Nån som har sett ett spöke/utomjording?

Jag hade privelegiet (?) att träffa honom när jag hade en spelning på Halmstads Teater för flera år sedan. Han skulle upp på scen efter mig och jag stötte på honom i logen. Vi pratade lite och jag måste säga att jag faktiskt är tveksam på om han egentligen inte är en utomjording i människoförklädnad.

Modigt och frigjort att berätta ! :tummenupp :Bugar :Bugar

Har sett runda strålar av ljus, som från en ficklampa, fast större, som kom uppifrån himmeln och rörde sig sjukt fort. Ingen aning om vad det var, men det var inte jättebehagligt att se.

En kompis föräldrars hus är jag riktigt säker på att det spökar i. Jag och kompisens flickvän var ensamma i huset, och väntade på att killen i fråga skulle komma hem efter jobbet. Hans flickvän har många ggr sagt att det spökar på övervåningen i deras gamla hus, men jag har ju givetvis tagit det med en nypa salt. I vilket fall som helst satt vi i soffan och glodde på tv på övervåningen när toalettdörren plötsligt stängdes, sakta, och helt. Trodde ju först att den blåst igen, men inget fönster var öppet och den hade inte smällt igen, utan stängts sakta. Vi satt och glodde på dörren ett bra tag när den plötsligt öppnades igen. Handtaget trycktes ner och dörren öppnades sakta, och stängdes sen igen. Jag har nog fan aldrig varit så rädd i hela mitt liv. Resten av tiden tills de andra kom hem satt vi i min bil och väntade.

En kille jag jobbade med var enligt honom ute för ungefär samma sak. Han och hans fru låg båda i sängen och läste, varpå handtaget till sovrumsdörren trycktes ner, dörren öppnades på vid gavel, därefter åkte handtaget sakta upp.

Han är ingen som far med osanning heller enligt min uppfattning. Men har man inte varit med om det så tror man nog inte på det.

Jag tänker fan inte tro på det iaf :D

Nej det är nog en tråd från typ 2003 för någon vecka sen.

Ja men ändå :D

Last edited:
När man ser TV-reportage där olika personer världen över återger hur det spökar i deras hus är det nästan komiskt att så många av dessa olyckliga människor delar vissa förutsättande egenskaper: Mestadels lönnfeta tjejer, men även ibland killar. Oftast ingen naturvetenskaplig eller teknisk utbildning osv. Samt en totalt obefintlig förmåga till kritiskt tänkande, att på saklig grund kunna väga olika argument och förklarelsemodeller mot varandra.

Att det taktfast kan knaka och knäppa i tex knutar och spikförband i en komplex timrad takkonstruktion i en gammal herrgård när temperatur och luftfuktighet varierar är tex ngt helt naturligt. (Trä är hygroskopiskt och fuktarbeter när det eftersträvar jämviktsfuktkvot, ek kan tex maximalt fuktarbeta 14% tvärs fiberriktningen, det är 14 mm på en decimeter) Men de intervjuade personerna tittar istället på varandra, rullar med ögonen, nickar menande och talar bestämt om "steg på vinden, som att ngn går däruppe ibland". Ingen vågar gå upp.

Dörrar som rör sig kopplar dessa troende aldrig till luftrörelser. Istället kastar de sig raskt in i ngn komplex förklarelsemodell kopplat till ngn skröna om påstått dödsfall i huset.

Osv osv

Last edited:
När man ser TV-reportage där olika personer världen över återger hur det spökar i deras hus är det nästan komiskt att så många av dessa olyckliga människor delar vissa egenskaper: Mestadels lönnfeta tjejer, men även ibland killar. Oftast ingen naturvetenskaplig eller teknisk utbildning osv. Samt en totalt obefintlig förmåga till kritiskt tänkande, att på saklig grund kunna väga olika argument och förklarelsemodeller mot varandra.

aaaahahahaha, störskön koppling mellan utb och fåfänga och så fick du med den allmänna fysiska formen också! hmmm, hu vetenskapligt är det :va MEN
är det inte så att just i detta ögonblick när det låter för en något oidentifierbart, är man i ett gränsland i sinnena där det är tänkt att hjärnan blixtsnabbt skall välja en väg hurvida detta är farligt (och kräver en snabb åtgärd)eller inte och som då, om man bara kopplar bort allt förnuft, wheelar ut i någon otroooooligt skum uppfattning om vad det egentligen är. som du tidigare sa mäster :tummenupp

aaaahahahaha, störskön koppling mellan utb och fåfänga och så fick du med den allmänna fysiska formen också! hmmm, hu vetenskapligt är det :va MEN
är det inte så att just i detta ögonblick när det låter för en något oidentifierbart, är man i ett gränsland i sinnena där det är tänkt att hjärnan blixtsnabbt skall välja en väg hurvida detta är farligt (och kräver en snabb åtgärd)eller inte och som då, om man bara kopplar bort allt förnuft, wheelar ut i någon otroooooligt skum uppfattning om vad det egentligen är. som du tidigare sa mäster :tummenupp

Ja det var kanske inte så snyggt, i synnerhet inte som jag tycker att jag är lönnfet själv. Men det var bara det här tröstätande, osäkra, godtrogna draget jag ville ha fram. Samma typ av männskor som är kvalitetsved för frireligösa sekter. De vill tro och skyr kunskap.

Jag kan inte helt utesluta att det finns en dimension som gör att djur och vissa människor kan förnimma saker de omöjligt skulle kunna med de sinnen vi idag känner. Jag minns själv hur en gammal barndomskamrat till min mor ringde upp min far bara timmar efter att mor dött. Väninnan hade inte talat med min mor på tiotals år, men hade på dödsdagen känt oro och känt ngn form av varsel kopplat till min mor, så hon ringde upp oss bara timmar efter att det var slut. De bodde tiotals mil från varandra. Sånt är svårt för mig att förklara.

Me de här spöktroende människorna som sitter och hetsar upp varandra inför mörkerkameran i spökprogram är ju bara för festliga.

Ja det var kanske inte så snyggt, i synnerhet inte som jag tycker att jag är lönnfet själv. Men det var bara det här tröstätande, osäkra, godtrogna draget jag ville ha fram. Samma typ av männskor som är kvalitetsved för frireligösa sekter. De vill tro och skyr kunskap.

Jag kan inte helt utesluta att det finns en dimension som gör att djur och vissa människor kan förnimma saker de omöjligt skulle kunna med de sinnen vi idag känner. Jag minns själv hur en gammal barndomskamrat till min mor ringde upp min far bara timmar efter att mor dött. Väninnan hade inte talat med min mor på tiotals år, men hade på dödsdagen känt oro och känt ngn form av varsel kopplat till min mor, så hon ringde upp oss bara timmar efter att det var slut. De bodde tiotals mil från varandra. Sånt är svårt för mig att förklara.

Me de här spöktroende människorna som sitter och hetsar upp varandra inför mörkerkameran i spökprogram är ju bara för festliga.

Svårt att förklara??

Hur många telefonsamtal kopplas dagligen i Sverige?
Hur många dör i Sverige varje dag?

Hur stor är sannoligheten att ett sådant samtal kopplas
till ett dödsfall per Dag/Vecka/Månad/År???

Risken är rätt stor att Något samtal per år går till en nyligen avliden person.

Häromdan var jag så skitnödig att jag såg både vättar, demoner och troll. Trollet visade sig snabbt vara en reflektion i badrumsspegeln strax innan skinkorna landade på ringen. Tur att jag var upptagen annars hade nog hjärtat stannat av den synen. Det var inte vackert.

Modigt och frigjort att berätta ! :tummenupp :Bugar :Bugar

Hur kommer det sig att allt jag skriver på detta forum alltid på något jävla vis hintar om att jag skulle vara gay?

JAG ÄR INTE GAY! SLUTA JAGA MIG! :(

However. Jag lånade ut min telekabel till honom och han tackade genom att säga att jag har jorden inuti mig och att om jag tar av mig och går barfota så känner jag energin flöda genom kroppen etc..

Fantastisk människa på många vis, utan tvekan, dock lite svårförståelig i vissa lägen :rolleyes:

Jag har varje kväll på senaste tiden sett ett spöke i ögonvrån när jag har suttit och tittat på TV. (en mörk skugga ute i hallen/dörren till vardagsrummet som har skyndat förbi dörröpningen)

Då jag inte alls tror på spöken har jag försökt finna förklaringen på ett logiskt vis, för det ser verkligen ut som den klassiska spökformen, fast mörkt genomskinlig.

När ni har gissat färdigt kan jag komma med förklaringen, för nu har jag listat ut det, upprepat det vid flera tillfällen och skrattat gott åt att det var så enkelt.

En mer godtrogen individ hade sagt att det spökade och flyttat från huset.

....
Risken är rätt stor att Något samtal per år går till en nyligen avliden person.

Jag tror att du missförstår, hon hade samma dag mor dog i en dröm upplevt av att det hade hänt hennes gamla barndomsvän ngt allvarligt, känslan dröjde sig kvar under dagen. Så hon letade mha telefonkatalogen upp numret och ringde. För förstå gången på över tio år.
Det osannolika var alltså inte att hon råkade ringa samma dag, strax efter att det var slut. Det är ju en sannolikhet på <1/3650. Det som var otäckt var att hon redan visste att mor min var död.
Men visst går det att se en slumpen i sådant.

Last edited:
Sett filmer med spöke på motorykel.
Sedan tror jag nog att Swedie egentligen är en utomjordling.

Nu till min osannolika historia: Polaren och jag stod och byggde baslåda i en verkstad på kvällen. Vid en fikapaus satt vi på var sin sida bordet med en typisk kökslampa av hängvariant störde lite av ögonkontakten. (ja vi satt där och flirtades) rätt som det var kom det en liten miniblixt som slog ner i bordet och lampan dog kort efter. Ögonen vart som tefat men vi ryckte på axlarna och mecka klart. På vägen hem så fick vi spader. Då hände samma jävla skit snett framför oss när vi satt i bilen med lampan på en lyktstolpe.

Jaja det här kan säkert förklaras med invecklad fysik och det kanske var rätt luftfuktighet och stratosfären stod i 3° zenit med ett barometertryck på 1035hpa. Men ändå, vad är oddset att liknande fenomen 2 ggr på samma kväll.

Eftersom vi bägge såg samma sak så var det inte mycket att tjaffsa om. Hade man vart ensam hade man ju fan åkt in till akuten och bett dem kolla huvet ;)

När var nu detta då? Ptja är nog runt 10 år sedan gissar jag då vi bägge var runt 20 bast?! Tyvärr vet jag inte mer exakt.

My 5 cents to the spookymeter!

Jag har varje kväll på senaste tiden sett ett spöke i ögonvrån när jag har suttit och tittat på TV. (en mörk skugga ute i hallen/dörren till vardagsrummet som har skyndat förbi dörröpningen)

Då jag inte alls tror på spöken har jag försökt finna förklaringen på ett logiskt vis, för det ser verkligen ut som den klassiska spökformen, fast mörkt genomskinlig.

När ni har gissat färdigt kan jag komma med förklaringen, för nu har jag listat ut det, upprepat det vid flera tillfällen och skrattat gott åt att det var så enkelt.

En mer godtrogen individ hade sagt att det spökade och flyttat från huset.

Hur kommer det sig att allt jag skriver på detta forum alltid på något jävla vis hintar om att jag skulle vara gay?

JAG ÄR INTE GAY! SLUTA JAGA MIG! :(

However. Jag lånade ut min telekabel till honom och han tackade genom att säga att jag har jorden inuti mig och att om jag tar av mig och går barfota så känner jag energin flöda genom kroppen etc..

Fantastisk människa på många vis, utan tvekan, dock lite svårförståelig i vissa lägen :rolleyes:

Jag bara skojar.

Jag har bara sett Dileva en gång. Det var på Tranan vid Odenplan för 15 år sedan. Han såg ut som en blandning av hippie och tartarkrigare. Helt osannolik! :D

Men onekligen han är onekligen en frisk fläkt i svenskt musikliv. Han hade nog inte haft en suck om han var ung idag, iaf inte ganom Idol och andra av dagens institutioner som massproducerar små Darins.

Jag hade privelegiet (?) att träffa honom när jag hade en spelning på Halmstads Teater för flera år sedan. Han skulle upp på scen efter mig och jag stötte på honom i logen. Vi pratade lite och jag måste säga att jag faktiskt är tveksam på om han egentligen inte är en utomjording i människoförklädnad.

ÅNEJ! jag som hoppades på att deras teknologi skulle ligga ljusår före vår.

Att de inte ens kan förklä bättre menar jag...

Jaja jävligt låg humor... jag skyller på att jag jobbat för mkt och sniffat på en öl.

Att det taktfast kan knaka och knäppa i tex knutar och spikförband i en komplex timrad takkonstruktion i en gammal herrgård när temperatur och luftfuktighet varierar är tex ngt helt naturligt. (Trä är hygroskopiskt och fuktarbeter när det eftersträvar jämviktsfuktkvot, ek kan tex maximalt fuktarbeta 14% tvärs fiberriktningen, det är 14 mm på en decimeter) Men de intervjuade personerna tittar istället på varandra, rullar med ögonen, nickar menande och talar bestämt om "steg på vinden, som att ngn går däruppe ibland". Ingen vågar gå upp.

Dörrar som rör sig kopplar dessa troende aldrig till luftrörelser. Istället kastar de sig raskt in i ngn komplex förklarelsemodell kopplat till ngn skröna om påstått dödsfall i huset.

Osv osv

Visst är det så, hårda fakta och naturfenomen är the shit men samtidigt ska man nog inte vara ALLT för bombsäker. Jag försöker att göra sånt som jag tror inte retar ev "övernaturliga" saker i onödan - just in case. :)

Det vore ju förjävligt den dagen man kolar och man står inför tomtefar (som man aldrig trott på) i himlen och han med myndig röst förkunnar...

-Jaaha det är ser ju inte så bra ut. Du har levt ett liv i synd och frosseri. Bedrivit otukt och synd. Fifflat, häcklat och spottat på kyrkogårdar...and so on.

O så hamnar man typ i helvetet eller nått sånt när man kunde skött det hela "lite mer snyggt" (sniffat under radarn, så att säga) och undvikt gods wrath. :D

Det där programmet som går på tv4+ på morgonen innan man sticker till jobbet är kul att titta på.

Ett gäng brittiska spökjägare som åker runt till gamla herrgårdar och slott med en harig jävla brud (läs medelålders kvinna) i spetsen.
Fast det är klart att ibland undrar man ju hur mycket som är show och vad som egentligen är sant...

Själv har jag aldrig sett varken spöke, UFO, troll eller Mona Sahlin i verkligheten. Och innan jag har dem med egna ögon så tror jag inte på dem!

Sådeså!!

Nja spöken har jag aldrig sett eller något sådant. Men hur förklarar man att jag när jag var på resa i kina på natten drömde att min mormor satt på sängkanten och tog farväl, och när jag sedan kom hem en vecka efter fick reda på att min mormor dog just den natten jag drömde detta :S

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!