Dumt att låna ut mc:n

Om man har 1.6 promille i blodet så borde det märkas eller luktas en del alkohol om en. Att han saknade körkort kan vara svårt att veta. Jag har inte sett mina kompisars körkort så dom kanske kör utan, men jag litar på deras ord... Otroligt korkat att låna ut ett fordon till en berusad person.

Om man har 1.6 promille i blodet så borde det märkas eller luktas en del alkohol om en. Att han saknade körkort kan vara svårt att veta. Jag har inte sett mina kompisars körkort så dom kanske kör utan, men jag litar på deras ord... Otroligt korkat att låna ut ett fordon till en berusad person.

Håller med!
Korkat inlägg måste jag säga... det innebär ju inte att alla som lånar en annans motorcykel är berusade.....dårå... :va

Killen som lånade ut hojen måste ha varit bra packad han med eftersom han inte minns att han lånat ut den.

Dom var ju full båda två...
Ingen ursäkt, men en dumhet kommer sällan ensam.

Det som faktiskt ÄR intressant här är att han blivit fälld i en domstol för att ha lånat ut motorcykeln till sin packade kamrat... frågan är var ansvaret blir delat, är det när han frågar om han får sitta på motorcykeln, när han frågar om han får provköra den en snabbis eller när man själv börjar hetsa om att han borde provköra cykeln?

Det som faktiskt ÄR intressant här är att han blivit fälld i en domstol för att ha lånat ut motorcykeln till sin packade kamrat... frågan är var ansvaret blir delat, är det när han frågar om han får sitta på motorcykeln, när han frågar om han får provköra den en snabbis eller när man själv börjar hetsa om att han borde provköra cykeln?

medhjälp till grovt rattfylleri..

Han gav honom nycklarna och därför blev det nog medhjälp...

Som vanligt i media så får vi ju inte veta det vi vill veta... men enligt det som skrivs där så vet han inte hur det gått till för han kommer inte ens ihåg att han lånat ut mc´n. Att han sedan enligt rätten har "främjat gärningen" låter som att han själv har insisterat att den förolyckade skulle köra.

Tycker det låter som att det finns vittnen som det inte skrivs något om...

Det är väl inte bevisat än?
Domen har inte fallit.
Hoppas dock dom låser in honom och tar ifrån honom körkortet. -Länge.

Helt rätt! Rent moraliskt ska man inte låna ut ett fordon till någon som är onykter. Dessutom är det ju olagligt, eftersom man högst medvetet bidrar till ett brott. Jag får inte låna ut min hammare till polarn heller om jag vet att han vill låna den för att slå ihjäl sin granne.
Att han påstår att han inte minns nått tror jag inte ett dyft på! Det är nog bara ett sätt att försöka slippa straff.

Nått som är nästan lika dumt som att låna ut hojjen till en berusad person är att sitta här och spekulera vad som hände utan att veta. Finns säkert massvis med faktorer som spelar in som vi inte vet. Den allmänna uppfattninge är ju att man inte lånar ut nått till en berusad person och troligen har han inte gjort detta medvetet.....

moraliskt rätt, absolut. Men det jag ställer mig frågande till är hur det kommer hålla gentemot en lagbok.

Likadant med tyskan i arboga, överklagas det till HD så ser jag det som en smärre rättsskandal om hon fälls även där, bevisningen är alldeles för svag.

Undrar om han bryr sej ? Tror redan han har fått sitt straff...
Hur hade ni känt er i hans sits ?
Man festar till & dricker lite för mkt &
när du vaknar nästa dag e bästa polaren död pga dej.
Fy fan va kass man hade mått då...
Det känns lite som att en månad på kåken spelar mindre roll då...

Den allmänna uppfattninge är ju att man inte lånar ut nått till en berusad person och troligen har han inte gjort detta medvetet.....
Den allmänna uppfattningen är att man inte ska köra onykter också, men lik förbannat kör 16000 onyktra varje dag! Å den allmänna uppfattningen är att man inte ska döda folk, stjäla, våldta, men det händer dagligen iaf...

What? Bevisat för att han är åtalad? Tjena.

Jag tror knappast att det här kommer hålla i rätten. Han var berusad, vilket förvisso inte utesluter uppsåtlighet om det är självförvållat, men det blir en rörigare process. De aktuella lagrummen har visst utrymme för tolkning, så jag vet inte, jag.. Jag är skeptisk iaf.

När det inte finns någon fakta ang fallet kan man enbart spekulera...som alltid här på FH!

Varför skulle han låna ut sin mc till en onykter?

Har han lånat ut nyckeln?

Om han lånade ut nyckel, var det för att höra på motorljud, flytta mc eller annat?

Om vännen senare på fyllan hittat nyckeln i fickan efter att ha tex flyttat på mc´n vid nyktert tillstånd, och bestämde sig för att ta en provtur på fyllan?

Fick vännen nyckel för att enbart flytta mc på fyllan, men körde ändå?

Ja, listan kan göras lång....

moraliskt rätt, absolut. Men det jag ställer mig frågande till är hur det kommer hålla gentemot en lagbok.

Likadant med tyskan i arboga, överklagas det till HD så ser jag det som en smärre rättsskandal om hon fälls även där, bevisningen är alldeles för svag.

Du behöver ju bara titta på tanten för att se att hon har gjort det.

Ja tänk om det ändå vore så som rättsystemet funkade... eller vänta nu, nej föressten... jag som är hyvelrakad på huvet skulle väl i så fall åka dit på varje misshandelsfall där en ickesvensk är misshandlad.

Det är precis det jag menar att enligt omständigheterna och de få bevis som finns så känns det som ganska troligt att det är hon, men jag ser det som högst otroligt att hon kan fällas av HD på denna bristfälliga bevisning.

Precis samma sak här, jag har svårt att se hur denna person kan fällas för vållande till annans död eller medhjälp till grov rattfylla eller vad de nu har tänkt sig med den svaga bevisning som lagts fram enligt artikeln.

och om hojjägaren hade 3,6 promille blir det ju svårt att märka det..

tycker det verkar konstigt om det skulle hålla i rätten, polaren kan ju ha "stulit" nyckeln eller lånat den och sagt att han skall flytta lite på den.. lite svårt att förhöra honom nu när han är död.

något jag inte fattar dock är hur man med 1,6 promille kan köra en motorcykel i sådan hastighet att den är dödlig, med tanke på att han både var full och saknade körkort.

Ja tänk om det ändå vore så som rättsystemet funkade... eller vänta nu, nej föressten... jag som är hyvelrakad på huvet skulle väl i så fall åka dit på varje misshandelsfall där en ickesvensk är misshandlad.

Det är precis det jag menar att enligt omständigheterna och de få bevis som finns så känns det som ganska troligt att det är hon, men jag ser det som högst otroligt att hon kan fällas av HD på denna bristfälliga bevisning.

Precis samma sak här, jag har svårt att se hur denna person kan fällas för vållande till annans död eller medhjälp till grov rattfylla eller vad de nu har tänkt sig med den svaga bevisning som lagts fram enligt artikeln.

Hur vet du hur stark bevisningen egentligen är? Jo du har läst i Aftonbladet att de är det, skulle det inte finns folk som var så jäkla sugna på att fördömma de svenska domstolarnas kompetens att ge folk en riktig rättegång skulle nog inte journalister i varje artikel vara så snabba att döma ut alla bevis för att elda på folks missnöje när personen döms.

Känns det inte jobbigt att leva i ett land där du inte litar på rättsväsendet?
Om omständigheterna var sådana att han lånade ut cykeln till en uppenbart berusad person och inte killen mer eller mindre stal motorcykeln ska idioten som lånade ut den garanterat straffas.

Titta i BrB 23:4 1 st. Det betyder att han kan bli dömd om omständigheterna är att han gett nycklarna till sin berusade polare. Tror att denna situation varit uppe förut(kanske inte med samma omständigheter men) skulle vara kul att veta hur de dömde då.

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage