Scientologerna. Vad är problemet?

Åren mellan -00 och -04 - sektledare. Vore ballt att ha i CV:t.

Skillnaden mellan kristendom och scientologi är väl att i scientologi så blir du hjärntvättad till att lämna alla dina vänner som inte är scientologer, du blir hjärntvättad till att må dåligt, du blir hjärntvättad till att ge alla dina pengar till "kyrkan" och dessutom kan du gärna låna pengar, du blir förföljd om du försöker lämna kyrkan, ifall du avslöjar nånting om scientologi eller pratar skit om det så är du enligt "kyrkan" själv "fair prey" och då är det tillåtet att göra vad de vill med dig och om du går ut så får du räkna med självmordstankar i upp till tolv år.

Det går att säga att det är samma sak som kristendom men det är fel. Scientologi är bevisat den mest skadliga sekten av alla riktiga sekter.

Nej men om en är väldigt mycket värre och till och med väldig skadlig så är det väl självklart att staten inte ska stödja dem på något sätt?

Värre och värre. För de som är aktiva eller de som står utanför?

Jag vet ex inget krig idag som idag bedrivs i huvudsak pga scientologerna. Hur är det med andra religioner?

Det går att säga att det är samma sak som kristendom men det är fel.

På vilket sätt är det fel? Finns ett antal exempel i olika religioner där det blir i princip omöjligt att ta sig ur.

Man föds in i ett hem där en religion är manifest. Man trugas med detta tugg sedan barnsben. Man går i kyrkan, söndagsskolan etc. Till slut har alla ens vänner en gemensam nämnare: man delar religion. Sedan gifter man sig, skaffar barn som också hänger på detta leverne.
Plötsligt vill man ta avstånd från religionen, men hoppsan! Jag har ju inget liv utanför detta. Alla vänner, barn, föräldrar, ja alla kommer att fördöma ditt agerande. Då är det nog svårare att gå ur än att man skrivit på ett kontrakt...

Har jag fel?

Detta är inte för att favorisera, eller smutskasta, någon specifik religion, utan bara för att frågasätta svt,s smutskastning av vissa religioner och favorisering av andra. Borde ju inte vara så svårt att hitta program från svt där man favoriserat ex islam, eftersom man aldrig får kritisera den nu för tiden.

Last edited:

Jepp. Känner flera som varit kristna men inte är det längre. Så vitt jag vet har ingen förföljt dom. Bara för att nån är kristen så hindrar det väl inte dom från att ha vänner som inte är det. Känner du ens nån som är troende? Låter mest som att du sitter och spekulerar.

Jepp. Känner flera som varit kristna men inte är det längre. Så vitt jag vet har ingen förföljt dom. Bara för att nån är kristen så hindrar det väl inte dom från att ha vänner som inte är det. Känner du ens nån som är troende? Låter mest som att du sitter och spekulerar.
Jag tror faktiskt att han är scientolog.

Han sade oskulder, inte vilket kön de har... :D

Det där är faktiskt någonting jag har funderat på. Nu när vi verkar ha alla religionsexperter på ett och samma ställe så kan väl någon vara vänlig och förklara för mig.
Ponera att jag odlar skägg och drar på mig en turban och ett dynamitbälte och spränger lite "otrogna hundar" (ni vet... lite kvinnor och barn och sånt...). Då kommer jag till någon slags paradis och belönas med... Hur många var det? 72? ...oskulder. Mina frågor är då?
Vilket kön har de?
Måste de fortsätta vara oskulder?
Om någon eller några av dem ändå slutar att vara oskuld, ersätts de med nya då?

Nej men om en är väldigt mycket värre och till och med väldig skadlig så är det väl självklart att staten inte ska stödja dem på något sätt?

Precis lika självklart som att staten inte skall stödja NÅGON religion.

Last edited:
Jag vet ex inget krig idag som idag bedrivs i huvudsak pga scientologerna.

Propagandakrig bedrivs. Vilket är humor på tamefan hög nivå.:)

Lite bakgrundsinfo:
Kommittén för Mänskliga Rättigheter grundades 1969 i USA och 1972 i Sverige av Scientologi-kyrkan för att undersöka och avslöja psykiatriska brott mot de mänskliga rättigheterna och för att rensa upp inom den psykiatriska vården.

Deras hemsida: www.kmr.nu

Dvs, grundat av den rörelsen som tror på den intergalaktisk härskaren som heter Xenu:rofl

Last edited:
Måste de fortsätta vara oskulder?
Om någon eller några av dem ändå slutar att vara oskuld, ersätts de med nya då?

Det är nog ungefär som med Särimner - en återfödelse till oskuld efter varje natt. Sedan kommer du iofs att i all oändlig evighet tillbringa din tid med samma 72 kvinnor, vilket kanske kan betraktas som ett helvete i sig :näsblod

Så det är möjligt att belöningen istället är 72 manliga oskulder, som kan vara bästa polare och dricka öl med och spela tv-spel, köra hoj osv. Kanske det som är paradiset?

Jag tycker bara det är skrämmande att man kan lura folk att tro på i stort sett vad som helst. I min mening är det verkligen märkligt hur folk kan vilja gå med i en grupp som dyrkar tomten. :tomten
Att de sen betalar dyra pengar för att lära sig tomtelära :tomten är ännu märkligare.
Vart tog vanligt vett vägen?

Givetvis finns det väl light-troende inom alla religioner, men det är inte så intressant. Och ja, jag har sett x antal skrämmande exempel i olika religioner. Har dock inte träffat nån scientolog vad jag vet!

Propagandakrig bedrivs. Vilket är humor på tamefan hög nivå.:)

Lite bakgrundsinfo:
Kommittén för Mänskliga Rättigheter grundades 1969 i USA och 1972 i Sverige av Scientologi-kyrkan för att undersöka och avslöja psykiatriska brott mot de mänskliga rättigheterna och för att rensa upp inom den psykiatriska vården.

Deras hemsida: www.kmr.nu l

Någon som varit på ett medicinskt museum som visar hur psyliatrin var på ex 60-talet? Det är lite scary.

Dvs, grundat av den rörelsen som tror på den intergalaktisk härskaren som heter Xenu:rofl

Warriorprincess eller ej, men mig veterligen har han inte snidat ihop en puma av ett revben iaf...

Edit: Som sagt. Jag bara undrar varför svt (staten) ska favorisera vissa religioner och smutskasta andra. Sedan verkar inge ha träffat nån scientolog utan alla refererar till några kvällstidningsstorys modell Ulf Ekman, så det verkar mest bli spekulationer.

Last edited:
Plötsligt vill man ta avstånd från religionen, men hoppsan! Jag har ju inget liv utanför detta. Alla vänner, barn, föräldrar, ja alla kommer att fördöma ditt agerande. Då är det nog svårare att gå ur än att man skrivit på ett kontrakt...

Har jag fel?
Jo. Jag kommer från en kristen släkt, min far var högt uppsatt inom SK och alla mina syskon är troende etc. Jag å andra sidan är en ateist som helt tar avstånd från kyrkan och har inte känt några som helst efterverkningar pga det. Du kan inte skapa dej en uppfattning om nåt så komplext som religiösa samfund genom att sitta på kammaren och fundera, om du inte kan se uppenbara skillnader på kristendom och scientologi beror det bara på att du är obildad i ämnet, alternativt har du helt enkelt bara bestämt dig för att det är samma sak och nu är du obstinat. Visst bygger båda religionerna på påhittade läror men där slutar likheterna.

Givetvis finns det väl light-troende inom alla religioner, men det är inte så intressant.

Men den lilla skara fundamentalister som du pratar om är mer intressant då? Dom du pratar om är en minoritet och alltså inget man kan döma en hel religion efter.

Men den lilla skara fundamentalister som du pratar om är mer intressant då?

Ja, för att kunna definiera en sk troende, så måste man ju ta de som följer boken till punkt och pricka. De som följer den ibland blir ju omöjliga att jämföra.

Men. Vi gör helt enkelt så att vi jämför den med islam istället. Det brukar ju ta skruv, så att säga!

Jo. Jag kommer från en kristen släkt, min far var högt uppsatt inom SK och alla mina syskon är troende etc. Jag å andra sidan är en ateist som helt tar avstånd från kyrkan och har inte känt några som helst efterverkningar pga det. Du kan inte skapa dej en uppfattning om nåt så komplext som religiösa samfund genom att sitta på kammaren och fundera, om du inte kan se uppenbara skillnader på kristendom och scientologi beror det bara på att du är obildad i ämnet, alternativt har du helt enkelt bara bestämt dig för att det är samma sak och nu är du obstinat. Visst bygger båda religionerna på påhittade läror men där slutar likheterna.

Svenska kyrkan idag för de flesta är ju en slags light-religion och det var väl dumt att dra in den som jämförelse. Ex så tror man ju inte riktigt på första testamentet riktigt, ex att folk inte blev typ 900 år gamla och så vidare. Man ser allt mer som riktmärken och ger alla en frihet att tolka.
Då kan man ju tolka även the warriorprincess som man vill...

Däremot finns det en massa sköna bokstavstroende avknoppningar som tycker just att svenska kyrkan är lite mesiga. Det är den formen av kristendom som är intressant. Jag menar, vi jämför ju det inte mot nån scientolgiform som man tror på bara ibland, utan här är det full macka som gäller.

Last edited:
Ja, för att kunna definiera en sk troende, så måste man ju ta de som följer boken till punkt och pricka. De som följer den ibland blir ju omöjliga att jämföra.

Vissa följer den ordagrant och vissa lever efter vad dom tror är budskapet i berättelserna, men båda lever ju ändå efter vad dom tror att t ex bibeln förespråkar. Så du kan inte säga att vissa tror mer än andra. Den grupp du pratar om är underrepresenterad och kan alltså inte användas till att definiera en hel religion.

Angående Islam tror jag det är samma sak där: Vissa är spritt språngandes galna, men dom flesta är det inte.

Nyheter
Seriösa mc-kläder till bra pris

Raven Moravia TX Air+: Seri...

Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu