Körglädje / kvalitet ktm 660 / drz400sm

Okej, har du mätt vad den väger?
Tänkte att fabriksuppgifterna ibland visar lite galet.

Hur stor tank har S-varianten?

Sen kommer jag på en annan sak, finns det några LV-reggade E-modeller eller är alla e-reggade?

S/SM tanken är på 10liter!
Tyvärr har jag inte vägt hojen.
Den väger garanterat inte mycket alls!

Det finns INGA lv reggade E-modeller i Sverige vad jag sett/hört

S/SM tanken är på 10liter!
Tyvärr har jag inte vägt hojen.
Den väger garanterat inte mycket alls!

Det finns INGA lv reggade E-modeller i Sverige vad jag sett/hört

Inte mycket kontra offroadmodeller eller endurohojar. Måste ju ha nåt att jämföra med :rodnar
Då mina nuvarande hojar väger ca 100-110 kilo körklara (enligt oprecisionsvåg) så är jag rädd att 625/640 blir tungt.

Edit: Är det själva ljuddämparen som är tung eller har hela röret onödig vikt (tjockt rör?)

varför har sms modellen sämmre pullver igentligen ,och e mest?? Ska inte E" föreställa enduro?? och sms supermotard eller? Den 01 400E som jag lättvässade till nu sist måste ha hafft minst 42hk kändes det som,,stenkul maskin lättsvängd..

S/SM modellen har:
-BSR36 vakum förgasare ist för FCR39:a
-11.3:1 ist för 12.2:1 i komp
-Mindre lyft på kammarna ca 0.5-1mm
-Mycket sämre avgassytem

Inte mycket kontra offroadmodeller eller endurohojar. Måste ju ha nåt att jämföra med :rodnar
Då mina nuvarande hojar väger ca 100-110 kilo körklara (enligt oprecisionsvåg) så är jag rädd att 625/640 blir tungt.

Edit: Är det själva ljuddämparen som är tung eller har hela röret onödig vikt (tjockt rör?)

Ljudämparen är tyngsta boven men kröken är för smal för effekt!
LC4 serien är stora och tunga mot en Cross/Enduro men smidiga och potenta för en offroad hoj!:)

Last edited:
S/SM modellen har:
-BSR36 vakum förgasare ist för FCR39:a
-11.3:1 ist för 12.2:1 i komp
-Mindre lyft på kammarna ca 0.5-1mm
-Mycket sämre avgassytem

Ljudämparen är tyngsta boven men kröken är för smal för effekt!
LC4 serien är stora och tunga mot en Cross/Enduro men smidiga och potenta för en offroad hoj!:)

Effekt är inte det största bekymret för mig faktiskt. Vikt och smidighet uppskattar jag dock.
Tänkte mer på hur DRZan är kontra cross/enduro el. offroad :)

Effekt är inte det största bekymret för mig faktiskt. Vikt och smidighet uppskattar jag dock.
Tänkte mer på hur DRZan är kontra cross/enduro el. offroad :)

Du måste prova själv vad du tycker, men Dr-z:an är enligt mig en snabb och potent maskin för det mesta!:tummenupp

Läs Dr-z tråden om du inte gjort det än!

Last edited:
Du måste prova själv vad du tycker, men Dr-z:an är enligt mig en snabb och potent maskin för det mesta!

Okej :)

Då gäller det bara att hitta en till vettigt pris då.

Hur törstig är en DRZ-S, DRZ-E och en 625a?

Känner mig skapligt frågvis nu, men man vill ju veta :tungan

PS. En 660 gör 202km/h på mätaren, vilken visar exakt rätt hastighet. Men det kräver tålamod.

202 kmt på en motard kräver över 85 bromsade bakhjul hk och väldigt ihopkrupen ställning och skinnställ!!. När jag kör ikapp med 660ier med min xr650 med endast helsystem har jag tagit ktmen i toppfart med ca 2kmt och då har min mätare alldrig visat mer än 185kmt (cykeldator) ktmens mätare ca 190kmt

Med turbo och ca 100 bromsade körde jag 215-220kmt..

Säg vad du vill. På rakan Gotland Ring (inte speciellt lång) toppade 660n jag hade 189km/h.

202km/h, motorväg, sommarkväll, raceställ, integralhjälm, motorväg. :fakta

PS. KTMens instrument är en cykeldator som du ställer in hjuldiameter precis som på en billig dator från team sportia. Är den rätt inställd till de däck du använder visar den inte fel! Sådeså! ;)

/ Jens

Säg vad du vill. På rakan Gotland Ring (inte speciellt lång) toppade 660n jag hade 189km/h.

202km/h, motorväg, sommarkväll, raceställ, integralhjälm, motorväg. :fakta

PS. KTMens instrument är en cykeldator som du ställer in hjuldiameter precis som på en billig dator från team sportia. Är den rätt inställd till de däck du använder visar den inte fel! Sådeså! ;)

/ Jens

Bara en tanke, vem säger att din var rättinställd? :tungan

Jag. Har man kunskapen om diametern på racedäcken man åker och ställer in därefter blir det rätt.

/ Jens

Jag kan slå vad om vad som hellst att en standard 660 inte ens är i närheten av 200 hur man än gör och hur än liten man är..Det gick åt exakt 72 bromsade kusar med turbo för att min xr650 skulle nå 194kmt (gjorde 183 på 60hk) på Rätt inställd cyckeldat sigma sport 800!! Jag är så noga att jag testar ut hur mycket hjulet utviddgar sig vid 200kmt!! Mäter man med hjulet stilla stående så blir farten på tok för hög! Som du ser gick det åt 12 kusar för att öka 11kmt och för att öka 11 till krävs minst 12hk mer !! motståndet ökar kvadratiskt med farten på sådana häringa oljeriggar:gnissla

Vi testade med en kawasaki ninja 900 mot min xr och när jag körde 214,8kmt så visade den 220-225kmt.. Och den mätaren på just den årsmod testades i tidningen bike och den visade ca 5-10kmt för mycket i dom farterna, så nog har jag rätt inställd mätare. Cooler här på forumet kan intyga våra kamper mellan min xr650 helt standard förutom mitt hemmabyggda avgas och kn filter och hans perfekt inställda ktm 660 med ombyggd slutdämpare och kn filter. När jag sänkte mitt komp till endast 8-1 för att kunna montera turbo då tog han mig lite i ax men toppfarterna var edentiska ofta 182-184kmt exakt 3000m raksträcka vindstilla!! men lilla minsta medvind eller utför så passerades 190!! Ktm som xr.. Det är klart väger du 60kg och är 140cm L och smal som en ål så kan det nog tänkas att man får upp över 190:D ..

För att vara lite mer intopic så drar en dr lika mycket som en ktm 600+ vid snabbare färder på grusväg och asfallt .. Mindre motor men mer plågad i samma fart... Brukar ligga på 045-057-06 vid olika hulliganiseringåkning:D

Satsa på KTM 660 det är enklast !
Där finns effekt och prestanda som räcker....

Den lilla smidiga DRZ 400 kan bli trött om man kör mycket landsväg.
DRZ 400 är säker mycket snabb på trånga banor. Men skall man trimma och lätta den så kostar det mkt pengar :huvet .

Ang. hastighets mätare och däck. När man kommer upp i farter och motstånd så händer det saker med däcken, de kan tex deformeras pga av rotationen, spinna lite pga friktionen, luft trycket kan påverka mm

Dvs. ju snabbare man kör desto mer växer mätfelet. Satsa på GPS om Ni skall ha korrekta sifffror:)

Lyssna på Boost! Aldrig att den går så fort. Enligt Bike Nr. 11/12 -06 Ktm 660 -06 59,84 Bhp 69,96 Nm ostrypt 179,88Km/h topphastighet med radarmätning!

vem bryr sig vad den toppar? =/
Min får toppa i 130 om den vill, ingen lust att åka snabbare än så med motard.

vem bryr sig vad den toppar? =/
Min får toppa i 130 om den vill, ingen lust att åka snabbare än så med motard.

"QFT" sålänge den klarar av att köras en bit över 100 en längre stund är jag nöjd. vill ha motard för lägre hastigheter, bara bra att veta att om man tvingas hänga på polarn på landsväg så går det. låter fint :)

"QFT" sålänge den klarar av att köras en bit över 100 en längre stund är jag nöjd. vill ha motard för lägre hastigheter, bara bra att veta att om man tvingas hänga på polarn på landsväg så går det. låter fint :)
Fast om du drevar för 130 i toppfart kommer du inte att vilja ligga i +100km/h någon längre sträcka.Snarare 75 eller nåt...

Hur kan ni snacka tophastigheter utan att nämna utväxling?

För maximal tophastighet ska man ha en utväxling som gör att man når maxhastigheten runt det varvtal där man har effekttoppen.

Har man för låg utväxling så begränsas mashastigheten av att motorn börjar varav ut och därmed tappar effekt när man behöver den som mest.

Och med för hög utväxling så orkar inte motorn komma upp i de varvtal där den ger maximal effekt.

Det jag ville säga är att det kan inte uteslutas att ni allihop har rätt angående de topphastigheter ni uppmätt beroende på vilka utväxlingar ni har.

Här har ni ett smakprov angående drevningar/utväxlingar, nedanstående siffror gäller för min DR-Z434SM

Farten är ärliga kmh och inte mätarfart!
Ca:5500rpm=100km (Lagom varv för landvägen, motorn svarar bra och hårt!
Ca:8500rpm=160km (här nås max effekten mellan 8500 till 10000rpm!)
Ca:10000rpm=182km (varvstopp:D )

Här har ni ett smakprov angående drevningar/utväxlingar, nedanstående siffror gäller för min DR-Z434SM

Farten är ärliga kmh och inte mätarfart!
Ca:5500rpm=100km (Lagom varv för landvägen, motorn svarar bra och hårt!
Ca:8500rpm=160km (här nås max effekten mellan 8500 till 10000rpm!)
Ca:10000rpm=182km (varvstopp:D )

Men du har ju lekt lite med din ;)
Vad har det kostat dig att få den gå så?

Hur kan ni snacka tophastigheter utan att nämna utväxling?

För maximal tophastighet ska man ha en utväxling som gör att man når maxhastigheten runt det varvtal där man har effekttoppen.

Har man för låg utväxling så begränsas mashastigheten av att motorn börjar varav ut och därmed tappar effekt när man behöver den som mest.

Och med för hög utväxling så orkar inte motorn komma upp i de varvtal där den ger maximal effekt.

Det jag ville säga är att det kan inte uteslutas att ni allihop har rätt angående de topphastigheter ni uppmätt beroende på vilka utväxlingar ni har.

Bra tänkt!! det är viktigt... Men både xr650 och ktm660 har helt klart exakt rätt drevning när man når den hastigheten. Byter jag ett kugg hit eller dit så minskar farten pga av svimmande eller tokvarvande motor.. Samma gäller ktmen när det rör sig om 185kmt,,då har man helt enkelt rätt drev annars skulle man inte nå dit. Därimot när jag kör med turbo så har det ingen betydelse på hur mycket jag drevar för då är det gashanden som tvekar närmare 220:gnissla

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back