Ditt värsta/bästa(!) sjukhusminne..?

En händelse som jag har fått berättat är efter uppvaknade av en op.

Hade morfin som jag fick justera själv (gissa om jag tryckte :rolleyes: ).
"Ring på oss om du behöver något, vad som helst".

Jag tog dem nog lite väl på orden för efter ett tag så började det klia så in i norden i näsan...

Jag ringde...o de kliade....jag ringde o de kliade....efter x antal gånger så fick de nog och utbast:

"Du har en kille vid din sida, han kan faktiskt klia dig i näsan :näsblod .

Last edited:
Jisses.:confused:
Man skäms ju när man läser din story..

Hoppas innerligt att vården i Gbg ligger något snäpp över det där..:näsblod

:tröstkram
Gbg har jag inte testat men alla andra ställen jag har besökt har alla gjort sitt bästa för att hjälpa en och det ska ni ha en monsterstor eloge för :)

Jag tog dem nog lite väl på orden för efter ett tag så började det klia så in i norden i näsan...

Jag ringde...o de kliade....jag ringde o de kliade....efter x antal gånger så fick de nog och utbast:

:rofl vafan är det bara jag som inte reagerar på morfin? Gör noll skillnad både i psyke och smärta på mig, tramadol och 2 öl får mig på löjligt glatt och positivt humör men det är väll inte så nyttigt antar jag.

Last edited:
Väl där kollade doktorn med ultraljud och kom fram till att bihålorna skulle spolas. Han började därefter stoppa stålpinnar, med en bomullstuss doppad i bedövningsmedel, upp i näsan. Det tog aldrig slut, så efter en stund satt jag med femtioelva pinnar i vardera näsborre.

Ca 15 minuter senare tog han ut dem, bara för att ta fram typ tjocka blomsterpinnar, också de med bomullstussar doppade i bedövningsmedel. Innan jag ens hann tänka tanken, att de där får han aldrig plats med i näsan, så hade han tryckt upp en massa sådana pinnar också.

:gnissla fy fan de är inte roliga, får rysningar...:död men man ser ganska rolig ut.

:rofl

Du är ljuvlig Lena!
"Det kittlar i näsan.. - igen..":D

Då är det sant som dom säger;
- vi i vården är värst att vårda!:fakta :2cool

Året var 1976 så det hela är preskriberat.
Det var påsktid och kallt med isfläckar på gatorna.
Skulle hämta tjejen med 125an. Hade bara en hjlälm så den
satte jag på tjejens huvud. Såklart vurpade vi på en isfläck varpå
undertecknad inspekterade vägbanan medelst hasning.

Ambulansfärd till plåsterhuset (tjejen klarade sig helt oskadd). Övernattning och röntgen på morgonen. Jag hade tjatat om att få en spegel hela kvällen o natten men av någon anledning så kom det aldrig någon med en sådan.

På väg ner till röntgen passerade vi många och mycket bl a en stor väggspegel. DÅ upplevde jag en klart obehaglig stund. I spegeln såg jag ett ansikte som var totalt befriat fr hud på HELA högersidan fr panna till haka o öra.

Det har sagts förr, kör INTE UTAN HJÄLM.

Just jag en ganska rolig grej hände när jag kvada bilen.
blev undersökt av massa läkarstudenter, garvade mest och sa att dom lät som greys antoamy eller vad det heter.
Slutade garva när läkaren bad den snyggaste eleven undersöka min prostata (? nått organ iaf) vilket tydligen kollades rektalt..

Såg henne ute på en krog nån vecka senare, vi undvek varandra som pesten. :D

Sen undrar dom varför jag hatar skåne..

Det här är anledningen att man betalar 300kr/mån för att få privat vård istället...

Har hur mång exempel som helst gällande kommunala sjukhus.
Här är några:

1. Höll på med "freeride" cykling i mina yngre dar. Kommer på den briljanta idéen att jag ska dubbla sergerlstorgstrappan. Gick inte precis lysande utan hoppar kort och träffar plattån. Varvid jag rammlar och bryter tummen.
-> Cyklar själv in till karolinska där en läkare kollar på tummen.
Hon frågar:
- Tror du att du kan skaka hand med mig. Ja visst säger jag, gör detta utan att ha speciellt ont. Dock känns det att den är trasig. Ja men DÅSÅ! Då är det lungt, du kan åka hem.
Är du helt säker frågar jag. - Ja då!
För det här är inte första gången jag skadar mig och jag känner att det är något fel, inte bara någon liten stukning. Efter 5 minuters betänketid:
Ja okej då, vi gör en snabbröntgen....
-> OJJJ DÅ, Din tumme sitter inte ens fast i handen längre.... OPPPSS! Det blir akut operation imorgon.

2. Vrider till knät allvarligt på planen vid match i amerikansk fotboll och lyckas dra av främre korsbandet. Efter artoskopi konstaterar låtsasdoktorn att:
-Du kommer ha problem att överhuvudtaget gå för resten av ditt liv, jag föreslår att du inte håller på med någon fysisk aktivitet för resten av ditt liv.
- Jag gick in till det här rummet?
- Ja men du kommer få problem.
- Okej, kan du skriva en remiss till någon mer kvalificerad läkare.
- ?

Efter det skaffade jag remiss genom klubben till arto clinic och operarade knät utan komplikation och kan nu göra vilken fysisk aktivitet som helst.

Last edited:
Det här är anledningen att man betalar 300kr/mån för att få privat vård istället...

Har hur mång exempel som helst gällande kommunala sjukhus.
Här är några:

1. Höll på med "freeride" cykling i mina yngre dar. Kommer på den briljanta idéen att jag ska dubbla sergerlstorgstrappan. Gick inte precis lysande utan hoppar kort och träffar plattån. Varvid jag rammlar och bryter tummen.
-> Cyklar själv in till karolinska där en läkare kollar på tummen.
Hon frågar:
- Tror du att du kan skaka hand med mig. Ja visst säger jag, gör detta utan att ha speciellt ont. Dock känns det att den är trasig. Ja men DÅSÅ! Då är det lungt, du kan åka hem.
Är du helt säker frågar jag. - Ja då!
För det här är inte första gången jag skadar mig och jag känner att det är något fel, inte bara någon liten stukning. Efter 5 minuters betänketid:
Ja okej då, vi gör en snabbröntgen....
-> OJJJ DÅ, Din tumme sitter inte ens fast i handen längre.... OPPPSS! Det blir akut operation imorgon.

2. Vrider till knät allvarligt på planen vid match i amerikansk fotboll och lyckas dra av främre korsbandet. Efter artoskopi konstaterar låtsasdoktorn att:
-Du kommer ha problem att överhuvudtaget gå för resten av ditt liv, jag föreslår att du inte håller på med någon fysisk aktivitet för resten av ditt liv.
- Jag gick in till det här rummet?
- Ja men du kommer få problem.
- Okej, kan du skriva en remiss till någon mer kvalificerad läkare.
- ?

Efter det skaffade jag remiss genom klubben till arto clinic och operarade knät utan komplikation och kan nu göra vilken fysisk aktivitet som helst.
Hur funkar det där vart åker man i akuta fall? Ta det via pm om du vill, är ingen stilla sitare så jag skadar mig rätt ofta så det kan vara en ide...

När läkaren slarvade med mitt att sy ihop mig efter ett kejsarsnitt. Gick med en cm glipa som fyra dagar senare fick häftas ihop!! :gnissla

Har inga själv, men fick höra från arbetskollegan. Han hade opererat sig för något. Efter fick han väldigt ofta infektioner. Det visade sig att de hade glömt en skalpell i han- men han klagar inte nu, då han fick ett saftigt skadestånd. :)

Ska man veta sånt?
Det är bihålorna jag ska operera.
Jag absolut hatar att vara på sjukhus.

I dag var jag där halva dagen inför min egen operation, i morgon ska jag dit inför sonens operation, i övermorgon opereras han, på torsdag ska han hem, på fredag läggs jag in....

Det är mer sjukhus än jag pallar.

Jag fick en tår i ögat just nu, ingen människa ska behöva besöka ett sjukhus så frekvent :(
Jag besökte sjukhuset i söndags men då hade jag jour på jobbet och bara det fick mig att må dåligt :näsblod

Har åkt in och ut ur sjukhus rätt mycket, minst en gång i året nästan, gärna nån månad åt gången, pest och pina alltihop. Kommer ihåg efter min mc krash hade jag åkt helikopter till sjukhus i Finland och det första dom gör i koridoren är att plocka fram borren och börja borra i benet. Roligt när man känner att benflisorna trillar ur låret. Sedan hänger de upp skiten i en ställning som gör att benbitarna skaver mot varann hela tiden. :gnissla

är ingen stilla sitare så jag skadar mig rätt ofta så det kan vara en ide...

Jag är verkligen stillasittare, går sönder regelbundet ändå. :va

Jag har en lite rolig historia, om än lite privat, men det bjuder jag på.
Jag hade problem med att förhuden var på tok för trång så man kunde liksom inte roa sig som man borde kvällstid. Fick IAF tid för operation.
Väl där så skulle man ju få en lokalbedövning, det känndes väl inte alls så frestande eftersom att dom satte spruta modell stor i roten. Självklart var det också två stycken studenter med och kollade, men det var lugnt sade jag.
När bedövningen hade satt sig så börjades det klippas, jag låg och pratade med läkaren som opererade och skämtade lite och höll på, berättade också att jag såg vad han gjorde i speglarna från lampan.
Han frågade lite snällt: Vill du att jag ska vrida på den lite så du slipper se?
Jag: Nejdå, det är intressant att se.
Läkaren: Jaha, jaja.
Och sedan fortsatte vi att skämta. Vid det tillfället så kom det en överläkare eller något in så jag började snacka lite med honom och skämtade på samma sätt, har för mig att vi pratade om musik vid det tillfället han kom in.
Han kollade på mig efter 2min diskussion och vände sig sedan mot systern och frågade: Hur mycket morfin har han fått igentligen?
Systern: Inte en droppe.
Överläkaren: ??? Jaha.... OK....

Sedan var det väl klart och 1-2 veckor senare gick apparaturen att använda igen.

Jag hade problem med att förhuden var på tok för trång så man kunde liksom inte roa sig som man borde kvällstid. Fick IAF tid för operation.
Väl där så skulle man ju få en lokalbedövning, det känndes väl inte alls så frestande eftersom att dom satte spruta modell stor i roten. Självklart var det också två stycken studenter med och kollade, men det var lugnt sade jag.
När bedövningen hade satt sig så börjades det klippas, jag låg och pratade med läkaren som opererade och skämtade lite och höll på, berättade också att jag såg vad han gjorde i speglarna från lampan.
Han frågade lite snällt: Vill du att jag ska vrida på den lite så du slipper se?
Jag: Nejdå, det är intressant att se.
Läkaren: Jaha, jaja.
Och sedan fortsatte vi att skämta. Vid det tillfället så kom det en överläkare eller något in så jag började snacka lite med honom och skämtade på samma sätt, har för mig att vi pratade om musik vid det tillfället han kom in.
Han kollade på mig efter 2min diskussion och vände sig sedan mot systern och frågade: Hur mycket morfin har han fått igentligen?
Systern: Inte en droppe.
Överläkaren: ??? Jaha.... OK....

Sedan var det väl klart och 1-2 veckor senare gick apparaturen att använda igen.

:rofl

Värsta minnet jag har som PATIENT var då jag opererat snoken då jag brutit den. Fick vad som bara kan beskrivas som två tamponger upp i näsan i 2 dagar efteråt. Bara att ha dom där var vidrigt, en i varje näsborre...andnödpanikhelvete :näsblod
Men sedan skulle syrran som tog hand om mig ta bort dessa. Hon sade...du kanske blöder lite nu och sen tog hon o band ihop snörena och började dra. Det kändes som om min hjärna lossnade och började flyttas ut genom näsan.

Hon kom halvvägs sen kändes det som om hon satte upp ena foten mot min bröstkorg och drog ut hela mitt inkrom med hela sin kroppstyngd som motvikt.

Gaaaaaah...näsan PUMPADE blod...det rann ner i halsen, munnen överallt. Jag satt bara och gurglade. Hon tittade på mig då jag fyllt en halv rondskål (modell större) med blod och sade...det var väl inte så farligt...du blödde inte så mycket :näsblod
Been there done that.. Men det värsta var ändå "initialkorrektionen" när man kom in: in med vad som bäst kan beskrivas som en grilltång och ryck/dra som ett förbannat svin. Funkar det inte? Ta tag i stolen och be mig spjärna emot. Konstatera sedan att det blev "helt ok" men vi får fixa till resten en annan gång. Brrrr.. Broskrensning.

Det värsta dock, utan någon som helst underton av humor, var när jag var ett telefonsamtal ifrån att bli stämplad som epileptiker.

Hade under en längre tid råkat ut för lite felkopplingar i skallen, spontant svimmande som föregicks av någon form av panikångestreaktion. Hamnade självklart på vårdcentralen först och hos någon lycklig kärring som direkt propsade på att jag var epileptiker. Hon frågade om jag ville vara en del i ett nytt pilotprojekt för en ny medicin. :va

Det var in och ut på EEG under en vecka, observation hit och dit. Inte ett fel hittades. Likförbannat hade den där människan plitat in i min journal att det var epilepsi, vilket framkom först när min läkarsläkting krävde att få läsa journalen. Hus i helvete tog det och fallet åkte in på granskning i någon "braintrust" där överschiefen för neurocentrum bad serringen från vårdcentralen att byta yrke. Dock fanns det inte tillräckligt med material för en utredning av hennes tjänstefel.

Nuförtiden håller jag mig frisk. Och svimmandet försvann. Poff. Fantastiskt vad hjärnan är kapabel till. :tummenupp

Ska man veta sånt?
Äh, sånt tillhör kategorin onödigt vetande. Men han ville kanske knalla in under operationen och hjälpa till att karva lite. Kanske raka bort farbrors moppemusche i smyg?

Jag hade problem med att förhuden var på tok för trång så man kunde liksom inte roa sig som man borde kvällstid.

Det heter väl ändå "för stor kuk för den alldeles normalstora förhuden" :gnissla

Äh, sånt tillhör kategorin onödigt vetande. Men han ville kanske knalla in under operationen och hjälpa till att karva lite. Kanske raka bort farbrors moppemusche i smyg?

Det är flera som har försökt övertyga mig om att jag måste raka bort min fina polska-truckermustach, men förr avbokar jag operationen.

*/ ?>
Back