Jaghåller med dig Mavve.
Framförallt hojkortet skulle varit svårare att ta. Ett antal körpass på bana med lämplig R-hoj skulle definitivt införts. Ett, så att folk lär sig bromsa, inte bara rakt fram, utan även in i en kurva. Två, så att folk fattar hur ont det kan göra att trilla. Tre, så man får se vilken jävla effekt en riktig sporthoj har. Det skulle förhoppningsvis ha en upplysande inverkan.
I övrigt, grattis till hojkortet Wilcan.
P.S. Jag har en Ducce till salu. Passar fint som förstahoj. D.S.
Kan hålla med dig om att UTBILDNINGEN för att ta hojkort skulle varit bättre (det har jag tidigare diskuterat på detta forumet) bl a ngn form av samlad utbildning på "bana", där man får öva på olika "konbanor", manöverövningar, köra lite olika sorters hojar osv. Likaså bromsning i kurva, det har jag fortfarande inte fått någor bra svar på, så tills vidare ser jag till att hålla "rätt" hastighet i kurvorna.
Sen att "fatta hur ont det gör att trilla" tycker jag är "skitsnack" såvida man inte är masochist. Påminner om den tiden man började rida och ridläraren kom fram till en där man låg på marken efter en ofrivillig avsittning och sa "- Du vet väl att man skall trilla av minst hundra gånger för att bli en bra ryttare." Jag kan ju definitivt säga att det inte kändes speciellt uppmuntrande där man låg med sågspån precis överallt och försökte känna efter om allting i kroppen var helt. Det kan kanske stämma om man skulle satsat på fälttävlan på elitnivå, ridit in vildhästar, eller blivit rodeoryttare. Och i min ålder är det så att OM jag skulle råka ut för en rejäl
avsittning alt
vurpa så hade jag helt sonika lagt ner!! Vad jag vill med ridning såväl som hojåkning, är att behäska det på "motionsnivå" med MARGINAL!!!! Dvs jag kommer aldrig:
-att hoppa 1.50 på bana, men jag vill kanske kunna hoppa 0.80 hinder på en ridlektion.
-eller rida fälttävlan, men rida en trevlig tur i skogen!
-tävla dressyr på "elitnivå", men på kanske en klubbtävling få min favorithäst att prestera "krumelurer" på på gränsen till sin förmåga (läs manöverprov).
Översatt till "hojspråk":
- Jag vill gärna gå några kurser som ordnas i motorcykelklubbarnas regi (för att få marginalerna), men jag vill gå med "elever" som är på någorlunda samma nivå som jag - jag vill gärna ha TIPS från ER!
- Av samma anledning har jag tidigare på detta forum sökt "mentor" som hade varit villig att dela med sig av sina kunskaper utan att det hade ansetts "töntigt" att "dra på morsan"!!
Btw - fint väder idag, och jag är ledig! Om jag skulle ut och bekanta mig med höstlöven på vägarna?????