det hela rätt är det mer effekten av motorbromsen som ökar än att själva motorbromsen gör det.

Jo och nä... Motorn klarar av att hålla emot med en given kraft vid ett givet varvtal. När du ökar "ingående varvtal", alltså bakhjulets negativa påverkan på drivningen, så kommer du också att öka den negativa belastningen på motorn. När den ökar så kommer varvtalet att öka och motståndet därmed också öka.

Det är helt tvärt om mot när du accelererar. Ju mer kraft du trycker ur motorn (mer varvtal), ju mer vrider motorn runt bakhjulet och ju fortare går det.

Det är inte helt trivial mattematik men effekten är den beskrivna. Det bromsar mer och alla vet att bromsar man för hårt in i en kurva så kommer det troligtvis att göra ont...

Jo och nä... Motorn klarar av att hålla emot med en given kraft vid ett givet varvtal. När du ökar "ingående varvtal", alltså bakhjulets negativa påverkan på drivningen, så kommer du också att öka den negativa belastningen på motorn. När den ökar så kommer varvtalet att öka och motståndet därmed också öka.

Det är helt tvärt om mot när du accelererar. Ju mer kraft du trycker ur motorn (mer varvtal), ju mer vrider motorn runt bakhjulet och ju fortare går det.

Det är inte helt trivial mattematik men effekten är den beskrivna. Det bromsar mer och alla vet att bromsar man för hårt in i en kurva så kommer det troligtvis att göra ont...
Aha! NU fattar jag i alla fall! Lite pinsamt självklart när man får det förklarat så här.:rodnar
Givetvis ger mindre radie en större skillnad mellan "aktuellt varv" och "behövt varv" och därmed mer bromseffekt.

SH löser allt!

Aha! NU fattar jag i alla fall! Lite pinsamt självklart när man får det förklarat så här.:rodnar
Givetvis ger mindre radie en större skillnad mellan "aktuellt varv" och "behövt varv" och därmed mer bromseffekt.

SH löser allt!

-Eller ett besök på valfri BKK. :yoparty

Så enkelt är det inte. Jag har varit instruktör på ett antal BKK-kurser både på stor- och gokartbana och jag har fortfarande svårt att på ett pedagogiskt sätt förklara vad det är som egentligen händer.

Det enklaste är att ha en hävarm och om du håller emot med en viss kraft och jag flyttar ner min motkraft så kommer du att utveckla mer kraft mot mig.

Det är dessa krafter som slirkopplingar hjälper till att jämna ut.

lite ot, men ett tips som säkert många känner till är att höjja tomgången när det ska gå undan för att slippa problemet över huvud taget.

lite ot, men ett tips som säkert många känner till är att höjja tomgången när det ska gå undan för att slippa problemet över huvud taget.

Varför då?

En kurva ska tas med gas. Då uppstår inte problemet över huvudtaget.

Det man åstadkommer med gaskontroll är att dels stabilisera cykeln genom att komprimera fjädringen så att man har en "tight" hoj utan glapp och sladder att handskas med, och dels kompensera utsidan på bakdäckets mindre radie.

Man optimerar dessutom styrgeometrin, och får en balans i grejorna.

Det är ju inte bara för att motverka ofrivillig motorbroms som man utövar gaskontroll i kurvorna.

Varför då?

En kurva ska tas med gas. Då uppstår inte problemet över huvudtaget.

Det man åstadkommer med gaskontroll är att dels stabilisera cykeln genom att komprimera fjädringen så att man har en "tight" hoj utan glapp och sladder att handskas med, och dels kompensera utsidan på bakdäckets mindre radie.

Man optimerar dessutom styrgeometrin, och får en balans i grejorna.

Det är ju inte bara för att motverka ofrivillig motorbroms som man utövar gaskontroll i kurvorna.

jag förstog inte vad du sa men det går snabbare och mindre ryckigt.

men med tanke på den generella uppfattningen om bakbromsanvändning på det här forumet kanske alla borde ignorera detta tips ändå

Vilket väldigt effektiv hindrar dig från att snabbstyra och då går det långsammare in i kurvorna. Inget slår en bra gaskontroll.

Vilket väldigt effektiv hindrar dig från att snabbstyra och då går det långsammare in i kurvorna. Inget slår en bra gaskontroll.

jag menade inte att du skulle sätta tomgången på 9000 varv, 2500-3000 är bra. Om du hamnar under 3000 varv när du rejsar så tror jag ändå jag skulle spöa dig även om jag inte har möjlighet att "snabbstyra"

vad fan är snabbstyra för nåt?

Motorbromsen är ju en följd av att motorn måste dras runt även om den inte får bränsle. Om man ser det som så att ju mer du vill att motorn ska varva desto mer energi behöver du tillföra den i form av bensin. När du slår av gasen måste motorn få energi från annat håll och vips så tar motorn energi från däcket istället. Samma sak gäller här, ju snabbare motorn måste snurra desto mer energi måste däcket ta upp via underlaget. Det blir ju så att motorn snurrar fortare vid nedlägg, p.g.a mindre rulldiameter, och kräver alltså mer energi.
Lätt att testa, javisst.
Kör i 100 på högsta växeln och släpp gasen, hur lång tid tar det innan hojen är nere på, säg 60 km/h?
Prova nu samma sak, dvs samma hastigheter, men ett par växlar lägre. Detta "tvingar" motorn att snurra snabbare. Resultat - kortare tid till du nått 60.

Slippa vilket problem?
Sätta tomgången på 3000 rpm, varför? Har aldrig sett en tävlingshoj med tomgången satt så högt "frivilligt", finns nog en anledning.

Motorbroms använder jag flitigt in mot kurvan och vill att den ska vara så effektiv som möjligt. En av anledningarna till att använda slirkoppling.
Ett exempel - Du kommer mot slutet av rakan med 10.000rpm på 6'ans växel. När du börjar bromsa drar du in kopplingen och petar ner till 2'an och släpper kopplingen. Tack vare slirkopplingen övervarvar inte motorn utan håller konstant på 9.000rpm tills hastigheten vid 9.000rpm på 2'ans växel nås, därefter har du en "fast" förbindelse mellan asfalt och motor (vanlig koppling).
Man tjänar alltså två saker under decelerationen här:
1. Du behöver bara växla ner en gång vilket ger kontinuerlig motorbroms.
2. Motorn har ett högt, men ej tokhögt, varvtal som ger effektivare deceleration, som tidigare nämnts.
Vill man inte ha någon motorbroms alls så är det ju bara att dra in kopplingen, men det är ju mest intressant om man vill göra stoppies och inget man tjänar in tid runt en bana på.

Väl inne i kurvan är det jämn gas som gäller tills man så vackert börjar mata på ut ur kurvan, men det är en annan historia.

/R

Last edited:
jag menade inte att du skulle sätta tomgången på 9000 varv, 2500-3000 är bra. Om du hamnar under 3000 varv när du rejsar så tror jag ändå jag skulle spöa dig även om jag inte har möjlighet att "snabbstyra"

vad fan är snabbstyra för nåt?

Snabbstyrning är en motstyrning men utförd brutalt mycket effektivare och gör att hojen går från 0 graders lutning till max nerlägg väldigt snabbt.

Och ja, om man rejsar och inte har varvet uppe genom att t.ex. mellangasa så går det inte vidare fort. Och då är vi tillbaks på en bra gaskontroll igen.

Motorbromsen är ju en följd av att motorn måste dras runt även om den inte får bränsle. Om man ser det som så att ju mer du vill att motorn ska varva desto mer energi behöver du tillföra den i form av bensin. När du slår av gasen måste motorn få energi från annat håll och vips så tar motorn energi från däcket istället. Samma sak gäller här, ju snabbare motorn måste snurra desto mer energi måste däcket ta upp via underlaget. Det blir ju så att motorn snurrar fortare vid nedlägg, p.g.a mindre rulldiameter, och kräver alltså mer energi.
Lätt att testa, javisst.
Kör i 100 på högsta växeln och släpp gasen, hur lång tid tar det innan hojen är nere på, säg 60 km/h?
Prova nu samma sak, dvs samma hastigheter, men ett par växlar lägre. Detta "tvingar" motorn att snurra snabbare. Resultat - kortare tid till du nått 60.

Det här var en jäkligt bra och pedagogisk förklaring! Den går direkt in i instruktörsanteckningarna. :tummenupp

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage