Scientologerna. Vad är problemet?

Vissa följer den ordagrant och vissa lever efter vad dom tror är budskapet i berättelserna, men båda lever ju ändå efter vad dom tror att t ex bibeln förespråkar. Så du kan inte säga att vissa tror mer än andra. Den grupp du pratar om är underrepresenterad och kan alltså inte användas till att definiera en hel religion.

Angående Islam tror jag det är samma sak där: Vissa är spritt språngandes galna, men dom flesta är det inte.

Du ser ingen som hellst korrelation mellan dina 2 stycken?
Enligt min mening så ser man ganska enkelt att de som är spritt språngandes galna som regel är de som följer Boken ordagrant, och de som är lite mindre galna som bara plockar lite valda delar som råkar passa dem.

Du ser ingen som hellst korrelation mellan dina 2 stycken?
Enligt min mening så ser man ganska enkelt att de som är spritt språngandes galna som regel är de som följer Boken ordagrant, och de som är lite mindre galna som bara plockar lite valda delar som råkar passa dem.

Ja, jag trodde det var underförstått så därför sket jag i att påpeka det. Jag tror du missade poängen i vad jag skrev.

...och de som är lite mindre galna som bara plockar lite valda delar som råkar passa dem.

Jag pratade inte om att plocka bort stycken, jag pratade om att inte tolka dom ordagrant.

Last edited:
Vissa följer den ordagrant och vissa lever efter vad dom tror är budskapet i berättelserna, men båda lever ju ändå efter vad dom tror att t ex bibeln förespråkar. Så du kan inte säga att vissa tror mer än andra. Den grupp du pratar om är underrepresenterad och kan alltså inte användas till att definiera en hel religion.

Angående Islam tror jag det är samma sak där: Vissa är spritt språngandes galna, men dom flesta är det inte.

Men finns det inga som tror på scientologin som bara tror på en del av skiten? De som plockar russinen ur kakan likt många kristna?

Antagligen, men igen av oss har någon träffat en scientologist och därför får vi förlita oss på dessa fundamentalister som ibland träder fram i media. Det är vad jag tror. Än så länge skall tilläggas...

Men finns det inga som tror på scientologin som bara tror på en del av skiten? De som plockar russinen ur kakan likt många kristna?

Dom som just anslutit sig kanske inte är lika galna, men grejen är ju att alltihop är utformat som ett pyramidspel där det går ut på att stiga i graderna och sjunka djupare i religionen. Så vansinnet är nog isf bara en tidsfråga eller kanske rättare sagt pengafråga.

Edit: Som sagt. Jag bara undrar varför svt (staten) ska favorisera vissa religioner och smutskasta andra. Sedan verkar inge ha träffat nån scientolog utan alla refererar till några kvällstidningsstorys modell Ulf Ekman, så det verkar mest bli spekulationer.
Jag bara undrar varför du inte förstår att det är självklart att människor ska upplysas om scientologi och varför det är en så farlig sekt. Du själv verkar ju vara ett utmärkt exempel på en människa som inte känner till det. Jag har även träffat scientologer för jag var och testade mig och ville se vilken sorts folk det var, föredetta narkotikamissbrukare och så vidare. Sen såg jag några dokumentärer om dem för jag tyckte det var intressant.

Det är rätt så seriös hjärntvättning så fort du börjar gå kurserna de har. Ifall du sitter hemma och bestämmer dig att bli scientolog och bara beställer Hubbards bok "dianetics" och läser den så är det väl precis som vilken annan religion som helst. Det är ju också på det viset att de inte berättar om kung xenu och allt det där förrens man kommit upp till en viss nivå så att man är nog inne i det.

Last edited:
Jag bara undrar varför du inte förstår att det är självklart att människor ska upplysas om scientologi och varför det är en så farlig sekt. Du själv verkar ju vara ett utmärkt exempel på en människa som inte känner till det. Jag har även träffat scientologer för jag var och testade mig och ville se vilken sorts folk det var, föredetta narkotikamissbrukare och så vidare. Sen såg jag några dokumentärer om dem för jag tyckte det var intressant.

Det är rätt så seriös hjärntvättning så fort du börjar gå kurserna de har. Ifall du sitter hemma och bestämmer dig att bli scientolog och bara beställer Hubbards bok "dianetics" och läser den så är det väl precis som vilken annan religion som helst. Det är ju också på det viset att de inte berättar om kung xenu och allt det där förrens man kommit upp till en viss nivå så att man är nog inne i det.

Det som är skrämmande är att dessa typer "bedriver" så kallad narkoman vård vilket är helt jävla skruvat med tanke på att grundaren var scfi-författare.

Jag bara undrar varför du inte förstår att det är självklart att människor ska upplysas om scientologi och varför det är en så farlig sekt. Du själv verkar ju vara ett utmärkt exempel på en människa som inte känner till det.

Fortfarande inget som verkar göra den till en mindre farlig religion än andra.

Jag har aldrig påstått att det skulle vara bra att vara anhängare till denna religion, utan undrar vad som gör den värre än de andra religioner som rättfärdigar krig, makt, mord etc.

Det som är skrämmande är att dessa typer "bedriver" så kallad narkoman vård vilket är helt jävla skruvat med tanke på att grundaren var scfi-författare.

Jag säger inte heller att det är bra på något sätt, men om grundaren är en sci-fi författare eller en snickare som bygger brudar av revben, eller en sk profet som gifter sig med barn, skulle det göra behandlingen bättre och mer accepterad? Det är det jag är ute efter.

Last edited:

Jag har aldrig påstått att det skulle vara bra att vara anhängare till denna religion, utan undrar vad som gör den värre än de andra religioner som rättfärdigar krig, makt, mord etc.

Det gör dom inte. Var t ex i bibeln står det att det är ok att mörda? Du lär nog inte hitta nånting sånt i koranen heller.

Det som gör scientologi värre än andra religioner är att allt är skräddarsytt för att få individen att må dåligt och ge dem alla sina pengar. Till skillnad från alla andra religioner så finns inget gott syfte på något sätt och många hävdar att scientologi var Hubbards försök till att ta över världen. Hubbard var förövrigt en fullkomligt psykotisk knarkare och pedofil.

Kan du förklara vad som är så genomont med alla andra religioner? Även om du inte gillar kristendom så kan du väl förstå att kristna människor faktiskt gör gott och att bibeln har ett bra budskap?

Kan du förklara vad som är så genomont med alla andra religioner? Även om du inte gillar kristendom så kan du väl förstå att kristna människor faktiskt gör gott och att bibeln har ett bra budskap?
Nej, för Svenska Kyrkan är tydligen krigshetsare som hjärntvättar våra barn och har som enda syfte att roffa åt sig våra pengar. :mad:

Vet egentligen inte varför jag sitter här och försvarar kyrkan, men juha01, du resonerar som smartmans intergalaktiska alter ego. :D

Det som gör scientologi värre än andra religioner är att allt är skräddarsytt för att få individen att må dåligt och ge dem alla sina pengar. Till skillnad från alla andra religioner så finns inget gott syfte på något sätt och många hävdar att scientologi var Hubbards försök till att ta över världen. Hubbard var förövrigt en fullkomligt psykotisk knarkare och pedofil.

Inget gott syfte? Finns säkert om du frågar representanterna från scientologerna. Likväl som att islamanhängare sällan ser något gott i kristendomen...

Det enda, som jag kan se, som skiljer alla dessa hittepåreligioner, och vad som särskiljer scientologerna från de andra, är att scientologerna har fortfarande grundare eller nära anknutet folk som fortfarande är i livet och kan sko sig på att folk deltar i religionen.

De andra religionerna har längre inga enskilda människor som kan sko sig på detta utan religionen kan möjligtvis bara användas för att ena folk och i vissa fall användas för att bedriva heliga krig.

Det verkar som att folk har svårt att se objektivt på den religion man har haft med sig på ett eller annat sätt sedan barnsben, utan att för den sakens skull kalla sig för ex kristen. Är det därför alla röstar på socialdemokraterna utan att egentligen vara anhängare till deras politik?:tungan

Det enda, som jag kan se, som skiljer alla dessa hittepåreligioner, och vad som särskiljer scientologerna från de andra, är att scientologerna har fortfarande grundare eller nära anknutet folk som fortfarande är i livet och kan sko sig på att folk deltar i religionen.

Skillnaderna har påpekats flera gånger i tråden. Det mesta av vad du säger bygger på ren okunskap och vilda spekulationer.

Inget gott syfte? Finns säkert om du frågar representanterna från scientologerna. Likväl som att islamanhängare sällan ser något gott i kristendomen...

De andra religionerna har längre inga enskilda människor som kan sko sig på detta utan religionen kan möjligtvis bara användas för att ena folk och i vissa fall användas för att bedriva heliga krig.

Det verkar som att folk har svårt att se objektivt på den religion man har haft med sig på ett eller annat sätt sedan barnsben, utan att för den sakens skull kalla sig för ex kristen. Är det därför alla röstar på socialdemokraterna utan att egentligen vara anhängare till deras politik?:tungan

Ja scientologer tycker att det är ett gott syfte att sprida scientologi, det gör ingen annan.

Nä Muslimer ser inget gott i kristendomen, förutom Jesus då som är en av profeterna i Islam... Jag tycker faktiskt att du kanske inte ska gnälla på folk och prata om okunskap när du själv verkligen bara drar allting ur arslet.

Du är härmed förbjuden att diskutera religion på sporthoj.com

Tråden stängd :7peta

Du är härmed förbjuden att diskutera religion på sporthoj.com

Tråden stängd :7peta

Magister honken har fortfarande inte svarat på frågorna på ett sätt som jag tycker är relevant. Varför skulle en religion som frekvent används till att rättfärdiga krig vara bättre än en där någon tjänar stålar via en ocr-sträng och tror på en sci-fi figur? För mig är det samma kålsuperi.

Kom ihåg att jag inte är en anhängare av den ena mer än den andra. Jag tycker att ex Teos religion är minst lika roande som de andra som nämnts i tråden.

Magister honken har fortfarande inte svarat på frågorna på ett sätt som jag tycker är relevant. Varför skulle en religion som frekvent används till att rättfärdiga krig vara bättre än en där någon tjänar stålar via en ocr-sträng och tror på en sci-fi figur? För mig är det samma kålsuperi.

Kom ihåg att jag inte är en anhängare av den ena mer än den andra. Jag tycker att ex Teos religion är minst lika roande som de andra som nämnts i tråden.

Jag förstår inte hur du kan citera mig samtidigt som har mig på ignore? För uppenbarligen läser du inte inläggen eller så driver du bara med mig.

Jag tycker du ska släppa medeltiden och prata om nutiden istället. Tycker du det är ofta som kyrkan uppmanar dess anhängare att dra ut i krig?

Jag förstår inte hur du kan citera mig samtidigt som har mig på ignore? För uppenbarligen läser du inte inläggen eller så driver du bara med mig.

Du har skrivit lite påståenden i tråden, bla att Hubbard var ett peddo. Sedan har du helt utan källor påstått att "Scientologi är bevisat den mest skadliga sekten av alla riktiga sekter". Dessutom tror du att jag är scientolog.

Annars har du inte kommit med så många andra påståenden.

Vänligen bäddra tillbaka i tråden och svara på ett par frågeställningar så kanske du kan få mig på din sida! Jag lovar, bra underbyggda argument som tål motfrågor, och jag ger mig.

Jag tycker du ska släppa medeltiden och prata om nutiden istället. Tycker du det är ofta som kyrkan uppmanar dess anhängare att dra ut i krig?

Inte idag. Rättfärdigar det på något sätt det som skett tidigare i en religions namn?

Finns det andra religioner där det sker idag?

Last edited:
Du har skrivit lite påståenden i tråden, bla att Hubbard var ett peddo. Sedan har du helt utan källor påstått att "Scientologi är bevisat den mest skadliga sekten av alla riktiga sekter". Dessutom tror du att jag är scientolog.

Annars har du inte kommit med så många andra påståenden.
Jag tycker jag har svarat rätt bra på frågor om varför scientologi är värre än de stora religionerna. Jag har inte gett några källor eftersom att jag inte läst på om scientologi idag utan det gjorde jag för ungefär ett halvår sen och jag tänker inte leta upp alla artiklar för en diskussion på sporthoj som egentligen var över efter första sidan.

Jag sökte snabbt på youtube och hittade några av "dokumentärerna" som jag sett på. Du får själv avgöra om du tycker att de är tillförlitliga eller inte. Om inte annat så är de säkert kul att se på för många på sporthoj. Jag gillar inte att vara killen som bara länkar massa youtube filmer men som sagt, jag orkar inte leta upp alla källor till alla mina påståenden.

Ett 25 minuter långt program om infiltration av scientologi
http://www.youtube.com/watch?v=rD9bCdHqU3s

Scientologi som infiltrerat polisen i Clearwater
http://www.youtube.com/watch?v=XW8eTe_Ank8&feature=related

Om när scientologerna tog över cult awareness network
http://www.youtube.com/watch?v=aoASMyv9Cek&feature=related

Lite "roliga" Hubbardcitat
http://www.youtube.com/watch?v=bcGgKtb4O4A&feature=related

The un-funny truth about scientology
http://www.youtube.com/watch?v=rCGP-0545EU&feature=related

Sen om du vill så kan du även kolla in
http://en.wikipedia.org/wiki/Scientology#Controversies
http://en.wikipedia.org/wiki/L_Ron_Hubbard

Du kan ju även påstå att wikipedia är inte tillförlitlig källa men det finns källanvisningar till väldigt mycket så du kan kolla upp det själv.

Korståg idag är ett lika stort problem som Darth Vader och Dracula.

Anledningen till att jag skrev att jag tror du är scientolog är att jag tycker det verkar som att du verkligen inte vill förstå vad vi säger när vi räknar upp anledningar till att scientologi är värre än kristendom. Det känns faktiskt lite konstigt.

Nyheter
Seriösa mc-kläder till bra pris

Raven Moravia TX Air+: Seri...

Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu