Motorbromsfråga

Jobbigt att en stuntapa kommer med ett bra tips och alla högutbildade instruktörer med fina titlar dissar honom.
Ska du köra bana med en hoj utan slirkoppling så höj tomgången. Det förenklar massor.

Varför väntar man inte lite med nerväxlingen? DÅ blir inte effekten så hög av motorbromsningen! Då behövs varken högre tomgång eller slirkoppling....

(Kanske är besvärligt i vänsterkurvor, förståss)

Mats

Varför väntar man inte lite med nerväxlingen? DÅ blir inte effekten så hög av motorbromsningen! Då behövs varken högre tomgång eller slirkoppling....

(Kanske är besvärligt i vänsterkurvor, förståss)

Mats

För att man helst bara vill göra en sak i taget. Att ligga i hård inbromsning och börja planera för kurvan och växla ner är minst en sak för mycket.

En snabb spanjor sa följande till mig ifjol (översatt):
"Det är inte svårt att köra fort. Det handlar bara om att göra en sak i taget och att göra rörelser mjukt och långsamt... och sedan göra allt jävligt fort." :)

Motorbromsen är ju en följd av att motorn måste dras runt även om den inte får bränsle. Om man ser det som så att ju mer du vill att motorn ska varva desto mer energi behöver du tillföra den i form av bensin. När du slår av gasen måste motorn få energi från annat håll och vips så tar motorn energi från däcket istället. Samma sak gäller här, ju snabbare motorn måste snurra desto mer energi måste däcket ta upp via underlaget. Det blir ju så att motorn snurrar fortare vid nedlägg, p.g.a mindre rulldiameter, och kräver alltså mer energi.
Lätt att testa, javisst.
Kör i 100 på högsta växeln och släpp gasen, hur lång tid tar det innan hojen är nere på, säg 60 km/h?
Prova nu samma sak, dvs samma hastigheter, men ett par växlar lägre. Detta "tvingar" motorn att snurra snabbare. Resultat - kortare tid till du nått 60.

Slippa vilket problem?
Sätta tomgången på 3000 rpm, varför? Har aldrig sett en tävlingshoj med tomgången satt så högt "frivilligt", finns nog en anledning.

Motorbroms använder jag flitigt in mot kurvan och vill att den ska vara så effektiv som möjligt. En av anledningarna till att använda slirkoppling.
Ett exempel - Du kommer mot slutet av rakan med 10.000rpm på 6'ans växel. När du börjar bromsa drar du in kopplingen och petar ner till 2'an och släpper kopplingen. Tack vare slirkopplingen övervarvar inte motorn utan håller konstant på 9.000rpm tills hastigheten vid 9.000rpm på 2'ans växel nås, därefter har du en "fast" förbindelse mellan asfalt och motor (vanlig koppling).
Man tjänar alltså två saker under decelerationen här:
1. Du behöver bara växla ner en gång vilket ger kontinuerlig motorbroms.
2. Motorn har ett högt, men ej tokhögt, varvtal som ger effektivare deceleration, som tidigare nämnts.
Vill man inte ha någon motorbroms alls så är det ju bara att dra in kopplingen, men det är ju mest intressant om man vill göra stoppies och inget man tjänar in tid runt en bana på.

Väl inne i kurvan är det jämn gas som gäller tills man så vackert börjar mata på ut ur kurvan, men det är en annan historia.

/R

Hej MrR eller vem som nu orkar förklara för mig,

Som ganska nybliven hojåkare o dessutom ganska skraj för att låsa upp bakhjulet vid nedväxlingar skulle jag nog behöva lite mer förklaringar om slirkopplingens funktion...

Efter att ha läst det du skriver tolkar jag det som att jag (om jag har en hoj med slirkoppling) bara glatt kan växla ned, släppa upp kopplingen o vänta på att motorn bromsat. Utan att behöva blippa med gasen, stämmer verkligen det?

Jag som övar blippande för glatta livet trots att jag har slipkoppling på nuvarande hojen. Fast det är väl bra att lära sig inför nästa som kanske inte har det.

Men som sagt, behöver jag alltså inte blippa om jag har slirkoppling? Inte alls, finns det ingen risk att jag låser upp bakhjulet?

/Hanna

Udatja;/Hanna[/QUOTE skrev:
Det finns två olika sorters slirkoppling.
Den ena är en sk 6-fjäders,som bromsar hyfsat vid motorbroms,men inte låser upp bakhjulet.
Den andra är en 4-fjäders,vilken slirar direkt vid gassläpp,och i stort sett är helt utan motorbroms.
Smaksak vad man väljer,men visst är det en vettig investering på en twin.

Last edited:
Dum fråga!

Har kört fassans glidare och växlat ner ganska snabbt där, dock utan att låsa hjulet.

Har det att göra med att en glidare är baktung som tusan eller att jag inte drog ner tillräckligt många växlar?

Dum fråga!

Har kört fassans glidare och växlat ner ganska snabbt där, dock utan att låsa hjulet.

Har det att göra med att en glidare är baktung som tusan eller att jag inte drog ner tillräckligt många växlar?

Beror ju lite på vad det är för hoj.
En Virago med 60 hästar på 300 kilo,e ju inget under av kompression direkt.

Det här var en jäkligt bra och pedagogisk förklaring! Den går direkt in i instruktörsanteckningarna. :tummenupp

Varsågod.

Jobbigt att en stuntapa kommer med ett bra tips och alla högutbildade instruktörer med fina titlar dissar honom.
Ska du köra bana med en hoj utan slirkoppling så höj tomgången. Det förenklar massor.

Kan mycket väl tänka mig att det underlättar vid nedväxlingar om man höjer tomgången till 3.000 rpm. Men jag tycker, personligen, att det då är bättre att öva upp sin gas/kopplingskontroll i lite lugnare tempo för att sedan öka tempot när man blivit vän med det. Detta kommer man att ha nytta av även ute i trafiken (misstänker att ingen kör med 3.000 rpm i tomgång då).

Hej MrR eller vem som nu orkar förklara för mig,

Som ganska nybliven hojåkare o dessutom ganska skraj för att låsa upp bakhjulet vid nedväxlingar skulle jag nog behöva lite mer förklaringar om slirkopplingens funktion...

Efter att ha läst det du skriver tolkar jag det som att jag (om jag har en hoj med slirkoppling) bara glatt kan växla ned, släppa upp kopplingen o vänta på att motorn bromsat. Utan att behöva blippa med gasen, stämmer verkligen det?

Jag som övar blippande för glatta livet trots att jag har slipkoppling på nuvarande hojen. Fast det är väl bra att lära sig inför nästa som kanske inte har det.

Men som sagt, behöver jag alltså inte blippa om jag har slirkoppling? Inte alls, finns det ingen risk att jag låser upp bakhjulet?

/Hanna

Med en riktig och rätt inställd slirkoppling, ja. Men du bör ha i beaktande att allt hänger på att du har grepp i backen, asfalt kan ha väldigt varierande kvalité. Vet inte vad det sitter för koppling i din och hur den fungerar. Prova dig fram men var beredd att dra in kopplingen, känner du dig osäker så vänta.
Slirkoppling på gatcyklar monteras för att undvika just bakhjulsstuds, särskillt på stora twinar, tror dock inte (rätta mig gärna om jag har fel) att dom är byggda för att växla ner 4 pinnar när varvräknarn närmar sig rödmarkeringen.

Med den STM-koppling jag har behöver man inte blippa. När jag släpper kopplingsgreppet varvar motorn upp till 9.000 rpm där kopplingen bryter den "fasta" förbindelsen mellan bakhjul och motor. Motorn ligger alltså konstat på 9.000 rpm även om hojens hastigheten är större än vi det varvtalet på den växeln.

Eftersom du är rätt ny på hoj tycker jag dock att du ska fortsätta öva på blippandet. Då lär du dig både gas och kopplingskontroll, vilket du kan ha stor nytta av ute i trafiken. Kan ju som du också säger hända att du kommer att köra en cykel utan denna funktion.

Brukar säga:
"Fuska får man göra när man vet hur man ska göra".

Bara att öva och prova gärna en sporthojs-kurs.
Har aldrig själv varit på en sådan ¤skäms¤:rodnar men har hört väldigt mycket gott om dem.

/R

Tack för svaret!! Gillar blippandet så jag forsätter med det. Skadar ju aldrig att kunna växla ner utan risk för bakhjulslåning. Råkar jag ha en slirkoppling som "räddar mig" är det ju bra men om jag aldrig sätter mig i den situation en är det ju bättre :-)

Har gått en sporthojskurs i linköping i år, det blir inte den enda det kan jag lova! Efter gokartbana o storbanekörningar tycker jag detär där man hör hemma. Gatåkningen har jag tappat suget för helt. Nu är det bana som gäller :-) o då måste jag ju lära mig växla ner! O bromsa också sägs det.... lilla monstret fixar motorbroms såfint....

Fortsätt du med blippandet ett tag till men om det är bana du fokuserar på kan det helt klart vara värt att sätta i en riktig slirkoppling senare.

Lycka till, kanske syns på någon bandag.
/R

Fortsätt du med blippandet ett tag till men om det är bana du fokuserar på kan det helt klart vara värt att sätta i en riktig slirkoppling senare.

Lycka till, kanske syns på någon bandag.
/R
Men om man tycker att blippandet e bökigt och har lite svårt att hinna med
nedväxlingar, broms och pricka ingångar helt rätt?

Jag antar att du har koll på hur STM's slirbroms funkar.
Kan man med den göra som beskrevs några inlägg högre upp dvs:
gå från 6'an till 2'an och bara släppa ut handtaget utan bakhjulssläpp/övervarv?
Låter ju helt fantastiskt.

Men om man tycker att blippandet e bökigt och har lite svårt att hinna med
nedväxlingar, broms och pricka ingångar helt rätt?

Jag antar att du har koll på hur STM's slirbroms funkar.
Kan man med den göra som beskrevs några inlägg högre upp dvs:
gå från 6'an till 2'an och bara släppa ut handtaget utan bakhjulssläpp/övervarv?
Låter ju helt fantastiskt.

1. Övning ger färdighet...Sänk din hastighet till ca 80% av din förmåga och träna där. Du tar inte in mycket info när du ligger på 100%.

2. Går utmärkt med min (naturligtvis beroende på väggrepp), och de två andra jag testat, alla tre olika mc-märken, alla med STM (har bara erfarenhet av STM, samt Aprilia orginal).

/R

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage