Vad skulle du rösta på idag?

Vad skulle du rösta på om det var val idag?

• Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.
Av vad jag läst här i tråden (om det sedan stämmer enligt riktig statistik vet jag inte), så verkar det som att asiater är lågt representerade i brottsstatistik. Är ingen från Asien fattig? Eller har de andra moraliska grundvärderingar? Eller beror det på något annat?

Min uppfattning är att asiater(iaf buddhismvärlden) har mycket högre moral och bättre grundvärderingar än övriga världen generellt. I Japan finns ju i princip ingen kriminalitet förutom Yakuzan.:tummenupp

Min uppfattning är att asiater(iaf buddhismvärlden) har mycket högre moral och bättre grundvärderingar än övriga världen generellt. I Japan finns ju i princip ingen kriminalitet förutom Yakuzan.:tummenupp

Så man kan alltså få åtminstone mat på bordet och ha tak över huvudet, även om man inte har råd med senaste fräckaste mobilen eller andra statusprylar, och ändå vara laglydig? :va

Så man kan alltså få åtminstone mat på bordet och ha tak över huvudet, även om man inte har råd med senaste fräckaste mobilen eller andra statusprylar, och ändå vara laglydig? :va

Jag är lite nyfiken på hur stor andel av asiaterna som kommer hit tomhänta?
Vilka asiater är det som har flyktingstatus?

Jag får för mig att asiater sällan/aldrig har asylskäl utan kommer till sverige med jobb och/eller pengar för att ganska omgående kunna komma på banan..

Jag kan självfallet ha fel och skulle gärna låta någon redogöra för hur det är...

Men kineser och japaner får väl inte uppehållstillstånd om de inte kommer hit via arbetet eller giftermål?
Bland thailändare är det väl samma sak även om de i ännu högre utsträckning gifter sig med svenskar...

...och då är man tillbaka till det grundläggande påståendet att socialgrupp spelar in... De hamnar alltså inte på sammhällets botten när de kommer hit.

Detsamma gäller väl Amerikaner, Tyskar och andra "västerlands"-invandrare.

Jag är lite nyfiken på hur stor andel av asiaterna som kommer hit tomhänta?
Vilka asiater är det som har flyktingstatus?

Jag får för mig att asiater sällan/aldrig har asylskäl utan kommer till sverige med jobb och/eller pengar för att ganska omgående kunna komma på banan..

Jag kan självfallet ha fel och skulle gärna låta någon redogöra för hur det är...

Men kineser och japaner får väl inte uppehållstillstånd om de inte kommer hit via arbetet eller giftermål?
Bland thailändare är det väl samma sak även om de i ännu högre utsträckning gifter sig med svenskar...

...och då är man tillbaka till det grundläggande påståendet att socialgrupp spelar in... De hamnar alltså inte på sammhällets botten när de kommer hit.

Detsamma gäller väl Amerikaner, Tyskar och andra "västerlands"-invandrare.

Nordkoreaner? :confused:

:rolleyes:

Självklart har du rätt. Vet inte om jag ska skylla min tankemiss på för lite kaffe, trött efter en lång dag på jobbet eller att jag helt enkelt är dum. Det sista kanske ligger närmast verkligheten. :gnissla

Invandrare begår mer brott än svenskar, jämfört med sin andel av befolkningen. Av 100 anmälda brott står invandrarna för 16,
och de utgör 10% av befolkningen.

Jag kollade lite statistik och hittade att faktiskt 63% av brotten begick av svenskar.

OK, så 37% av brotten begås av invandrare som representerar 10% av befolkningen. Det är ganska snett.

Av vad jag läst här i tråden (om det sedan stämmer enligt riktig statistik vet jag inte), så verkar det som att asiater är lågt representerade i brottsstatistik. Är ingen från Asien fattig? Eller har de andra moraliska grundvärderingar? Eller beror det på något annat?

Precis som korvgubbe skrev, Har asiater inte kommit hit för att dom förlorat allt. Dom övriga har ofta förlorat hus och hem p.g.a. krig etc..
Klart att det är en värre situation.

Man kan dra en annan parallell och jämföra med alla tjuvaktiga direktörer, som själ miljarder tillsammans. Vilket skadar samhället betydligt mer.
Men det betyder inte att alla svenska affärsmän är giriga svin, eller komiskt nog när nästan hela SD-kåren är dömda för diverse brott. När man hävdar att det är det som ska bort från samhället.

Jag tycker att man borde lägga betydligt mer krut på direktörerna, och skicka in sådana på livstid. Dom har trots allt stulit pengar från mycket stor andel av den svenska befolkningen, och skadat våra företag

Som jag sa tidigare, finns det ingen invandrare som på något sätt försvarar våldtäkter eller andra kriminella handlingar. Hur otroligt det än låter så är dom flesta skötsamma, och det är fakta!

Men frågan är, vill ni lösa detta problem? Eller bara fortsätta gnälla och skylla alla problem på invandringen?
För vare sig ni vill eller inte kommer invandrarna att stanna kvar...
Så vad ska vi göra?

...och då är man tillbaka till det grundläggande påståendet att socialgrupp spelar in...

Men den silkesvantemottagning som pågår idag måste väl ändå innebära en förbättring jämfört med länderna dessa människor flyr ifrån? Det är väl knappast anledning att våldta och plundra, utan snarare skulle man kunna förvänta sig lite tacksamhet...?

Som jag sa tidigare, finns det ingen invandrare som på något sätt försvarar våldtäkter eller andra kriminella handlingar.

Givetvis finns det invandrare som försvarar kriminella handlingar, precis som det finns svenskar som gör detsamma.

Hur otroligt det än låter så är dom flesta skötsamma, och det är fakta!

Det är möjligt, men det innebär isf att det finns en skara som håller sig väldigt upptagna med att representera 37% av all brott begågna i landet, per statistik från honungsburken.

Givetvis finns det invandrare som försvarar kriminella handlingar, precis som det finns svenskar som gör detsamma.

Du har självklart rätt, jag menade våldtäkterna.

Det är möjligt, men det innebär isf att det finns en skara som håller sig väldigt upptagna med att representera 37% av all brott begågna i landet, per statistik från honungsburken.

Ja också sant, men jag som alla andra vill att det ska bort.
Men det är inte en lösning att skicka hem invandrarna. Det är inte så man löser problemet, helt orealistiskt!

Det är ett klassproblem, och om jag visste lösningen på det! Hade jag nog inte diskuterat det här.

OK, så 37% av brotten begås av invandrare som representerar 10% av befolkningen. Det är ganska snett.
Precis som du påpekar i ett senare inlägg handlar det om ett fåtal personer som står för majoriteten av brotten. Plockar man bort dessa personer så sjunker brottsligheten från ena dagen till den andra. Vet med mig att ett sådant försök gjordes i Karlstad, vardagsbrott som rån, inbrott och liknande sjönk med 80%. Tyvärr kan det svenska rättssystemet inte "plussa" straff vilket betyder att de är tillbaka på gatan inom en månad.

Ja också sant, men jag som alla andra vill att det ska bort.
Men det är inte en lösning att skicka hem invandrarna. Det är inte så man löser problemet, helt orealistiskt!

Det är ett klassproblem, och om jag visste lösningen på det! Hade jag nog inte diskuterat det här.

Jag vet en liten lösning: Regeringen får fixa så att de flesta som vill ha ett jobb också har möjlighet att få ett också.

D.s. jobblinjen™ - att "alla som vill och kan ska få ett jobb" verkar det ju gå lite trögt för just nu...

Last edited:
Tyvärr kan det svenska rättssystemet inte "plussa" straff vilket betyder att de är tillbaka på gatan inom en månad.

Vilket är galet. Nog för att ett brott inte ska ge längre påföljd än vad som föreskrivs men vid upprepade brott skall alla former av straffrabatt ryka all världens väg. Jag vill inte ha någon "three-strikes-modell" där skitbrott kan ge livstid men däremot en mellanmjölksvariant där man efter tre brott döms till maxpåföljd för de brott man därefter begår. Snattar man därefter blir det 6månader i buren, slår man nån på käften får man två år redan efter en smäll och misshandlar man grovt blir det tio år istället som nu 1.5 år i snitt för grov misshandel....

Vilket är galet. Nog för att ett brott inte ska ge längre påföljd än vad som föreskrivs men vid upprepade brott skall alla former av straffrabatt ryka all världens väg. Jag vill inte ha någon "three-strikes-modell" där skitbrott kan ge livstid men däremot en mellanmjölksvariant där man efter tre brott döms till maxpåföljd för de brott man därefter begår. Snattar man därefter blir det 6månader i buren, slår man nån på käften får man två år redan efter en smäll och misshandlar man grovt blir det tio år istället som nu 1.5 år i snitt för grov misshandel....

Håller med, men jag trodde du var en av de som inte anser att strängare påföljder hjälper...?

(Håll i hatten för snart kommer nån och pekar med hela handen mot USA...) :)

Håller med, men jag trodde du var en av de som inte anser att strängare påföljder hjälper...?

Både jag och nej... Jag har alltid förespråkat hårdare påföljder när det gäller sex- och våldsbrott. Det är inte rimligt att snittpåföljden för grov misshandel är 18 månader vilket är detsamma som de där två nissarna i IFK Göteborg fick för att de försökt trolla till en spelare lite extra slantar. Självklart måste ekonomisk brottslighet hållas efter med ganska hårda påföljder för att inte hela vårt skattesystem skall haverera men det är inte rimligt att de du kan misshandla en liggande och hjälplös människa och få samma påföljd som de där IFK-gubbarna fick för att de trollat med bokföringen...

Jag är dock emot dödstraff och tycker man ska ha en del tålamod så att låsa in och kasta bort nyckeln allt för ofta är inget jag tror på.... Så det är främst de "halvgrova" brotten jag vill komma åt...

Det kommer inte mördas färre för att man ökar påföljden till 30 år för mord... Däremot tror jag det lockar mindre att "happy-slappa" någon oskyldig på stan om du vet att du åker på år snarare än månader när du gör dig skyldig till misshandel.

Dessutom ska straffrabatten som sagt försvinna när man begår upprepade brott.
Hade man tillämpat en sådan modell som jag förespråkar hade Engla levt. Eklund hade ju tidigare dömts för sexbrott och andra brott vid flera tillfällen så hade han fått maxpåföljd vid de sista av dessa hade han suttit bakom lås och bom..

Detsamma gäller den där kvinnan som kördes ihjäl av en pundare vid Kista(?)... Den föraren var dömd ca 45ggr tidigare.... Hade bara några av de där brotten gett maxpåföljd hade han hållits borta från samhället så att hans meritlista kortats ner avsevärt... Dessutom finns det väl en chans att han faktiskt hade kunnat bli ren....

Vad gäller asiatiska invandrare skulle jag gärna veta den exakta statistiken för hur stor andel asiater som begått kriminella handlingar jämfört med den asiatiska invandrargruppen.
Som Korvgubbe tidigare nämde kan man inte bara läsa av statistiken rakt av och genalisera.
Man måste kunna läsa mellan raderna och inse att sanningen kanske inte är svart/vitt och att sådan statistik kan vara missvisande.
Hur stor del av de asiatiska invandrarna är arbetslösa, beroende av bidrag, kommer hit från krigsdabbade områden, är förföljda flyktingar och kommer
hit kanske tom ensamma från splittrade familjer.
Man måste ta sådana sociala aspeker i betänkande när man undersöker orsakerna till skillnaden i kriminalitet mellan olika invandrargrupper.

Varför har integrationen gått så dåligt i Sverige om man jämför med ex Canada som har en stor invandring och där det funkar bra!
Vi kanske skulle skicka våra kära poltiker dit för ett studiebesök och så kanske de skulle lära sig hur man skall integrerar människor från andra länder i Sverige. :)

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm